Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tożsamość, niepowtarzalność osoby. Kształtowanie pozytywnej samooceny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8591 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

WSTĘP

     Każdy człowiek, od najwcześniejszych lat swego życia kieruje się w sposób naturalny ku temu, co służy, jego rozwojowi i w miarę uczestniczenia w życiu różnych zbiorowości, przechodzi od tego naturalnego kryterium do tego, które jest bardziej powszechne, bardziej wzmacniane przez grupę. Może to być kryterium przyjemności, rywalizacji, współdziałania, ale też maksymalizacji zysków, użyteczności, racjonalności.
     Ludzie mają głęboką potrzebę współbrzemienia z grupą, bycia w zgodzie z tym co narzuca większość i w ten sposób zyskiwania jej aprobaty i uznania, a także potwierdzenia słuszności dokonywanych wyborów.
     Jednocześnie każdy człowiek dąży do zachowania swojej odrębności, indywidualności, niepowtarzalności i tożsamości.
     Człowiek deklarując działanie zgodnie ze swoimi wewnętrznymi standardami, wcale nie musi ich realizować i urzeczywistniać w swoim życiu, gdyż nie zawsze dobrze zna siebie – swoje możliwości i ograniczenia, umiejętności, uczucia, swój świat wartości.
     Prawidłowością rozwojową jest określanie własnej tożsamości i niepowtarzalności, osiąganie niezależności i dojrzałości.
     Dorastanie, to okres poszukiwania odpowiedzi na pytania o charakterze egzystencjonalnym, podważanie prawd dotychczas oczywistych, kwestionowania ogólnie przyjętych norm i zasad, krytykowania wszystkiego i wszystkich.
     Dorastanie jako czas poszukiwań i wątpliwości jest również okresem zwiększonej podatności na wpływy różnego rodzaju grup, mediów, a także łatwego ulegania pokusie sięgania po rozmaite używki.
     Poszukiwanie tożsamości i niezadowolenie ze stosunków panujących w świecie dorosłych prowadzi często do prób przyjęcia tożsamości negatywnej, do przestępczości i zachowań prowokacyjnych.
     Program profilaktyczny jest próbą pomocy młodzieży w trudnej sztuce formowania tożsamości.

Zadania nauczyciela i szkoły
     Zadaniem nauczyciela jest stworzenie warunków i działań w celu minimalizowania trudności okresu dorastania młodych ludzi, by ten trudny okres w życiu młodych ludzi uczynić raczej czasem szans niż zagrożeń.
     Trudności wychowawcze związane z określaniem własnej tożsamości, osiąganiem niezależności i dojrzałości stanowią prawidłowość rozwojową.
     Dotychczasowa "dziecięca tożsamość" ulega rozproszeniu, przestaje efektywnie pełnić swoje funkcje w obliczu zmian zachodzących w ciele, w psychice i w kontaktach społecznych młodego człowieka.
     Nastolatek jest wtedy szczególnie skoncentrowany na sobie i niezorganizowany w działaniach, nieuporządkowany i niestabilny, nieprzewidywalny.
     Często rozprasza się i zmienia formy swojej aktywności w sposób mało zrozumiały dla niego samego, jak i dla otoczenia.
     W radzeniu sobie z tą trudnością rozwojowo sytuacją "utraty gruntu pod nogami" pomocne jest stabilne otoczenie. Otoczenie, które stawia jasne, sprecyzowane wymagania i konsekwentnie przestrzega ustalonych reguł, jednocześnie będąc źródłem wsparcia. W ten sposób zapewnia poczucie bezpieczeństwa, niezbędne w sytuacji doświadczania niepokojów dojrzewania.
     Nauczyciele muszą poszukiwać efektywnych sposobów radzenia sobie z zachodzącymi zmianami w rozwoju dzieci, żeby w trudnych okresach być dla nich źródłem wsparcia i stabilności dla dorastającej młodzieży.
     Misja zawodu nauczycielskiego polega między innymi na sprzyjaniu wszechstronnemu rozwojowi uczniów, wspieraniu ich w procesie formowania tożsamości i udzielania im pomocy w stawaniu się lepszymi ludźmi.
     Choć szkoła nie zastąpi i nie powinna zastępować rodziny w sferze wychowania, to jednak dla dużej części młodzieży, zwłaszcza ze środowisk zaniedbanych wychowawczo, jest podstawowym miejscem kształtowania się systemu wartości, "tożsamości" i zdobywania pozytywnych wzorców.

Proponowane zakresy
     Kształtowanie tożsamości i niepowtarzalności oraz pozytywnej samooceny młodzieży służy poznaniu własnej osobowości i pokazaniu w jakim stopniu wiedza o sobie i o swoich możliwościach pomaga realizować wartości i urzeczywistniać wartość rozwoju, dążenia do doskonałości. W programie zawarte są informacje na temat potrzeby kierowania sie pewnymi zasadami i normami, uwrażliwienie na drugiego człowieka, ukazanie wartości każdego człowieka.
     Program podpowiada w jaki sposób można rozpocząć proces samopoznawania siebie, odkrywania wartości i ich urzeczywistniania i kształtowania własnej niepowtarzalnej drogi życia.

Proponowane metody

techniki wykorzystujące fantazje
techniki zabawowe w formie gier
techniki oparte na opowiadaniu historii
techniki pracy grupowej
techniki rysunkowe
burza mózgów
dyskusja
Osiągnięcia uczeń jest zainteresowany rozwojem swojej osobowości
uczeń zdobywa wiedzę o sobie
uczeń jest świadomy możliwości oddziaływania na samego siebie
uczeń nabywa umiejętności stawiania sobie bliższych i dalszych celów
uczeń jest zainteresowany realizacją wybranych wartości
uczeń podwyższa swoje poczucie własnej wartości
uczeń wchodzi w dobre relacje z innymi
uczeń jest wrażliwy na wartość godności człowieka
uczeń jest wrażliwy na szacunek dla tych właściwości człowieka, które tworzą integralną całość zwaną "ja - osoba"
ZAJĘCIA I

Zajęcia integracyjne.

Cel: Budowa zespołu, słuchanie i świadomość, budowa zaufania, przełamywanie lodów, kreatywność i komunikacja, ocena potrzeb.

Ćwiczenia:
  1. "Brzmiący krąg" (uczestnicy ustawiają się w kręgu, zamykają oczy i mruczą, tworząc harmonijne współbrzmienia i przebiegi melodyczne).
  2. "Historia mojego imienia" (każdy uczestnik opowiada lub wymyśla historię swojego imienia).
  3. "Głupie pytania" (uczestników zasypuje się gradem niedorzecznych pytań, prosząc aby odpowiadali na nie, np. co wkłada słoń do łóżka? dlaczego małpy grają na cymbałkach?)
  4. "Pokaż się" (uczestnicy stoją w kręgu, każdy z nich kolejno występuje o krok, nawiązuje kontakt wzrokowy z uczestnikami i mówi - "nazywam się... tak, to ja, chciałbym się nauczyć na tych zajęciach...")
  5. Prowadzący czyta przypowieść "Tragedia tragedii, historia Huga" - wyjaśnia pointę i rozmawia z uczestnikami nt. tego, jak każdy jest niepowtarzalną indywidualną jednostką.
PRZYPOWIEŚĆ, TRAGEDIA TRAGEDII, HISTORIA HUGA
     Dawno, dawno temu urodziła się osoba królewskiego rodu. Nadano jej imię Hugo. Chociaż będę opowiadał o niej jako o mężczyźnie nikt nie wiedział jakiej naprawdę była płci i właściwie nie miało to znaczenia. Hugo nie był podobny do nikogo kto kiedykolwiek żył przedtem i do nikogo kto kiedykolwiek się jeszcze narodzi. Hugo był niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju - jak nieoszlifowany bezcenny diament. Przez pierwszych 15 miesięcy życia Hugo znał siebie tylko z odbicia/ które widział w oczach swoich opiekunek.
     Miał strasznego pecha. Jego opiekunki chociaż nie były niewidome, nosiły okulary. Każda para okularów zawierała w sobie wyobrażenie o Hugu. Tak że opiekunki widziały go tylko poprzez wyobrażenia swoich okularów. Dlatego chociaż były one fizycznie obecne, żadna z nich nigdy naprawdę go nie widziała. Gdy Hugo dorósł był mozaika wyobrażeń innych ludzi o nim samym, a żadne z tych wyobrażeń nie oddawało tego kim był naprawdę. Nikt nigdy naprawdę go nie widział, tak że nikt nigdy nie pokazał mu jak naprawdę wygląda. W konsekwencji Hugo myślał, że jest mozaiką wyobrażeń. Naprawdę nie wiedział kim jest.
     Czasami w ciemności nocy, gdy był całkiem sam Hugo wiedział, że zostało zagubione coś ogromnie ważnego. Doświadczał tego jako dręczącego poczucia pustki. Hugo próbował wypełniać tę pustkę i próżnię wieloma sposobami: władzą, światową sławą, pieniędzmi, majątkiem, używkami, jedzeniem, seksem, podniecającymi wrażeniami, rozrywką, związkami z ludźmi, dziećmi, pracą - a nawet ćwiczeniami. Ale bez,względu na to co robił, nigdy nie poczuł, że dręcząca go pustka,zniknęła. W ciszy nocy, gdy kończyły się wszystkie rozrywki nadal,słyszał cichy głos, który mówił:" Nie zapomnij; proszę nie zapomnij,o mnie!" Ale niestety Hugo zapomniał i umarł, nigdy nie dowiedziawszy się kim był naprawdę!

ZAJĘCIA II

Ćwiczenie "Autobiografia".

Cel: Wydobycie wartości, jakimi żyje dana osoba. Zapoznanie innych z własnym systemem wartości.
Czas: l godzina.

Materiały: Kartki papieru lub zeszyt, pisaki.

Przebieg:
  1. Prowadzący wyjaśnia cel ćwiczenia.
  2. Rozdaje kartki papieru i zachęca uczestników do napisania autobiografii, w taki sposób, by inni dowiedzieli się o tym, co najczęściej robimy, co jest dla nas ważne, na co przede wszystkim wydajemy pieniądze, co nas najbardziej uradowało, a co smuciło, jakie mamy osiągnięcia i co chcemy w życiu zdobyć.
  3. Uczestnicy czytają (lub opowiadają) swoje autobiografie. Inni słuchają i starają się zapamiętać, kto jest do nich podobny i w czym.
  4. Łączą się w grupy o podobnych autobiografiach. Wspólnie rysują swój uzgodniony symbol, który najlepiej charakteryzuje ich dotychczasowe życie.
  5. W całej grupie prezentują symbole i zastanawiają się, co mogliby robić wspólnie, jak jedni od drugich korzystać. Co powinni zmienić, a co rozwijać?
ZAJĘCIA III

Technika oparta na opowiadaniu historii "Pudełko z plakietkami".

Cele: ułatwienie komunikacji werbalnej
możliwość niewerbalnego wyrażenia emocji, postaw, opinii bez podejmowania ryzyka werbalnej komunikacji
budowanie tożsamości
    Opis:
         Prezentacja tej techniki polega na przedstawieniu pudełka z plakietkami jako zbioru różnych interesujących sformułowań i pomysłów. Uczniowie są zachęcani do przejrzenia tych plakietek, można je też odczytać i rozłożyć na stole. Terapeuta proponuje wybranie jakiejś plakietki, która zdaniem dziecka wyrażałaby coś co chciałoby ono zakomunikować. Plakietki mają za zadanie prowokować uczestników zajęć do dialogu. Przykładowe zdania, i powiedzenia mogą brzmieć: "nie ma postępu bez cierpienia", "chcę dorosnąć", "uczę się jak polubić siebie", "nie panikuj", "dzieciaki codziennie potrzebują pochwały", "jestem kochany" itd.
         Można wykorzystać też czyste plakietki, które dają szansę na własne niepowtarzalne napisy. Technika ta pozwala na zaangażowanie w rozmowę mało komunikatywnych nastolatków. Większość zainteresowanych szuka i wybiera te plakietki, które wydają się odzwierciedlać coś dla nich znaczącego.

    ZAJĘCIA IV i V

    Ćwiczenie "Jaki jestem".

    Cel: Ukazanie mechanizmów i możliwości poznawania swoich różnorodnych właściwości: uczuć, potrzeb, wizji świata i ludzi.

    Czas: 2 godziny.

    Materiały: Kamera, odtwarzacz wideo, pisaki, arkusze odpowiedzi.

    Przebieg:
    1. Prowadzący opisuje cel ćwiczenia, następnie rozpoczyna dyskusję na dowolny temat, np. "Co warto w tej chwili zorganizować, byśmy się lepiej poznali? Jakie potrzebne są środki?" Dyskusja trwa około 20 minut - tyle czasu, ile potrzeba, aby wszyscy się wypowiedzieli i zostali nagrani.
    2. Prowadzący mówi, że w celu lepszego zapamiętania, co kto ma robić, odtworzony zostanie z taśmy przebieg rozmowy. Poleca także, aby każdy uczestnik dokładnie obserwował siebie.
    3. Prowadzący rozpoczyna dyskusję na temat wrażeń, jakie przeżywamy, gdy możemy zaobserwować swoje zachowanie i usłyszeć swój głos: Czy miło i przyjemnie oglądać siebie na ekranie? Czy podobamy się sobie? W czym? Jeśli wystąpiły niemiłe odczucia, to dlaczego? Jak odebraliśmy nasz głos? Co chcielibyśmy zmienić, mając możliwość ponownego nagrania? Czy jesteśmy ogólnie z siebie zadowoleni?
    ZAJĘCIA VI

    Ćwiczenie "Poznanie własnych możliwości".

    Cel: Ukazanie i odkrycie własnych umiejętności i możliwości. Pobudzenie do odkrywania zdolności i możliwości. Pokazanie dróg wykorzystania możliwości i umiejętności.

    Czas: l godzina.

    Materiały: Pisaki, kartki papieru.

    Przebieg:
    1. Prowadzący wyjaśnia cel ćwiczenia.
    2. Uczestnicy na otrzymanych kartkach papieru wypisują kilka czynności (lub opowiadają, a prowadzący zapisuje), które ich zdaniem robią świetnie, nawet jeśli otoczenie, nauczyciele, rodzice, koledzy nie zawsze to dostrzegają, które lubią robić i jest im przykro, jeżeli nie mogą ich wykonywać.
    3. Od kiedy tak dobrze to robią?
      Czy ćwiczyli się w wykonywaniu tej czynności?
      Czy ktoś ich tego uczył?
      Od kiedy lubią tę czynność?
    4. Uczestnicy opowiadają, co trzeba, aby móc wykonać te czynności. Które z tych umiejętności już mają? Które są przydatne do rozwoju innych?
    5. Uczestnicy zastanawiają się, od czego lub kogo zależy możliwość poszerzenia swoich dobrze wykonywanych i ulubionych czynności.
    6. Każdy uczestnik wypowiada jedno zdanie na temat tego, co mu dało to ćwiczenie.
    ZAJĘCIA VII

    Ćwiczenie "Ja-inni".

    Cel: Poznanie, w jaki sposób patrzymy na innych ludzi w zależności od tego, co nas z nimi łączy, w jaki sposób są do nas podobni, czy jest to: ktoś z bliskiej rodziny, przyjaciel, nieznajomy, osoba tej samej płci, dziecko.

    Czas: l godzina.

    Materiały: Listy cech "Jacy jesteśmy" I, II.

    Przebieg:

    Prowadzący czyta listę cech. Tłumaczy i wyjaśnia, jakie zachowania oznaczają poszczególne cechy.
    Po wyjaśnieniu uczestnicy zastanawiają się, jakimi przede wszystkim cechami odznaczają się osoby, z którymi oni się spotykają: rodzice, nauczyciele, wychowawcy, koledzy, a także oni sami. Czym różnią się między sobą?
    Która cecha występuje u wszystkich osób?
    Jakie cechy występują tylko u niektórych?
    Jakie cechy oni sami posiadają?
    Co chcieliby zmienić u siebie?
    Co uważają, że powinni zmienić inni i dlaczego?
    LISTA CECH I: "Jacy jesteśmy" pyszałek
    z bogatą wyobraźnią
    zapaleniec
    niemądry
    rzetelny w pracy
    uważny
    uczynny
    naiwny
    śmiały
    tchórzliwy
    oszust
    dobry dla innych
    koleżeński
    punktualny
    egoista
    z poczuciem godności
    aktywny
    niepomagający innym
    cierpliwy
    leniwy
    bezinteresowny
    LISTA CECH II: "Jacy jesteśmy". Tolerancja i wyrozumiałość
    Takt i uprzejmość
    • pozwalający na wszystko
    • grzeczny
    • arogancki
    • tolerancyjny
    • chamski
    • wyrozumiały
    • delikatny
    • tyran
    • subtelny
    • bezlitosny
    • napastliwy
    • dyktatorski
    • ordynarny
    • przebaczający
    • uprzejmy
    • bezwzględny
    • dżentelmeński
    • współczujący
    • taktowny
    • brutalny
    • agresywny
    • nietolerancyjny
    • wymagający wobec innych
    • sprawiedliwy
    Humor, dowcip
    błazeński
    radosny
    dowcipny
    wesoły
    ponurak
    kawalarz
    bez humoru
    pogodny
    optymista
    ciągle smutny
    Moralność, uczciwość

    szlachetny
    uczciwy
    nikczemny
    zdemoralizowany
    odpowiedzialny
    ZAJĘCIA VIII

    Ćwiczenie "Przyjaźń".

    Cel: Ukazanie wskaźników przyjaźni. Rozwijanie przyjaźni w ramach grupy. Uświadomienie sobie relacji z różnymi osobami ze swego otoczenia.

    Czas: 1 godzina.

    Materiały: Czyste kartki papieru, arkusze odpowiedzi, pisaki,

    Przebieg:
    1. Prowadzący rozdaje czyste kartki papieru i prosi uczestników, aby na środku napisali swoje imię, a następnie zakreślili krąg i w nim wpisali imiona tych osób, z którymi czują się najbardziej związani, których uważają za swoich najbliższych przyjaciół. W następnym kręgu wpisują imiona swoich znajomych, kolegów, bliskich, z którymi utrzymują kontakty, ale nie są to ich najbliżsi przyjaciele. W ostatnim kręgu wpisują imiona takich osób, które znają i z którymi się spotykają, ale łączą ich z nimi jeszcze słabsze więzy.
    2. Prowadzący pyta o to:
      • do których chętnie zatelefonowałbyś w tej chwili.
      • którym przekazałbyś jako pierwszym jakąś dobrą wiadomość.
      • do których zwróciłbyś się, gdybyś był smutny.
      • z którymi w ostatnim tygodniu coś wspólnie robiłeś.
      • które często słuchasz.
      • z którymi najczęściej lubisz rozmawiać.
      • z którymi chciałbyś zerwać kontakt.
           Po skończonym zadaniu uczestnicy analizują swoje odpowiedzi:
      Co interesującego wynikło z tych odpowiedzi? Czy uczestników zaskoczyło coś przy wykonywaniu tego zadania?
    ZAJĘCIA IX

    Ćwiczenie "Wiedza".

    Cel: Ukazanie, że zainteresowania mogą być warunkiem rozwoju osobowości.

    Czas: 1 godzina.

    Materiały: Karta zainteresowań, pisaki, szpilki, czysta kartka papieru, na której uczestnicy rysują, np. symbol tego, co najbardziej ich interesuje.

    Przebieg:
    1. Prowadzący wyjaśnia, że celem ćwiczenia jest ukazanie, iż to, czym się interesujemy, czemu poświęcamy swój czas, może być wskaźnikiem, jaką wartość odgrywa w naszym życiu wiedza. Następnie rozdaje uczestnikom kartę zainteresowań i prosi o jej wypełnienie.
    2. Uczestnicy, każdy z osobna, opowiadają o swoich zainteresowaniach i starają się wskazać, co zyskują dzięki tym zainteresowaniom. Uprzednio na czystej kartce papieru rysują symbol tego, co uważają za swoje pierwszoplanowe zainteresowania. Przypinają kartki do ubrań. Osoby o podobnych zainteresowaniach łączą się ze sobą i ustalają, co mogłyby robić wspólnie, w jaki sposób sobie nawzajem pomagać? Co zmienić w swoich realizacjach zainteresowań?
    ZAJĘCIA X

    Ćwiczenie "Tożsamość".

    Cel: Poszukiwanie wskaźników tożsamości. Próbna zhierarchizowania i zintegrowania różnych "tożsamości" na kontinuum: jednostka-rodzina-naród-społeczeństwo-ludzkość.

    Czas: 1-2 godzin.

    Materiały: Plansze różnych postaci z wypisanymi w środku właściwościami, cechami, pisaki, arkusze odpowiedzi.

    Przebieg:
    1. Prowadzący wyjaśnia cel ćwiczenia. Rozdaje plansze różnych postaci i prosi, aby każdy z uczestników zaznaczył tylko te cechy, które różnią te postacie.
    2. Uczestnicy wypisują na kartkach papieru, jakie cechy odróżniają jednych od drugich. Czy w podanych opisach jest więcej cech wspólnych, czy podobnych? Na co wskazują cechy odróżniające, a na co podobne?
    3. Prowadzący rozmawia z uczestnikami i prosi ich, aby opisali siebie w różnych rolach: kolega, uczeń, dziecko swoich rodziców, Polak, człowiek w ogóle.
    ZAJĘCIA XI

    Ćwiczenie "Godność".

    Cel: Ukazanie, na czym polega utrata godności i w jaki sposób ludzie bronią godności. Ukazanie, że godność może być związana z pełnionymi rolami społecznymi.

    Czas: 1-2 godzin.

    Przebieg:
    1. Prowadzący przed rozpoczęciem ćwiczeń przygotowuje kartoniki z wypisanymi rolami, jakie ludzie mogą pełnić w życiu społecznym czy państwowym, np. prezydent, premier, minister, prymas, dyrektor, burmistrz itp. Uczestnicy losują kartki z napisami; osoby, które wylosowały odpowiednie funkcje, opracowują schemat działania w tej roli. Pozostali uczestnicy informowani są, że mają jedyną w swoim rodzaju szansę bezpośredniego kontaktu z osobami pełniącymi ważne funkcje państwowe i społeczne. Ich zadaniem jest przygotować sobie jakąś sprawę, z którą chcą pójść do wybranej osoby. Każda osoba powinna mieć możliwość rozmowy z jednym z przedstawicieli władz. Jednocześnie do wszystkich reprezentantów ktoś powinien zwrócić się o pomoc.
    2. Po przygotowaniu scenariuszy odgrywania swoich ról uczestnicy po kolei prezentują swoje sprawy i wysłuchują możliwości jej załatwienia. Gdy ostatni uczestnik przedstawi swoją sprawę i otrzyma odpowiedź, następuje zmiana ról.
    3. Uczestnicy dzielą się swoimi wrażeniami z przebiegu ćwiczenia, zwracając uwagę na następujące kwestie:
      • Jak się czuli, gdy sprawowali władzę?
      • Czy zauważyli jakąś zmianę w swoim zachowaniu?
      • Czy przyjemniej jest decydować o czymś, czy prosić o coś?
    4. W trakcie tej dyskusji umówiona z prowadzącym osoba wchodzi do pomieszczenia i mówi, że: "Sprawując władzę uczestnicy naruszyli wiele przepisów prawa i są aresztowani". Zarządza rutynowe postępowanie policyjne: zakaz rozmowy, ustawienie się w kolejkę i czekanie na spisanie personaliów, odebranie przedmiotów osobistych, zdjęcie butów, skarpetek itp. Siada przy stoliku i zaczyna spisywać dane osobiste uczestników. Gdy przybliża się do ostatniego uczestnika, wchodzi inna osoba, rozmawia z przesłuchującym, a następnie zwraca się do grupy: "Bardzo przepraszam, nastąpiła pomyłka, proszę się ubrać i zabrać swoje rzeczy".
    5. Prowadzący inicjuje dyskusję: jak uczestnicy się czuli, gdy byli traktowani jako oszuści, przestępcy? Na czym polega różnica w stosunku do tych uczuć, które towarzyszyły im, gdy mieli władzę? Co mogą powiedzieć na temat traktowania człowieka, zwracania się do niego wtedy, gdy ma on władzę i wtedy, gdy nie tylko jej nie ma, ale jest wyrzucony poza nawias społeczeństwa? Co podlega zmianie, dlaczego i czy naruszamy w jakiś sposób godność człowieka?

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie