Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ rozrywek umysłowych na rozwój myślenia matematycznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1556 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Głównymi sprawnościami myślenia są:
  • Analiza – myślowe lub fizyczne rozkładanie jakiejś całości na części składowe w celach poznawczych
  • Synteza – proces scalania elementów poznawczej rzeczywistości, pozostaje ona w bezpośrednim związku z analizą
  • Porównywanie – jedna z podstawowych operacji myślowych, która polega na wzajemnym zestawieniu przedmiotów, zjawisk lub sytuacji oraz ujmowanie podobieństw i różnice między nimi.
  • Uogólnienie – polega na ujmowaniu właściwości wspólnych dla jakiejś klasy rzeczy.
     Matematyka jest przedmiotem, który wymaga umiejętności logicznego myślenia. Od poziomu sprawności myślowej zależą osiągnięcia matematyczne uczniów. Ważne jest, aby zdać sobie sprawę z tego, jakim poziomem myślenia dysponują dzieci w młodszym wieku szkolnym. Do rozwoju myślenia ważne jest nie tylko stwierdzenie tego co jest dane w spostrzeżeniach, ale i przewidywanie tego, co dopiero ma nastąpić. Ważne jest, by czynności dziecka były wykonywane świadomie i skierowane na określony cel.
     Myślenie jest niezbędnym czynnikiem w nauczaniu matematyki w klasach młodszych. Dowiedziono, że w procesie rozwijania myślenia najczęstszą jest droga od myślenia konkretnego do abstrakcyjnego.
      Istotnym elementem w procesie myślenia matematycznego może być zastosowanie wszelkiego rodzaju rozrywek umysłowych. Są one elementem umożliwiającym perspektywiczne rozwijanie myślenia, spostrzegania.
      Rozrywki matematyczne są utożsamiane z pojęciem gier i zabaw. To one dostarczają dziecku doświadczeń, wspomagają rozwój umysłowy. Gry i zabawy związane są z określonymi treściami poznawczymi. Jeśli treści te są określone programem nauczania, to takie gry i zabawy nazywa się dydaktycznymi.
      W czasopismach dla dzieci, młodzieży i dorosłych umieszczany jest dział rozrywek umysłowych. Dzieci i młodzież chętnie rozwiązują zagadki, krzyżówki, rebusy itp. To one rozwijają myślenie, uczą pokonywania trudności, wymagają pewnych wiadomości i umiejętności, pozwalają przyjemnie spędzić czas.
     Do grupy metod aktywizujących i równocześnie lubianych , należą zabawy i gry matematyczne. Są one naturalną potrzebą dzieci w młodszym wieku szkolnym, a chęć wygranej stanowi motywację do maksymalnego wysiłku intelektualnego. Sytuacje problemowe pobudzają uczniów do aktywnego działania, do logicznego formułowania wniosków, co niewątpliwie przyczynia się do uatrakcyjnienia toku lekcyjnego. Rozrywki matematyczne dzieci rozwiązują z dużym zainteresowaniem. Są one skutecznym „lekarstwem” na bierną postawę uczniów. Dają się one dowolnie modyfikować w zależności od możliwości uczniów, od ich poziomu umysłowego. Zadania, które są wykorzystywane na lekcjach nawiązują do konkretnych wytycznych i zagadnień programu. Są pomocne w uatrakcyjnianiu rachunku pamięciowego, którego celem jest sprawność w wykonywaniu dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Dziecku łatwiej jest dzięki zabawie, zapamiętywać nowe wiadomości. Ćwiczenia przygotowywane przez nauczyciela powinny być kształcące i interesujące dla dzieci. Powinny być tak przemyślane, by zmuszały do myślenia. Skutecznie zaspokajają pobudliwość umysłową i rozwijają ich aktywność intelektualną. Ich różnorodność zmusza ucznia do ciągłej zmiany operacji umysłowych, kształci myślenie. Należy jednak dostosować je do możliwości umysłowych każdego ucznia. Musimy umożliwić rozwijanie ich aktywności i samodzielności, zapewnić indywidualizację dostosować rytm pracy dla uczniów zdolnych i słabych. Rozrywki umysłowe uczą dokładności i cierpliwości wdrażają do samokontroli i samooceny. Ich różnorodność sprawia uczniowi przyjemność i zadowolenie. Zdobywa on nowe wiadomości, umiejętności i zachętę do dokładnego opracowania realizowanych treści nauczania.
     Rozrywki umysłowe przyczyniają się do rozwijania motywacji uczenia się matematyki oraz zaciekawienia i zainteresowania tym przedmiotem.
     Rozwiązywanie i układanie zagadek matematycznych i gier może być pomocą w osiąganiu celów wychowawczych:
  • Wdrażanie do szkolnej i sumiennej pracy
  • Współdziałanie w zespole
  • Wyrabianie pożądanych postaw i cech takich jak umiejętność koncentracji, wytrwałość, skromność, krytyczny stosunek do wykonywanej pracy.
     Osobami, które zachęcają do stosowania rozrywek umysłowych są: Z. Krygowska, Z. Semadeni, Z. Cydzik.
     Rozrywki matematyczne można stosować na różnych szczeblach wiedzy.

Jolanta Jakubiak
nauczyciel nauczania zintegrowanego
w SP4 w Solcu Kujawskim

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie