Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola rodziców w czytaniu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1437 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Jak rodzice mogą zaszczepić dzieciom zamiłowanie do czytania?


Badania dowiodły, że głos wywołuje u płodu reakcje fizjologiczne. Noworodki, którym matki czytały jeszcze przed narodzeniem, reagowały gdy czytano im dany tekst jeszcze raz.
Mądrze jest czytać dziecku już wtedy, gdy się zaczyna do niego mówić. Chociaż noworodek lub jeszcze nie narodzone dziecko początkowo nie rozumie sensu wypowiadanych słów, warto to czynić ze względu na dalekosiężne korzyści. Część specjalistów uważa, że trzylatek rozumie większość słów, których będzie używać w przyszłości, nawet jeśli z początku nie potrafi ich płynnie wymówić. Dziecko wcześniej i dużo szybciej uczy się rozumieć język, niż się nim posługiwać.
Jak wskazują wyniki testów przeprowadzonych w Kanadzie przez Ministerstwo Edukacji, uczniowie, którym w dzieciństwie czytano bajki, osiągają lepsze wyniki w nauce niż ci, którym czytano książki rzadko albo nie robiono tego wcale. Ponadto wyniki testu ujawniły, iż uczniowie, którzy przed czternastym rokiem życia nie mieli zwyczaju czytać ani słuchać, jak ktoś im czyta, nie będą też robić tego później.
Z powyższych obserwacji wynika, że rodzice mogą wiele uczynić, by wyrobić w swoich dzieciach nawyk czytania. Przede wszystkim mogą dawać dobry przykład. W artykule „Jak wychować dobrych czytelników?” zamieszczonym w tygodniku „Newsweek”, słusznie zauważono: „Jeżeli siedzisz kamieniem przed telewizorem, dziecko prawdopodobnie pójdzie w twoje ślady. Natomiast gdy zobaczy, z jaką radością zatapiasz się w dobrej lekturze, uwierzy, że twoje zachęty to nie puste frazesy”
Rodzice w miarę możliwości mogą kompletować biblioteczkę domową. Dzieci sięgną po lekturę, jeśli umożliwimy im do niej dostęp. Uczynią to jeszcze chętniej, gdy będą miały własny księgozbiór. Zauważono, że dziecku, które lubi czytać, nauka przychodzi dwa razy łatwiej. Powinniśmy zatem dołożyć wszelkich starań, by czytanie było dla dziecka przyjemnością. Ważne jest, aby stworzyć atmosferę sprzyjającą czytaniu; zachęcają do niego chwile spokoju oraz zaciszne, odpowiednio oświetlone miejsce. Nie bez znaczenia jest ograniczenie oglądania telewizji.
Nie należy zmuszać dziecka do sięgania po książkę. Przygotujmy odpowiednią lekturę i dogodne warunki, ale pozwólmy, by dziecko samo nabrało chęci do czytania. Rozmawiajmy o książkach, wspólnie z dzieckiem zachodźmy do biblioteki. Wszystko to niewątpliwie wymaga poświęcenia i czasu, ale jest to czas dobrze wykorzystany. W ten sposób dajemy dowód, że troszczymy się o swoje dziecko i je kochamy.
W ostatnich latach obserwuje się spadek czytelnictwa zarówno w Polsce jak i w innych krajach. Szczególnie niepokoić powinien spadek zainteresowania czytelnictwem widoczny wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Niektórzy posuwają się do stwierdzenia, że druk, umiejętność czytania, książka czy tradycyjne czasopismo są atrybutami odchodzącego świata.
Skoro dla małego ekranu tak często się dziś rezygnuje z dobrodziejstw czytania, warto się nad kilkoma z nich zastanowić. Jeden z uczniów stwierdził, że czytanie książek otwiera szersze pole do popisu niż oglądanie telewizji. Telewizja umie zawładnąć wyobraźnią, ale jej nie pobudza. Dobra książka porusza i ożywia umysł. Ponadto czytanie wymaga umiejętności językowych a zarazem je rozwija, ponieważ jest nierozerwalnie związane z mówieniem i pisaniem. W ciągu krótkiego czasu przez ekran telewizyjny przewija się setki obrazów, nie pozostawiając widzowi wiele czasu by się nad nimi zastanowić. Nic więc dziwnego, że niektóre badania prowadzone wśród dzieci i dorosłych wskazują na związek między nadmiernym oglądaniem telewizji a pochopnym podejmowaniem decyzji i niecierpliwością. Czytelnik musi zinterpretować, ocenić i przemyśleć zawartość strony, tempo zależy od niego. A zatem czytanie to złożony proces dekodowania, który wymaga cierpliwości i jednocześnie ją rozwija. Mówiąc o niewątpliwych dobrodziejstwach czytania nie możemy odżegnywać się od wizualnych środków przekazu. Ogromne znaczenie ma zrównoważony pogląd na tę sprawę. Trzeba przyznać, że telewizja ma też swoje zalety. Pod względem przekazywania niektórych informacji góruje nad słowem pisanym. Fascynujący program telewizyjny może nawet rozbudzić zainteresowanie lekturą. Jako rodzice możemy pomóc dziecku mądrze korzystać z nowoczesnych zdobyczy techniki mając świadomość, ze tak naprawdę nic nie zastąpi książki i czytania.


Małgorzata Kozłowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie