Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wada wymowy dziecka, a początek jego kariery szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1628 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dziecko mające problemy logopedyczne na pewno napotka w szkole trudności w nauce czytania i pisania. Niepowodzenia szkolne, brak umiejętności prawidłowego kontaktu słownego, wyrażania siebie, swojej wiedzy wpływa na kształtowanie się osobowości młodego człowieka, który w razie niepowodzeń często szuka zrozumienia w grupie rówieśników, często mających zły wpływ na niego. Natomiast prawidłowy kontakt słowny z otoczeniem może być powodem radości i powodzenia w szkole, bowiem wzrasta wiara we własne siły i możliwości. Dlatego próbujmy pomóc dziecku w prawidłowym kształtowaniu jego mowy.
     Mowa jest jedyną funkcją życiową, której rozwój uzależniony jest od kontaktu z mową drugiego człowieka.
     Podstawową rolę w rozwoju mowy dziecka pełni dom rodzinny. Dziecko naśladuje mowę dorosłych, dlatego należy dawać mu prawidłowy przykład, a więc mówić wyraźnie, nie używać spieszczeń i zdrobnień, ani nie seplenić. Dziecko, choć mówi czasem niepoprawnie, rozumie mowę prawidłową. Rozwojowi mowy sprzyjają kontakty interpersonalne, szczególnie podczas zabaw.
     Rozwój mowy uzależniony jest również od prawidłowo rozwiniętego aparatu mowy, dobrze funkcjonującego narządu słuchu oraz sfery emocjonalnej i intelektualnej.
     Pod koniec wieku przedszkolnego mowa powinna być już prawidłowa. W przypadku utrzymania się wad wymowy należy zasięgnąć rady logopedy oraz innych lekarzy.
     Do najczęstszych wad wymowy należy nieprawidłowe wybrzmiewanie głosek dziąsłowych tzw. seplenienie.
     Jedną z odmian jest seplenienie międzyzębowe. Przyczyną, którego może być:

  • wymiana przednich mlecznych siekaczy,
  • wada zgryzu,
  • niesprawny język,
  • zaburzony słuch fizjologiczny i fonetyczny.
     Dziecko ma trudność w różnicowaniu szeregu głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź co w przypadku zaburzonej analizy słuchowo – wzrokowej powoduje trudność w różnicowaniu głosek podczas pisania i czytania. Wspomniane zaburzenie wymaga terapii logopedycznej, pomocy ortodonty oraz badania słuchu.
     Inną często spotykaną wadą wymowy jest nieprawidłowa wymowa głoski "r", przyczyną może być taka forma wymowy przyjęta w rodzinie np. "r’ gardłowe, z którym dziecko osłuchuje się od najwcześniejszych lat, lub zbyt krótkie wędzidełko, co utrudnia unoszenie i wibrację języka.
     Przy braku poprawy mimo odpowiednio prowadzonych ćwiczeń logopedycznych, sytuacja ta wymaga interwencji chirurga lub foniatry.
     Kolejną wadą wymowy jest jąkanie, czyli zacinanie się. Jest niezwykle trudną dolegliwością, gdyż utrudnia komunikację międzyludzką. Ma bardzo duży wpływ na psychikę i na kształtowanie się osobowości dziecka.
     Przyczyn jąkania jest bardzo wiele, lecz ich wskazanie jest dość trudne. Najczęściej pojawia się w dzieciństwie od 3-go do 6-go roku życia, w okresie tak zwanego fizjologicznego powtarzania. W tym wieku dziecko reaguje emocjonalnie na działające bodźce, nie potrafi należycie wyrazić swoich myśli i przeżyć, a jego mięśnie artykulacyjne są jeszcze mało sprawne. Nieumiejętne postępowanie z dzieckiem , karcenie go, poprawianie mowy powoduje jeszcze większe napięcie i może dojść do stopniowego utrwalania się zwykłej rozwojowej niepłynności mówienia. Odpowiednia reakcja otoczenia , spokojna rozmowa z dzieckiem i podjęcie natychmiastowej terapii daje często możliwość dużej poprawy. Jąkanie słabnie lub zanika przy mowie powolnej, monotonnej, rytmicznej, przy szepcie, śpiewie i recytacji z pamięci.
     Do pozbycia się jąkania nie wystarczą ćwiczenia logopedyczne, konieczna jest systematyczna praca nad psychiką – nieustanna praca nad lękiem przed mówieniem. Często dzieci jąkające się są niepewne siebie, z mniejszym poczuciem wartości, wycofujące się z kontaktów społecznych , dlatego psychoterapia powinna być prowadzona równolegle z zajęciami logopedycznymi.

JAK POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM JĄKAJĄCYM SIĘ – RADY DLA RODZICÓW.
  1. Nie należy uświadamiać dziecku, że jąka się i nie nazywać tych trudności "jąkaniem", gdyż może u niego powstać poczucie mniejszej wartości.
  2. Należy pokazać dziecku jąkającemu się, że inne czynności wykonuje dobrze, a nawet lepiej od innych (np. rysunek, taniec, gra w piłkę) po to, aby można je było pochwalić wobec rodzeństwa czy kolegów.
Opracowała
mgr Barbara Brol
SP nr 15 Tarnowskie Góry

BIBLIOGRAFIA
  1. Karkowska A., Problemy logopedyczne na progu szkoły. Życie Szkoły nr 3 (3) 1999r.
  2. Grzywniak C., Jąkanie jako jedna z podstawowych wad wymowy. Życie Szkoły nr 9 (11)2000r.
  3. Wojda E., Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki szkolnej. Życie Szkoły nr 3 (3) 2001r

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie