Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusze zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10361 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusze zajęć gimnastyki kompensacyjno-korekcyjnej dla dzieci z klas 0-III.


Scenariusz 1
do ćwiczeń gimnastycznych metodą V. Sherborne’a
„Zaufaj rękom partnera”

Zadanie
Poznanie się w grupie, rozwój zaufania, odprężenie.
  1. Krótki trening interpersonalny. Grupa siada w kręgu i każdy mówi swoje imię, następna osoba powtarza imię poprzednika i dodaje swoje.
  2. Ćwiczenia relaksacyjne: masaż twarzy, oczu, dotykanie się rękami, czołem, policzkami, dzielenie się uwagami dotyczącymi wrażeń i uczuć.
  3. Dobór parami. Jedno dziecko siada za drugim zwrócone w te samą stronę. Osoba z przodu musi być rozluźniona, „pada” do tyłu i daje się złapać przez siedzącego za nim. Stopy w siadzie złączone razem, nie odrywają się od podłogi, odległość siedzących różna, ale bezpieczna. Powtarzamy te ćwiczenie w większych grupach.
  4. W parach „spacer” po sali. Jedna osoba prowadzi drugą z zamkniętymi oczami daje się prowadzić w każdym kierunku.
  5. Ciąganie się na brzuchu do przodu z wyciągnięciem i zginaniem na przemian rąk i nóg. Dzieci dobierają się parami – jeden z uczestników ciągnie partnera za ręce, nogi, turla, zwracając uwagę na jego bezpieczeństwo.
  6. Ćwiczenia w grupie – wszystkie dzieci skupiają się w bardzo ciasnym kręgu, jedno wchodzi do środka, zamyka oczy, pozostałe dzieci odpychają je w różnych kierunkach.
  7. Ćwiczenie relaksujące – jedno dziecko kładzie się na plecach – rozluźnione, drugie, klęczące obok, wykonuje masaż

Scenariusz 2
do zajęcia z gimnastyki korekcyjno-wyrównawczej

Cele
  1. Zapoznanie dzieci ze sposobem poprawnego wykonywania ćwiczeń.
  2. Kształcenie i wzmocnienie mięśni grzbietu, brzucha, obręczy barkowej, klatki piersiowej, mięśni nóg, stopy. Przeciwdziałanie utrwalaniu i pogłębianiu się wad. Kształcenie nawyku prawidłowej postawy.
  3. Wdrażanie do dokładnego wykonywania poleceń, wytwarzania radosnej atmosfery będącej warunkiem budzenia u dzieci wiary we własne siły.

Pomoce
Kółka, krążki, krzesełka, pudełka z różnymi przedmiotami, woreczki, kartka papieru i pisak, tunel, ławeczka gimnastyczna, kocyk, balony, droga (ścieżka) jeżowa.

Przebieg zajęcia
  1. Marsz przy muzyce – rozdanie kółek, pokaz prawidłowej postawy.
  2. Powitanie
    • ukłon japoński (kółka opuszczone na dywan).
  3. Ćwiczenia oddechowe w siadzie krzyżnym:
    • wdech – podnoszenie grupy do góry,
    • wydech – opuszczenie kółek.
  4. Ćwiczenie rzutu:
    • celowanie kółeczkami na stojak.
  5. Ćwiczenia z krążkami:
    • krążki ułożone na krzesełkach, dojście do krzesełek, wzięcie krążka, siad na krzesełku – zwrócenie uwagi na prawidłową postawę w siadzie,
    • skłon do przodu – krążek położyć na dywanie,
    • przesuwanie i odsuwanie krążka stopami.
  6. Zabawa „Jazda samochodem”.
    Przy muzyce „samochody” – dzieci z kółkami jeżdżą slalomem między krzesełkami, muzyka milknie – dzieci siadają na krzesełkach (plecy wyprostowane, łopatki ściągnięte).
  7. Ćwiczenia chwytne palcami stóp:
    • siad na krzesełkach – wyciąganie przedmiotów z pudełka palcami stóp, tj. kulki z waty, woreczka, kolorowej chusteczki, klocka (niektóre przedmioty obydwiema nogami),
    • wkładanie do pudełka tych przedmiotów tą samą metoda.
  8. Ćwiczenia w siadzie prostym na mięśnie brzucha i nóg:
    • siad prosty na dywanie,
    • wykonywanie rozkroku, a następnie złączenie nóg,
    • nożyce poziome,
    • nożyce pionowe.
  9. Nóżka masuje nóżkę.
  10. Ćwiczenia rozciągające mięśnie palców stóp:
    • rozsuwanie palców stóp u obu nóg.
  11. Nóżka robi „pa-pa”.
  12. Marsz dookoła sali z woreczkami na głowie:
    • usiąść z woreczkiem na podłodze i wstać.
  13. Ćwiczenia zręczności stóp:
    • siad na krzesełku – plecy proste,
    • włożenie między palce stóp pisak – rysowanie na kartce.
  14. Tunel, chodzenie na czworakach:
    • przejście przez tunel na czworakach.
  15. Ćwiczenie równoważne:
    • Przejście po ławeczce gimnastycznej, ręce w bok, łopatki ściągnięte, zeskok.
  16. „Jazda na kocykach” po ławeczce:
    • leżenie przodem na ławce, nogo wyprostowane,
    • za pomocą rąk podciąganie się na kocyku do przodu po ławeczce,
    • dzieci podciągają się na ławeczce z przodu, nogi zgięte.
  17. Ćwiczenie oddechowe:
    • dmuchanie baloników.
  18. Masaż stóp:
    • chodzenie po ścieżce jeżykowej.
  19. Zbiórka:
    • przyjęcie prawidłowej postawy,
    • pożegnanie.

Scenariusz 3
do zajęć z gimnastyki korekcyjnej

Zadanie główne
Kształcenie zręczności, koordynacji ruchowej i zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo i prawidłowe wykonanie ćwiczeń.

Pomoce
Krzesełka
  1. Dzieci wchodzą na salę w rytm bębenka i rozstawiają krzesełka po całej sali.
  2. Bieg między krzesełkami, na hasło „lawina” dzieci wchodzą na krzesełka.
  3. Taniec „muszek” i taniec „niedźwiedzi” między krzesełkami w rytm odpowiednio dobranych melodii.
  4. Leżenie przodem na krzesełku i unoszenie tułowia do góry, nogi oparte na podłodze.
  5. Oparcie prawej nogi na krześle, skłon do lewej i prawej nogi.
  6. Oparcie brody na oparciu krzesełka, chwyt rękoma za krzesło i unoszenie raz jednaj, raz drugiej nogi.
  7. Marsz na czworakach wokół swojego krzesełka wyprost, wspięcie na palce, zmiana kierunku.
  8. Leżenie tyłem pod krzesełkiem i przenoszenie nóg za krzesło (leżenie przewrotne).
  9. Czołganie się pod krzesełkiem.
  10. W klęku opady tułowia na krzesełko.
  11. W siadzie na krzesełku chwytanie palcami stóp szarfy i przenoszenie jej z jednej strony na druga, zwijanie szarfy palcami stóp.
  12. Marsz po obwodzie koła z krzesełkami – ustawianie krzesełek.

Scenariusz 4
do zabaw ruchowo – zręcznościowych

Cele
  1. Doskonalenie sprawności manualnej, aktywizowanie twórczych możliwości ruchowych.
  2. Kształcenie nawyku prawidłowej postawy.
  3. Kształcenie i wzmocnienie mięśni grzbietu, brzucha, mięśni nóg i stopy.
  4. wytwarzanie radosnej atmosfery będącej warunkiem budzenia u dzieci wiary we własne siły.
Pomoce
Magnetofon, paski bibuły w czterech kolorach, woreczki, kosz z kartonu z obrazem graficznym, tamburyno.

Przebieg
  1. Marsz po obwodzie koła – rozdanie woreczków, marsz z woreczkiem na głowie we wspięciu na palcach.
  2. Swobodne podrzucanie woreczka lewą i prawą ręką.
  3. Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Figurki”. Dzieci biegają, na sygnał staja w bezruchu.
  4. Ćwiczenia tułowia – skłony w przód. Odchylanie się z woreczkiem uniesionym w obu dłoniach nad głową do tyłu, upuszczanie woreczka, skłon w przód, podniesienie woreczka między nogami na nieugiętych kolanach.
  5. Ćwiczenie mięśni brzucha i grzbietu. Leżenie na brzuchu, wyciągnięte ręce z woreczkiem w przód. Unoszenie rąk z woreczkiem prosto do góry: „zaglądamy do lusterka”.
  6. Zabawa z elementami chodzenia na czworakach „Kulawy lisek”. Czworakowanie na trzech „łapkach” – jedna łapka jest złamana (woreczki pod kolanem, noga zgięta).
  7. Przeskakiwanie przez woreczek do przodu i do tyłu.
  8. Wrzucanie woreczka do kosza.
  9. Rozłożenie dwóch pasków wstążki wg wzoru bieg, marsz.
  10. Rozdanie dzieciom kolorowej bibuły (paski). Wirowanie z bibułą, na sygnał dmuchanie w bibułę.
  11. Zataczanie lewą i prawą ręką małych i dużych kół.
  12. Przysiad – tworzenie z bibuły ślimak , przeskakiwanie przez ślimaka lub slalom między ślimakami.
  13. Układanie kolorowego szlaczka z bibuły wg wzoru graficznego
  14. Formowanie szlaczka wg własnego pomysłu.
  15. Zgniatanie bibuły lewą i prawą ręką – prostowanie.
  16. Marsz przy rytmicznej muzyce i wrzucanie bibuły do kosza.

Scenariusz 5
do ćwiczeń gimnastycznych metodą V. Sherborne

Zadania
Rozwijanie kontaktów i porozumiewania się poprzez ćwiczenia ruchowe.

Przybory
Szarfy, ławeczki, materace.
  1. Część wstępna.
    1. Dzieci dowolnie biegają po sali.
    2. Zabawa ożywiająca – berek na czworakach – każde dziecko dostaje szarfę, która jest wetknięta na plecak za pasek od szortów. Zabawa trwa dopóty, dopóki berek nie pozbiera wszystkich szarf od dzieci.
  2. Część główna.
    1. Wszyscy siadają w kole – przywitanie (słowem, nogami, rękami).
    2. Siad skulony, rozkroczny – uderzanie o kolana: dłońmi, pięściami, łokciami, rozcieranie kolan, spychanie kolana do podłogi i podnoszenie ich.
    3. W siadzie – wymachy nóg, bezwładne przewroty.
    4. Ślizganie oraz próby czołgania się po podłodze.
    5. Turlanie się oraz turlanie kolegi po podłodze.
    6. Turlanie po nogach nauczyciela.
    7. Relaks – odpoczynek w pozycji leżącej (głębokie oddechy).
    8. Przechodzenie wokół leżących i nad nimi, przeskakiwanie.
    Ćwiczenia w parach:
    1. Siad rozkroczny twarzą do siebie – naprzemianstronne skłony i leżenie, próby leżenia raz na jednym, raz na drugim boku.
    2. Siad tyłem – jedno dziecko wykonuje skłon, a drugie kładzie się na jego plecach, pchanie partnera po podłodze plecami, stopami, rękami.
    3. Przechodzenie w różny sposób przez „mostek” wykonany przez nauczyciela (klęk podparty).
    4. Relaks w leżeniu na podłodze, dzieci obchodzą się nawzajem.
    5. Jedno dziecko siada między nogami drugiego, jest obejmowane i delikatnie kołysane.
    Ćwiczenia z użyciem sprzętów:
    1. Wchodzenie na drabinkę po skośnej ławeczce.
    2. Przechodzenie pod „mostem” – skośna ławeczka.
    3. Wdrapywanie się na ułożone materace i schodzenie z nich w różny sposób (turlając się, ześlizgując) zgodnie z inwencją dziecka.
  3. Część końcowa.
         Wszystkie dzieci wraz z nauczycielem siadają na materacu. Nauczyciel obejmuje je nucąc piosenkę.

    Uwaga: Konspekt można wykorzystać jako dwa oddzielne.

    Scenariusz 6
    do ćwiczeń gimnastycznych metodą V. Sherborne

    Zadanie
    Rozwijanie wzajemnych kontaktów, opanowanie lęku i emocji.
    1. Część wstępna:
      • ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała i pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa.
      1. Dzieci dowolnie maszerują i biegają z wysoko podniesionymi kolanami.
      2. W siadzie skulonym: dzieci kręcą się dookoła osi w jedną i w druga stronę.
      3. Podobne ćwiczenia wykonują leżąc na brzuchu, obracają się za pomocą rąk dookoła osi w obie strony, w przód i w tył.
      4. Dzieci siedząc na podłodze pokazują części ciała: głowa, tułów, biodra, barki, brzuch, plecy, szyję, serce, płuca, a następnie części twarzy po jednej i po drugiej stronie: oko, ucho, policzek, pośrodku – nos, usta, broda.
      5. W siadzie skulonym: dziecko kołysze się, najpierw wolno, później coraz śmielej.
      6. Opiekun leży na plecach, dziecko przytulone leży na nim. Posuwanie się z dzieckiem do przodu, do tyłu, pomagając sobie rękami.
      7. Opiekun robi „mostek”, natomiast dziecko obchodzi go na czworakach, przechodzi pod, przez, dookoła itp.
    2. Część główna:
      • ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą; opanowanie lęku i emocji.
      1. Dziecko i opiekun leżą na plecach naprzeciw siebie, ich stopy dotykają się i wykonują na przemian przepychanie się stopami, wspólny rowerek.
      2. Dziecko leży na plecach, opiekun chwyta dziecka za ręce lub za stopy, idąc tyłem, ciągnie dziecko. Zmiana ról o ile to możliwe.
      3. W pozycji stojącej: dziecko kładzie się na plecach opiekuna, a ten stara się częściowo przejąć ten ciężar.
      4. Kołysanie w pozycji siedzącej: tworzenie „fotelika” dla dziecka, opiekun obejmuje je i łagodnie kołysze do przodu oraz na boki, w jedną i w druga stronę.
      5. Prowadzenie „ślepca” – dziecko zamyka oczy i jest prowadzone przez opiekuna.
      6. Dziecko zwija się w kłębek, robi „paczkę”, a opiekun usiłuje rozwiązać paczkę.
    3. Część końcowa.
      • ćwiczenia rozluźniające, relaksujące:
      stanie naprzeciw siebie, opiekun i dziecko trzymają się za ręce, wykonują wspólne wdechy, podskakują na jednej i drugiej nodze, wreszcie robią wspólne przysiady, na zakończenie wzajemnie wysłuchują pracy swoich płuc.
Scenariusz 7
do zajęć z gimnastyki korekcyjnej

Zadanie
Wzmacnianie mięśni grzbietu i obręczy barkowej, ćwiczenie przeciw płaskostopiu.

Przybory
Piłki, kocyki, watki.
    • Zbiórka w pozycji skorygowanej (zwartej), w rękach piłki.
    • Dowolna zabawa z piłką – podrzucanie, chwyty, toczenie.
    • Stanie w rozkroku – toczenie piłki z ręki do ręki, wykonanie „ósemki” wokół każdej z nóg. Po kilku ruchach wyprost, przenieś piłkę za plecy (łokcie skierowane w bok – „uszy słonia”), puścić piłkę i złapać.
    • Toczenie piłki stopą w przód, w tył zataczanie koła.
    • Wznos piłki w górę – wdech, skłon, wydech (stanie w rozkroku, nogi proste w kolanach).
    • W leżeniu przodem, uniesienie piłki w górę – wdech, opuszczenie – wydech, liczenie do pięciu – „foczki”, pięty złączone leżą na podłodze.
    • Leżenie tyłem – piłka za głową – wdech, na brzuchu – wydech, syczymy przy wypuszczaniu powietrza jak „wąż grzechotnik”
    • Kolana biją brawo.
    • Leżenie tyłem, piłka między stopami, unoszenie piłki do góry, opuszczanie z równoczesnym liczeniem do pięciu – kolana proste.
    • W siadzie prostym podpartym, nogi proste – toczenie piłki po nogach od stóp do bioder i odwrotnie – powolne unoszenie bioder do góry (zjeżdżalnia).
    • W siadzie podpartym obracanie piłki stopami z równoczesnym podnoszeniem nóg w górę, opuszczenie piłki i złapanie po odbiciu.
    • Siad skrzyżny – toczenie piłki wokół ciała, z przodu daleko na wyciągniętych rękach, z tyłu blisko w prawo i w lewo.
    • Klęk przed piłką – zdmuchiwanie watki z piłki.
    • Klęk na kocyku na piętach, „gonitwa” za piłką. Poślizg – dłonie do siebie, „jamniczka”.
    • Siad na kocyku – „gonitwa” za piłką, „pięty – palce”, odpychanie się rękoma „gokarty”.
    • Odłożenie piłek do kosza.
    • Poślizg na kocyku w leżeniu tyłem, głowa na kocu – „raki”.
    • Na złożonych kocach tańczymy „twista”, skręty tułowia posuwając się równocześnie do przodu.
    • Palce stóp podwinięte pod spód wciskamy mocno w koc.
    • Chód skrzyżny we wspięciu na placach.
    • Dmuchanie kulek papieru lub styropianu.
    • Poprawa postawy staniu przy ścianie (test ścienny).
    • Pożegnanie.
Opracowała: Agnieszka Tłuczkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie