Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Wiadomości » 22 czerwca 2023 » Wykluczenie cyfrowe a ...

Wykluczenie cyfrowe a edukacja - równy dostęp do nauki online

Pandemia koronawirusa, a wcześniej - rozpowszechnienie dostępu do Internetu to czynniki, które wpłynęły na to, że wiele aspektów naszego życia zostało przeniesionych do wirtualnej rzeczywistości. Obecnie, większość z nas może uczyć się, studiować, a nawet pracować online. Nadal możemy spotkać się jednak ze zjawiskiem, jakim jest wykluczenie cyfrowe. W poniższym artykule przybliżymy to zagadnienie, opowiemy o tym, jak wpływa ono na edukację oraz przedstawimy rozwiązania, zapewniające równy dostęp do nauki online.

Wykluczenie cyfrowe a edukacja - jak zapewnić równy dostęp do nauki online?

Pandemia koronawirusa, a wcześniej - rozpowszechnienie dostępu do Internetu to czynniki, które wpłynęły na to, że wiele aspektów naszego życia zostało przeniesionych do wirtualnej rzeczywistości. Obecnie, większość z nas może uczyć się, studiować, a nawet pracować online. Nadal możemy spotkać się jednak ze zjawiskiem, jakim jest wykluczenie cyfrowe. W poniższym artykule przybliżymy to zagadnienie, opowiemy o tym, jak wpływa ono na edukację oraz przedstawimy rozwiązania, zapewniające równy dostęp do nauki online.

Czym jest wykluczenie cyfrowe?

Wykluczenie cyfrowe to zjawisko, które polega na tym, że pewne jednostki lub grupy społeczne mają ograniczony dostęp do Internetu i/lub urządzeń, takich jak telefony, telewizory czy komputery. Sytuacja ta wynikać może z różnych powodów. Czynnikami, ograniczającymi dostęp do cyfrowych rozwiązań może być m.in. brak wystarczającej ilości środków finansowych, brak dostępu do Internetu czy brak umiejętności korzystania z tego typu urządzeń technologicznych i/lub Internetu. W obecnych czasach, wykluczenie cyfrowe stanowić może poważny problem, który uniemożliwiać będzie m.in. skuteczną edukację. Jak wykluczenie cyfrowe wpływa na nauczanie?

Wykluczenie cyfrowe, a edukacja

W dobie powszechnego dostępu do Internetu oraz dostępu do urządzeń, takich jak smartfony, tablety oraz komputery, część materiałów edukacyjnych nauczyciele przygotowują w formie cyfrowej. Nawet jeśli dany nauczyciel nie korzysta z takich nośników informacji, Internet jest pod tym kątem bardzo cennym narzędziem do pozyskiwania informacji dla samych uczniów. W Internecie mogą oni sprawdzać chociażby znaczenie słów, których nie zrozumieli podczas lekcji, szukać materiałów dodatkowych, szerzej objaśniających dane zagadnienie, czy testować swoją wiedzę za pomocą ogólnodostępnych stron, oferujących np., quizy, krzyżówki czy zadania, w których uzupełnić trzeba luki. Ograniczony dostęp do Internetu lub/i niezbędnych urządzeń technologicznych jest więc pewnym utrudnieniem, które niektórym osobom zmniejsza szansę na efektywne przyswojenie danego materiału.

Dostępne w Internecie, bądź przygotowywane w formie cyfrowej materiały edukacyjne, to jednak tylko część nauczania online. Kolejnym jego aspektem są zajęcia, prowadzone w formie zdalnej. Ten rodzaj edukacji rozpowszechniony został podczas pandemii koronawirusa. Choć większość placówek edukacyjnych wróciła do tradycyjnego nauczania, niektóre instytucje, zwłaszcza uczelnie wyższe, nadal praktykują prowadzenie zajęć online (metoda ta jest często wykorzystywana np. na studiach podyplomowych). W tym przypadku, brak dostępu do urządzeń cyfrowych lub/i ograniczony dostęp do Internetu będzie oznaczał zatem brak możliwości uczestniczenia w zajęciach, a więc - brak możliwości kontynuowania edukacji.

Jak zapewnić równy dostęp do nauki online?

Aby uczniowie i nauczyciele zyskali równy dostęp do nauki/nauczania online, konieczne jest przede wszystkim zapewnienie odpowiedniego sprzętu oraz dostępu do Internetu tym, którzy z jakichś powodów są cyfrowo wykluczeni. Obecnie, kiedy nie obowiązuje już lockdown, nie jest konieczne kupowanie urządzeń i/lub inwestowanie środków finansowych w dostęp do Internetu. Na ten moment, wystarczającym rozwiązaniem może okazać się zapewnienie możliwości skorzystania ze sprzętu i/lub Internetu, znajdującego się w danej placówce edukacyjnej. Większość z nich posiada takie urządzenia - wówczas wystarczy jedynie udostępnić je uczniom lub nauczycielom.

Jeżeli powodem cyfrowego wykluczenia jest natomiast brak umiejętności korzystania z rozwiązań cyfrowych, warto zapewnić szkolenie lub okazać wsparcie osobom, mającym trudności z obsługą danych urządzeń. Dobrym pomysłem będzie w tym przypadku zarówno skorzystanie z usługi specjalisty (np. osoby, prowadzącej szkolenia), jak i pomoc kogoś, kto posiada większe kompetencje w zakresie obsługiwania urządzeń cyfrowych (ucznia lub nauczyciela). Pamiętajmy o tym, aby okazywać wsparcie osobom, wykluczonym cyfrowo – wykluczenie to nie jest bowiem ich winą. Pomagajmy sobie nawzajem!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie