Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Wiadomości » 19 lutego 2021 » Jak rozwijać swoje ...

Jak rozwijać swoje umiejętności jako nauczyciel języka angielskiego?

Ścieżka zawodowa nauczyciela językowego wymaga stałego podnoszenia kwalifikacji i uzyskiwania nowych kompetencji. Jest to niezbędne dla prawidłowego procesu...

Ścieżka zawodowa nauczyciela językowego wymaga stałego podnoszenia kwalifikacji i uzyskiwania nowych kompetencji. Jest to niezbędne dla prawidłowego procesu kształcenia uczniów kolejnych roczników. Na przestrzeni lat zmieniają się bowiem nie tylko metody nauczania, ale także postrzeganie uczniów i sposoby docierania do nich.

Nauczyciel języka angielskiego – jaki powinien być?

Nowoczesny nauczyciel, nie tylko języka angielskiego, powinien być dla uczniów raczej przewodnikiem i mentorem, niż belfrem podającym suche fakty i sprawdzającym stopień ich przyswojenia.

Znany jeszcze do niedawna sposób nauczania, zakładający mechaniczne przyswajanie wiedzy, dziś traktowany jest jako archaiczny. I słusznie, bo metoda ta okazała się mało skuteczna. Pamięciowe opanowanie partii materiału nie przynosiło oczekiwanego efektu i nie wspierało uczniów w praktycznym jej wykorzystaniu.

Innymi słowy – nowoczesne nauczanie języka angielskiego zakłada koniec sztywnej nauki pamięciowej na rzecz nauki bezpośredniej, w której opanowanie słownictwa i zasad gramatyki nie jest poddane ścisłym schematom. Większy nacisk kładzie się na praktyczne wykorzystanie kompetencji językowych ucznia. Wymaga to od nauczycieli znajomości nowych metod nauczania, stąd nie powinno dziwić, że nauczyciele także potrzebują stałego rozwijania warsztatu pedagogicznego poprzez liczne szkolenia, warsztaty czy kursy wieloetapowe.

Oczekiwania rodziców i uczniów względem nauczycieli języka angielskiego

Większość uczniów zapytana o ideał nauczyciela odpowie, że ma być fajny. Fajny, czyli wyrozumiały, z poczuciem humoru, prowadzący ciekawe lekcje w luźnej atmosferze. Najlepiej, żeby nie stresował uczniów nadmiernymi wymaganiami i żeby nie zadawał prac domowych. Koniecznie musi umieć zaskakiwać, bo dzięki temu lekcje są ciekawsze i łatwiejsze do zapamiętania.

Zapytani o to samo rodzice odpowiedzą, że nauczyciel ma być skuteczny, nawet jeśli będzie się to wiązało z określonymi wymaganiami względem uczniów. Powinien też umieć zaskarbić sobie ich sympatię, bo nie od dziś wiadomo, że jeśli uczniowie lubią nauczyciela, to chętniej się uczą.

Jak pogodzić te wydawałoby się skrajne oczekiwania? Kluczem jest przyjęcie właściwej metodyki nauczania, w której najważniejsze jest zainteresowanie ucznia tematem zajęć, pokazanie, jak zdobytą wiedzę może wykorzystać w praktyce. Jednocześnie trzeba pamiętać, że nauka nie jest stricte zabawą, a rolą nauczyciela językowego jest doprowadzanie do sytuacji, w której uczniowie będą w stanie wykorzystywać nabytą wiedzę i umiejętność operowania żywym językiem w zwykłych codziennych sytuacjach. Nie lekceważąc w żaden sposób zasad gramatyki, duży nacisk należy kłaść na słownictwo i budowanie w uczniach przekonania, że lepiej popełnić błąd w wypowiedzi, niż całkowicie jej zaniechać. Konieczne jest wspieranie uczniów nie tylko na gruncie językowym, ale też osobowościowym – wiara we własne kompetencje jest niezbędna do opanowania języka w stopniu komunikatywnym.

Tu dochodzimy do ważnego wniosku: nauczyciel języka angielskiego to nie tylko metodyk, ale też pedagog i psycholog, który potrafi dopasować sposób nauczania do możliwości i potrzeb konkretnego ucznia.

Jak zwiększyć swoje kompetencje jako nauczyciel języka angielskiego?

Rozwój zawodowy nauczycieli języka angielskiego nie powinien polegać wyłącznie na pogłębianiu jego znajomości. Sztuką jest bowiem nie tylko dogłębnie poznać język, ale też umieć zdobytą wiedzę przekazać w sposób trwały i skuteczny.

Szkolenia dla nauczycieli języka angielskiego powinny być stałym punktem ich zawodowej kariery i odbywać się cyklicznie przynajmniej raz na kilka lat. Pozwoli to na zapoznanie się z nowymi metodami nauczania, odkryciami w dziedzinie psychologii i pedagogiki, a także praktyczne zmierzenie się z tworzeniem coraz nowszych i lepszych autorskich programów nauczania. Dobry nauczyciel bowiem powinien nie tylko umieć zrealizować z góry narzucony program, ale też zmodyfikować go w taki sposób, by wypełnić wszystkie jego założenia, jednocześnie uczynić naukę przyjemną i efektywną dla uczniów.

Uczestnictwo w szkoleniu nie powinno być postrzegane wyłącznie jako studiowanie nowych metod. To raczej cykl różnorakich zajęć, warsztatów, webinarów, wykładów, konsultacji pozwalających nie tylko na poszerzanie wiedzy, ale też wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami, co może być niezwykle inspirujące. Szkolenia takie odbywają się stacjonarnie lub online. W formie zdalnej prowadzi je między innymi platforma: https://universe.earlystage.pl/.





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie