Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W drodze do dorosłości

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1467 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Do osób zajmujących się wspieraniem rodziców w realizacji ich zadań opiekuńczych i wychowawczych zgłaszają się często zaniepokojone matki i ojcowie, którzy przedstawiają swój problem z dorastającymi dziećmi jako nagłą zmianę w zachowaniu własnego dziecka i poszukują szybkiego lekarstwa, które umożliwiłoby powrót do stanu poprzedniego.
„Jeszcze rok czy dwa lata temu dziecko zachowywało się prawie wzorowo - żadnych kłopotów w szkole , chętnie wykonywało wszystkie polecenia rodziców, liczyło się ze zdaniem swoich opiekunów, nie szukało zbytnio aprobaty rówieśników i nie ulegało ich zgubnym wpływom. Teraz diametralnie się zmieniło, przestaliśmy się dla niego zupełnie liczyć”.
Rodzice nie zawsze są gotowi zaakceptować sugestię, że prawdopodobnie naprawy i zmiany potrzebuje nie tylko zachowanie dziecka ale i ich samych..
Trudności w wychowywaniu dzieci będących w okresie dorastania są powszechne, a nawet można powiedzieć, że typowe. Źródłem ich z jednej strony są zmiany jakie zachodzą w organizmie młodego człowieka, a z drugiej strony często brak wiedzy i gotowości rodziców do ich zaakceptowania i chęci autentycznego rozumienia własnych dzieci.
Wyjątkowo trudny do przyjęcia przez opiekunów jest proces usamodzielnienia ich dzieci. Potrzeba ta w młodych ludziach ma złożone podłoże. Zmiany biologiczne powodują, że stają się oni coraz bardziej podobni i przynależni do świata dorosłych, a więc chcą mieć coraz większe prawo do decydowania o sobie. Także rozwój procesów psychicznych w tym okresie, osiąga swoje najwyższe stadium (doskonalenie procesów poznawczych, rozwój pamięci logicznej, myślenia hipotetyczno – dedukcyjnego itd.).
Prowadzi to do wszechstronnego poznawania świata, a także wychodzenia poza konkretną rzeczywistość i zainteresowania problemami natury egzystencjalnej, filozoficznej czy społecznej. Młodzież staje się coraz bardziej krytyczna wobec otaczającego ją świata, własnych rodziców, nauczycieli ( dotąd osób znaczących, autorytetów) norm i zasad.
To co dotychczas było uznawane i akceptowane ma teraz w oczach dorastającej młodzieży więcej wad niż zalet i jest nie do przyjęcia. Potrzeba samostanowienia o sobie odnosi się nie tylko w stosunku do osób najbliższych, ale także do całego społeczeństwa. Pojawiają się więc swoiste subkultury młodzieżowe, które skupiają młodych ludzi preferujących określone sposoby spędzania czasu wolnego, mody, wartości i swoistej filozofii. Dążenie do samodzielności, samostanowienia przynosi młodzieży niestety wiele rozczarowań i porażek.
W młodym człowieku zachodzi pewien konflikt wewnętrzny między chęcią usamodzielnienia się, a umiejętnością (a raczej jej brakiem) radzenia sobie z „dorosłymi” problemami.
Młodzież potrzebuje wsparcia innych i zależności, ale nie chce wracać do dawnych sposobów realizowania tej potrzeby i zwraca się raczej do swoich rówieśników niż do dorosłych. Rola grupy rówieśniczej staje się w okresie dorastania bardzo znacząca i stanowi ona często punkt odniesienia dla młodego człowieka w zakresie opinii, wartości i norm.
Pojawia się obok konfliktu wewnętrznego także konflikt zewnętrzny, z otoczeniem (światem ludzi dorosłych), które zazwyczaj stara się tę tendencję zahamować, a przynajmniej opóźnić. Argumenty rodziców i wychowawców usprawiedliwiające takie zachowanie dorosłych, wynikają z troski o dziecko i chęci uchronienia go przed skutkami jego wyborów, złym pokierowaniem swym losem. Ale im mocniej rodzice chcą ograniczać dążenie do samodzielności tym więcej uporu i przekory rodzi się w młodym człowieku. Możemy wyzwolić mechanizm „błędnego koła”.
Dorastający człowiek zauważa niedoskonałości otaczającego go świata, a dorośli próbują ciągle deprecjonować wartości uznane przez niego za najistotniejsze, a więc krytyczna postawa wobec dorosłych utrwala się coraz bardziej.
Dorastający człowiek jest krytyczny nie tylko wobec świata dorosłych, jego krytycyzm dotyczy także jego własnej osoby ( nieraz głęboko skrywany). Jest on przyczyną wielu frustracji i dramatów młodzieży.
Młodzi dostrzegają własne wady i słabości, które dotyczą wyglądu, cech charakteru czy osobowości. W znaczący sposób obniża to ich samoocenę i wyzwala mechanizm obrony: chcą wszystkich wkoło przekonać, że są idealni, bez wad, że zawsze mają rację. Dorosłych taka postawa bardzo drażni i irytuje, mają tysiące argumentów dowodzących, że dziecko wcale nie jest takie wspaniałe. Nasilająca się postawa krytycyzmu dorosłych wywołuje kolejne „błędne koło”. W wyniku ciągłej ich negacji, młodzi tym bardziej chcą udowodnić, że są „o`key”.
Poczucie niższej wartości może wywoływać wiele niepożądanych zachowań u młodych ludzi – od ciągłych nieporozumień, skonfliktowania z dorosłym otoczeniem, do sytuacji, w których naruszone może być prawo. Takie „wybryki” rodzice i nauczyciele traktują jako kolejny dowód na niedojrzałość , nieodpowiedzialność dziecka i po raz kolejny ograniczają mu samodzielność. Środki wychowawcze odnoszą się w tym przypadku do skutków, a nie do przyczyn zachowań dorastających ludzi. Im silniejsze jest wymaganie uległości, tym większy budzi sprzeciw. Co możemy więc zrobić, aby pomóc dziecku w trudnym procesie dorastania? Należy starać się wspierać je w budowaniu pozytywnej samooceny, pokazując mu, że jest akceptowane jako człowiek i partner. Muszą to być jednak oceny uzasadnione, gdyż młody człowiek jest bardzo wrażliwy na szczerość i szybko wychwytuje każdą próbę manipulacji.
Dobrym pomysłem jest stwarzanie możliwości ( autentycznych sytuacji), aby młodzież mogła wykazać się, że jest prawdziwym partnerem dla dorosłych, bo wzmocni to jej wiarę w siebie i podniesie samoocenę. Jeżeli dziecko będzie docenione w domu i w szkole nie będzie szukało z wielką determinacją akceptacji wśród grupy rówieśniczej, która jest, co prawda, koniecznym w tym wieku układem odniesienia, ale także miejscem, gdzie uruchamia się zjawisko upodobniania postaw, a stąd już blisko do zachowań nieakceptowanych społecznie.
Okres dorastania jest niezwykle trudny dla dojrzewających dzieci, ale także dla ich rodziców i nauczycieli, warto znać typowe dla tego okresu prawidłowości, aby budować dobre, satysfakcjonujące więzi z dziećmi i wychowankami.
Nie da się na pewno wyeliminować konfliktów, których wcale nie trzeba postrzegać jako dezintegrację i katastrofę, ale jako szansę na rozwój i uzdrowienie wzajemnych stosunków. Warto wysłuchać młodego człowieka, obiektywnie przyznać mu rację, bo przecież my dorośli nie jesteśmy idealni, spróbować wprowadzić, zgodnie z sugestiami dziecka pewne zmiany w naszym życiu.
Nie ustrzeżemy dzieci przed wszystkimi tzw. „błędami”, będzie je popełniało, tak jak i nam one się przydarzają. Niech nie będą one przyczyną ograniczenia samodzielności dziecka, jemu też należy się margines błędu, bądźmy wtedy dla niego oparciem i pocieszeniem. Wreszcie nie upierajmy się przy drobiazgach. Są one irytujące, ale czy ma większe znaczenie stan porządku w pokoju naszej pociechy czy strój jaki lubi zakładać. Jeżeli tak nieistotna sprawa może zepsuć stosunki z dzieckiem może warto być trochę mniej perfekcyjnym w tym zakresie. Różnice w postrzeganiu i ocenie rzeczywistości mogą stać płaszczyzną do dyskusji (ale nie próby sił) o wartościach , problemach moralnych i światopoglądowych.
Dużo błędów rodzice i nauczyciele popełniają już na płaszczyźnie komunikacji z dzieckiem. Rzadko stosujemy język akceptacji wobec własnych dzieci i większość z nas stosuje typowe blokady komunikacyjne. T Gordon wyróżnił 12 kategorii, których należy unikać w kontaktach z dziećmi:

  1. Rozkazywać, zarządzać, komenderować
  2. Ostrzegać, upominać, grozić
  3. Perswadować, moralizować, wygłaszać kazania
  4. Radzić, dyktować rozwiązania lub robić propozycje
  5. Robić wyrzuty, pouczać, przytaczać logiczne argumenty
  6. Osądzać, krytykować, sprzeciwiać się, obwiniać
  7. Chwalić, aprobować
  8. Zwymyślać, ośmieszyć, zawstydzić
  9. Interpretować, analizować, stawiać diagnozy
  10. Uspokajać, współczuć, pocieszać, podtrzymywać
  11. Badać, wypytywać, indagować
  12. Odciągać uwagę, kierować w inną stronę, rozweselać, zabawiać
Są to wg Gordona wyrażenia wieloznaczne i zawierają ocenę dziecka, która może działać destruktywnie na stosunki między dorosłym i dzieckiem. Lepiej zachęcać młodych ludzi „do otwierania się”, bez przekazywania własnych osądów, opinii czy myśli.
Wiedza i pewne umiejętności mogą złagodzić wchodzenie naszych dzieci w dorosłe życie. Jest to okres trudny dla obu stron, ale warto dołożyć wszelkich starań, aby nie stać się wrogiem własnych dzieci. One tak samo jak dorośli chcą być wysłuchane z uwagą i szacunkiem i nie lubią być krępowane ciągłymi zakazami, nakazami i ocenami.
Kontakty na płaszczyźnie dorastające dziecko – rodzic powinny być nacechowane szacunkiem i zrozumieniem. Wymaga to otwartości, szczerości i akceptacji, a nie uda nam się tego osiągnąć, gdy będziemy grać rolę „wszystkowiedzącego i nieomylnego rodzica”

Literatura:
T. Gordon „Wychowanie bez porażek”
M. Sokołowska „Konflikty w rodzinie z dorastającym dzieckiem”
M. Żebrowska „Psychologia rozwojowa”
E. Hurlock „Rozwój młodzieży”

autor Jolanta Trawczyńska-Markiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie