Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Utrwalenie znajomości spółgłosek. Nabywanie umiejętności czytania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5163 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jedmym z elementów wyrabiania gotowości do czytania jest wyróżnianie, rozpoznawanie i powtarzanie głosek (samogłosek i spółgłosek).

SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH

Temat: Utrwalenie znajomości spółgłosek. Nabywanie umiejętności czytania wyrazów
oraz uzupełnianie ich o brakujące literki: k, r, t, m, s.

1. Słuchowe różnicowanie samogłosek w wyrazach – ćwiczenie analizy i pamięci słuchowej, ćwiczenie koordynacji słuchowo-ruchowej.
Nauczycielka pokazuje obrazek i mówi jego nazwę. Po każdym wyrazie dziecko stuka ołówkiem w stół tyle razy, ile wyróżniło samogłosek. Następnie dziecko wyszukuje odpowiedni napis do obrazka i zaznacza na nim czerwoną kredką samogłoski.
2. Eliminowanie samogłosek w zestawach literowych – kształcenie percepcji i koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrwalenie obrazu graficznego spółgłosek.
Dziecko wykreśla samogłoski czerwoną kredką w eliminatce. Ustala, że pozostałe litery to spółgłoski.
3. Zabawa ruchowa: Taniec samogłosek i spółgłosek – usprawnianie funkcji słuchowo-wzrokowo-ruchowej, utrwalenie poznanych liter.
Nauczycielka zawiesza na tablicy cegiełkę czerwoną (samogłoski) i niebieską (spółgłoski) a na stoliku układa kartoniki z literkami poznanymi przez dziecko. Zadaniem dziecka jest w czasie spokojnej muzyki wybrać samogłoski a w czasie szybkiej i skocznej spółgłoski. Dziecko tworzy rząd samogłosek i spółgłosek.
4. Uzupełnianie napisów do obrazków samogłoskami. Nabywanie umiejętności czytania obrazów – kształcenie analizy i syntezy wzrokow-słuchowej, rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
Dziecko ogląda obrazek, nazywa znajdujące się na nimzwierzę a następnie uzupełnia pod obrazkiem napis wybraną spółgłoską: k, r, t, m, s. Odczytuje ułożony napis.
5. Dyktando graficzne – ćwiczenie koncentracji uwagi, orientacji przestrzennej, kształcenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-słuchowej.
Dziecko prowadzi linie na papierze kratkowym wg poleceń nauczycielki. Układa schemat napisu do obrazka z cegiełek białych i kolorowych. Następnie układa nazwę zwierzęcia z przygotowanych liter i ją odczytuje.
6. Zakończenie i zadanie pracy domowej – budzenie motywacji do pracy, kształcenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej, rozwijanie myślenia twórczego.
Nauczycielka sprawdza poprawność wykonania pracy. Chwali dziecko i wręcza nagrodę. Dziecko ma rozwiązać rebusy wyrazowe, zmienić w wyrazie jedną samogłoskę na drugą i odczytać nowe wyrazy.
Opracowała: Małgorzata Perkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie