Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji z Podstaw przedsiębiorczości

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5548 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Temat lekcji: "Jak radzić sobie na rynku pracy- czyli jak przetrwać i wygrać rozmowę kwalifikacyjną?"
(2 godz. lekcyjne)
Cel lekcji: Uczeń powinien rozumieć pojęcie mobilności zawodowej i zaproponować aktywne uczestniczenie w poszukiwaniu pracy.
SCENARIUSZ LEKCJI Z PODSTAW PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

Opracował: mgr inż. Grażyna Róg , marzec 2003 r.

Temat lekcji: "Jak radzić sobie na rynku pracy- czyli jak przetrwać i wygrać
rozmowę kwalifikacyjną?"
(2 godz. lekcyjne)
Cel lekcji: Uczeń powinien rozumieć pojęcie mobilności zawodowej i zaproponować
aktywne uczestniczenie w poszukiwaniu pracy.

Punkt wyjścia: Uczniowie znają:
 co to jest podaż pracy, popyt na pracę, stopa bezrobocia
 źródła informacji o miejscach pracy i sposoby ich wykorzystywania
 metody poszukiwania pracy
 umieją dokonać analizy własnych sukcesów niepowodzeń
mocne- i słabe strony

Oczekiwane osiągnięcia uczniów:
- uczeń zna, wie, rozumie:
• jak radzić sobie w trudnej rzeczywistości na rynku pracy
• możliwości dokształcania, zmiany zawodu, miejsca pracy
- uczeń potrafi:
• radzić sobie w trudnej sytuacji - np. utrata pracy
• korzystać z ofert pracy
• mieć pomysł na siebie
• dobrać informacje do prezentacji własnej osoby na
rynku pracy
• sporządzić życiorys zawodowy i list motywacyjny
• poprowadzić rozmowę kwalifikacyjna w symulowanych
warunkach
Środki realizacji:
- pogadanka
- praca indywidualna
- praca w grupach
- metoda inscenizacji
Materiały niezbędne do realizacji:
- oferty pracy
- papier i pisaki
- rzutnik i foliogramy
- 4 stanowiska do prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej
- ew. kamera wideo
Treści lekcji:
- sporządzenie CV,
- list motywacyjny,
- rozmowa kwalifikacyjna,
• przygotowanie do rozmowy,
• przed wizytą u pracodawcy,
• fazy rozmowy,
• słuchanie, zadawanie pytań,
- stres – jak go okiełznać,
- mowa ciała,
- testy – jak sobie z tym radzić?

Czynności nauczyciela i uczniów:

1. Na początku lekcji nauczyciel rozmawia z uczniami o problemie bezrobocia w środowisku lokalnym. Wcześniej odbyła się wycieczka do Powiatowego Biura Pracy. Uczniowie mają zaprezentować dane dotyczące stopy bezrobocia w regionie. Uczniowie przypominają znaczenie kluczowych pojęć:
- podaż pracy
- popyt na pracę
- stopa bezrobocia
Uczniowie powinni zanalizować strukturę bezrobocia wg wieku, płci i poziomu wykształcenia oraz spróbować odpowiedzieć na pytania:
• Czy region, w którym mieszkacie jest obszarem szczególnego zagrożenia bezrobociem (tzn. czy stopa bezrobocia przewyższa 20%)?
• Czy osoby bezrobotne pracowały wcześniej na stanowiskach robotniczych czy nie robotniczych?
• Dla której kategorii pracowników pojawia się najwięcej ofert pracy?
• Ilu bezrobotnych absolwentów zarejestrowano w Biurze Pracy?
• Czy istnieje związek między wykształceniem a poziomem bezrobocia?

Podsumowaniem tej części lekcji powinien być wniosek, że absolwenci wyższych uczelni to 0.3% a absolwenci szkół ogólnokształcących to 1% ogółu bezrobotnych, a więc wykształcenie chroni przed bezrobociem umożliwia częste zmiany zawodu i szybkie dostosowanie się do potrzeb rynku pracy.

2. Nauczyciel przypomina uczniom, że pierwsza część lekcji była poświęcona popytowi na pracę. Ze względu na konkurencję na rynku pracy, szanse na zdobycie atrakcyjnej pracy mają tylko najlepsi kandydaci. Każdy absolwent powinien, więc wiedzieć, jak najkorzystniej zaprezentować się przyszłemu pracodawcy.
Uczniowie odegrają teraz role osób poszukujących pracy przygotowują odpowiednie dokumenty i przeprowadzą rozmowę kwalifikacyjną.
Na podstawie zgromadzonych wcześniej ofert i ogłoszeń prasowych dotyczących wolnych miejsc pracy, które reprezentują podaż - wolne miejsca pracy zgłaszane przez pracodawców uczniowie wybierają 4 najciekawsze oferty, najbardziej im odpowiadające.

Następnie 8 ochotników dzieli się na dwuosobowe zespoły -jedna z osób w zespole będzie dyrektorem firmy, a druga szefem działu personalnego.
Każda para otrzymuje jedną ofertę pracy i instrukcje do zadania pt. „Szukamy pracownika" ( materiał pomocniczy ).
W pierwszym etapie przygotowań "firmy" umieszczają ofertę w widocznym miejscu, najlepiej wykonując specjalną planszę informacyjną.
Pozostali uczniowie odgrywają rolę osób starających się o pracę w jednej z 4 firm, prowadzonych przez ich kolegów. Po dokonaniu wyboru firm uczniowie zapoznają się z ćwiczeniem pt. "Piszemy CV" ( materiał pomocniczy ). Nauczyciel powinien wyjaśnić, że reguły omówione w ćwiczeniu są tylko propozycją. Istnieje wiele sposobów redagowania tych dokumentów. Zawsze jednak należy zwracać uwagę na własne kwalifikacje i umiejętności, które mogą okazać się przydatne w nowej pracy oraz wyeksponować zalety wymagane przez przyszłego szefa.
Uczniowie, którzy zakończyli pisanie CV i listu motywacyjnego składają „dokumenty" do jednej z 4 firm. Kolejnym zadaniem będzie przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej, uczniowie zapoznają się z instrukcją pt. "Przed rozmową z przyszłym szefem" (materiał pomocniczy). W czasie ich przygotowań dyrektorzy firm powinni przeczytać złożone podania i wybrać najlepszych kandydatów, z którymi przeprowadzą rozmowę obserwowaną przez resztę klasy.
Dyrektorzy proszą teraz wyselekcjonowanych kandydatów do swoich biur. Kolejno każdy z szefów rozmawia z wybranymi osobami. W tym czasie kierownik działu personalnego notuje uwagi i pomaga dyrektorowi zadając pytania. Klasa uważnie powinna obserwować przebieg rozmowy i sposób zachowania kandydatów. Po zakończeniu tego etapu ćwiczenia "firmy" naradzają się i podejmują decyzję o zatrudnieniu.

3. Nauczyciel powinien przedyskutować z klasą przebieg rozmów. Dla wielu uczniów zadanie mogło być bardzo trudne, należy, więc zaznaczyć, że odrzucenie niektórych kandydatur na kolejnym etapie symulacji nie powinno być odebrane jako klęska osobista. Uczniowie powinni potraktować ten fakt jako ważne doświadczenie, z którego należy wyciągnąć odpowiednie wnioski - zrozumieć popełnione błędy i postarać się je w przyszłości naprawić. Należy podkreślić ze realny rynek, na którym niedługo będą szukać pracy jest o wiele trudniejszy. Aktywne poszukiwanie pracy wymaga ogromnej siły woli, wytrwałości i odporności oraz umiejętności eksponowania swoich mocnych stron.
"Firmy" ogłaszają teraz listę osób przyjętych do pracy, swoje decyzje powinny krótko uzasadnić i przedstawić motywy, którymi kierowały się, wybierając konkretną osoby.
Klasa powinna wypowiedzieć się czy decyzje „firm" są zgodne z jej odczuciami i czy rzeczywiście wybrano najlepszych. Na zakończenie można wspólnie z klasą sporządzić listę zachowań przydatnych w trakcie ubiegania się o pracę.

KOMENTARZ:

Zajęcia mogą zostać poprzedzone wycieczką do Rejonowego Biura Pracy, w czasie, której uczniowie zbiorą dane dotyczące lokalnego rynku pracy, a zwłaszcza bezrobocia wśród młodzieży oraz zaznajomią się ze zgłaszanymi ofertami pracy. Jeśli nie jest to możliwe, należy wcześniej zgromadzić ogłoszenia prasowe dotyczące propozycji pracy i zanalizować dane Urzędu Pracy.

Praca domowa:

Wszystkie osoby poszukujące pracy powinny liczyć się z niepowodzeniami i odmowami ze strony pracodawców. Niemniej jednak każda rozmowa kwalifikacyjna kończąca się pozytywnie lub negatywnie jest dla poszukujących
pracy kolejnym doświadczeniem. Dlatego też należało by podziękować w formie pisemnej pracodawcy za czas poświęcony na spotkanie z kandydatem do pracy.

Jako zadanie domowe proszę przygotować "Podziękowanie za spotkanie"

Uwagi metodyczne:

Szczególną uwagę zwrócić na zachowanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej (słuchanie, zadawanie pytań, mowa ciala). Wskazanym jest filmowanie prowadzonych rozmów w celu autoanalizy „ osób poszukujących pracy”.

Rozwiązania zadań: Nie istotne
Wzory materiałów:
- przykłady CV, listów motywacyjnych - ankiety:
• moje wykształcenie, doświadczenia zawodowe
• co jest dla mnie najważniejsze w pracy
• określanie twoich umiejętności
- test zainteresowań zawodowych
- przykładowe pytania, jakie mogą być zadane w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej


Prezent od nauczyciela – otrzymuje każdy uczeń.




















Zastanów się nad sentencją...


DZISIAJ ROZPOCZYNA SIĘ
PIERWSZY DZIEŃ RESZTY
.
TWOJEGO ZYCIA.


ŻYJ ZE ŚWIADOMOŚCIĄ CZASU I POZOSTAW
SOBIE CZAS NA RZECZY, KTÓRE SĄ DLA
CIEBIE WAZNE:


* Zostaw sobie czas na pracę


- to cena Twojego SUKCESU.


* Zostaw sobie czas na rozmyślania


- to źródło Twojej SIL Y


* Zostaw sobie czas na zabawę


- to tajemnica MŁODOŚCI


* Zostaw sobie czas na czytanie


- to podstawa WIEDZY


* Zostaw sobie czas na przyjaźń


- to brama do SZCZĘŚCIA


* Zostaw sobie czas na marzenia

* Zostaw sobie czas na miłość

- to droga do GWIAZD

- to prawdziwa RADOŚĆ ŻYCIA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie