Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12640 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Artykuł zawiera propozycje ćwiczeń przygotowujących dzieci do podjęcia trudnej sztuki nauki pisania, która jest potrzebna do prawidłowej komunikacji w procesie nauczania - uczenia się.

Umiejętność pisania wymaga sprawności, dokładności, precyzji oraz koordynacji ruchów ręki, dlatego w okresie przygotowawczym (młodsze klasy szkoły podstawowej) niezbędne są ćwiczenia manualne usprawniające rękę dziecka.
      Nie wszystkim jednak dzieciom ćwiczenia te przychodzą łatwo. Ćwiczenia muszą być ciekawe, urozmaicone i rozmieszczone w czasie. Prowadzenie równocześnie z zajęciami usprawniającymi analizy i syntezy wzrokowo-ruchowcj kształtuje koncentrację uwagi, elastyczność i precyzję ruchów, spostrzegawczość, wytrwałość w doprowadzaniu prac do końca, skupienie uwagi. Dzięki tym ćwiczeniom dziecko będzie przygotowane do podjęcia nauki czytania i pisania Chętnie też rozpocznie naukę.

Rodzaje ćwiczeń manualnych

  1. Lepienie - posiada duże znaczenie dla sprawności manualnej, siły działania mięśni całej dłoni, a także palców. Ugniatanie i ściskanie plasteliny (modeliny) angażuje wszystkie mięśnie i stawy śródręcza oraz staw nadgarstka. Stosujemy ćwiczenia typu:
    • ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta
    • wałkowanie cienkich wałeczków plastcliny i obwodzenie nimi figur geometrycznych, liści, liter,
    • układanie z wałeczków plasteliny kwiatów, ptaków, elementów literopodobnych, sylab, figur,
    • nakładanie plasteliny na wzór postaci ludzkiej (głowa, tułów ,szyja, ręce, nogi),
    • lepienie zwierząt (psa, kota) ze szczególnym uwzględnieniem części ich ciała,
    • zalepianie całej powierzchni - tworzenie tła do nalepiania kwiatów, postaci ludzkiej,
    • lepienie postaci ludzkiej,
    • rozmazywanie, układanie wałeczkami lub kuleczkami jako zapełnianie,
    • 0zdabianie tekturowych talerzyków elementami z plasteliny,
    • układanie z plasteliny większych całości na płaszczyźnie.
  2. Malowanie - wyzwala ruchy płynne, powolne, szersze i swobod¬niejsze, daje efekt natychmiastowy, nic wymaga napięcia mięśni ani nacisku, tak jak ma to miejsce podczas rysowania kredką, flamastrem czy ołówkiem. Stwarza ono możliwość zapełnienia arkusza szybko i bez wysiłku:
    1. malowanie palcem,
    2. malowanie pędzlem (pionowe - od strony lewej do prawej, z góry do dołu):
      • zamalowywanie całej powierzchni,
      • jezdnia wąska, szeroka (linie równolegle),
      • zamalowywanie pól różnymi kolorami,
      • linie falujące (pionowe, poziome - fale na morzu),
      • linie spiralne (np. dom ślimaka),
      • linie łamane (np. wzór na serwetkę, sukienkę),
    3. malowanie gałgankiem, watą, gąbką, futerkiem ma na celu usprawnianie nadgarstka i palców:
      • duże i małe kałuże,
      • kwitnący sad,
      • zamazywanie dużych wzorów figur i kół, kwadratów, prostokątów itp.
    4. malowanie flamastrem:
      • zamalowywanie miejsc oznaczonych kropkami,
      • domalowywanie brakujących elementów,
      • zamalowywanie np. co piątego elementu w danym kolorze,
      • uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach,
    5. malowanie patykiem (podobnie jak wyżej).
  3. Rysowanie - kształci koordynację ruchów począwszy od dużych rozmachowych aż do pociągnięć precyzyjnych kresek o zmiennym kierunku. Rysowanie w szczególny sposób rozwija spostrzeganie i myślenie dzieci, ponieważ samo narzędzie skłania do analizowania ruchem wyobrażeń rzeczywistości, którą dziecko próbuje przedstawić:
    • rysunki symboliczne, np. umawiamy się, co jest chłopcem; a co dziewczynką,
    • rysowanie patykiem, np. na mokrej powierzchni prostych rysunków kompozycyjnych (domek, słoneczko),
    • kalkowanie przez kalkę techniczną i czarną,
    • rysowanie świeczką, węglem, tuszem,
    • obrysowywanie np. swojej dłoni, leżącego kolegi,
    • odwzorowywanie,
    • rysowanie twórcze,
  4. Wydzieranie - stwarza warunki do motorycznego ćwiczenia rąk, a przede wszystkim mięśni palców, kształtuje koordynację pal¬ców. Trening w wydzieraniu doprowadza do dużej wrażliwości czuciowej opuszków palców. Jest to rozwijanie koordynacji ruchu rąk i wzroku. Do ćwiczeń tych używa się różnych gatunków papieru,
  5. Wycinanie
    • wycinanie po linii prostej, falistej, łamanej, narysowanej,
    • wycinanie figur geometrycznych, postaci, ślimaków,
    • cięcie obrazu na części i ich składanie,
    • wycinanie elementów z obrazka,
    • wykorzystanie wyciętych elementów w teatrzyku cieni, inscenizacji, improwizacji, wycinanie pasków.
  6. Stemplowanie - stwarza możliwości operowania dłonią i dostoso¬wanie napięcia mięśni do projektowanego efektu. Przy odbijaniu stempla dziecko ma możliwość kontrolowania swoich ruchów, doskonalenia ich, eliminowania zbędnych ruchów i hamowania ruchowych impulsów:
    • stemple z ziemniaka, marchewki, ciasta,
    • stemplowanie pojedynczych elementów w określonym rytmie.
  7. Wyszywanie, szycie jest czynnością wymagającą ukształtowanej koordynacji ruchów, umiejętności hamowania impulsów. Wyszywanie umożliwia współpracę drobnych grup mięśni i kontroli wzrokowej własnych ruchów oraz koncentracji uwagi. Dla usprawnienia czubków palców i ruchu pętelkowego dobrym ćwiczeniem jest nawlekanie koralików, rurek, owoców jarzębiny itp.:
    • ściegi, krzyżyki,
    • przewlekanie bez igły przez dziurki w papierze, np, ozdabianie płaszczyka, przyszywanie guzików. Ćwiczenie najpierw prowadzić na papierze.
  8. Układanie
    • z klocków,
    • z patyczków, żołędzi, kasztanów,
    • z tasiemki, np. węzła,
    • z ryżu, pestek śliwek itd.

M. Kluczna

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie