Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Różnicowanie zadań tekstowych z matematyki.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 22985 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opis próby innowacyjnej "Różnicowanie zadań tekstowych z matematyki w pracy domowej uczniów klasy III"


IDENTYFIKACJA PROBLEMU

Obejmując wychowawstwo w klasie integracyjnej, zetknęłam się grupą uczniów o specyficznych potrzebach. 8 uczniów z szesnastoosobowej klasy miało deficyty rozwojowe, które wpływały na osiągane przez nich efekty dydaktyczne. Rozwiązywanie zadań tekstowych z matematyki sprawiało moim uczniom najwięcej problemów, mimo, że tę umiejętność kształtowałam z nimi nieprzerwanie w całym procesie kształcenia matematycznego.
Na istnienie problemu, jakim jest umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych z matematyki zwróciłam uwagę w trakcie codziennej pracy z moimi uczniami, a ponadto wskazywały na to wyniki sprawdzianu jaki był przeprowadzony we wszystkich klasach trzecich naszej szkoły. Tylko 46,9% uczniów mojej klasy rozwiązało bezbłędnie wszystkie zadania, a 21,9% nie rozwiązało zadań, bądź rozwiązało je źle.
Pracę w tym zakresie rozpoczęłam od wnikliwej obserwacji moich uczniów na lekcjach (zwłaszcza w czasie rozwiązywania zadań), przestudiowałam literaturę na ten temat, przeanalizowałam opinie (wydane przez PPP) o moich wychowankach, dokonałam analizy sprawdzianów i przeprowadziłam rozmowy z rodzicami i uczniami. Ustaliłam, że uczniowie mają trudności w zakresie rozwiązywania zadań tekstowych z matematyki. Brak sukcesów na tym polu przyczynia się do zniechęcenia dzieci do nauki. Zarówno na lekcjach jak i w pracy domowej często korzystają i oczekują pomocy innych osób, nie pracują samodzielnie, zdarza się , że odpisują zadania od kolegów.
Ponadto zebrane materiały pozwoliły mi wysunąć wnioski dotyczące przyczyn trudności uczniów w rozwiązywaniu zadań tekstowych z matematyki:
- pomijając opóźnienia w rozwoju i deficyty rozwojowe dzieci (są to przyczyny
oczywiste),
- mogą to być trudności występujące w sytuacjach nowych, gdy uczeń nie potrafi
jeszcze zastosować poznanych już wcześniej sposobów rozwiązania danego
problemu – w matematyce każda zmiana elementu, czy związku między danymi
już tworzy sytuację nową,

- abstrakcyjność i symboliczność materiału nauczania matematyki,
- a także sama technika czytania i słabe rozumienie czytanego tekstu jest również
przyczyną trudności w opanowaniu umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych.

ZNACZENIE PROBLEMU

Zadania z treścią są najlepszym środkiem nauczania matematyki. Rozwiązywanie zadań służy utrwalaniu zdobytych wiadomości, sprawdzaniu wyników nauczania i postępów w nauce oraz kształtowaniu pojęć matematycznych, wyobraźni i logicznego myślenia, a także ukazuje praktyczne stosowanie matematyki w życiu. Umiejętność rozwiązywania zadań z treścią jest powiązana integralnie z całokształtem wiedzy matematycznej i dlatego jest jedną z kluczowych umiejętności, którą uczeń powinien opanować.

Każde zadanie tekstowe składa się z sytuacji życiowej i warunków matematycznych wyrażanych danymi liczbowymi lub słownymi oraz wielkością poszukiwaną, zawartą w pytaniu głównym. Konieczne jest tu dostrzeganie wzajemnych stosunków i powiązań między tymi elementami. Wykrywanie tych zależności jest znacznie łatwiejsze w zadaniach prostych – jednodziałaniowych. Przy zadaniach złożonych trzeba ustalić łańcuch zależności, które nie wynikają bezpośrednio z pytania głównego i nie są łatwo uchwytne.

Proces rozwiązywania zadania z treścią nie jest łatwy. Przebiega od zapoznania uczniów z treścią zadania (różnymi sposobami), dokładnej analizy treści poprzez wybór metody rozwiązania, zapis formuły matematycznej odpowiadającej warunkom podanym w zadaniu. W końcowym etapie dokonuje się obliczeń, sprawdza i ocenia.
Złożoność i wieloetapowość tego procesu sprawia uczniom trudności, a narastające problemy w tym zakresie i brak pomocy ze strony nauczyciela i rodziców mogą spowodować ogólne trudności w dalszym kształceniu matematycznym, zwłaszcza rozwiązywanie zadań w testach , sprawdzianach i pracach domowych, kiedy uczeń jest pozbawiony bezpośredniego kontaktu z nauczycielem i możliwości skorzystania z jego pomocy i rady. Brak lub słabe efekty dydaktyczne z matematyki mogą spowodować u dzieci „niechęć do przedmiotu” , oczekiwanie ciągłej pomocy w nauce od innych osób, niskie poczucie własnej wartości.

WDRAŻANIE ODDZIAŁYWAŃ

Aby ograniczyć i zapobiec narastaniu trudności moich wychowanków w zakresie rozwiązywania zadań tekstowych z matematyki :
1. prowadziłam obserwację moich uczniów
2. przeprowadziłam rozmowy i pedagogizację rodziców
3. stosowałam - już od klasy I - różne formy pracy związane z rozwiązywaniem zadań

tekstowych na lekcjach, w klasie trzeciej zwiększyłam ilość ćwiczeń
doskonalących tę umiejętność i pracowałam również nad doskonaleniem czytania
ze zrozumieniem
4. wprowadziłam innowację pedagogiczną, która polegała na różnicowaniu zadań
tekstowych z matematyki w pracy domowej uczniów kl. III

Ad.1 Pracuję w klasie integracyjnej, która liczy 16 uczniów. Obserwacja pedagogiczna jaką prowadziłam oraz opinie wydane przez PPP o badanych tam moich uczniach pozwoliła mi wyłonić w tej klasie trzy grupy uczniów. Kryterium podziału stanowiła sprawność umysłowa i osiągane wyniki w nauce.
W pierwszej grupie znalazło się 5 osób, które nie mają żadnych problemów w nauce, osiągają bardzo dobre wyniki, pracują systematycznie, aktywnie uczestniczą w zajęciach lekcyjnych.
Grupę drugą stanowi 5 osób, które osiągają dobre wyniki w nauce, są mniej aktywni, wymagają większej ilości powtórzeń treści nauczania, mniej sprawnie niż uczniowie z grupy pierwszej wykorzystują zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce.
Trzecia grupa (6 osób) to dzieci o obniżonej sprawności intelektualnej i deficytach rozwojowych. Mają one duże trudności w nauce, wymagają stałej pomocy i kontroli, rzadko pracują samodzielnie, mają problemy z wykorzystaniem zdobytych wiadomości w praktyce.
W oparciu o wyniki dwuletniej obserwacji pedagogicznej, sprawdzianów przeprowadzonych w klasie I i II oraz rozmowy z rodzicami moich podopiecznych stwierdziłam, że 12 uczniów mojej klasy ma trudności w nauce matematyki, a szczególnie w rozwiązywaniu zadań tekstowych z matematyki. O ile 7 osób z tej grupy radzi sobie z zadaniami prostymi, to pozostałe 5 osób ma problemy nawet z tymi prostymi zadaniami. Istotną sprawą jest też to, że uczniowie ci często nie potrafią samodzielnie wykonać pracy domowej.

Ad.2 W czasie spotkań indywidualnych i zbiorowych z rodzicami uświadamiałam im konieczność wyrobienia w dziecku nawyku systematycznej pracy, podejmowania prób samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań, mówiłam także o roli i celach nauki domowej Dawałam również rodzicom praktyczne wskazówki jak pomagać i jak naprowadzać dziecko na prawidłowe rozwiązanie zadania, a nie rozwiązywać zadań za dziecko. Przed wprowadzeniem próby innowacyjnej poinformowałam rodziców o podjęciu takich działań, szczegółowo wyjaśniłam na czym one będą polegać oraz zwróciłam im szczególną uwagę na konieczność samodzielnego wykonania zadania przez dziecko.

Ad.3 Każda modyfikacja procesu kształcenia wymaga dokładnej znajomości problemu i starannego przygotowania. Prowadzenie innowacji nauki domowej determinowało pracę na lekcjach tak, by przygotować wszystkich uczniów do samodzielnego rozwiązywania zadań w domu.
Pracując z moimi uczniami, już od klasy pierwszej, stosowałam w procesie

kształcenia matematycznego różne formy pracy związane z zadaniami tekstowymi.
Po zapoznaniu uczniów ze strukturą zadań tekstowych, wprowadzałam systematycznie różne sposoby rozwiązywania zadań, rozwiązywanie jednego zadania różnymi sposobami, nie zaniedbywałam także ćwiczeń polegających na uzupełnianiu luk w zadaniach, układaniu pytań do zadań, treści całych zadań, przekształcaniu zadań, a także ćwiczeń doskonalących umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Treść i cel zadawanych prac domowych zawsze wiązałam z tematem lekcji i opracowywanymi w jej toku zagadnieniami, nigdy treści wprowadzane po jednokrotnym omówieniu na lekcji nie były tematem pracy domowej. Zawsze zadawałam pracę domową przez wprowadzenie, tak by rozwiązywane w czasie lekcji zadania stanowiły podstawę i ułatwiały uczniom samodzielne i prawidłowe wykonanie zadania domowego. Jedynie dla chętnych uczniów zadawałam czasem zadania, które miały pobudzić ich inwencję twórczą i wymagały od nich większego wysiłku. Na lekcjach stosowałam różne formy pracy. Nigdy przed podjęciem próby innowacyjnej nie różnicowałam w takim stopniu zadań tekstowych w pracy domowej uczniów.

Ad.4 Bazując na dotychczas (przez 2 lata) stosowanych metodach i formach pracy z moimi uczniami w zakresie rozwiązywania zadań tekstowych z matematyki wprowadziłam w klasie trzeciej innowację, polegającą na różnicowaniu takich zadań w pracy domowej. Na lekcjach położyłam większy nacisk na kształcenie tej umiejętności. Rozwiązywaliśmy więcej zadań tekstowych, oprócz zadań z podręcznika także różne inne zadania, które przygotowałam, o podobnej strukturze do zadań przeznaczonych do wykonania w domu.

Do pracy domowej dla moich uczniów przygotowałam 12 zestawów zadań tekstowych. W każdym zestawie umieściłam po 3 zadania zróżnicowane pod względem stopnia trudności, tak więc, zawsze było zadanie proste, o średnim stopniu trudności i zadanie trudne. Kolejność zadań zmieniałam, by nie przyzwyczaić dzieci do schematu „zadanie nr 1 - łatwe, a zadanie nr 3 - najtrudniejsze”. Przygotowane zastawy zadań stanowiły podstawę do utrwalania wiadomości i umiejętności przewidzianych w programie nauczania i opracowanych w toku lekcji.

Dobór zadań do pracy domowej warunkowałam z jednej strony możliwościami uczniów, a z drugiej realizowanym materiałem nauczania. Wartość różnicowanej pracy domowej polegała na dostosowaniu jej do możliwości uczniów (co ważne jest zwłaszcza w klasie integracyjnej) oraz doskonaleniu umiejętności i opanowaniu wiadomości przewidzianych w programie nauczania.

Pracę domową zadawałam przez wprowadzenie – organizując już w czasie lekcji ćwiczenia umożliwiające dzieciom samodzielne wykonanie zadań w domu. Uczniowie, w końcowej fazie lekcji, zapoznawali się z treścią zadań i wskazywali analogiczne zadania rozwiązywane wcześniej na lekcjach.

Poinformowałam ich, że odmienność tej pracy domowej polega na możliwości indywidualnego wyboru (obowiązkowo) jednego z trzech zadań z zestawu i samodzielnym rozwiązaniu dowolnym sposobem. Wszyscy chętni mogli rozwiązać wszystkie zadania z zestawu.
Karteczkę z zestawem zadań uczniowie przyklejali na dużą kartkę (A-4) i tam zapisywali rozwiązanie wybranego przez siebie zadania ( lub zadań) jednym lub kilkoma sposobami. Mogli również przy rozwiązaniu zamieszczać rysunki pomocnicze i schematy graficzne, jakie wykorzystali przy rozwiązaniu zadań.
Zebrane prace uczniów dokładnie sprawdzałam pod względem ilościowym i jakościowym, zawsze także omawiałam je z uczniami. Rejestracja wyników pozwalała natychmiast uchwycić braki i popełniane przez uczniów błędy. Stało się to wskazówką do modyfikacji na bieżąco procesu kształcenia. Zadania trudniejsze, bądź
takie, gdzie powtarzały się charakterystyczne błędy rozwiązywaliśmy wspólnie na lekcji.

Próbę innowacyjną prowadziłam od października 2002 r do maja 2003 r. Częstotliwość zadawania zróżnicowanych zadań domowych była podyktowana realizowanymi treściami kształcenia matematycznego i poziomem opanowania go przez uczniów, najczęściej zadawałam je co 2 – 3 tygodnie.

Trudności związane z różnicowaniem zadań domowych dotyczą w głównej mierze pracy nauczyciela. Literatura dotycząca pracy domowej uczniów zajmuje się zagadnieniami metodycznymi, problemem przeciążenia uczniów nauką domową i nieprawidłowościami między teorią, a praktyczną realizacją procesu nauki domowej, brak jest natomiast monograficznego opracowania problemu różnicowania zadań domowych.

EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ

W celu określenia efektów dydaktycznych podjętych działań przeprowadziłam rozmowy z rodzicami, sprawdziłam i oceniłam prace domowe moich uczniów oraz dokonałam szczegółowej analizy porównawczej wyników sprawdzianów przeprowadzonych we wszystkich klasach trzecich naszej szkoły.

Poziom umiejętności rozwiązywania matematycznych zadań tekstowych wśród moich uczniów jest wysoki - świadczą o tym wyniki dwóch sprawdzianów przeprowadzonych w roku szkolnym 2002/2003 we wszystkich klasach trzecich. Analiza porównawcza tych wyników wskazuje, że w kl. III a, gdzie prowadziłam innowacje nastąpił największy wzrost ilości uczniów którzy bezbłędnie rozwiązali zadania tekstowe ( z 46,9% do 71,7% w pozostałych klasach trzecich z 48,1% do 55,1%), i jednocześnie największy spadek ilości uczniów, którzy popełnili błędy, bądź nie rozwiązali tych zadań (z 21,9% do 6,7%, a w pozostałych klasach z 31,5% do 11,9% oraz z 39,1% do 14,5%).

Systematyczne różnicowanie pracy domowej kształtuje pozytywny stosunek uczniów do nauki, motywuje ich do pracy i rozwiązywania problemów oraz podnosi ich samoocenę. Świadczy o tym :
- samodzielne rozwiązywanie zadań domowych przez uczniów, co stwierdziłam
w oparciu o wyniki rozmowy przeprowadzonej z rodzicami po zakończeniu
innowacji, a także w codziennej pracy z uczniami na lekcjach,
- oddawanie rozwiązanych zadań w ustalonym terminie,
- ilość rozwiązanych zadań - mogąc wybrać i rozwiązać tylko jedno zadanie
z zestawu, 37,5% uczniów rozwiązywało zawsze trzy zadania, a pozostali
przynajmniej dwa, nie było ucznia, który rozwiązywał za każdym razem tylko jedno
zadanie z zestawu,
- poziom rozwiązań - 67,9% zadań uczniowie rozwiązali prawidłowo, 17,7% zadań
nie rozwiązali, 8% rozwiązanych zadań miało pomyłki w obliczeniach i tylko 6,4%
zadań było rozwiązanych błędnie,
- sposób rozwiązania zadań – w zadaniach złożonych uczniowie, którzy nie mają
problemów z nauką najczęściej wybierali łączenie działań w jednym zapisie,
a pozostali uczniowie układali kilka działań do pytania głównego (bardzo rzadko
wykonywali rysunki pomocnicze do zadań i schematy graficzne).

Podsumowując stwierdzam, że różnicowanie procesu nauki domowej zwiększa i pozytywnie wpływa na efekty dydaktyczne.

ZESTAWY ZADAŃ TEKSTOWYCH
Z MATEMATYKI DLA KL. III
Jakie wykorzystałam w prowadzonej próbie innowacyjnej
…………………………………………………………………………………………
Zestaw I
Zad. 1
Do wykonania dekoracji w teatrze zużyto 34 metry płótna białego, 28 metrów płótna zielonego i 17 metrów płótna niebieskiego. Ile m płótna zużyto razem?

Zad. 2
W piekarni do wypieku chleba zużyto 62 kg mąki pszennej i o 36 kg mniej mąki żytniej. Ile kg mąki zużyto razem?

Zad. 3
W sklepie było po 100 litrów oleju słonecznikowego i rzepakowego. W poniedziałek sprzedano 23 l oleju rzepakowego i 36 l oleju słonecznikowego. We wtorek sprzedano 25 l oleju rzepakowego i 7 l oleju słonecznikowego, a w środę sprzedano 21 l oleju rzepakowego i 35 l oleju słonecznikowego. Którego oleju zostało więcej i o ile?
………………………………………………………………………………………..


Zestaw II
Zad .1
Olek przeczytał 71 stron książki „Kajtkowe przygody” , a Kuba o 19 stron mniej niż Olek. Ile stron przeczytał Kuba?

Zad. 2
Po podwórku chodziło 96 ptaków. Było 38 kur, 15 indyków, 19 gęsi i kaczki. Ile było kaczek?

Zad.3
Kasia zebrała 97 grzybów. Ma 16 borowików, o 17 więcej maślaków niż borowików i kurek o 5 mniej niż maślaków, reszta to rydze. Ile zebrała rydzów?
…………………………………………………………………………………………
Zestaw III
Zad. 1
Do zupy mama dała 55 dag marchwi, o 25 dag mniej pietruszki i 15 dag selera. Ile dag warzyw mama dała do zupy razem?

Zad. 2
Do stołówki szkolnej przywieziono 200 kg warzyw. Było 95 kg ziemniaków, cebuli o 70 kg mniej niż ziemniaków, marchewki o 10 kg więcej niż cebuli, pietruszki tyle samo co cebuli, a reszta to seler. Ile kg selera przywieziono?

Zad. 3
Do wyrobu frytek zużyto 96 kg ziemniaków, a na placki ziemniaczane 35 kg. Ile kg ziemniaków zużyto razem?
................................................................................ .........................................................
Zestaw IV
Zad. 1
Ala kupiła 3 paczki ciastek po 4 zł każda. Dała do kasy banknot dwudziestozłotowy. Ile otrzymała reszty?

Zad. 2
W klasie są 4 rzędy ławek, w każdym rzędzie po 5 ławek. Ile ławek jest razem w klasie?

Zad. 3
Adaś ma dwie monety po 5-złotych , 4 razy więcej monet po 2 złote i 3 razy więcej jednozłotówek niż dwuzłotówek. Ile złotych ma razem?

………………………………………………………………………………………….


Zestaw V

Zad 1.
Antek kupił 3 paczki ciastek i zapłacił 36 zł. Jaś kupił 7 paczek takich ciastek
i lizaka za 3 zł. Ile zapłacił Jaś ?

Zad. 2
Na parkingu stało 98 aut, w 7 równych rzędach. Po ile aut stało w każdym rzędzie?

Zad. 3
Ewa chce kupić lalkę za 73 zł , ma już 9 monet pięciozłotowych. Ile złotych jej
brakuje ?
…………………………………………………………………………………………
Zestaw VI
Ułóż pytania do zadań i rozwiąż je.
Zad. 1
Ela kupiła 5 lizaków po 2 zł i ciastka za 12 zł. Miała banknot o nominale 50 złotych.
Pytanie:…………………………………………………………………………………

Zad. 2
Ania ma 3 monety pięciozłotowe, 6 monet dwuzłotowych i 4 jednozłotówki.
Pytanie:…………………………………………………………………………………

Zad.3
Na parkingu stało w ośmiu rzędach po 7 samochodów. Odjechało 15 samochodów.
Pytanie:…………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………….
Zestaw VII
Zad. 1
Do zrobienia swetra potrzeba 500g wełny szarej, 215g wełny zielonej,
120g wełny beżowej i 35g wełny brązowej. Ile gramów wełny potrzeba razem?
Ile to dekagramów?

Zad. 2
Tomek, Romek i Staś chcą kupić jednakowe rowery. Wybrali sobie rowery po 435 zł. Tomek uzbierał już 280 zł, Staś 265 zł, a Romek 255 zł. Ile złotych musi jeszcze uzbierać Staś, aby kupić rower?

Zad.3
W bibliotece szkolnej jest 975 książek dla dzieci. We wtorek wypożyczono 260 książek, a oddano 50. W środę wypożyczono 324 książki, a oddano 103. W czwartek wypożyczono 204, a zwrócono 58 książek. W piątek biblioteka szkolna była nieczynna. Ile książek było w bibliotece w piątek?
Zestaw VIII
Zad. 1
Do wykonania kotylionów zużyto 245 cm tasiemki czerwonej, 128 cm tasiemki żółtej
i 65 cm tasiemki niebieskiej. Ile cm tasiemki zużyto razem?
Ile to metrów i centymetrów?

Zad. 2
Mama upiekła keks. Zużyła 540 g mąki, 250 g cukru, 1 g proszku do pieczenia, 4 jajka, 210 g masła, 80 g fig, 65 g rodzynek, 35 g skórki pomarańczowej, 45 g daktyli, 50 g suszonych jabłek, 40 g suszonych gruszek i 25 g suszonych śliwek. Ile gramów mąki, cukru i tłuszczu zużyła mama ? Ile to kilogramów?

Zad. 3
Kurtka kosztowała 306 zł, a spodnie 128 zł. Co było droższe i o ile?
…………………………………………………………………………………………
Zestaw IX
Zad. 1
Do 6 paczek zapakowano po równo 72 książki. Po ile książek było w każdej paczce?

Zad. 2
Karol ma 4 pudełka klocków , w każdym po 21sztuk klocków.
Ile klocków brakuje mu do 100 sztuk?

Zad. 3
Za 4 kubki Basia zapłaciła 52 zł. Ela kupiła 6 takich kubków i spodek za 8 zł.
Ile zapłaciła Ela ?
………………………………………………………………………………………….
Zestaw X
Zad. 1
Do stołówki szkolnej przywieziono 125 kg ziemniaków, 45 kg buraków, 83 kg jabłek, 112 kg marchewki, 35 kg śliwek, 39 kg pietruszki , 29 kg ogórków i 28 kg truskawek. Ile kilogramów owoców przywieziono do stołówki?

Zad. 2
Ewa wydała na zakupy 355zł, Ania o 35zł mniej niż Ewa, a Kasia o 220zł mniej niż Ewa. Ile złotych wydały razem?

Zad. 3
Pan Edward kupił 5 kg jabłek po 2 zł za kilogram, 2 kg kiełbasy po 15 zł za kilogram, arbuza za 13 zł. Dał do kasy dwa banknoty i otrzymał 17 złotych reszty. Jakie banknoty dał do kasy?


Zestaw XI

Zad. 1
W szklarni posadzono w 6 rzędach po 142 tulipany w każdym rzędzie, w 3 rzędach po 248 róż i w 4 rzędach po 183 gerbery. Ile wszystkich kwiatów posadzono w szklarni?

Zad. 2
Na osiedlu wybudowano nowy parking na 1256 aut. Podzielono go na 4 równe sektory. Po ile aut zmieści się w każdym sektorze?

Zad. 3
Do księgarni przywieziono 6 paczek książek po 35 sztuk w każdej paczce, 7 paczek po 40 sztuk w każdej, 4 paczki po 45 sztuk w każdej i 5 paczek po 38 sztuk w każdej. Ekspedientka rozłożyła je po równo na 4 półki. Po ile książek było na każdej półce?

………………………………………………………………………………………….

Zestaw XII

Zad. 1
Ela odrabiała lekcje. Przez 25 minut rozwiązywała zadania z matematyki, 35 minut uczyła się wiersza na pamięć, 15 minut pisała zadanie z języka polskiego, a potem przez 45 minut czytała lekturę. Ile godzin uczyła się Ela w domu?

Zad. 2
Ula planuje kupno lalki za 115 zł. Ma już 92 zł. Adaś chce kupić grę komputerową za 136zł, a ma dopiero 109zł. Komu brakuje więcej pieniędzy do planowanych zakupów?

Zad. 3
W 2003 roku styczeń ma 31 dni, luty 28 dni, marzec 31 dni, kwiecień 30 dni, a maj 31 dni. Rok szkolny kończy się 20 czerwca. Ile dni w tym roku upłynie od 1 stycznia do 20 czerwca?
Ile dni zostanie jeszcze od 21 czerwca do 31 grudnia 2003 roku?

................................................................................ .........................................................


Opracowała: mgr Teresa Stasiak
nauczyciel nauczania zintegrowanego
SP nr 10 im. K. Makuszyńskiego
w Olkuszu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie