Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz konkursu przyrodniczego "Przyroda to nasz wspólny dom"

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9051 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Cel ogólny :

  • Utrwalenie i pogłębianie wiedzy w zakresie wiadomości związanych z ochroną środowiska naturalnego i jego mieszkańców .


Cele szczegółowe :

  • Uczeń posługuje się posiadana wiedzą z zakresu ochrony naturalnego środowiska.

  • Uczeń odróżnia pozytywne zachowania od negatywnych dotyczących środowiska naturalnego .

  • Uczeń odbiera rywalizację jako bodziec motywujący do pełniejszego wykorzystania posiadanej wiedzy.


Pomoce dydaktyczne :

  • Zagadki przyrodnicze ,

  • Zadania w kopertach,

  • Zestaw pytań do testu wyboru ,

  • Charakterystyka trzech zwierząt ,

  • Czyste kartki i pisaki .


Regulamin konkursu:

  1. W konkursie bierze udział po jednym przedstawicielu z każdej klasy.

  2. Konkurs prowadzony będzie w czterech rundach :

I runda – zestaw pytań

II runda – zagadki przyrodnicze

III runda – Jakie to zwierzę ?

IV runda – zadanie w kopercie .

  1. Konkurs wygrywa ta osoba , która zdobędzie najwięcej punktów .


Zadania konkursowe :


Klasa I – III


Runda I – zestaw pytań :


Wszyscy uczniowie słuchają głośno czytanych pytań przez prowadzącego konkurs oraz odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawdziwa , a dwie fałszywe. Właściwą odpowiedź

a, b, lub c uczeń zapisuje pisakiem na kartce. Za prawidłową odpowiedź uczeń otrzymuje 1 punkt. Maksymalnie może otrzymać 6 punktów.


Zestaw pytań :


  1. Kolega znalazł gniazdo ptasie na łące

    1. pozwalasz aby je wziął do ręki i odłożył na miejsce

    2. biegniesz , aby pierwszy je wziąć do ręki i obejrzeć

    3. tłumaczysz , że nie wolno ruszać gniazdka bo ptaszki, które go zbudowały mogą już do niego nie wrócić .

2 . Wieczorem dziadek do babci mówi , że jutro będzie wypalał trawę

  1. wstajesz skoro świt zapalasz trawę sam robiąc niespodziankę dziadkowi

  2. tłumaczysz dziadkowi , że nie wolno wypalać traw , bo giną w ten sposób wszystkie tam żyjące zwierzęta

  3. cieszysz się bo będziesz mógł pomóc dziadkowi.


3 . W naszej miejscowości będzie czystsze powietrze jeżeli

a) jeżeli będziemy jeździć rowerami i chodzić na piechotę

  1. jeżeli wszyscy kupią sobie samochody

  2. jeżeli wybudujemy fabrykę lub hutę


  1. Jesteś na klasowej wycieczce w lesie i znajdujesz zerwaną roślinę będącą pod ochroną np. przylaszczkę . co zrobisz ?

      1. podeptasz ją

      2. przejdziesz nie zauważając jej

      3. wytłumaczysz kolegom i koleżankom , że roślin pod ochroną nie wolno zrywać


  1. Jesteś w Świętokrzyskim Parku Narodowym jak młody turysta krzyczy

      1. przyłączasz się do niego i wspólnie krzyczycie

      2. robisz mu awanturę

      3. grzecznie prosisz , żeby tak się nie zachowywał

  1. Ekologia to nauka :

    1. o życiu roślin i pasożytach na nich żerujących

    2. o roślinach , zwierzętach i zależnościach występujących między nimi

    3. o ochronie przyrody


Runda II – zagadki

Uczniowie odpowiadają na wylosowane przez siebie zagadki . Prowadzący czyta głośno i wyraźnie treść zagadki przyrodniczej (3 zagadki). Uczeń otrzymuje 1 punkt za prawidłową odpowiedź. Max . można otrzymać 3 punkty.

Teksty zagadek :


1 . Ma okrągłe oczy , świetnie widzi w nocy .

I widzi i słyszy , poluje na myszy . ( sowa )


  1. Duże naczynie szklane , w nim są rybki hodowane ( akwarium).



  1. Wspomnieć o tym tu wypada , za rybkami on przepada .

Wciąż na połów chodzi sobie , z torbą która ma w dziobie .( pelikan)


4. Mam dwie pary szybkich nóg nóg, kopytkami stuk – stuk – stuk.

Przez szeroki pędzę świat , tak jak piorun , tak jak wiatr. ( konik)

5. Ta nazwa to powód czyjejś nieuwagi ,

Bowiem ten gość ma w sobie dość odwagi ( tchórz)

6. Okulary nosi stale , chociaż widzi doskonale. ( okularnik )


7. Kiedy smutna jest kuma , siedzi w stawie i duma .

Gdy ma do żartów ochotę , ogłasza to gromkim rechotem. ( żaba)

8. Grozę budzi jego ryk , kto usłyszy – znika w mig. ( lew)


9 . Tak oszczędzała przez długie latka ,

aż do bogactwa doszła bogatka. (sikorka)

10. On potwornie się objada , chociaż wie, że nie wypada.

I z pewnością byłby tyci , gdyby nie ten apetycik .( hipopotam)

11. Brat dromader źle wygląda .

on się martwi już dni siedem ,

Tym , że garb ma tylko jeden. ( wielbłąd)


  1. Wciąż rachunki pilnie ćwiczy ,by się swoich nóg doliczyć . (stonoga)


Runda III – Jakie to zwierzę ?

Każde zwierzę ma numer od 1- 4 , uczeń wybiera numer pod którym znajduje się opis zwierzątka. Uczniowie słuchają głośno czytanych cech opisujących zwierzę . Jeżeli pierwsza informacja pozwoli odgadnąć jakie to zwierzę uczeń otrzymuje 5 punktów.

Każda dodatkowa informacja powoduje utratę 1 punktu . Jeżeli uczeń zna odpowiedź

zapisują na kartce.

  1. informacja 5 pkt.

  2. informacja 4 pkt

  3. informacja 3 pkt.

  4. informacja 2 pkt.

  5. informacja 1 pkt.


1. ŻABA

  • Kiedy jestem młoda żyję w wodzie , gdy dorosnę żyję na lądzie.

  • Same wiosną śpiewają wabiąc samicę . Samice nie budują gniazd i nie troszczą się o młode.

  • W wodzie czuję się bezpiecznie . Więc uciekam tam przed tymi , którzy na mnie polują.

  • Zimuję zagrzebana w błocie lub w mule.

  • Kiedy jestem młoda żywię się roślinami , gdy dorosnę poluję na owady za pomocą języka wysuwanego do przodu.

  • Moja larwa nazywa się kijanką.


  1. SOWA

  • Mam zakrzywiony mocny dziób, mocne nogi ze szponami , poluję nocą .

  • Często pohukuję .

  • Jako drapieżnik poluję na drobne zwierzęta .

  • Zwierzęta połykam w całości : z sierścią , z piórami, ze szkieletem.

  • Uznano mnie za symbol mądrości .


  1. PAJĄK

  • Mogę mieć różną barwę ciała np. : czarną, szarą, zieloną , czerwoną lub żółtą.

  • Niektórzy z nas mają jad , aby paraliżować swoje owady.

  • Jem owady , w szczególności szkodniki roślin chwytane w sieć.

  • Żyjemy niemal w każdym miejscu . wielu z nas żyje razem z Tobą w domu.

  • Mam osiem pojedynczych oczu i cztery pary odnóży krocznych.


  1. PSZCZOŁA

  • Żyjemy w dużych grupach i jesteśmy bardzo pracowite.

  • W naszym stadzie najważniejsza jest królowa , która składa jaja .

  • W naszej społeczności są również darmozjady zwane trutniami , których głównym celem jest zapłodnienie królowej.

  • Nie jesteśmy drapieżnikami ale bronić się skutecznie potrafimy , niektórzy się nas bardzo boją.

  • Mój dom to ul , w którym produkujemy miód.


Runda IV - zadanie w kopertach:

Uczeń losuje jedną kopertę spośród czterech z zadaniem do rozwiązania. Prawidłowo rozwiązane zadanie pozwala uzyskać 2 punkty.


W kopertach znajdują się pytania i odpowiedzi , które należy odpowiednio posegregować.


  1. Aby drzewo rosło zdrowo potrzebuje :

Gleby, pożaru , pyłów w powietrzu , wody, światła, spalin samochodowych.


  1. Kasia wyrzuciła wszystkie śmieci do jednego kosza . Jak Ty byś postąpił (a)?,

tak samo, czy byś segregował śmieci ? W jaki sposób?

Butelka szklana , słoik , butelka plastikowa, kubek po kefirze, torebka po cukrze,

paczka tekturowa, gazeta, reklamówka .


3 . Jedziesz na wycieczkę do lasu do lasu , jak powinieneś się zachować ?

spacer, cisza, zostawianie puszek i butelek po napojach, gwizdanie, łamanie gałę-

zi, kopanie grzybów, obserwacja zwierząt i roślin.


4. Byłeś (aś) w parku na spacerze . widziałeś(aś) tam różne zwierzęta . Pogrupuj je .

wróbel , dzięcioł, wiewiórka, wrona , mrówka, pszczoła , motyl, pies, biedronka.



Maksymalnie uczeń może uzyskać 16 punktów


Pytania do dogrywki :


  1. Odpowiedz na pytanie - Co to są surowce wtórne ?

  2. Wybierz właściwą odpowiedź do pytania – Co to jest smog ?

    1. ,, przytulanka ‘’ do poduszki

    2. zwierzę latające nad miastem i chroniące go przed intruzami

    3. chmura dymu i spalin unoszące się nad miastem

  3. Wybierz prawidłową odpowiedź od pytania – Co to jest skrzek ?

    1. głosy ptaków w czasie godów

    2. jaja żab pływające wiosną w wodzie

    3. rośliny, które wydają dźwięki jeżeli je zrywamy









Klasa IV – VI


Runda I – zestaw pytań


Wszyscy uczniowie słuchają głośno czytanych pytań przez prowadzącego konkurs oraz odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawdziwa , a dwie fałszywe. Właściwą odpowiedź

a, b, lub c uczeń zapisuje pisakiem na kartce. Za prawidłową odpowiedź uczeń otrzymuje 1 punkt. Maksymalnie może otrzymać 6 punktów.


Zestaw pytań :


  1. Krajobraz przemysłowy to :

    1. na obrazie namalowany zakład przemysłowy

    2. duże skupisko zakładów ,bloków, sieci transportowe i hałdy na małym obszarze

    3. kraj w , którym jest dużo zakładów przemysłowych


2 . Gołoborze jest charakterystyczne dla krajobrazu :

    1. Karkonowskiego Parku Narodowego

    2. Tatrzańskiego Parku Narodowego

    3. Świętokrzyskiego Parku Narodowego

  1. Jesteś na wycieczce w Pieninach i idziesz wyznaczonym szlakiem. Podziwiasz

piękno przyrody i widzisz turystę, który spaceruje na nie oznakowanym terenie. Co robisz ?

      1. nie zwracasz na niego uwagi

      2. dołączasz do niego , bo tam jest ciekawszy widok

      3. podchodzisz do niego i go informujesz , że zbaczanie ze szlaku jest zabronione i niebezpieczne

  1. Recykling to :

      1. pozyskiwanie surowców wtórnych i ponowne ich przetwarzanie

      2. cyklinowanie podłogi w nowym mieszkaniu

      3. pojazd podobny do roweru ale na trzech kołach

  2. W naszej gminie jest rezerwat :

      1. Piekiełko

      2. Rosochacz

      3. Góra Chełmowa

  3. Ozon jest to :

      1. strefa ochronna każdego rezerwatu

      2. warstwa tlenu O3 w górnej warstwie atmosfery

      3. pustynia tlenowa w zatrutych morzach

Runda II – zagadki


Uczniowie odpowiadają na wylosowane przez siebie zagadki . Prowadzący czyta głośno i wyraźnie treść zagadki przyrodniczej (3 zagadki). Uczeń otrzymuje 1 punkt za prawidłową odpowiedź. Max . można otrzymać 3 punkty.

Teksty zagadek :

  1. ,,Czepiasz się jak rzep psiego ogona ‘’ - powiedział z niezadowoleniem .....rekin.... do podnawki , która przyczepiła się do jego tułowia.


  1. ,, Czemuś tak poczerwieniał ‘’ – zapytało kurczę ....raka.... wyjmowanego z wrzątku na stół kuchenny.


  1. ,, Patrzę i patrzę , aż mi oczy z głowy wychodzą ...’’ – zawołał ...winniczek ..., wysuwając z wnętrza ciała czułki głowowe, na końcu których ma oczy.


  1. Wygląda pięknie , jak malowany ręką przyrody , szczodrze ubrany , lecz zimą w innej będzie szacie . Bo choć igły ma w lecie , zimą je traci . (modrzew)


  1. Jeszcze śpi wszystko , co żyje , jeszcze nic nie rośnie , a on śmiało śnieg przebije – powie nam o wiośnie .(przebiśnieg)


  1. ,, Słuchaj uchem , a nie brzuchem’’ – ćwierknął... ptak... chwytając szarańczę , mającą narząd słuchu w odwłoku .


  1. Spotkasz w parku ten dywan , który ziemie okrywa . Jest w zielonym kolorze , nikt deptać go nie może. (trawnik)


  1. Młode pisklę ma na grzbiecie wgłębienie , które ułatwia mu wyrzucanie jaj lub piskląt z gniazda prawych właścicieli .(kukułka)


  1. Lubi jagody i miodek oraz pełny brzuszek . W zimie śpi jak suseł. (niedźwiedź)


  1. Mieszkam w Chinach , mam okulary na oczach , dzieci mnie uwielbiają . (miś panda )


  1. Żyję w wodzie ,przyczepiona do roślin lub ciała ryb . Mam pierścienie.( pijawka)


  1. Pełno nas w całym lesie , każda z nas coś dźwiga ,coś niesie i dajemy przykłady pracowitej gromady .(mrówka)


  1. Jestem najmniejszym ptakiem na świecie , ważę około 2 gramy ,mierzę około 3 centymetrów . Jak się nazywam? (koliber)




Runda III – Jakie to zwierzę ?


Każde zwierzę ma numer od 1- 4 , uczeń wybiera numer pod którym znajduje się opis zwierzątka. Uczniowie słuchają głośno czytanych cech opisujących zwierzę . Jeżeli pierwsza informacja pozwoli odgadnąć jakie to zwierzę uczeń otrzymuje 5 punktów.

Każda dodatkowa informacja powoduje utratę 1 punktu . Jeżeli uczeń zna odpowiedź

zapisują na kartce.


  1. informacja 5 pkt.

  2. informacja 4 pkt

  3. informacja 3 pkt.

  4. informacja 2 pkt.

  5. informacja 1 pkt.


  1. ŚLIMAK

  • niektórzy z nas żyją w wodzie , inni na lądzie .

  • wszyscy mamy dużą śliską stopę

  • możemy oddychać płucami lub skrzelami

  • nosimy mieszkanie razem z sobą , jednak niektórzy z naszych braci tego domku nie mają.

  • Mamy czułki, na końcu których umieszczone są nasze oczy


2. REKIN

  • mam wspaniałe , zwinne ciało, o areodynamicznym kształcie , z które służyło jako pierwowzór do konstrukcji maszyn latających i pływających

  • mój wygląd nie zmienia się od milionów lat

  • nigdy nie odpoczywam

  • moje zęby odrastają stale przez całe życie , u niektórych gatunków możemy ich mieć nawet około 25 tysięcy

  • ludzie nazywają nas ludojadami


3. MYSZ

  • Jestem bardzo szybka i sprytna , futerko moje ma barwę rudą lud szarą

  • Mam długi ogonek , malutkie uszka i wąsaty pyszczek

  • Mimo ,że mam małe uszy doskonale słyszę i mogę uciekać przed wrogami najchętniej do norki

  • Uwielbiam jeść ziarno zbóż , nasiona roślin nie gardzę też okruchami ze stołu

  • Moim odwiecznym wrogiem jest kot


  1. WIELBŁĄD

  • Żyję w Afryce ale mam kuzynów w Azji

  • Wykorzystywany jestem jako zwierzę pociągowe

  • Moja sierść ma kolor brunatny , zimą bardzo długa i gruba

  • Bardzo dużo podróżuję , najczęściej przez piaski w karawanie

  • Na grzbiecie dźwigam garb.




Runda IV - zadanie w kopertach:


Uczeń otrzymuje jedną kopertę, w której umieszczone jest cztery hasła i ich objaśnienia Należy je prawidłowo przyporządkować Prawidłowo rozwiązane zadanie pozwala uzyskać 4 punkty.


W kopertach znajdują się hasła i objaśnienia , które należy odpowiednio przyporządkować.

Symbioza - współżycie dwóch organizmów polegające na obustronnej korzyści

Drapieżnik - to organizm , który poluje na swoją ofiarę i ją zabija aby żyć.

Mutacja - nagła zmiana w komórkach rozrodczych organizmów , przejawiająca się

powstaniem nowej cechy lub zaniku dotychczasowej .

Synantropizm – przystosowanie się zwierząt do bytowania w najbliższym sąsiedztwie

człowieka, zgubne dla jednych zwierząt , a dla innych sprzyjające.

Maksimum uczeń może otrzymać 18 punktów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie