Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak pracuję z uczniem zdolnym na lekcjach sztuki?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1105 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Co roku rozpoczynają w gimnazjum naukę uczniowie słabi, przeciętni, dobrzy, bardzo dobrzy. Tylko nieliczni spośród tej ostatniej rzeszy ujawniają swoje talenty. Nie zawsze my - nauczyciele i wychowawcy rozpoznajemy uczniów zdolnych. Co zrobić, by te ukryte talenty rozpoznać? Jak je rozwijać? Jak pracować z takimi uczniami?

Chciałabym podzielić się swoim doświadczeniem, wiedzą i refleksjami na temat pracy z uczniem zdolnym.
Mam spory staż pracy pedagogicznej. Oprócz muzyki uczę od niedawna także plastyki. Często spotykam uczniów zainteresowanych tymi dziedzinami sztuki. Na początku nie bardzo wiedziałam, jak rozwijać ich zainteresowania, jak z nimi pracować. Lekcje sztuki nie dawały im pełnej satysfakcji. Specjalnie przygotowywane testy również. Zaistniała więc potrzeba zdobywania i rozszerzania wiedzy na dodatkowych zajęciach.
Od roku szkolnego 2003/2004 pracuję indywidualnie z dwoma uczennicami klas III. Przez dwa lata rozpoznawałam ich możliwości. Kiedy rozpoczynały naukę w gimnazjum zdiagnozowałam ich zainteresowania i uzdolnienia. Wypełnione ankiety dały mi pewien obraz – uczennice interesują się sztuką, zwłaszcza architekturą i malarstwem. Rozmowa potwierdziła ich zainteresowania i wiedzę na ten temat. Potrzeba spotykania się z nimi wynikała z chęci do pracy i nauki uczennic, jak i zdobycie przeze mnie nowych doświadczeń w pracy z uczniem zdolnym.
Co tydzień poświęcałam uczennicom 1 godz. tygodniowo na zajęcia dodatkowe ze sztuki. Dobrałam odpowiednie metody i formy pracy. Na szczególną uwagę zasługuje metoda projektu oraz portfolio. Uczennice tworzyły teczki z dokumentami – gromadziły dodatkowo materiały i informacje wykraczające poza program klasy. Opracowały w sposób zindywidualizowany jeden z tematów wybranych do realizacji z tematyki zajęć. Tematy były bardzo ambitne i ciekawe. Oto przykład jednego z nich:

„ KUBIZM JAKO REWOLUCJA I JEGO FAZY ”

Przygotowany przez uczennice konspekt zawierał następujące treści:

1. Bibliografia.

2. Kubizm jako rewolucja
· Geneza nazwy
· Główne założenia kubizmu
· Teorie Paula Cezana
· Przedstawiciele.

3. Insiracje sztuką prymitywną
· „ Portret Gertrudy Stein” ( Pablo Picasso)
· „ Autoportret” ( Pablo picasso)
· „ Panny z Awignonu” ( Pablo Picasso).

4. Fazy kubizmu
· Kubizm cezanowski ( faza prekubistyczna )
- cechy charakterystyczne
- Georges Brague „ Port normandzki”.
· Kubizm analityczny ( faza hermetyczna)
- Georges Braque „ Portugalczyk ” zwany też „ Emigrant ”
· Kubizm syntetyczny
- cechy charakterystyczne
- Juan Gris „ Stół ”.

5. Wykorzystanie kolażu
· Juan Gris „ Butelka Banyulsu ”.

6. Koniec kubizmu.


Tak opracowany konspekt wymagał od uczennic zdobycia innych treści, treści uzupełniających, sięganie do dodatkowych źródeł, poszukiwanie bibliografii i podzielenie się z innymi w klasie wynikami swej pracy metodą kolażu. Z takiej możliwości skorzystała cała klasa.

Inną formą pracy z uczennicami zdolnymi jest ich udział w różnego rodzaju wystawach malarskich, wernisażach odbywających się na naszym terenie. Następnie to one oprowadzają swoje klasy bawiąc się w przewodników. Taka rola wymaga od nich uzupełnienia wiadomości i przygotowania się do prezentacji.
Praca z uczennicami zdolnymi dała wspaniałe rezultaty. Efekty pracy z nimi są widoczne. Zachęcone i przygotowane przeze mnie wzięły udział w Wojewódzkim Konkursie Wiedzy o Sztuce. Obie zostały finalistkami tego konkursu. Jest to dla nich, jak i dla mnie ogromna satysfakcja.
Prowadząc zajęcia z uczniem zdolnym opracowałam dla nich autorski program, w którym skoncentrowałam się przede wszystkim na etapach rozwoju ucznia: zdobywania podstawowej wiedzy, sposoby poszukiwania wiedzy w różnych źródłach i ich prezentacja, umiejętność przekazania wiedzy innym.
Praca z uczniem zdolnym wymaga od nauczyciela ciągłego doskonalenia i pokierowania tą pracą tak, by efekty były widoczne i przynosiły zadowolenie i uczniom i nauczycielom. Wtedy będziemy spokojni, iż uczniowie zdolni spełnili pokładane w nich nadzieje.

WANDA SOCHA
PUBLICZNE GIMNAZJUM
IM. GEN. JÓZEFA LIPSKIEGO
W BŁASZKACH

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie