Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Wiadomości » 17 sierpnia 2022 » Jak często wymieniać rozrząd ...

Jak często wymieniać rozrząd w samochodzie?

Jak często wymieniać rozrząd w silniku samochodu? Wymiana rozrządu to najważniejsza czynność eksploatacyjna, która bezpośrednio wpływa na stan techniczny silnika. Jeśli zapomnisz o terminowej wymianie rozrządu, albo ją zignorujesz – może się to skończyć całkowitym zniszczeniem jednostki napędowej. Nie martw się – zaraz wyjaśnimy wszystkie wątpliwości.

Wymiana rozrządu – tak najczęściej nazywa się ta czynność eksploatacyjna. Jednak tak naprawdę wymieniamy tylko napęd rozrządu (pasek albo łańcuch, w zależności od tego, jakie rozwiązanie zastosowano) oraz pompę cieczy chłodzącej. W razie konieczności (objawów zużycia, albo gdy tak przewiduje producent pojazdu) wymiana rozrządu obejmuje również napinacz paska rozrządu, albo napinacz hydrauliczny łańcucha rozrządu.

Jaki rozrząd jest w Twoim silniku?

Od wielu lat w samochodach stosuje się dwa rodzaje napędu rozrządu.

  • Rozrząd napędzany paskiem. Jak go rozpoznać? Pasek jest pod demontowalną osłoną, albo w ogóle pracuje na zewnątrz.
  • Rozrząd napędzany łańcuchem. Jak go rozpoznać? Łańcuch jest całkowicie ukryty, albowiem musi być smarowany olejem silnikowym.

Jak dowiedzieć się, jaki rozrząd jest w Twoim silniku?

Sprawdź w instrukcji samochodu. Sprawdź informacje na temat Twojego silnika. Producenci takich aut, jak Mercedes, BMW czy Toyota bardzo często stosowali i stosują w swoich autach łańcuchy rozrządu.

Pasek rozrządu/rozrząd na pasku – kiedy wymienić?

Rozrząd na pasku należy wymienić:


  • Zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, które znajdują się w instrukcji auta, albo w książce serwisowej auta. Producent określa np. że w tym aucie pasek należy wymienić co 40 tys. km przebiegu albo co 5 lat (jeśli kierowca nie przejedzie 40 tys. w ciągu 5 lat). W niektórych autach interwały wymiany są bardzo duże. Przykład: silnik Forda Ecoboost 1.0, w którym wymiany pasków rozrządu (dwóch, zanurzonych w kąpieli olejowej) dokonuje się co 200.000 kilometrów albo co 10 lat.
  • W starszych autach, co 30 – 40 tys. km albo co 5 lat, jeśli nie mamy informacji o tym, kiedy wymieniać.
  • I zawsze po zakupie używanego samochodu.
  • A także wtedy, gdy na pasku pojawiają się widoczne uszkodzenia, albo gdy pasek został zanieczyszczony lub uszkodzony mechanicznie.

Rozrząd na pasku dostępny jest w formie zestawów, często z rolką napinającą, rolką prowadzącą i pompą cieczy chłodzącej. Warto zastosować właśnie taki zestaw.

Łańcuch rozrządu/rozrząd na łańcuchu – kiedy wymienić?

W tym przypadku producenci nie określają, po jakim czasie należy wymienić łańcuch. Wymienia się go przy objawach awarii.

  • Objawy awarii łańcucha rozrządu to metaliczne grzechotanie i dźwięk, który przypomina przesypywanie monet.
  • Można przyjąć, że we współczesnych turbodoładowanych silnikach o małej pojemności (np. TSI, Eco TSI,TCe) żywotność łańcucha rozrządu zawiera się w przedziale od 150 do 200 tys. km przebiegu. Jednak może on ulec awarii szybciej, jeśli kierowca nie stosuje odpowiedniego oleju, a także rzadko wymienia olej silnikowy.
  • Wraz z łańcuchem rozrządu wymienia się także elementy towarzyszące (np. ślizgi) oraz pompę cieczy chłodzącej. W przypadku poważnego zużycia, niezbędna jest także wymiana kół zębatych oraz hydraulicznego napinacza.

Podczas wymiany łańcucha rozrządu wymienia się także olej silnikowy wraz z filtrem.

Gdzie wymienić rozrząd?

Wybierz dobrze, albowiem wymiana paska lub łańcucha rozrządu wymaga odpowiedniej wiedzy i narzędzi (blokad rozrządu). Naprawę może przeprowadzić tylko dobry serwis samochodowy. Błędy podczas wymiany rozrządu mogą być powodem uszkodzenia silnika. Dlatego warto ufać tylko specjalistom.

Jeśli mieszkasz w Warszawie lub okolicach – wymień rozrząd w warsztacie Jaro-Filtr

Jaro-Filtr to profesjonalny serwis samochodowy w Warszawie, który może pochwalić się doświadczoną kadrą i nowoczesnym wyposażeniem (w tym komputerowym, umożliwiającym przeprowadzenie kompleksowej diagnostyki).

Specjaliści z firmy Jaro-Filtr wymienią rozrząd w Twoim samochodzie zgodnie z zasadami sztuki.

Warsztat Jaro-Filtr współpracuje także z siecią Profi Auto. Dzięki temu nie musisz samodzielnie kupować części do rozrządu w Twoim aucie. Jeśli zlecisz to mechanikom z Jaro-Filtr – dobiorą odpowiedni zestaw rozrządu do Twojego samochodu.

Poza tym w Jaro-Filtr możesz przeprowadzić naprawę silnika, układu hamulcowego, zawieszenia, a także wszelkie czynności serwisowe.

Umów wizytę w warsztacie Jaro-Filtr i chroń silnik Twojego auta przed uszkodzeniem.

Dlaczego musisz terminowo wymienić rozrząd w samochodzie?

Jeśli nie wymienisz rozrządu, to niestety, może dojść do jego przeskoku albo zerwania. W przypadku przeskoku dojdzie do rozsynchronizowania silnika. W przypadku zerwania, a czasami także już po przeskoku, może dojść do całkowitego zniszczenia silnika na skutek zderzenia tłoków z zaworami.





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie