Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szukam sensu życia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4701 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to przykładowy scenariusz na godzinę wychowawczą. Konspekt jest skierowany zwłaszcza do nauczycieli gimnazjum.
Scenariusz lekcji : "Szukam sensu życia".

Cele:
  • wzbudzanie dociekliwości intelektualnej, prowokowanie uczniów do refleksji nad sensem życia;
  • budzenie szacunku dla wartości życia;
  • analizowanie motywów naszego działania;
  • ocena własnych możliwości;
  • nabywanie sprawności w poszukiwaniu informacji;
  • pobudzenia postaw kreatywnych ucznia poprzez umiejętność wyrażania opinii, sądów o charakterze etycznym.
Tok zajęć:
  1. Pogadanka na temat sensu życia.
    • Co to jest sens życia?
    • Jakie czynniki składają się na sens życia?
    • Jak szukamy sensu życia i czy łatwo go znaleźć?
         Pewnym wzorem dla każdego dziecka są rodzice. Małe dzieci instynktownie naśladują rodziców, ich ruchy, wyraz twarzy, później sposób wyrażania myśli i czynności. Pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami wskazującymi nam sens życia są rodzice.
         Dzieci w okresie dojrzewania /od 13 do 18 roku życia/ są nastawione do rodziców, znajomych, nauczycieli, do ludzi dorosłych w ogóle dość krytycznie. Chętniej rozmawiają z rówieśnikami i chętnie rówieśników naśladują, bo łatwiej znajdują zrozumienie we własnym środowisku, środowisku jednak psychicznie niedojrzałym /mało odpornym, buntowniczym i łatwowiernym, strachliwym i odważnym, szpanujący, i zrozpaczonym, nieraz zmęczonym szukaniem sensu życia, poddającym się wpływom sektora, grupom nieformalnym lub uciekającym w alkoholizm czy narkomanię/.
         Na negatywny wpływ rówieśników narażona jest w większym stopniu młodzież z rozbitych lub niezgodnych rodzin, w których występują kłótnie i alkoholizm, z rodzin, w których rodzice mają odmienne poglądy na wychowanie dzieci.
  2. Określ jednym wyrażeniem największe wartości sensu życia. /np. prawda, miłość, praca, wiara, piękno, rozum, optymizm, dobroć, wrażliwość/
  3. U kogo możemy szukać wzorów do naśladowania, by rozumieć sens życia? /np. u każdego człowieka, którego cechują ww. wartości/
  4. Rozwiązywanie testu. Test zawiera zestaw pytań, na które uczeń odpowiada samodzielnie dla oceny własnych możliwości. Obok pytania wpisz jednym wyrazem:
    1. Uważasz się człowieka wrażliwego?
    2. Lubisz dawać rodzicom/przyjaciołom upominki?
    3. Unikasz oglądania brutalnych scen w TV?
    4. Często używasz słów "Proszę", "Dziękuję", "Przepraszam"?
    5. Robisz porządek wokół siebie?
    6. Uprawiasz sport?
    7. Potrafisz używać słowa "nie" w sytuacjach dla Ciebie niekorzystnych?
    8. Koleżanki/koledzy zabiegają o przyjaźń z Tobą?
    9. Lubisz ludzi pogodnych, prawdomównych i optymistycznych?
    10. Nie nudzisz się nawet, gdy jesteś sam(a)?
    11. Cokolwiek robisz, wykonujesz to starannie?
    12. Zawsze dobrze znać choć jeden język obcy?
    13. Lubisz własne marzenia i rozumiesz ich potrzebę?
    14. Unikasz plotkarzy i nałogowców?
    15. Myślisz o sobie dobrze i wierzysz w swoje możliwości?
    Sprawdź odpowiedzi na tak:

    10 i mniej – masz za mało optymizmu. Nie rozumiesz sensu życia, nie szukasz pocieszenia u innych. Licz zawsze na siebie, naucz się szacunku do siebie. Pracuj nad sobą i wymagaj od siebie.

    13-11 – jesteś dość dobra(y). wrażliwa(y) na ludzkie sprawy. Reagujesz prawidłowo, ale jeszcze popracuj nad sobą, abyś był(a) w pełni zadowolona(y) z siebie.

    15-14 – jesteś pewna(y) siebie, wymagająca(y). Szanujesz innych, pracujesz nad sobą i potrafisz liczyć tylko na siebie. Wszystko, o czym marzysz, możesz osiągnąć, ale przygotuj się na ciągłą pracę nad sobą – dla siebie i innych. Znalazłaś(eś) sens życia.
  5. Polecenie dla uczniów i ewentualnie krótka ustna refleksja. Odczytaj rozsypankę sylabową, a zdanie napisz obok.
    to wiel jest u ne mu
    cie kie cia mieć in czło
    ży szczę ży da bie
    wie
    mo ście sem wać sie
    ko
    Sa a sen cząst kę
    wi.

    /Rozwiązanie: Samo życie to wielkie szczęście, a sensem życia jest umieć dawać cząstkę siebie innemu człowiekowi./
  6. Dyskusja podsumowująca:
    • Kiedy działania ucznia są sensowne?
    • Poczucie sensu a wymagania szkoły.
    • Rola poczucia sensu.
    • Jak kształtuje się poczucie sensu?
    Opracowała Irena Dobrowolska, nauczyciel Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Starogardzie Gdańskim.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie