Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przemoc i agresja w środkach masowego przekazu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1414 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

ZAŁOŻENIA OGÓLNE , CELE:

     Uczniowie zapoznają się z rodzajami masowych środków przekazu , dowiadują się jaki wpływ mają one na współczesnego człowieka , jakie postawy kreują media , wskazują programy, które pokazują agresję i przemoc, uczą się dyskusji , wyciągania prawidłowych wniosków .

PRZEBIEG ZAJĘĆ :
     Nauczyciel dzieli klasę na trzy 8-o osobowe grupy.
     Poszczególne grupy zaopatrzone zostają w przygotowane wcześniej pomoce ( słowniki, encyklopedie ,materiały prasowe ,kartony i pisaki) .Każda z grup wybiera sobie lidera ,który odpowiadać będzie w imieniu grupy bądź wyznaczy odpowiadającego. Do przeprowadzenia zajęć nauczyciel zastosował następujące metody: burza mózgów , dyskusja ,debata .
     Nauczyciel poleca uczniom aby w grupach na kartonach zapisali co rozumieją pod pojęciami:
środki masowego przekazu, agresja , przemoc ,odbywa się to na zasadzie burzy mózgów. Na zapis uczniowie otrzymali 10 min. Po upływie wyznaczonego czasu każda z grup wiesza na tablicy swoje zapiski .Wszyscy uczniowie zapoznają się z wyjaśnionymi pojęciami , wyszukując na kartonach cechy wspólne, które wszystkie grupy im przypisały. Cechy te zostają zaznaczone na wywieszonych kartonach.
     Następnie nauczyciel poleca uczniom aby w słownikach odszukali co oznaczają pojęcia :media wizualne, media audialne , media audiowizualne i na jakie zmysły one oddziaływają u człowieka, na wyjaśnienie uczniowie otrzymują 5 min .Każda z grup posługując się słownikami i encyklopediami podaje wyjaśnienia. Działanie to uzmysławia uczniom jak szeroki jest zakres oddziaływania środków masowego przekazu.
     Po zapoznaniu się pojęciami nauczyciel przystępuje do poprowadzenia debaty "za i przeciw". Dzieli klasę na dwie grupy , a następnie rozpoczyna debatę zadając pytanie :" Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem , że media są kreatorem naszej rzeczywistości?". Uczniowie dyskutując dzielą się na zwolenników i przeciwników takiej teorii .Swoje argumenty mogą popierać przykładami z prasy. Podczas dyskusji zmieniają swoje miejsca. Na dyskusję otrzymują 12min. Po upływie czasu nauczyciel wspólnie z uczniami wyciąga wnioski, która z teorii zwyciężyła.
     Potem zadaje klasie kolejne pytanie: "Czy we współczesnej telewizji jest dużo agresji i przemocy i czy szkodzą one młodemu odbiorcy?" Na dyskusję klasa otrzymuje 8min, podczas dyskusji uczniowie przemieszczają się . Swoją argumentację uczniowie popierają przykładami programów, w których króluje przemoc i agresja, Po zakończeniu nauczyciel wspólnie z uczniami wyciąga wnioski , która z teorii zwyciężyła.
     Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie podsumowujące debatę : "Co należałoby zrobić aby uniknąć przenoszenia agresji i przemocy medialnej na grunt rzeczywisty?". Uczniowie wspólne wyciągają podsumowujące debatę wnioski. Na podsumowanie otrzymują 10min.

Uwagi o realizacji:
     Przeprowadzone zajęcia zapoznały uczniów z problemem agresji i przemocy w środkach masowego przekazu, uzmysłowiły im skalę wpływu na człowieka ,ponadto dały możliwość do samodzielnego formułowania wniosków i oceny zjawiska. Stały się okazją do pogłębienia umiejętności korzystania ze źródeł i aktywnej pracy w grupie.

ZAJĘCIA TRWAJĄ 45 MINUT.

Opr. ILONA SIEMIĘTOWSKA
Gimnazjum w Konopiskach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie