Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju nauczyciela kontraktowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 25364 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

"Im więcej ludzi rozwinie się dzięki Tobie, tym pełniejsza będzie Twoja własna realizacja"
James Clerk Maxwell
1. Wstęp
     Czas trwania stażu był dla mnie okresem intensywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom, jakie założyłam sobie i zawarłam w planie rozwoju zawodowego. To także czas wielu zmian w moim życiu i własnego rozwoju – jako nauczyciela i jako człowieka. Przez 2 lata i 9 miesięcy pogłębiałam wiedzę i umiejętności dydaktyczno - wychowawcze oraz opiekuńcze, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły, oraz aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
     Poniżej przedstawiam moje sprawozdanie z realizacji zamierzonych w planie rozwoju zawodowego zadań. Jednocześnie jestem przekonana, że praca nad sobą i swoimi dokonaniami dydaktycznymi wcale nie dobiegła końca i jeszcze wielu rzeczy przyjdzie mi się nauczyć w naszym nieustannie zmieniającym się świecie. Jednakże, dzięki umiejętnościom nabytym podczas stażu, teraz wiem jak to robić dobrze, z korzyścią dla siebie i uczniów.

2. Realizacja zadań umożliwiających spełnienie wymagań kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego

Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach (Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust.2 pkt 1)
  • Organizację i doskonalenie warsztatu pracy nauczyciele stażysty rozpoczęłam od nawiązania współpracy z opiekunem stażu oraz poznaniem procedury awansu zawodowego nauczycieli. Po analizie właściwych tekstów prawa oraz dokumentów opracowałam plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez Dyrekcję. Często korzystałam również ze wskazówek dotyczących awansu zamieszczanych na edukacyjnych portalach internetowych. Wiele dało mi obserwowanie i prowadzenie lekcji w obecności opiekuna stażu oraz innych kolegów i koleżanek. Ukończyłam także kurs na dla nauczycieli kontraktowych ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego i uczestniczyłam w Radach Pedagogicznych dotyczących zmian w procedurach awansu zawodowego.
  • W trakcie stażu doskonaliłam także umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych między innymi przez opracowywanie i realizację planów wynikowych do nauki języka angielskiego, tworzenie konspektów lekcji i wdrażanie nowych metod nauczania, a także ocenianie ich skuteczności. Samodzielnie opracowywałam różne pomoce naukowe, plakaty, prezentacje, karty pracy, flashcards oraz testy i sprawdziany. Prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu i Dyrektora Szkoły, a ponadto wprowadzałam i dostosowywałam w zależności od potrzeb w danym roku szkolnym własny Przedmiotowy System Oceniania. Regularnie przeprowadzałam różnorodne formy sprawdzania postępów uczniów – testy, sprawdziany, kartkówki, ćwiczenia. Dało mi to pogląd na możliwości moich uczniów i pomogło w odpowiednim doborze metod pracy, sposobów wykładania materiału. Chcąc znaleźć nowe sposoby zachęcania dzieci do nauki i pomocy im, odbyłam szkolenie metodą pracy według kinezjologii edukacyjnej i zaczęłam wdrażać elementy w trakcie moich lekcji. Zapraszałam na lekcje koleżanki stażystki, oraz obserwowałam ich lekcje, po to, żeby wspólnie analizować nasze metody pracy z uczniami oraz pojawiające się problemy wychowawcze.
  • Swój warsztat pracy starałam się także wzbogać dzięki systematycznemu poszerzaniu zestawu metod nauczania zwłaszcza o metody aktywizujące. Na początku każdego roku szkolnego przeprowadzałam ankiety aby dowiedzieć się, jakich metod dzieci potrzebują, zaś na końcu roku szkolnego sprawdzałam przy pomocy ankiety na ile metody wprowadzone przeze mnie pomogły im w nauce. Ankietowałam także dzieci w trakcie roku szkolnego pragnąc uzyskać informacje o jakości mojej pracy. Starałam się poznać potrzeby edukacyjne każdego ucznia, bądź to przez samodzielną obserwację, bądź analizowanie opinii z Poradni Pedagogicznej, rozmowy z rodzicami i innymi nauczycielami. Opracowałam plan pracy z uczniem zdolnym. Nie udało mi się jeszcze opracować zawartego w zadaniach stażowych ogólnego planu pracy z uczniem słabym – tutaj stosowałam w każdym przypadku indywidualne podejście, w zależności od potrzeb dziecka i prowadziłam w trakcie stażu konsultacje dla uczniów słabszych i potrzebujących takiej pomocy, a wiedza o tym, co im sprawia trudności pozwoliła mi modyfikować swoje plany nauczania. Dodatkowo na lekcjach wprowadzałam elementy gier i zabaw poznanych podczas letniej pracy jako wychowawca na obozie Sugar Pine w USA
  • Samodzielnie oraz współpracując z innymi nauczycielami organizowałam wiele wewnątrzszkolnych i wewnątrzszkolnych projektów: coroczne Halloween, Andrzejki, Mikołajki, Wigilie klasowe, Walentynki, rajdy, pomogłam w organizacji festynu ekologicznego i festynów z okazji z Dnia Dziecka. Włączyłam się również w działalność gazetki szkolnej "Paplament". Zorganizowałam kilkudniowe wycieczki do Trójmiasta oraz Warszawy, różne imprezy klasowe, dzięki mojej inicjatywie uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w europejskim projekcie Spring Day, a z okazji Dnia Mamy i Taty 28 maja 2004 roku odbyło się przedstawienie "Śpiąca królewna" w języku angielskim. Pomogłam w organizacji pobytu gości z Niemiec. Przy pomocy koleżanki Danuty Florczak oraz rodziców na zakończenie nauki w naszej szkole dzieci z klasy, której byłam wychowawczynią, zorganizowałam pożegnalny piknik w Szreniawie, a także uroczyste pożegnanie szóstoklasistów. Wspólnie z kolegą Leszkiem Krajkowskim zorganizowałam Gminny Konkurs "Jestem z Wielkopolski".
  • Pełniłam również rolę opiekuna praktyk dla dwóch studentek Wyższej Szkoły Języków Obcych w Poznaniu w roku szkolnym 2003/2004. Prowadziłam dla nich lekcje pokazowe, omawiałam je, a także pomagałam w zaplanowaniu ich własnych lekcji. W nauczaniu języka angielskiego uwzględniałam treści ścieżek edukacyjnych, co zaznaczałam w moich planach pracy. Opublikowałam swój plan rozwoju zawodowego oraz wybrane scenariusze lekcji na stronie szkolakonarzewo.webpark.pl
Doskonalenie własnego warsztatu pracy również realizowałam poprzez:
  • ukończenie Studiów Podyplomowych w zakresie Dydaktyki Języka Angielskiego w Wyższej Szkole Języków Obcych w Poznaniu w 2002r.
  • udział w (szkoleniach, kursach doskonalących i warsztatach):
  • szkoleniu "Przeciwdziałanie przemocy – dziecko ofiarą przemocy" przeprowadzonym przez specjalistę od psychoterapii uzależnień – psycholog Iwonę Labus-Wasilewską (26.09.2002 r.)
  • Warsztacie Metodycznym w zakresie Kinezjologii Edukacyjnej według Paula Dennisona zorganizowanym przez Ośrodek Szkoleń dla Nauczycieli MEJ w Warszawie (listopad 2002r)
  • kursie doskonalącym "Kierownik wycieczek szkolnych i obozów wędrownych" zorganizowanym przez ODN (25.09.2004)
  • kursie doskonalącym "Pomiar Dydaktyczny" zorganizowanym przez ODN "Uni Terra (12.10.2004)
  • kursie doskonalącym "Tworzenie i zarządzanie szkolną stroną WWW" zorganizowanym przez ODN (01.03.2004)
  • kursie doskonalącym "Dokumentowanie i prezentacja dorobku zawodowego nauczyciela" zorganizowanym przez ODN (23.04.2004)
  • szkoleniu w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej zorganizowanym przez PPHU Organizacja Szkoleń Krzysztof Sławiński (28-29.10.2003 r.)
  • "Metody aktywizujące" przeprowadzone przez panie: Joannę Kaczmarek i Urszulę Perz (25 październik 2004)
  • "Analiza wyników sprawdzianu po VI klasie" przeprowadzona przez panią dyrektor Grażynę Skrzypczak
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych (Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust.2 pkt 2)
    Założenia powyższego punktu rozporządzenia realizowałam poprzez:
    • uwzględnianie w planie wychowawczym i realizację tematów dotyczących na przykład integracji grupy, niwelowania agresji, ekologii, mediów i reklamy ("Agresji NIE", "Niepełnosprawni – czy naprawdę jesteśmy inni?", "Nie daj się reklamie")
    • podejmowanie współpracy z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą i opiekuńczą, szczególnie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
  • Podejmując zadania wychowawcy klasy starałam się poznać sytuację rodzinną moich wychowanków, tak aby zadbać o udzielenie odpowiedniej pomocy osobom potrzebującym – rozmawiałam z dziećmi, rodzicami oraz innymi nauczycielami. Ewentualne problemy zgłaszałam Dyrekcji oraz Radzie Pedagogicznej. Organizowałam różne spotkania i imprezy klasowe, które miały pomóc w stworzeniu w klasie przyjaznej, budującej atmosfery – Wigilie klasowe, "Dzień Mamy i Taty", dyskoteki, pikniki, wycieczki itp. Starałam się w miarę możliwości organizacyjnych pomóc w dostępie do tańszych podręczników do języka angielskiego i zwolnień lub zniżek z obowiązkowych opłat, jeśli wymagała tego sytuacja finansowa ucznia. Dzięki wsparciu finansowemu Rady Rodziców oraz pracy własnej rodziców dzieci udało nam się odnowić salę, pomalować oraz założyć rolety, przez co stworzyliśmy dzieciom lepsze warunki do nauki. Co roku przygotowywałam plan wychowawczy oparty na Programie Wychowawczym Szkoły, a chcąc ujednolicić i usystematyzować naszą pracę, w roku 2004/2005 wspólnie z zespołem nauczycieli klas IV-VI opracowaliśmy trzyletnie plany pracy na godzinach wychowawczych, które obecnie realizujemy.
  • W realizacji tego zadania pomogło mi też uwzględnienie w moich planach pracy indywidualnych potrzeb uczniów – opracowałam różne formy i metody pracy - większą ilość metod aktywizujących na lekcjach z uczniami, którzy tego potrzebują z różnych względów (np. uczeń z ADHA czy uczeń zdolny). Prowadziłam też nieodpłatnie kółko języka angielskiego w roku 2002/2003, dodatkową godzinę języka dla klasy VI w roku 2003/2004 oraz ćwiczenie pisania sprawdzianu po VI klasie w roku 2004/2005.
  • W zależności od sytuacji spotykałam się z rodzicami moich uczniów: na zebraniach ogólnoklasowych, indywidualnych konsultacjach czy też odwiedzinach w domu ucznia. Na każdym spotkaniu ogólnym z rodzicami starałam się wprowadzać elementy pedagogiczne, aby połączyć moją wiedzę z doświadczeniem rodziców i wspólnie rozwiązać problemy, jakie pojawiały się w trakcie roku szkolnego. Przygotowywałam szkolenie z podstaw kinezjologii edukacyjnej dla chętnych – państwa Majchrowiczów, państwa Litwinów oraz pani Grześkowiak. Wspólnie z rodzicami co roku zastanawialiśmy się jak zachęcić dziecko do nauki w bardziej efektywny sposób. Zebrane pomysły zapisywaliśmy w formie kontraktu pomiędzy uczniem, nauczycielem i rodzicem.
  • w trakcie stażu włączałam się w przygotowania imprez o charakterze środowiskowym bądź samodzielne przygotowywałam takie imprezy: festyny z okazji Dnia Dziecka, spotkania dla Babć i Dziadków, Dzień Mamy, coroczną pracę metodą projektu. Myślę, iż mieszkańcy naszej wsi bardzo sobie cenią możliwość spotkań na terenie szkoły i cieszę się, że mogłam choć w części im to umożliwić, jednocześnie promując szkołę. Dobrą okazją do zaprezentowania naszej młodzieży był wyjazd do Gimnazjum w Dopiewie – uczniowie mogli zobaczyć, jak wygląda miejsce, w którym niedługo będą się uczyć i sami przedstawić się Pani Dyrektor.
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust.2 pkt 3)

Technologię komputerową i informacyjną wykorzystuję do:
  • przygotowywania planów wynikowych, konspektów lekcji, sprawdzianów, pomocy dydaktycznych
  • dokumentowania własnych działań w trakcie trwania stażu;
  • przygotowywania konkursów, dyplomów dla uczniów, zaproszeń, przygotowywania prezentacji multimedialnych (kronika szkoły);
  • przeprowadzania zajęć kółka języka angielskiego czy lekcji w pracowni informatycznej.
  • wykorzystywanie na lekcjach scenariuszy i materiałów do nauki języka angielskiego dostępnych w Internecie (portale edukacyjne)
  • propagowanie wśród uczniów portali poświęconych nauce języka angielskiego i zachęcanie do pogłębianie swojej wiedzy i powtarzania materiału w ten sposób
  • internetowy projekt Spring Day 2004 – z okazji Dnia Wiosny świętowaliśmy wstąpienie do Unii Europejskiej dziesięciu nowych krajów, w tym Polski. W naszej szkole odbył się specjalny apel, na którym każda klasa zaprezentowała zgromadzone przez siebie materiały o wybranych krajach, ogłoszono wyniki konkursu rysunkowego – "Wiosna przyszła do Europy", a także zasadzono dziesięć drzewek, którymi będą się opiekować uczniowie z poszczególnych klas. Ponadto nawiązaliśmy współpracę ze szkołą w Grecji, w ramach której miał powstać kalendarz z przepisami polsko-greckimi. Nasze przepisy zostały przygotowane przez dzieci i nauczycieli, niestety koledzy z Grecji nie dostarczyli swoich na czas i w Internecie zamieściliśmy tylko przepisy polskie. Ponieważ uważam, że pomysł i wykonanie sprawdził się i znalazł uznanie zarówno wśród dzieci, jak i nauczycieli, planuję taką imprezę przeprowadzić ponownie w bieżącym roku szkolnym.
  • korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii, pedagogiki
     Ważne jest dla mnie to, żeby uczniowie potrafili się posługiwać Internetem nie tylko jako źródłem rozrywki, ale przede wszystkim jako źródłem materiałów i wiadomości na każdy temat. Dlatego staram się jak najczęściej prowadzić lekcje w sali komputerowej i stwarzać uczniom możliwość korzystania z Internetu na lekcjach. Dzięki temu co roku zwiedzamy wirtualnie The Tower of London czy Stonehenge, tworzymy plakaty o Zjednoczonym Królestwie, szukamy informacji i materiałów na Halloween czy też nawiązujemy przyjaźnie za pomocą portalu epals. Dzieci świetnie pracują na takich lekcjach i ja również lubię taki aktywny sposób uczenia.
  • W związku z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego wykorzystywałam technologię informacyjną i komunikacyjną w następujące sposoby:
    • uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez Internet (portale poświęcone awansowi)
    • poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego i ich aktualizowanie poprzez Internet
    • korzystanie z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż (ich plany rozwoju, sprawozdania, wskazówki)
    • korzystanie z dotyczących awansu rad ekspertów odpowiadających online na pytania użytkowników portali
    • konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych
    • uzyskiwanie wiedzy o szkoleniach z stron Literki, ODN, Eduseeka lub poprzez pocztę elektroniczną (wydawnictwa i firmy szkoleniowe)
    • Opublikowałam swoje dokumenty na szkolnej stronie internetowej oraz w portalu Literka.pl
  • Ponadto prowadzę szkolną stronę: szkolakonarzewo.webpark.pl (poprzedni adres: szkolakonarzewo.m.maik.wp.pl – wp.pl zmieniła na webpark.pl)
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań (Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust.2 pkt 4)

Zadanie rozwiązywanie problemów edukacyjnych to przede wszystkim:
  • Praca z wychowankami podczas lekcji, omawianie problemów edukacyjnych uczniów i proponowanie środków naprawczych (np. pogorszenie wyników w nauce – pomoc koleżeńska, niezadowalające postępy w przygotowaniach do sprawdzianu po VI klasie – dodatkowe zajęcia) modyfikacja warsztatu poprzez zastosowanie właściwych metod pracy z uczniem o danej potrzebie edukacyjnej czyli na przykład wdrażanie metod aktywizujących czy prowadzenie konsultacji.
  • Stwierdzanie o potrzebie skierowania uczniów na badania do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, a późniejsze uwzględnianie w planach dydaktycznych i wychowawczych zaleceń z opinii wystawionych prze Poradnię
         W rozwiązywaniu problemów wychowawczych pomogło mi między innymi szkolenie "Przeciwdziałanie przemocy – dziecko ofiarą przemocy" przeprowadzone przez specjalistę od psychoterapii uzależnień psycholog Iwonę Labus-Wasilewską. Rozmawiając potem z matką ucznia z rodziny z problemem alkoholowym, wiedziałam do kogo może się udać, podałam jej numer telefonu do poradni i wspólnie szukałyśmy rozwiązań, jak poprawić sytuację w domu i w szkole. Poza tym brałam udział w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poruszanych podczas Rad Pedagogicznych, korzystając z doświadczeń kolegów i koleżanek nauczycieli.
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust.2 pkt 5)

Założenia powyższego punktu rozporządzenia realizowałam poprzez:
  • Udział w kursach doskonalących i szkoleniach:
  • kursie doskonalącym "Kierownik wycieczek szkolnych i obozów wędrownych" zorganizowanym przez ODN (25.09.2004)
  • kursie doskonalącym: "Dokumentowanie i prezentacja dorobku zawodowego nauczyciela" zorganizowanym przez ODN (23.04.2004)
  • szkoleniu w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej zorganizowanym przez PPHU (28-29.10.2003 r.)
  • Analizowanie najważniejszych aktów prawnych dotyczących oświaty oraz dokumentów szkolnych: Karty Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Rozporządzenia MENiS dot. podstawy programowej, Rozporządzenia MENiS dot. programów nauczania, Rozporządzenia MENiS dot. oceniania i promowania uczniów, Konwencji o Prawach Dziecka, rozporządzenia w sprawie BHP itp.
  • Aktualizowanie wiedzy na temat obowiązującego prawa poprzez umiejętne wykorzystywanie zasobów internetowych i gromadzenie tych dokumentów w formie biblioteczki multimedialnej.
  • W okresie stażu starałam się wykorzystać swoją znajomość zagadnień z prawa oświatowego pomagając rodzicom i uczniom, na przykład przy kierowaniu do Poradni czy wypełnianiu wniosków o stypendia.
Ponadto znajomość przepisów prawa była mi potrzeba przy organizowaniu wycieczek szkolnych:
  • We wrześniu 2005 roku przeprowadziłam szkolenie na temat awansu zawodowego dla koleżanek: Lidii Nawrockiej i Małgorzaty Gubańskiej – nauczycielek kontraktowych oraz opiekuna stażu pani Urszuli Perz. Dzięki temu mogłam utrwalić posiadaną już wiedzę, pokazać swoje opracowania i omówić zadania zrealizowane przeze mnie. Koleżanki natomiast zyskały pogląd na to, w jaki sposób gromadzić dokumentację swoich osiągnięć i dowody realizacji zadań.
  • Ponadto posłużyłam się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisja przeprowadzająca egzamin.
  • Prowadziłam dokumentację szkolną, brałam udział w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach prac Rady Pedagogicznej oraz w pracach plenarnych, klasyfikujących i zatwierdzających Rad Pedagogicznych, co dało mi szansę wykorzystania mojej wiedzy w praktyce.
  • Brałam udział w procesie mierzenia jakości pracy szkoły oraz w pracach komisji przeprowadzających konkurs języka angielskiego "The winner".
3. Wnioski z realizacji zadań

     Realizacja wyżej wymienionych zadań pozwoliła mi rozwinąć umiejętności pedagogiczne oraz wychowawcze. Przez 2 lata i 9 miesięcy uczyłam się: systematyczności, organizacji czasu, rozwiązywania konfliktów i innych nurtujących moich wychowanków problemów, cierpliwości, konsekwentności, współpracy, obiektywności, asertywności, planowania i projektowania, usprawniania własnej pracy, wykorzystywania nowych metod aktywizujących... Uczyłam się jak być lepszym nauczycielem.
     Uczyłam się uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizując imprezy klasowe i szkolne, czytając fachową literaturę, zgłębiając wieczorami tajniki technologii komputerowej... Ale przede wszystkim uczyłam się słuchając i obserwując uczniów, rodziców i nauczycieli.
     Poprzez wprowadzanie nowych pomocy naukowych oraz przygotowanie warsztatu pracy nauczyciela języka angielskiego podniosłam jakość nauczania tego przedmiotu. Część pomocy naukowych takich jak sprawdziany, plakaty, karty pracy przygotowywałam samodzielnie, część wykonywali uczniowie na zajęciach, dzięki czemu rozwijali swoje umiejętności i wiadomości.. Przygotowując plany pracy dydaktycznej i wychowawczej na dany rok szkolny rozwijałam umiejętność planowania własnych działań, poznałam program wychowawczy i profilaktyczny szkoły. Dzięki modernizacji sali udało mi się stworzyć w niej przyjazny dla ucznia i sprzyjający jego rozwojowi klimat.
     W czasie trwania stażu uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego: kursach doskonalących czy warsztatach psychologicznych. Każdy odbyty kurs wnosił coś nowego do mojego warsztatu pracy. Czasem była to nowa gra dydaktyczna, nowy pomysł na rozwiązanie jakiegoś problemu, a czasem zmiana spojrzenia na własne działania. Szczególnie wiele trudności na początku mojej pracy z młodzieżą sprawiały mi działania wychowawcze. Dzięki kursom z zakresu pedagogiki i psychologii mającym przeważnie charakter warsztatów nabyłam, między innymi, umiejętność kształtowania asertywnych zachowań uczniów, integrowania grupy, przeciwdziałania agresji i uzależnieniom, rozwiązywania konfliktów.
     Kursy kwalifikacyjne i doskonalące pozwoliły mi modyfikować i udoskonalać mój warsztat pracy. Na kursie doskonalącym "Tworzenie i zarządzanie szkolną stroną WWW" nauczyłam się, jak stworzyć szkolną stronę internetową, która stopniowo potem powstała i działa cały czas. Kurs dla kierowników wycieczek przydał się, gdy trzeba było zaplanować klasowe wyjazdy. Najbardziej sobie cenię udział w warsztatach poświęconych kinezjologii edukacyjnej, której elementy stosuję praktycznie na każdej lekcji, począwszy od prostych ćwiczeń pomagających w koncentracji przed trudnym zadaniem, przez techniki relaksacyjne oraz ćwiczenia poprawiające pisanie, słuchanie i mówienie.
     Wybierając określony kurs kierowałam się przede wszystkim:
  • możliwością wykorzystania nabytych umiejętności na lekcjach i w kontaktach z uczniami
  • poszerzaniem umiejętności dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych.
     Każde podjęte zadanie, czy to udział w określonej formie kształcenia zawodowego, zakup lub wykonanie nowej pomocy naukowej, przeprowadzony sprawdzian, wycieczka, konkurs czy impreza, zawsze zmuszały mnie do refleksji, do analizowania i ewentualnego dokonywania korekty przeprowadzanych działań. Analiza oczekiwań rodziców i uczniów przeprowadzana na początku roku szkolnego pozwalała na wzmocnienie oddziaływań wychowawczych oraz dostosowanie planów pracy wychowawczej do aktualnych potrzeb. Analizy wyników sprawdzianu po VI klasie czy wybranych sprawdzianów z języka angielskiego w poszczególnych klasach pozwoliły mi na sformułowanie wniosków naprawczych do dalszej pracy, wprowadzenie nowych metod aktywizujących na lekcjach, korektę sprawdzianów przygotowywanych dla uczniów (uwzględnienie w nich standardów egzaminacyjnych, stopniowanie trudności zadań).
     Działania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze wzmacniałam uwzględniając w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz problemy, z jakimi boryka się współczesna szkoła. Poprzez realizację zadań ogólnoszkolnych (konkursów, imprez związanych z obchodami różnych uroczystości) udało mi się włączyć w życie szkoły rodziców i innych mieszkańców wsi. Rodzice chętnie pomagali w organizacji wycieczek klasowych oraz uczestniczyli w przygotowanych specjalnie dla nich imprezach (Wigilii oraz Dniu Mamy i Taty).
     Ważniejsze problemy społeczne, takie jak na przykład szerzenie się uzależnień, wzrastający poziom agresji, brak poszanowania wartości i poglądów innych ludzi uwzględnione zostały w programie profilaktycznym i wychowawczym szkoły, które stały się tym samym bazą dla przygotowywanych przeze mnie planów wychowawczych. W czasie trwania stażu szczególnie wiele czasu poświęciłam realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Organizowane imprezy klasowe i szkolne pozwoliły mi:
  • dobrze poznać oczekiwania i możliwości uczniów,
  • kształtować umiejętność planowania i organizacji swojego warsztatu pracy,
  • rozwijać umiejętność współpracy z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami,
  • propagować wśród uczniów i rodziców zachowania prospołeczne, właściwe wiekowi dzieci i ich możliwościom
  • rozwijać zainteresowania językowe uczniów,
  • rozwijać umiejętność analizowania i modyfikowania własnych działań,
  • zintegrować zespół klasowy (szczególnie poprzez organizację imprez i wycieczek klasowych oraz wspólną pracę na godzinach wychowawczych).
     Szczególnie dużo czasu w swojej pracy poświęciłam doskonaleniu umiejętności posługiwania się technologią komputerową, którą wykorzystuję we wszystkich działaniach związanych z dydaktyką nauczanego przeze mnie przedmiotu oraz w działaniach wychowawczych Nie sprawia mi trudności przeprowadzanie zajęć w pracowni informatycznej. Internet wykorzystuję obecnie jako jedno z podstawowych źródeł informacji.
     W czasie trwania stażu, poprzez czytanie fachowej literatury oraz różne formy dokształcania pogłębiałam znajomość zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki języka angielskiego.
     Dwa lata i dziewięć miesięcy stażu to dla mnie czas wielkich zmian zarówno w życiu zawodowym, jak i w życiu osobistym. Kształtując siebie jako nauczyciela i wychowawcę kształtowałam również umiejętności przydatne w codziennych międzyludzkich kontaktach. Stoję dopiero na początku zawodowej drogi. Mam nadzieję, że każdy następny rok będzie przynajmniej częściowo tak owocny jak minione i przyniesie równie wiele satysfakcji.


Małgorzata Maik-Ślisińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie