Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ działalności plastycznej na rozwój psychofizyczny dzieci niepełnosprawnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1566 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

1. Pojęcie arteterapii.

Arteterapia będąc funkcją sztuki sięga do podstawowych form autoekspresji by w ten sposób zapobiegać pogłębianiu się stanów chorobowych oraz rozwijać zdolności, mające urzeczywistnić pragnienia i zamierzenia twórców. Pomaga uzewnętrznić pragnienia i zamierzenia twórców oraz ich emocje, myśli i pragnienia. Daje możliwość symbolicznego wyrazu trudnych przeżyć, doświadczeń w bezpiecznych warunkach, w formie mówienia "nie wprost"

Arteterapia to twórczy trening, to terapia wykorzystująca proces tworzenia bądź jego wynik dla wzbogacenia własnej osobowości.

Arteterapia może być rozpatrywana w dwóch aspektach:

W szerokim rozumieniu jest to układ poglądów i czynności ukierunkowanych na utrzymanie i podnoszenie poziomu jakości życia ludzi przy pomocy dzieł sztuki oraz uprawianie sztuki.

W wąskim znaczeniu arteterapia to spontaniczna twórczość chorych, poddanych opiece terapeutów lub działania kreacyjne, plastyczne podejmowane w sytuacji terapeutycznej przez osoby uprzednio nietwórcze w zakresie plastyki.

Celem tak pojmowanej arteterapii jest:

  • ujawnianie wypartych uczuć;
  • ujawnianie zahamowań blokujących poznanie, uczenie się, rozwój zdolności i kształtowanie osobowości;
  • pomoc w przezwyciężaniu choroby;
  • zwalczanie skutków choroby;
  • zrozumienie problemów życia codziennego;
  • osiągnięcie spokoju psychicznego.

    Arteterapia spełnia również kilka istotnych funkcji. Wśród nich wyodrębnić można:

  • funkcję rekreacyjną - przejawia się ona w tworzeniu warunków ułatwiających wypoczynek, oderwanie się od trudności życia codziennego, a tym samym w nabywaniu nowych chęci do podejmowania ważnych osobiście problemów życiowych;
  • funkcję edukacyjną - dotyczy dostarczania dodatkowych wiadomości, pełnej wiedzy i zwiększenia mądrości życiowej. Dzięki temu jednostka zaczyna pełniej orientować się w rzeczywistości, stawiać sobie nowe, ambitniejsze cele i podejmować trudniejsze problemy oraz skutecznie je rozwiązywać;
  • funkcję korekcyjną - odnosi się ona do przekształcania szkodliwych i mniej wartościowych mechanizmów w bardziej przydatne, wartościowe;
  • funkcję ekspresyjną - umożliwia ona ujawnianie tłumionych emocji, a tym samym rozładowanie nagromadzonych niekorzystnych napięć;
  • funkcję pragmatyczną - służy zapewnieniu podstawowych potrzeb;
  • funkcję kompensacyjną - dotyczy zaspokojenia nie realizowanych potrzeb jednostki;
  • funkcję regulacyjną - umożliwia zaspokojenie potrzeb samorealizacji i kompensacji.

    Podsumowując arteterapia to nic innego, jak leczenie przez sztukę, wykorzystanie twórczości plastycznej w celach leczniczych, dla uzyskania terapeutycznej zmiany. Jasny i konsekwentnie przestrzegany system reguł i zasad obowiązujących podczas zajęć, techniki relaksacyjne, spokojna i życzliwa atmosfera oraz stosowanie wzmocnień pozytywnych pozwalają uczestnikom zajęć arteterapeutycznych w ułożeniu, uporządkowaniu świata fizycznego oraz duchowego, wewnętrznego. Tym samym arteterapia jest procesem umożliwiającym samopoznanie. Jest swoistą przygodą z tworzeniem oraz twórczym myśleniem

    2. Pojęcie działalności plastycznej.

    Szczegółową formą arteterapii jest działalność plastyczna, obejmująca działania, których efekt końcowy pozbawiony jest wartości estetycznej.
    Będąc jedną z form aktywności stanowi podstawowy element rozwoju.
    Łączy ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne, wpływając tym samym na harmonijny rozwój osobowości dziecka. Ponadto działalność plastyczna stwarza szerokie pole do realizacji możliwości jednostki, pobudza do słownego wypowiadania swoich odczuć, daje radość i zadowolenie, wzmacnia poczucie własnej wartości i zaspokaja potrzebę działania.

    Działalność ta została uznana za jedną z najważniejszych form ekspresji dziecka oraz jednym ze sposobów wypowiadania się i porozumiewania.
    "Mowa symboliczna" wyrażająca uczucia i doświadczenia poprzez symboliczne obrazy może stanowić silniejszy środek komunikacji i ekspresji niż opis werbalny oraz ujawniać tłumione uczucia czy przeżycia w mniej traumatyzujący sposób.

    Tak pojmowana działalność plastyczna daje pole do realizacji możliwości, pobudza do słownego wyrażania swoich odczuć, daje radość i zadowolenie, wzmacnia poczucie własnej wartości, zaspokaja potrzebę działania, rozwija wyobraźnię, korzystnie wpływa na poziom sprawności umysłowej oraz pobudza aktywność twórczą.

    3. Udział w zajęciach plastycznych a rozwój osób niepełnosprawnych.

    Oddziaływanie arteterapii na dziecko, człowieka polega na jej wpływie na psychikę, zachowanie się, strukturę osobowości, na regulowaniu dynamizmów życiowych, funkcjonowaniu układu nerwowego i łączących się z nim określonych systemów.

    Arteterapia związana jest z zapobieganiem trudnościom życiowym, a w przypadku ich występowania ze zmniejszeniem ich ciężaru i przezwyciężeniem przeszkód w wymiarze doraźnym, sytuacyjnym, ogólnożyciowym i perspektywicznym. Arteterapia oddziaływuje na określone procesy psychiczne i struktury ludzkiej osobowości oraz wpływa na procesy poznawcze, ukierunkowanie zainteresowań, hierarchię wartości i sprawność ruchową stymulującą określone formy aktywności.
    Bardzo ważne i ogromne jest oddziaływanie arteterapii na stan emocjonalny. Może ona zapobiegać występowaniu emocji społecznych negatywną funkcją regulacyjną oraz stymulować emocje wywierające korzystny wpływ na stan psychiczny. Arteterapia spełnia funkcję korekcyjno - kompensacyjną, aktywizującą i odprężającą - uwalnia od nadmiaru napięć.

    Zajęcia plastyczne są szansą na podjęcie działalności twórczej, na nadanie szerszego sensu swojemu istnieniu oraz na twórcze współdziałanie w grupie. Poprzez aktywne uczestnictwo w arteterapii dziecko zmniejsza napięcie psychofizyczne, odblokowuje hamowane emocje i napięcia.
    Ma możliwość odprężenia się oraz wyzwolenia wewnętrznej radości. Arteterapia wyzwala aktywność twórczą, wyrównuje braki i ograniczenia psychofizyczne, pozwala zaakceptować siebie i innych oraz nadaje sens i wzbogaca życie człowieka. Czynne uczestnictwo w zajęciach plastycznych daje możliwość nauki panowania nad własnym ciałem oraz ruchami nim wykonywanymi, a stosowanie różnorodnych technik plastycznych powoduje pozytywne zmiany ustrojowe, poprawia funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego oraz mięśni, kości i więzadeł. Przede wszystkim usprawniane są mięśnie ręki. Zajęcia plastyczne mają ogromny wpływ na ćwiczenie i doskonalenie koordynacji wzrokowo - ruchowej. Dokonuje się ono podczas uświadamiania uczestnikom zajęć zależności istniejącej między kartką papieru a elementami na niej rozmieszczonymi. Tym samym usprawniana jest orientacja przestrzenna i percepcja wzrokowa.

    W wyniku aktywnego uczestnictwa w zajęciach plastycznych zmienia się sposób odbioru świata - jednostka nabiera przekonania, że każde emocje nie trwają wiecznie lecz przemijają, nabiera dystansu do swoich uczuć i przeżyć. Staje się dojrzalsza, mniej zaskoczona, uspokaja się i wycisza.

    Dzięki artetrapii można kształtować i rozwijać inteligencję emocjonalną, w szczególności identyfikowanie własnych stanów emocjonalnych oraz wyrażanie ich w społecznie akceptowany, nieraniący innych sposób. Wzmacnia przekonanie, iż bez poczucia winy czy lęku przed karą można przyznać się do przeżywania buntu, cierpienia i innych negatywnych emocji.

    Arteterapia pomaga kształtować osobowość, stwarza możliwości ujawniania uczuć, przejmuje nad nimi kontrolę i uwalnia od napięć oraz wpływa na samoocenę, poczucie własnej wartości. Praca plastyczna jest dla arteterapeuty źródłem wiedzy o rozwoju umysłowym, emocjonalnym, estetycznym, społecznym i fizycznym. Informuje, co należy doskonalić, a co zmienić.

    Reasumując powyższe informacje można stwierdzić, iż aktywne uczestnictwo w zajęciach plastycznych doprowadza do szeregu pozytywnych zmian. Między innymi dochodzi do:

  • usprawniania manualnego;
  • rozwijania koordynacji wzrokowo - ruchowej;
  • wydłużania okresu koncentracji uwagi;
  • wyrównywania braków i ograniczeń psychofizycznych;
  • rozwoju osobowości;
  • wzrostu własnej kreatywności;
  • leczenia oraz zapobiegania pogłębianiu się istniejących stanów chorobowych;
  • obniżenia napięć nerwowych, uspokojenia i wyciszenia;
  • łatwiejszego zrozumienia problemów życia codziennego;
  • pełniejszego i swobodniejszego wypowiadania się;
  • pobudzania i rozwoju wyobraźni;
  • uświadomienia sobie własnych przekonań i uczuć oraz lepszego poznania siebie;
  • uwolnienie od przykrych wspomnień i niepokojów;
  • uwolnienia i odreagowania nagromadzonych emocji;
  • aktywowania sfery komunikacji niewerbalnej;
  • rozwijania własnych działań twórczych;
  • pozawerbalnego porozumiewania się;
  • uzewnętrznienia świata własnych przeżyć i odczuć
  • zaspokojenia potrzeb: akceptacji, bezpieczeństwa, współuczestnictwa, bycia rozumianym i docenianym;
  • pobudzenia sensorycznego - wielozmysłowego postrzegania świata;
  • poznawania innych, a tym samym do zmiany optyki widzenia swoich problemów;
  • akceptacji siebie i innych;
  • wzmocnienia poczucia sprawstwa i bezpieczeństwa;
  • zwiększenia poziomu samowiedzy i akceptacji siebie;
  • kreowania przestrzeni, poznawania dystansu i granic;
  • tworzenia pozytywnych nawyków i reakcji.

    4. Cechy osobowościowe terapeuty.

    Pierwszoplanową rolę w arteterapii odgrywa arteterapeuta. Koncentruje się on na uczestniku zajęć plastycznych oraz na problemach, jakie przeżywa. Stara się odkryć przed nim świat sztuki, ofiarując mu swoją wiedzę i doświadczenie. Arteterapeuta powinien być także psychoterapeutą, gdyż ma do czynienia z ludźmi z różnymi niepełnosprawnościami. Postawa terapeuty ma ogromny wpływ na utrwalenie nabytych umiejętności i sprawności w procesie uczenia się. Dlatego też konieczne jest by terapeuta pamiętał o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim ze względu na duże opóźnienia rozwojowe rewalidator powinien z ogromną życzliwością i cierpliwością podchodzić do każdego uczestnika zajęć plastycznych. Zgodnie z zasadą indywidualizacji, która wymaga od prowadzącego zajęcia dokładnego poznania każdego z uczestników oraz zaakceptowania ich takimi, jakimi są.

    Terapeuta nie może zapomnieć o tym, że osoby niepełnosprawne są także ludźmi, mającymi zdolność odczuwania i przeżywania. Dlatego też dobierając jakiekolwiek techniki musi on mieć na uwadze przede wszystkim dobro drugiego człowieka. Pomaga on uczestnikom w doborze metod adekwatnych do ich możliwości i umiejętności. Tylko w ten sposób będą oni mogli pokonać swoje słabości, a jednocześnie będą w stanie podejmować nowe wyzwania.

    5. Wnioski końcowe.

    Przedstawione materiały pozwalają na sformułowanie stwierdzenia, iż podejmowanie działań plastycznych w odniesieniu do jednostek niepełnosprawnych ma ogromne znaczenie rewalidacyjno - terapeutyczne. Widoczne to jest w usprawnianiu psychofizycznym oraz w przygotowaniu tychże jednostek do optymalnego funkcjonowania w społeczeństwie.
    W przypadku tych osób ekspresja plastyczna ma właściwości niczym "czarodziejskiego leku", gdyż usprawnia zarówno ciało, jak i duszę.

    Aktywne uczestnictwo w arteterapii pozytywnie wpływa na rozwój emocjonalny, motoryczny, poznawczy i społeczny osób niepełnosprawnych.

    Bibliografia
    1. Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. Praca zbiorowa pod red. S. Popka, Warszawa 1988
    2. Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna. Praca zbiorowa pod red. D. Jankowskiego, Poznań 1996
    3. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2003
    4. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Warszawa 2005
    5. Polkowska I., Praca rewalidacyjna z dziećmi upośledzonymi umysłowo w szkole życia, Warszawa 1998
    6. Sztuka, a świat dziecka. Praca zbiorowa pod red. J. Kidy, Rzeszów 1996
    7. Trojanowska - Kaczmarska A., Dziecko i twórczość, Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk 1971

    Ewa Grzesik

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie