Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Lekcje z wiedzy o kulturze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5393 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Cykl lekcji poświęconych muzyce i muzykom współczesnym. na temat muzyki filmowej, instrumentów oraz sylwetki jednego z artystów W.Kilara.

SCENARIUSZE LEKCJI " WIEDZA O KULTURZE ".

TEMAT : Elementy dzieła muzycznego.
CELE LEKCJI
  • uczeń potrafi wymienić elementy dzieła muzycznego i je zanalizować.
METODY DYDAKTYCZNE : wykład, pogadanka, słuchanie muzyki.

PLAN LEKCJI
  1. Czynności organizacyjno- porządkowe
  2. Elementy dzieła muzycznego :
    • rytm
    • melodyka
    • harmonia
    • agogika
    • dynamika
    • kolorystyka
    • artykulacja
  3. Analiza przy odsłuchu utworów muzycznych.
SZCZEGÓŁOWY PLAN LEKCJI

MELODYKA ( wokalna, instrumentalna ) następstwo dźwięków różnej wysokości
  • kantylenowa ( o cechach śpiewności )
  • figuracyjna ( oparta np. na jednostajnym ruchu wartości rytmicznych )
  • ornamentalna ( zawierająca ozdobne figury )
  • deklamacyjna ( zbliżona do mowy )
RYTMIKA : wyznacza zależności czasowe zachodzące pomiędzy dzwiękami
  • swoboda
  • ustalona
HARMONIA – współbrzmienie

AGOGIKA- reguluje tempo utworu, szybkość następstwa dźwięków ; tempo ma wpływ na charakter utworu.
adagio ( powoli ) , moderato ( umiarkowanie ), allegro ( prędko ), presto ( szybko ), accelerando ( coraz szybciej ), ritenuto ( coraz wolniej ) ...

DYNAMIKA- decyduje o sile brzmienia , stoi na usługach wyrazu emocjonalnego
piano ( cicho ), forte ( głośno ), crescendo ( coraz głośniej ), diminuendo ( coraz ciszej ) ...

KOLORYSTYKA – barwa dźwięku- zależna od liczby i środków wykonawczych, ma wpływ na wyraz utworu.

ARTYKULACJA – określa sposób wzbudzania dźwięków
legato ( łączyć ), potarto ( oddzielanie dźwięków ), staccato ( odrywać )...

SCENARIUSZE LEKCJI " WIEDZA O KULTURZE ".

TEMAT : Instrumenty muzyczne

CELE LEKCJI :
  • uczeń potrafi wymienić instrumenty muzyczne i przyporządkować je do poszczególnych grup ;
  • potrafi rozróżnić dźwięk instrumentu.
METODY DYDAKTYCZNE :
  • wykład aktywizujący ;
  • dyskusja ;
  • słuchanie muzyki.
PLAN LEKCJI
  1. Czynności organizacyjne.
  2. Przedstawienie grup instrumentów muzycznych.
  3. Przykłady muzyczne ( nagrania ).
  4. Rekapitulacja lekcji.
SZCZEGÓŁOWY PLAN LEKCJI

AEROFONY : z grec. aer – powietrze, phone- dzwięk,
     Najbardziej podobne do ludzkiego głosu, bo są to instrumenty dęte. Dźwięk powstaje przez wprawianie w ruch słupa powietrza. Zasadniczą ich częścią jest otwarta rura wykonana z drewna lub blachy. Dźwięk skraca się poprzez zamykanie otworów.

Instrumenty dęte
  • Blaszane ( ustnik tych instrumentów jest blaszany ) : trąbka, puzon, tuba, waltornia ( róg)
  • Drewniane ( ustnik drewniany ) : flet, piccolo, flet poprzeczny, flet prosty, kornet, saksofon, obój, klarnet, fagot.
  • Organy, akordeon.
IDIOFONY : z grec. idios- własny
     Instrumenty perkusyjne samobrzmiące, których dźwięk powstaje przez drgania całych instrumentów :
  • Dzwonki : instr. z metalowymi sztabkami,
  • Wibrafon : instr. z metalowymi sztabkami, większy od dzwonków
  • Ksylofon : instr. z drewnianymi sztabkami;
  • Marimba : instr. z drewnianymi sztabkami, większy od ksylofonu ;
  • Gong, talerze, kastaniety etc.
MEMBRAMOFONY : z grec .membrana- błona
      Instrumenty perkusyjne, w których źródłem dźwięku jest drgająca przez uderzenie membrana ( błona lub skóra );bębny, kotły. Wydaje tylko jeden dźwięk, ale jego wysokość można regulować przez zmianę napięcia membrany.Gra się dłońmi, pałeczkami, szczotkami itp.
CHORDOFONY : chorda- struna
Instrumenty strunowe
  • skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas ( smyczkowe );
  • pianino, fortepian ( młoteczkowe );
  • gitara, banjo, bałałajka, mandolina, harfa, klawesyn ( szarpane )
ELEKTROFONY :
     Instrumenty muzyczne, w których dźwięk albo wzmacniany elektrycznie ( np. gitara ), albo powstaje przez impulsy elektryczne ( keyboard itp.)

LITERATURA MUZYCZNA :
  • Kenny G (saksofon )
  • W.Kilar " Pan Tadeusz ", Polonez ( obój )
  • J.S.Bach " Yoccata i Fuga d-moll " ( organy )
  • Safri Dou ( membranofony )
  • C.Saint- Seans " Karnawał zwierząt- Słoń " 9 kontrabas )
  • G.P. Telemann Sonata na obój i skrzypce
    • Koncert na flet
    • Koncert na trąbkę
    • Podwójny koncert na 2 waltornie
  • E.Couperin " Komar " ( klawesyn )
  • J.S.Bach Suita nr 1 " Preludium " ( wiolonczela )
  • Fr.Chopin, Koncert fortepianowy e-moll.
SCENARIUSZE LEKCJI " WIEDZA O KULTURZE ".
TEMAT : Rodzaje zespołów muzycznych. Sylwetka dyrygenta.
CELE LEKCJI :
  • uczeń potrafi wymienić i rozpoznać zespoły muzyczne,
  • potrafi wyjaśnić rolę dyrygenta
METODY DYDAKTYCZNE : wykład, pogadanka, słuchanie muzyki.

PLAN LEKCJI
  1. Czynności organizacyjne.
  2. Pogadanka na temat rodzajów zespołów.
  3. Sylwetka dyrygenta.
  4. Słuchanie przykładów.
SZCZEGÓŁOWY PLAN LEKCJI

Rodzaje zespołów.
     O artystycznej wartości muzyki nie świadczy wielkość i głośność utworu.By zaistniał zespół musi być min. 2 wykonawców.
Zespół kameralny
     Z wł. camera- komnata, zespół o małej liczbie wykonawców, przeznaczony do koncertowania w mniejszych pomieszczeniach ( duet- 2, trio-tercet-3, kwartet-4, kwintet-5, sekstet-6, septet-7, oktet- 8 ... ).Pomysłowość kompozytorów, co do składu takich zespołów nie zna granic.
     Od bardzo dawna muzyka instrumentalna służyła jako akompaniament do tańca i śpiewu.
Zespoły towarzyszące tańcom miewały rozmaite składy i często zmieniały się zaspokajając coraz to nowsze mody i gusty.
  • w XIX w. orkiestra króla walca – Jana Straussa opierała się przede wszystkim na brzmieniu instr. smyczkowych " dobarwianych " dętymi.
  • Wyjątkowo rozbudowana grupa instr. dętych blaszanych jest w big- bandzie. Jest to wielki zespół towarzyszący tańcom jazzowym i latynoamerykańskim.
  • Współczesnym tańcom i piosenkom towarzysza instrumenty podkreślające przede wszystkim rytm : gitara elektryczna, basowa, organy, perkusja.
  • Do śpiewu w muzyce dawnej najchętniej akompaniowano na lutni, od XIX wieku.Repertuar piesniowy wykonywany był przede wszystkim z z towarzyszeniem fortepianu ( pieśni M. Karłowicza, Fr.Chopina, Fr.Schuberta ). Od prawie 4 stuleci śpiewakom towarzyszy w operze orkiestra.Dopiero w II poł. XIX w. zaczęto przyznawać w orkiestrze operowej zadanie ważne i samodzielne. Orkiestra " wyszła " z kanału w operze, powiększył się jej skład : Wielka orkiestra symfoniczna ,skład :
    • kwintet smyczkowy : I, II skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas,
    • instrumenty dęte drewniane,
    • instrumenty dęte blaszane,
    • fortepian, harfa,
    • zestaw perkusyjny.
    Rola dyrygenta
    • choć to może banalne, ale zaczyna utwór, kieruje zespołem
    • interpretuje utwory ( tempo, dynamika, artykulacja )
    • zna utwór " od podszewki ", koryguje błędy wykonawców
    • do prowadzenia orkiestry posługuje się batutą ( pałeczką dyrygencka )
    • do podawania dźwięków głównie w chórze służy kamerton ( podaje a " rozkleślne ", 440 hz)
LITERATURA MUZYCZNA
  • J.Strauss, Walce,
  • V.A.Mozart " Eine Cleine Nachtmusic " ( kwartet)
  • N.Paganini " Sonata na skrzypce i gitarę " ( duet )
  • V.A. Mozart " Czarodziejski flet " ( opera )
  • M.Ravel " Bolero " ( orkiestra symfoniczna )
SCENARIUSZE LEKCJI " WIEDZA O KULTURZE ".

TEMAT : Muzyka filmowa

CELE LEKCJI :
    uczeń potrafi wyjaśnić rolę i znaczenie muzyki w filmie, potrafi wymienić kompozytorów muzyki filmowej.
METODY DYDAKTYCZNE : pogadanka, dyskusja, wykład, słuchanie muzyki.

PLAN LEKCJI
  1. Czynności organizacyjne.
  2. Zagadka muzyczna jako wstęp do tematu lekcji.
  3. Pogadanka o muzyce filmowej.
  4. Wykład.
  5. Wojciech Kilar jako jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej. Przytoczenie cytatów ,wywiadu z tymże kompozytorem.
  6. Słuchanie muzyki filmowej.
SZCZEGÓŁOWY PLAN LEKCJI
  1. Czynności dydaktyczno- organizacyjne.
  2. Zagadka jako wstęp do tematu lekcji będąca pretekstem do rozpoczęcia dyskusji.
    " Mission Impossible " –
  3. Pogadanka o muzyce filmowej ( czemu służy muzyka filmowa ? ).
  4. Wykład o muzyce filmowej .
    • pobudza emocje;
    • wprowadza nastrój;
    • ilustruje zjawiska przyrody, uczucia, stan psychiczny bohaterów ;
    • może być tłem do obrazu, wypełniać " luki ";
    • może być promowana przez znanych wokalistów i reklamować w ten sposób film;
    • jest współtwórcą filmu...
  5. Wojciech Kilar
    urodził się w 1932 roku we Lwowie. Ojciec był lekarzem, matka aktorką to też w domu raczej mówiło się o teatrze.
         " Z domu wyniosłem przekonanie, że sztuka jest w życiu czymś ważnym, a nawet najważniejszym.Myślałem, że praca ojca służy zarabianiu pieniędzy, ale prawdziwy sens ma to, co robi mama .( ... )
         W Krośnie ( gdzie przebywał ) moja mam posłała mnie na lekcje fortepianu do pewnej starszej pani, która miała szalenie nabożny stosunek do muzyki. Pamiętam jak podnosiła ręce mówiąc – Bach, Beethoven, dwaj geniusze. Tak zetknąłem się ze słowem- geniusz.
         Nie wiedziałem jeszcze co ono oznacza, ale wydawało mi się, że ma w sobie coś boskiego.Oba nazwiska zaczynają się na " B",pomyślałem więc, że Bach, Beethoven i Bóg tworzą trójcę. ( ... )
         Jednak w dalszym ciągu nie byłem w stanie zrozumieć muzyki i oczywiście marzyłem tylko, żeby te lekcje muzyki jak najszybciej się skończyły".

    "Ziemia obiecana " – W.Kilar.
         Z momentem wyjazdu do Rzeszowa zmienił się jego nauczyciel i dzięki niemu stosunek Wojciecha do muzyki.
    Po wysłuchaniu pewnego koncertu na żywo wspomina :
         " To była moja kolejna fascynacja ( ... ). Myślałem, że ci, którzy tworzą muzykę to istoty nieziemskie, których nie można spotkać, dotknąć, zobaczyć .Wydawało mi się, że kompozytorzy tj.Bach, Beethoven byli jakimś duchami nie z tej ziemi... Jeden leczy ludzi, drugi buduje domy, trzeci szyje, czwarty sprząta ulice, a kompozytor pisze muzykę. Każdy musi w życiu robić to, do czego ma jakieś zdolności i co lubi".
    Pytany jak wdał się w przygodę z filmem odpowiada :
         " Kino jest częścią naszego życia. Przygoda z nim bywa szansą życiową, wejściem na wyższy poziom artystyczny. Notabene Pan Bóg strzegł, że nie napisałem muzyki do filmów Van Dama ( a byłem krok od tego ), bo popsułbym sobie opinię w Hollywood.Szczęśliwie udało mi się zdobyć marke kompozytora, który pracuje tylko z wielkimi : z Romanem Polańskim, Francisem Fordem Coppolą, Jane Campion .
         Pewnego dnia o godz. 3 nad ranem zadzwonił do mnie pewien amerykański reżyser z propozycja napisania muzyki : Drakuli " muzyki.Oczywiście zgodziłem się, ( ... ) bo lubię i cenię właśnie " kino ", które to pojęcie oznacza w języku ludzi filmu obraz, ruch, akcje, wielkie namiętności etc. a po drugie była to propozycja nie do odrzucenia ".

    " Dracula" – W. Kilar.
    Pytany, czy muzykę pisze na podstawie scenariusza czy gotowego obrazu odpowiada :
          " Producenci przysyłają mi scenariusze tylko w tym celu, żebym mógł się zorientować w charakterze danego filmu, a muzykę piszę na końcu, gdy wszystko jest już gotowe ".
    Dalej mówi :
          " Ja bardzo rzadko oglądam filmy ze swoja muzyką. Czasem po prostu muszę, gdy producent zaprosi mnie na premierę .W filmach z moją muzyką widzę, że jest ona często wyciszona, usuwana na drugi plan, że reżyserzy nie mogą sobie z nią poradzić .Zawsze żądam od reżyserów dłuższych dwuminutowych odcinków do opracowania, dlatego, że staram się pisać muzykę kształtną ".
    " Pan Tadeusz "- Polonez – W.Kilar.
         Kilar można by rzec jest kompozytorem uniwersalnym. Nie ogranicza się do jednego gatunku filmowego, ale ma w swoim dorobku szeroką gamę filmoteki. Są to filmy oparte na literaturze: " Lalka ", " Trędowata " , " Ziemia obiecana " , " Rodzina Połanieckich ", " Pan Tadeusz " .Sprawdza się również jako kompozytor muzyki do filmów obyczajowych : " Bilans kwartalny " , " Faustyna " .Nie brakuje też elementów grozy w " Drakuli " i humoru w " Rejsie " .
          " ... Można powiedzieć, że jestem wesoły i zmysłowy, że cieszę się darem życia. Tego, że trzeba przyjmować wszystko- to, co złe i to, co dobre jako dar Boży, nauczyłem się od mojej żony. To wielki dar, że jestem w stanie cokolwiek przeżywać, że w ogóle jestem ... ".

    Słuchanie muzyki filmowej
    1. Przykład muzyki ilustrującej zjawisko przyrody :
      " W pustyni w w puszczy " ( Pustynna burza ),
      muz. Krzesimir Dębski,
    2. Przykład muzyki ilustrującej stan psychiczny bohatera : ( pianista gra koncert S.Rachmaninova )
      " Shine " , muz. Dawid Hirschfelder,
    3. Przykład muzyki filmu gangsterskiego :
      " Ojciec chrzestny " , muz. Ennio Morricone
    4. Film miłosny
      " Zagubione serca ", muz. Dave Gruzin
    5. A zaczęło się od filmów niemych :
      " Raghtime " muz.Scot Joplin
    6. Christina Aquilera promująca film :
      " Moulin Rouge "

mgr Grażyna Zaboronek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie