Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawdzanie osiągnięć z informatyki a ewaluacja

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4497 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Tomasz Lenartowski

Próby ewaluacji procesu sprawdzania
osiągnięć uczniów szkoły podstawowej na lekcjach informatyki

Prowadzenie procesu sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów wymaga rozeznania przez nauczyciela wielu problemów związanych ze sztuką nauczania. Jednym z nich jest tworzenie optymalnych warunków, w których uczniowie wykonują sprawdzian. Idzie tu zarówno o warunki środowiska dydaktycznego, które pozwalają uczniowi czuć się swobodnie i nie rozpraszają jego uwagi, jak organizację procedury sprawdzania wiążącą się z przeznaczeniem odpowiedniej ilości czasu, wyjaśnianiu sposobu zachowania się uczniów i wykonywania przez nich zadań. Istotnym elementem procesu sprawdzania są służące temu celowi narzędzia dydaktyczne. Układanie efektywnych sprawdzianów wymaga od nauczyciela posiadania stosownych kompetencji zawodowych i uwzględniania różnorodnych prawidłowości.
Tak więc przemyślenie i uwzględnienie zasad właściwych procedur sprawdzania, w każdorazowym takim zdarzeniu edukacyjnym, pomaga uczniom osiągać lepsze rezultaty a nauczycielowi uzyskać bardziej obiektywną orientację o ich postępach1.
Monitorowanie rozwoju ucznia nie może pomijać poznania jego opinii na temat stosowanego przez nauczyciela sposobu sprawdzania wiadomości i umiejętności z danego przedmiotu. Dotyczy to także informatyki w szkole podstawowej. Ucząc tego przedmiotu stosuję również sprawdziany, które pozwalają czerpać mi informacje o postępach moich uczniów.
Poznanie opinii uczniów o sprawdzianach i przebiegu procedury sprawdzania może umożliwić ewaluacja, czyli jawny proces gromadzenia informacji na temat tego zdarzenia edukacyjnego2. Zastosowanie ewaluacji w odniesieniu do procesu sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów szkoły podstawowej z informatyki umożliwi nauczycielowi poznanie oceny dzieci.
Po przeprowadzeniu sprawdzianu na lekcji informatyki można dokonać ewaluacji prosząc uczniów o wyrażenie swej opinii. Projektując ewaluację trzeba się zastanowić jak będziemy analizować i interpretować dane, a przede wszystkim przygotować stosowne narzędzia3. Oto opracowane przeze mnie arkusze ewaluacyjne.

Arkusz ewaluacyjny

Jaki był dzisiejszy sprawdzian z informatyki?

    Podkreśl wybrane określenie.

    1. Jaka była, Twoim zdaniem, atmosfera na lekcji ?
    2. przyjemna raczej przyjemna mało przyjemna

    3. Jakie były zadania sprawdzianu ?
    4. łatwe raczej łatwe raczej trudne

    5. Jaka była forma zadań sprawdzianu ?
    6. interesująca raczej interesująca niezbyt interesująca


      Arkusz ewaluacyjny

      Jak oceniam dzisiejszy sprawdzian z informatyki ?

        Napisz ilość przyznanych przez Ciebie punktów na końcu każdego zdania (1,2,3,4 lub 5).

        • Wyjaśnienia nauczyciela ..... .

        • Zrozumiałość zadań sprawdzianu ..... .

        • Atrakcyjność zadań sprawdzianu ..... .

        • Czas na wykonanie sprawdzianu ..... .

        • Atmosfera podczas sprawdzianu ..... .

        Arkusz ewaluacyjny


        Własna opinia o moim postępowaniu na lekcji sprawdzającej z informatyki


        Przy końcu zdania napisz wyraz tak lub nie.

          • Powtórzyłem (am) wiadomości przed sprawdzianem ..... .

          • Nie miałem (am) czasu myśleć o sprawdzianie ..... .

          • Zadania sprawdzianu wykonywałem (am) szybko ..... .

          • Zadania sprawdzianu wykonywałem (am) z namysłem ..... .

          • Podczas sprawdzianu pracowałem (am) samodzielnie ..... .

          • Podczas sprawdzianu liczyłem (am) na pomoc innych osób ..... .

          • W czasie sprawdzianu przeszkadzałem (am) innym ..... .

          • Wczasie sprawdzianu trochę rozmawiałem (am) ..... .

          • Starałem (am) sie pisać ładnie ..... .

          • Starałem (am) się pisać wyrażnie ..... .

          • Po skończeniu sprawdzianu jeszcze raz go przejrzałem (am) ..... .

            Nauczyciel, po przeprowadzeniu określonego sprawdzianu, wybierze tylko jeden z arkuszy ewaluacyjnych pozwalający mu poznać uczniowskie reakcje na proces sprawdzania i warunki, w których on przebiegał. Uzyskane w ten sposób dane, ich opracowanie liczbowe oraz interpretacja służą doskonaleniu procesu kształcenia oraz stymulują podejmowanie zadań praktycznych związanych ze zjawiskiem oceniania i wartościowania w szkole4.

            Piśmiennictwo:

              1 Arends R. I., Uczymy się nauczać. Warszawa 1994, s.s. 236, 237.
              2 Milewski B., Śliwerski B. (red., red.), Pedagogika. Leksykon. Warszawa 2000, s.s. 63 i 64.
              3 Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2000.
              4 Kosińska E., Ocenianie w szkole. Kraków 2000.

              Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

              X


              Zarejestruj się lub zaloguj,
              aby mieć pełny dostęp
              do serwisu edukacyjnego.




              www.szkolnictwo.pl

              e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
              - największy w Polsce katalog szkół
              - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




              Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

              Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




              Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie