Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ relaksu na rozwój psychofizyczny dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1325 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zły stan zdrowia dorosłych ludzi w Polsce jest poważnym problemem społecznym. Główne przyczyny złego stanu zdrowia populacji polskiej związane są ze stylem życia. W porównaniu do populacji zachodnioeuropejskich Polacy wyróżniają się stosunkowo słabą znajomością zasad szeroko rozumianej promocji zdrowia. Obok tak niekorzystnych przejawów życia jak wysokie spożycie alkoholu, złe nawyki żywieniowe, otyłość, meta aktywności ruchowej, powszechne palenie papierosów i coraz groźniejsze zjawisko narkomanii, dochodzi jeszcze niewiedza na temat skutków obciążeń psychicznych będących wynikiem stresów.
     Stres pojawia się w naszym życiu w wyniku interakcji tj. wzajemnych relacji i zależności między nami a otoczeniem. Kumulowanie stresu rozpoczyna się bardzo wcześnie, już w okresie dzieciństwa. Niektórzy autorzy stwierdzają nawet stres w życiu płodowym, będący skutkiem niehigienicznego trybu życia matki. To z kolei wiąże się wieloma nieprawidłowościami w dalszym rozwoju dziecka. Stres występuje często w stosunkach rodzinnych, kiedy przeciążeni nadmiarem obowiązków rodzice nie okazują swemu potomstwu ciepła miłości niezbędnej dla prawidłowego rozwoju, a później funkcjonowania jednostki.
     Nasze społeczeństwo charakteryzuje się w dużym stopniu pasywnością. Rzadko sięgamy do naturalnych metod radzenia sobie z sytuacjami i stanami stresowymi, najczęściej zdarza się, że uciekamy się do niebezpiecznych "znieczulaczy". Dzieci coraz rzadziej uczestniczą w naturalnych zabawach na świeżym powietrzu. W zamian dorośli oferują im komputery, gry telewizyjne, które nie zmniejszają obciążeń układu nerwowego i nie wpływają korzystnie na zdrowie oraz na funkcjonowanie prawidłowe w procesie kształcenia. Pojawia się niepokój, niepewność i totalna blokada umysłowa wyróżniająca się brakiem synchronizacji funkcji lewej i prawej półkuli mózgowej oraz uspójnienia między strefą materialną i duchową, psychiczną i fizyczną człowieka. Bez odblokowania tych funkcji i sfer życiowej aktywności – człowiek nie może stać się w pełni sobą, czyli osobą.
     Problem higieny psychicznej, umiejętności odprężenia i racjonalnego wypoczynku, wyrasta w obecnych czasach do rangi sprawy pierwszoplanowej, zasadniczego czynnika warunkującego powodzenie wszelkiej racjonalnej akcji profilaktycznej, czy też terapeutycznej, w procesie dydaktyczno – wychowawczym. Umiejętność psychofizycznego odprężenia, relaksacji stanowi szczególnie skuteczną metodę, zapobiegania i usuwania negatywnych skutków wymienionych zjawisk.
     Relaksacja jest umiejętnością odprężenia się i uspokojenia zarówno sfery fizycznej i umysłowej (mentalnej), jak i psychicznej. W efekcie rozluźnienia napięć i skurczów, wyciszenia myśli, odsunięcia trosk dnia codziennego, możliwe jest zlikwidowanie wielu blokad umysłowych, psychicznych i co za tym idzie otwarcie funkcji mózgu ludzkiego na doświadczenie edukacyjne umożliwiając rozwój wzwyż.
     Doniosłość podjęcia dyscypliny codziennej profilaktyki relaksu – przyczyniła się do ukończenia "Kinezjalogii Edukacyjnej – Brain Gym" metody dr Paula Dennisona przez wszystkie nauczycielki naszego przedszkola w Sławie. W codziennej naszej pracy wykorzystujemy i stosujemy program działań i ćwiczeń psychomotorycznych pomocnych w korygowaniu dysharmonii rozwojowych, głębszemu wyciszeniu i zrównoważeniu funkcji lewej i prawej półkuli mózgowej.
     Dzieci w naszej placówce chętnie biorą udział w ćwiczeniach odprężających, a ich relaksacja pozytywnie wpływa na samopoczucie psychofizyczne oraz usuwa lub złagadza przykre napięcie emocjonalne i sytuacje konfliktowe. Relaksacja korzystnie oddziałuje na sferę intelektualną przedszkolaków, ze szczególnym uwzględnieniem myślenia problemowego jak i na sferę woluntarystyczną, czyli na podejmowanie trudnych decyzji, wzrost wiary w swe siły i możliwości, ustosunkowanie się do innych kolegów i koleżanek.
     Relaks oddziałuje pozytywnie zarówno na fizyczną, emocjonalną, intelektualna, wolicjonalną jak i społeczno – moralną sferę osobowości dzieci, pomaga uatrakcyjnić i zmodyfikować proces ich samokształcenia, tym samym wpływa dodatnio na postępy w nauce.

Anna Kościesza

Literatura:

  • Mika S. "O różnych drogach samodoskonalenia" Warszawa 1992 Gnitecki J. "Globalistyka" Poznań 2001
  • "Supernauczanie Perspektywy nowej edukacji" Poznań 1997
  • Stankowski P "Nauczanie technik relaksacyjnych jako wyzwanie XXI wieku" Kult fiz. nr 3 – 4 1997
  • Szyszko – Bohusz A. "Nowoczesny relaks" Gorzów Wlkp. 1998

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie