Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Działania w przypadku ucznia wybitnie uzdolnionego ruchowo

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1909 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Działania w przypadku ucznia wybitnie uzdolnionego ruchowo
Opracował: mgr Maciej Mikołajczak

Identyfikacja problemu

W minionym roku szkolnym prowadziłem nabór młodzieży do prowadzonej przez mnie sekcji piłki koszykowej. W wyniku przeprowadzonej selekcji spośród około 40 uczniów, wytypowałem grupę 20 osób, która w klasach IV – VI miała być prowadzona w toku szkolenia grupowego. Już podczas pierwszych zajęć uczeń wyraźnie wyróżniał się swoją szybkością, sprawnością oraz zdolnością widzenia sytuacji. Koszykówka jest grą, gdzie współdecydują m.in. wymienione cechy motoryczne oraz zdolność przestrzennego widzenia sytuacji w czasie gry.
Z grupa spotykałem się dwa razy w tygodniu, zajęcia miały charakter raczej zabawowy z pewnymi elementami specjalistycznymi oraz usprawniającymi dzieci. Ciągła obserwacja ucznia upewniała mnie, że mam do czynienia z uczniem bardzo zdolnym sportowo, z dużymi predyspozycjami do gier zespołowych, a zwłaszcza koszykówki.

Geneza i dynamika zjawiska

Uczeń dość wysoki, bardzo sprawny, chętnie uczestniczył w zajęciach pozalekcyjnych (nie tylko w zakresie wychowania fizycznego), bardzo dobrze integruje się i współdziała w grupie. Osiąga we wszystkich próbach sprawnościowych zdecydowanie lepsze wyniki od pozostałych rówieśników.
Uczeń ten miał przed sobą wielkie możliwości, ja również byłem pozytywnie nastawiony do faktu, że pozyskałem tak dobrze zapowiadającego się młodego sportowca. Musiałem jednak działać wg określonych punktów:
ü w zakresie doboru i selekcji – test A. Zygmunta – m.in. celem jest stopień osiągnięcia w przyszłości koordynacji ruchowo – przestrzennej.
W tym zakresie przeprowadziłem rozmowę z rodzicami, którzy bardzo pozytywnie odnieśli się do projektu uczęszczania ucznia na zajęcia sportowe i rozwój syna w tym kierunku. Wyrazili zgodę na uprawianie piłki koszykowej.
Przeprowadziłem rozmowę z wychowawcą ucznia w celu poznania jego sytuacji w szkole oraz jego postępów w nauce i zachowaniu.

Prowadzone przeze mnie treningi charakteryzowało:
- Trening wstępny (2 –3 jednostki treningowe w tygodniu IV – VI klasa). W tym okresie realizowałem program ćwiczeń ogólnosprawnościowych. Nauczałem podstawowych elementów technicznych w piłce koszykowejj.
- Trening ukierunkowany – to dalszy etap szkolenia (około 3 jednostek w tygodniu) VI klasa. Dominują ćwiczenia ogólnorozwojowe, z akcentem na poszczególne cechy motoryczne.
- Doskonalenie elementów technicznych w piłce koszykowej, nauka taktyki gry i elementów taktycznych. Zawodnicy zaczynają rozgrywać regularne spotkania.
- Plany rozwojowe wiążące się z przekazaniem sportowca do sekcji specjalistycznej.
Na wszystkich omawianych etapach miałem dobry kontakt z rodzicami ucznia. Omawialiśmy postępy w nauce, w sporcie. Omawiałem również jego sytuację wychowawczą w szkole. Okresowo uczeń był badany przez lekarza sportowego. Można powiedzieć, ze kariera sportowa młodego sportowca rozwijała się pod pełną, fachową kontrolą. Współpracując z wychowawcą klasy motywowałem ucznia do pilniejszej nauki i osiągania dobrych wyników w zakresie przedmiotów objętych nauczaniem.

Znaczenie problemu i prognoza dalszego biegu wypadków

Koszykówka to gra, gdzie w znacznej mierze decyduje zgrany zespół. Na boisku współpracuje ze sobą wiele osób, które muszą przewidzieć ruch i zamiary kolegów oraz przechytrzyć przeciwnika. Dlatego też rozwój zawodowy przeciwnika. Dlatego też rozwój zawodowy jednostki częściowo jest uzależniony jest od zgrania zespołu. Miałem zamiar przekonać i odpowiednio pokierować karierą ucznia, tak, aby był on liderem zespołu, aby był inicjatorem, motorem działań drużyny. Zależało mi, aby był on liderem na płaszczyźnie sportowej, koleżeńskiej, podczas treningu – w ten sposób mógłbym wykształcić cechy niezbędne do roli kierującego zespołem. Obecność prawdziwego przywódcy, lidera musiałaby wpłynąć pozytywnie na grupę zawodników, ich zaangażowanie w pracę na treningu, postrzeganie zajęć jako formy spędzania wolnego czasu. Oddziaływania i relacje w drużynie musiały wpływać na rozwój talentu ucznia jak i pozostałych członków zespołu.



Prognoza pozytywna zakładała:
ü pozytywny wpływ na kolegów z zespołu, oddziaływanie motywujące,
ü właściwy rozwój sportowy ucznia oraz całego zespołu,
ü osiągnięcia ucznia w kolejnych etapach szkolenia sportowego.

Prognoza negatywna zakładała:
ü niechęć, zakończenie treningów przez ucznia,
ü negatywny wpływ na grupę („gwiazdorstwo”, pozowanie, brak akceptacji)
ü brak rozwoju sportowego ucznia i zespołu wraz z negatywnymi następstwami.

Zaplanowanie konkretnych działań i wdrażanie przyjętych rozwiązań

ü w czasie każdego treningu zwracałem szczególną uwagę na stosowanie zasad „Fair play”,
ü często stosowałem gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia kształtujące poczucie odpowiedzialności za partnera, poczucie bezpieczeństwa,
ü prowadziłem arkusze obserwacji meczów w celu udokumentowania aktywności, zaangażowania oraz przede wszystkim zespołowej gry drużyny,
ü nagradzałem za dobra grę, prawidłowe wykonanie zagrywek technicznych, manewrów taktycznych,
ü konsekwentnie realizowałem tematykę szkolenia, a zwłaszcza techniki wyszkolenia indywidualnego, techniki współpracy z partnerem oraz kształtowanie cech motorycznych.

Efekty oddziaływań

Opisywany uczeń uczy się obecnie w gimnazjum w Dąbrowie Górniczej. Jego możliwości i umiejętności stale się zwiększają. Drużyna w której trenuje, osiąga czołowe miejsca w rozgrywkach szczebla rejonowego i wojewódzkiego.
Efektem moich oddziaływań są bardzo dobre wyniki sportowe ucznia, a w tym:
ü wysokie miejsca w klasyfikacji najlepszego strzelca w województwie,
ü uczeń jest wyróżniającym się zawodnikiem w drużynie, został zauważony przez przedstawicieli władz piłki koszykowej.
Mogę stwierdzić, że został zrealizowany wariant pozytywny.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie