Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie komputera na lekcjach języka niemieckiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3132 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

1. Ogólna charakterystyka programu

Rozwój technologii informatycznej i wzrastająca z nim sprawność uczniów w zakresie obsługi komputera i korzystania z zasobów Internetu skłaniają dzisiejszych nauczycieli do korzystania z pracowni informatycznej także na zajęciach innych niż lekcje informatyki.
Komputer jest medium, które może być użyte na lekcjach języka obcego bardzo kompleksowo. Może być więc zastosowany jako narzędzie do produkcji tekstów, jako środek komunikacji z innymi ludźmi, w pracy z rozmaitymi programami do nauki języka, oraz jako źródło nieograniczonych wręcz informacji zawartych w Sieci. Z możliwości tych można korzystać na zajęciach stosownie do potrzeb wynikających z procesu kształcenia. Uczeń korzystając z komputera aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym, współdziała w trakcie nabywania wiedzy i kształtowania umiejętności. Praca z komputerem wspiera indywidualność i kreatywność oraz odpowiedzialność za własny proces poznawania języka obcego.
Lekcje z wykorzystaniem komputera odbywają się w grupie 13-16 osobowej w pracowni informatycznej wyposażonej w 16 stanowisk dla uczniów i 1 dla nauczyciela. Wszystkie stanowiska mają dostęp do Internetu.
Uczniowie kontynuują naukę języka niemieckiego w gimnazjum po trzyletniej nauce w szkole podstawowej. Mają trzy godziny języka niemieckiego w tygodniu. Zajęcia w pracowni odbywają się raz w tygodniu lub co dwa tygodnie.

2. Cele edukacyjne

Celem nadrzędnym na lekcjach języka niemieckiego jest opanowanie znajomości języka na poziomie zapewniającym minimum komunikacji językowej. Działanie w tym kierunku to kształcenie czterech podstawowych kompetencji językowych: czytania, mówienia, słuchania i pisania. Niemniej ważne jest też poznanie kultury i spraw życia codziennego krajów niemieckojęzycznych.
Korzystanie z komputera na lekcjach języka niemieckiego pozwoliło sprecyzować cele szczegółowe:
- rozwijanie postawy samodzielności ucznia jako członka społeczności klasowej,
- wspieranie procesu autonomii uczenia się,
- motywacja uczniów do nauki języka niemieckiego poprzez wskazanie im możliwości wykorzystania języka,
- rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie pracy z edytorami tekstu, programami do nauki języka,
- wdrożenie do pracy z zasobami Internetu jako źródłem informacji o krajach obszaru niemiecko językowego, korespondencja za pośrednictwem e-maili z rówieśnikami zza granicy.





3. Materiał nauczania
Treści nauczania (zawarte w podstawie programowej)

Materiał nauczania realizowany na lekcjach języka niemieckiego z wykorzystaniem komputera jest zgodny z Programem nauczania dla klas IV-VI z kontynuacją w gimnazjach w klasach 1-3 (nr DK-4014-213/99). Treści nauczania są spójne z rozkładem nauczania zaplanowanym na dany rok pracy.
Materiał leksykalny, gramatyczny lub realioznawczy realizowany z wykorzystaniem podręcznika, ćwiczeń czy kasety będzie uzupełniany i utrwalany za pomocą ćwiczeń zawartych w programach komputerowych bądź w Sieci .
Treści nauczania w zakresie obsługi komputera i korzystaniu z Internetu bazują na umiejętnościach uczniów wyniesionych ze szkoły podstawowej. Nauczyciel stopniowo wprowadza także pojęcia informatyczne w języku niemieckim umożliwiające obsługę np. niemieckich wyszukiwarek i portali oraz założenie własnego konta w j. niemieckim.
Wykorzystanie Internetu ułatwi uczniom realizowanie projektów np. całoroczny projekt Moja gazeta (Meine Zeitung) oraz dostęp do informacji realioznawczych o Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

4. Procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych (formy pracy, metody, techniki)

Uczniowie pracują indywidualnie lub w parach. Jest to zależne od możliwości danego ucznia oraz rodzaju zadań do wykonania. Niektóre zadania np. projekty realizowane będą przez grupy. Jest to typowa forma pracy dla tego typu zadań. Wiemy dobrze, że nie wszyscy uczniowie z entuzjazmem podchodzą do nauki języka obcego. Dlatego też lekcja przy komputerze daje szanse uczniom, którzy biegle posługują się komputerem i mogą pochwalić się tym przed kolegami.
Dzięki indywidualnej pracy ucznia możliwe jest dostosowanie tempa pracy do indywidualnych potrzeb ucznia, a uczniów zdolnych można stymulować do większego wysiłku przez przydzielanie kolejnych, trudniejszych zadań.
Możliwość komunikowania się z rówieśnikami w języku jest dla uczniów dużym bodźcem do kształcenia umiejętności językowych.
Jedną z form pracy z Siecią jest praca uczniów w oparciu o karty pracy. Polega ona na rozwiązywaniu konkretnych, zaplanowanych przez nauczyciela zadań z pomocą wiadomości zawartych na stronach WWW. Może być to także zadanie domowe, które uczeń rozwiązuje przy pomocy własnego komputera lub komputerów szkolnych dostępnych w czasie zajęć dodatkowych. Aby rozwiązywaniem postawionego zadania zainteresować zarówno początkujących surferów jak i tych bardziej zawansowanych, należy dołożyć starań, aby zadania te były w miarę jak najbardziej otwarte i jednocześnie bliskie codziennym doświadczeniom ucznia. Należy je również dostosować do stopnia opanowania języka przez uczniów. Szczególną troskę należy poświęcić jasnemu formułowaniu zadań i dokładnemu poznaniu zainteresowań uczniów, przez co ułatwia się im swobodne zachowanie się w interaktywnej sieci i wskazuje coraz to nowe ścieżki zdobywania potrzebnych informacji.
Bardzo ważne jest również, aby nauczyciel każdorazowo przed lekcją sprawdził wszystkie sugerowane uczniom linki aby upewnić się czy dana strona nadal istnieje.

5. Materiały dydaktyczne

Pracownia komputerowa z 16 stanowiskami komputerowymi i stanowiskiem nauczyciela ze stałym łączem internetowym, drukarką i skanerem.
- program komputerowy Euro Plus+ Język niemiecki
- interaktywny program multimedialny „Zwischen Aachen und Zwickau. Jugendliche vor dem Mikro.“
- strony WWW np. www.yahoo.de, www.dino-online.de, www.google.de, www.juma.de, www.rolf-kinas.de
i inne.

6. Kompetencje nabyte w trakcie zajęć języka niemieckiego z zastosowaniem technologii komputerowej i informacyjnej


Kompetencje w zakresie struktury języka
uczniowie potrafią dokonywać właściwego doboru środków językowych i poprawnie stosować je w swoich wypowiedziach
Kompetencje w zakresie komunikacji
uczniowie potrafią płynnie się komunikować, ich wypowiedzi są zwarte, zgodne z tematem i skuteczne tj. osiągają oni zamierzony efekt posługując się językiem niemieckim
Kompetencje kulturowe
uczniowie identyfikują określone zjawiska jako charakterystyczne dla niemieckie kręgu kulturowego
Kompetencja w zakresie technik komputerowych i informacyjnych
uczniowie potrafią posługiwać się programami komputerowymi do nauki języka niemieckiego oraz wyszukiwać informacje na niemieckojęzycznych stronach Internetu.

Agnieszka Komsta-Fila

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie