Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedstawienie teatralne inspiracją twórczości dzieci klas młodszych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1304 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Wczesne kontakty dziecka z książką bliskie są zabawie i różnym formom dziecięcego teatru. Bardzo często swoje przeżycia związane z utworem literackim dziecko wyraża w ruchu, śpiewie, czy twórczości plastycznej. W zabawie tematycznej, jaka często rozwija się spontanicznie po zapoznaniu się z treścią utworu, próbuje odtworzyć zapamiętane fragmenty utworu, postacie bohaterów, które szczególnie które szczególnie wpłynęły na jego wyobraźnię.
Analizując zabawy twórcze dziecka nietrudno jest dostrzec w nich elementów zbieżnych ze sztuką teatralną. W nich przecież dokonują prób wchodzenia w różne role, a tym samym pełniej poznają świat i siebie. Śledząc losy bohaterów dzieci wzbogacają swoje życie emocjonalne, rozwijają wyobraźnię, dostrzegają związki między wydarzeniami.

Tak więc wszelkiego rodzaju inscenizacje służą do realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych:

  • wzbogacają i uaktywniają język
  • uczą mówić wyraziście, z naturalną intonacją
  • pogłębiają zrozumienie i odczucie treści
  • wyrabiają pamięć językową i logiczną
  • Doskonalą poprawność ortograficzną
  • kształcą wyobraźnię plastyczną, pobudza aktywność twórczą
  • rozwijają zainteresowania czytelnicze
  • wzbogacają wiedzę o teatrze
  • zaspakajają naturalną potrzebę ruchu
  • wyrabiają świadomą dyscyplinę
  • kształtują uczucia i postawy
  • uczą społecznego współżycia i współdziałania
  • ośmielają dzieci
  • uczą właściwej oceny bohaterów i zajmowania właściwego stanowiska wobec faktów, czynów, zdarzeń.

    W codziennej pracy z dziećmi potrzebna jest życzliwa, twórcza inspiracja nauczyciela, który potrafi na chwilę zapomnieć, że jest dorosły i razem ze swoimi uczniami wkracza do innego świata. Ten świat to uśmiech, dostrzeganie potrzeb i zainteresowań dziecka. Tylko w taki sposób można wyzwolić indywidualną twórczość każdego dziecka i stworzyć odpowiednie warunki by się rozwijała.

    W ciągu roku szkolnego jest wiele okazji do jej przygotowania i wystawienia. Z mojej praktyki wynika, że najmłodsi uwielbiają baśnie bajki, dlatego, że daje to możliwość przeniesienia się w wymarzony świat ról - świat nierzadko tajemniczy, dający poczucie własnej wartości, izolujący od codziennych trosk.

    Szczególny nastrój okresu Bożego Narodzenia doskonale nadaje się do organizowania różnych form teatralnych. Wspólne przygotowanie przedstawienia angażuje wszystkie dzieci, nawet te nieśmiałe lub mające różnorodne kłopoty z nauką. Wspólne podjęcie decyzji o wystawieniu bajki o tematyce świątecznej "Porwanie choinek" było ogromnym przeżyciem dla dzieci. Po zaznajomieniu się z treścią, decyzja przydziału ról wyszła od dzieci i w większości była zgodna z moimi własnymi sugestiami. Odtąd dzieci zaczęły żyć życiem scenicznych postaci. Gra aktorska pociągała i pasjonowała. Każde słowo, każdy gest było komentowane przez wszystkich aktorów. Dzieci szybko opanowały tekst a małe potknięcia korygowne były natychmiast przez kolegów. Z niemałą euforią wykonywano inscenizację, omawiano wygląd kostiumów. Niektóre z nich przygotowywano na lekcjach plastyki. Do ostatecznego wizerunku kostiumów przyczynili się w niemałej mierze rodzice.

    Kiedy nastał dzień przedstawienia, mali aktorzy stanęli twarzą w twarz z publicznością. Niektóre dzieci odczuwały tremę, brak pewności siebie ale oklaski publiczności podnosiły na duchu i mobilizowały do dalszej gry. Były doniosłym momentem, w którym każdy mały aktor stawał się ważny. Włożony trud wysiłek, zaangażowanie znalazły odzwierciedlenie w szczerym uśmiechu, bezgranicznym zadowoleniu kolegów z innych klas, rodziców, dzieci niepełnosprawnych z Ośrodka Adaptacyjnego. A to przecież najcenniejsze podziękowanie.

    Tak więc wszelkiego rodzaju inscenizacje służą do realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych:

  • wzbogaca i uaktywnia język
  • uczy mówić wyraziście, z naturalną intonacją
  • pogłębia zrozumienie i odczucie treści
  • wyrabia pamięć językową i logiczną
  • Doskonali poprawność ortograficzną
  • kształci wyobraźnię plastyczną, pobudza aktywność twórczą
  • rozwija zainteresowania czytelnicze
  • wzbogaca wiedzę o teatrze
  • zaspakaja naturalną potrzebę ruchu
  • wyrabia świadomą dyscyplinę
  • kształtuje uczucia i postawy
  • uczy społecznego współżycia i współdziałania
  • ośmiela dzieci
  • uczy właściwej oceny bohaterów i zajmowania właściwego stanowiska wobec faktów, czynów, zdarzeń.

    Artykuł opracowano na podstawie własnych doświadczeń.

    mgr Ilona Nowak
    Szkoła Podstawowa nr2 w Rudzie Śląskiej

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie