Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Podróż do witaminowej krainy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1772 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Cykl zajęć pod wspólnym tytułem: „PODROŻ DO WITAMINOWEJ KRAINY” powstał z myślą o dzieciach z oddziału 0 i tam został zrealizowany. Dzięki niemu dzieci poznały zasady zdrowego odżywiania, dbania o czystość i przyrodę. Miały możliwość wcielenia się w rolę podróżników, którzy ratując Witaminową Krainę przed zagładą przeżywają wiele niebezpiecznych i tajemniczych przygód. W postać Cytrynki wcieliła się nauczycielka, która prowadząc zajęcia mogła modyfikować treść scenariusza w zależności od nastroju oraz aktywności dzieci.. Współautorką scenariusza jest instruktorka miejscowego GOK, która udzielała cennych rad, uczestniczyła w spotkaniach bawiąc się wspólnie z dziećmi, służyła pomocą podczas rozmieszczania rekwizytów potrzebnych w czasie zajęć. Listy czytała Cytrynka lub dzieci, które zgłosiły się „ na ochotnika”. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu.

Cel ogólny: Zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania, dbania o higienę i środowisko naturalne
Cele operacyjne:
Dziecko:
  • wymienia nazwy pojazdów, które zanieczyszczają środowisko
  • wymienia nazwy pojazdów, które są przyjazne środowisku środowisko
  • wymienia nazwy zdrowych pokarmów
  • wymienia nazwy pokarmów, które nie są sprzyjają zdrowiu
  • wyjaśnia dlaczego należy spożywać zdrowa żywność
  • rozumie znaczenie zdrowia w życiu człowieka
  • przygotowuje z kolegami sok owocowy, ciasteczka z owocami
  • rozwija mowę i myślenie
  • współdziała w grupie
  • rozumie potrzebę dbania o środowisko
Metody:
słowne: żywe słowo, rozmowa kierowana, polecenia
czynne: zadania do wykonania
Środki dydaktyczne:

magnetofon, kaseta z muzyką lub płyta CD, strój Cytrynki- żółta peleryna, żółta czapka, żółte spodnie i bluzka, kartony, listy, mapa, puzzle, tekst zmienionej bajki- "Czerwony Kapturek", przegotowana woda, sok owocowy, pomarańcze, banany, kiwi, mandarynki, cytryny, bita śmietana, biszkopty,

PODROŻ DO WITAMINOWEJ KRAINY - ZAJĘCIE I


Postać przewodnia- Cytrynka (wysłanniczka z Witaminowej Krainy) Jestem wysłanniczką króla Buraka z Witaminowej Krainy. W naszej krainie zapanował smutek. Król Burak i królowa Rzepa bardzo się martwią o losy swojego królestwa. Okazało się, że od jakiegoś czasu przemytnicy niezdrowej żywności z wrogich państw eksportu ją do naszej Witaminowej Krainy: smażone na nieświeżym oleju frytki, hamburgery, chipsy, pizze. Coraz częściej nasi mieszkańcy narzekają na ból brzucha, zębów, stracili ochotę do witaminkowych zabaw. Całe królestwo opanowało wielkie zmęczenie, lenistwo i niezadowolenie, i wszyscy jego obywatele zapomnieli już, jacy kiedyś byliśmy szczęśliwi i dumni z tego, że żyliśmy w czystości i byliśmy zdrowi. Tylko nieliczni mieszkańcy zostali wierni dawnym tradycjom. Dlatego przybyłam do waszej krainy prosić o pomoc. Czy mogę na was liczyć?

Dzieci: Tak!!!
Cytrynka: Skoro chcecie mi pomóc musicie razem ze mną udać się do mojego królestwa. Dotrzeć tam można tylko pojazdem ekologicznym. Czy możemy tam jechać samochodem? A może polecimy samolotem? (dzieci udzielają odpowiedzi).
W takim razie podajcie nazwę pojazdu, który nie zanieczyszcza powietrza. (dzieci podają swoje propozycje).
Cytrynka: Tradycyjnym pojazdem Witaminowej Krainy jest hulajnoga (w razie konieczności Cytrynka wyjaśnia dlaczego). Abyście mogli tam dotrzeć musicie mieć bilety. Musicie być przygotowani na różne przygody, ponieważ przemytnicy niezdrowej żywności będą nam chcieli udaremnić misję ratowania naszego państwa
Każde dziecko otrzymuje bilet w kształcie cytrynki i pisze na nim swoje imię, potem przykleja na zewnętrzną stronę dłoni- bilet wykonany z samoprzylepnego papieru. Dzieci ustawiają się za Cytrynką jeden za drugim i w rytm muzyki poruszają się w kierunku wyznaczonym przez przewodniczkę. Nagle na ich drodze pojawia się tajemnicze pudło. Dzieci przerywaj ą podróż. Jedno z dzieci otwiera pudło i znajduje w nim list następującej treści:

LIST
Wiadomość dla wędrowców udających się do Witaminowej Krainy!
Jeśli chcecie wyruszyć w dalszą podróż musicie:
-wymienić trzy warzywa, które mają jadalne korzenie,
-wymienić trzy drzewa liściaste,
- wymienić wszystkie pory roku,
PRZEMYTNICY

Cytrynka:Nie mogę wam podpowiadać, ale po podaniu przez was propozycji mogę powiedzieć czy są one prawidłowe.
(dzieci udzielają odpowiedzi, Cytrynka ocenia ich poprawność)
Cytrynka:: Udzieliliście prawidłowych odpowiedzi, możemy, więc wyruszyć dalej. Wsiadajcie na hulajnogę. Uwaga! Ruszamy!
(Dzieci naśladują jazdę na hulajnodze, w tym czasie na ich drodze pojawia się list zwinięty w rulon. Cytrynka zatrzymuje dzieci, prosi, aby zeszły z hulajnogi, jedna osoba odczytuje list z kolejnym zadaniem.)
LIST
Aby móc wyruszyć w dalszą podróż każdy z Was musi na naszej leśnej tablicy napisać jakieś miłe słowo lub narysować jego symbol.
PRZEMYTNICY
( Cytrynka zachęca dzieci do wymienienie jak największej liczby miłych słów lub ich symboli. Dzieci piszą lub rysują na tablicy. Kiedy zadanie zostanie wykonane Cytrynka sprawdza poprawność jego wykonania.
Dzieci wyruszają w dalszą podróż. Podczas podróży znajdują kolejną wskazówkę, jest nią otwarta kartka ze strzałką pokazującą, gdzie mają szukać dalszych informacji. Dzieci znajdują list, który głośno odczytują).

LIST
Jesteśmy oburzeni, że tak szybko wykonujecie nasze trudne zadania. Dlatego, za karę macie przymusowy postój. Musicie posegregować zapasy żywności, która znajduje się w pudle. Wyjmijcie z niego wszystkie te produkty, które należy jeść by być zdrowym! Szukajcie w miejscu znalezienia tego listu. A my -w tym czasie -wymyślimy dla Was kolejne trudniejsze zadania. Zajmie nam to cały tydzień.
PRZEMYTNICY
Dzieci odnajdują pudełko i segregują żywność. Wspólna rozmowa z Cytrynką na temat dzisiejszych przygód.

Cytrynka żegna się z dziećmi, obiecuje, że już niedługo powróci by wyruszyć z nimi w dalszą podróż.

PODRÓŻ DO WITAMINKOWEJ KRAINY – ZAJĘCIE II
-Wprowadzenie – dzieci wspólnie z Cytrynką przypominają sobie „przygody”, w których uczestniczyły podczas poprzedniego spotkania -Przywitanie Cytrynki z dziećmi. Cytrynka: W Witaminowej Krainie z niecierpliwością czekają na nasze przybycie. Jesteśmy w tej niebezpiecznej i pełnej przygód podróży już cały tydzień. Jestem taka zmęczona, że zapomniałam już ile tydzień ma dni i jak one się nazywają. Przypomnijcie mi, proszę!
(Dzieci odpowiadają ile dni ma tydzień, wymieniają je wg kolejności, zaczynając od poniedziałku).
Cytrynka: Przemytnicy mieli przygotować dla nas następne trudne zadania. Czy jesteście gotowi by wyruszyć w dalszą drogę?
Dzieci: Tak! Cytrynka: Czy macie dużo sił, by pokonać Przemytników?
Dzieci: Tak! Cytrynka: W takim razie dodajmy sobie odwagi naszym cytrynowym okrzykiem i ruszajmy w dalszą drogę! Okrzyk- Na Cytrynkę tak! (Dzieci powtarzają okrzyk trzy razy)
Cytrynka: Przygotujmy nasz ekologiczny pojazd i ruszajmy w drogę? (Dzieci naśladują jazdę na hulajnodze -muzyka.
Na drodze, którą wędrują dzieci i Cytrynka pojawia się małe pudełko. Dzieci otwierają je i wyjmują z niego list.)
LIST
Obserwujemy Was przez nasze lornetki. Wiemy, że odpoczęliście i wyruszyliście w dalszą drogę. Pamiętajcie, że będziemy robić wszystko, co w naszej mocy, byście nie dotarli do królestwa króla Buraka i królowej Rzepy. Mamy dla Was dużo nowych, bardzo trudnych i niebezpiecznych zadań. Miejcie się, więc na baczności!
A teraz przeczytajcie, jakie jest Wasze pierwsze zadanie! Jesteśmy zmęczeni, chce nam się pić. Musicie ułożyć dla nas przepis na napój, który przywróci nam siły. Gotowe przepisy włóżcie do pudełka, w którym był ten list. Ma ono czarodziejska moc i przekaże nam wiadomość jeśli: trzy razy nim potrząśnijcie, położycie go na ziem, zrobicie „duże koło” , dwa razy go okrążycie, potem trzy razy zawołacie (ale niezbyt głośno)zaklęcie:
Tabra, babra,
Kora, bora,
Boju, woju,
Przekaż przemytnikom
Wiadomość o napoju!
PRZEMYTNICY

(Dzieci dzielą się na cztery zespoły i układają przepisy, które zapisują na kartkach przy pomocy wyrazów lub rysując symbole produktów, z których napoje będą wykonane, następnie umieszczają je w pudełku, wymawiają „ zaklęcie”).
Cytrynka: Przepisy ułożyliśmy, są już wysłane. Posłucham, co o nich mówią Przemytnicy. (Cytrynka odchodzi na bok i podsłuchuje Przemytników, potem wraca i przekazuje wiadomość dzieciom). Cytrynka: Przemytnicy zauważyli, że ich podsłuchuję i kazali mi przekazać Wam następne zadanie. Przepisy są bardzo ciekawe, ale nie chce im się nic robić, dlatego musicie sami przygotować dla nich napój. Ja-Cytrynka mam go przynieść do Opuszczonej Pieczary. Mówili, że byłam już tam kiedyś, więc, wiem gdzie to jest. Powiedzieli też, że jeśli napój nie spełni swego zadania pozostaniemy tu na zawsze!!! Cytrynka: Jak my wykonamy to zadanie skoro nie mamy żadnych produktów. Radźmy, co zrobić. (Dzieci siadają w kole i podają propozycje rozwiązań zadania, nagle ktoś wrzuca kolejny list, pisany na żółtym papierze.) Cytrynka: Ojej! To chyba list z Witaminowej Krainy. Bo tam listy pisze się na takim papierze! (Jedno z dzieci otwiera list i odczytuje go.)
LIST
Doszły do nas niepokojące wieści o tym, że musicie przygotować napój dla Przemytników, a nie macie odpowiednich produktów. Nasi tajni wysłannicy już pospieszyli Wam z pomocą. Do listu dołączamy mapę, która wskaże Wam miejsce ukrycia paczki z produktami i przepisem na czarodziejski napój.
POWODZENIA! KRÓL BURAK I KRÓLOWA RZEPA

PRZEPIS
Sok z malin zbieranych w lasach Witaminowej Krainy dodać do wody źródlanej. Wycisnąć sok z cytryny i wszystko dokładnie mieszać robiąc przy tym śmieszne miny!
(Dzieci posługując się przygotowana przez nauczyciela mapą odszukują paczkę i przystępują do wykonania napoju wg przepisu z Witaminowej Krainy. Cytrynka odnosi sok do Opuszczonej Pieczary. Dzieci nadsłuchują czy nie zbliża się jakieś niebezpieczeństwo. Po powrocie Cytrynki wszyscy wyruszają w dalszą drogę. Gdy tak wędrują śpiewając piosenkę o wiośnie napotykają pieska-pluszowego, który pionuje kolejnego listu z zadaniem.)
LIST
Musicie podzielić się na trzy zespoły, które będą zbierać dla nas warzywa i przyprawy do potraw. Wymienimy je w dalekich krajach na niezdrową żywność, dzięki, której zniszczymy Wasze królestwo!!!! Bierzcie się do pracy!!! Zebrane plony zostawcie pod wielkim drzewem.
PRZEMYTNICY
(Dzieci dzielą się na grupy. Pierwsza otrzymuje szary papier, z którego zrobi kartofle - dzieci ugniatają w dłoniach kule, wkładają do koszyka, druga otrzymuje zielony karton, z którego wycina liście laurowe, trzecia czarną krepinę i ugniata z niej kulki pieprzu. Po wykonaniu zadania wyruszają dalej. Przedzierają się przez kolące krzewy, przechodzą przez błoto, przez rzekę po pniu przewróconego drzewa. Po pewnym czasie znajdują blaszane pudełko, zastanawiają się czy mogą je otworzyć.
Cytrynka proponuje by trzy razy wypowiedziały ich okrzyk „Na Cytrynkę- tak!”, który zniszczy złe moce. Dzieci wykonują polecenie. W pudełku jest kolejny list z zadaniem od Przemytników.)

LIST
Mamy dla Was kolejne zadanie! Jest ono bardzo trudne! Zgłodnieliśmy.
Musicie przygotować dla nas coś do zjedzenia. Macie na to 10 minut. Zaczynamy odmierzać czas!

PRZEMYTNICY
Cytrynka: Czy my poradzimy sobie z tym zadaniem, przecież znów nie mamy żadnych produktów. Co robić, co robić?! Kto nam pomoże? Myślcie, co robić? (Dzieci podają propozycje rozwiązań, Cytrynka może im w tym pomóc.)
Cytrynka: Zróbmy z dłoni trąbki i spróbujmy przesłać wiadomość do Króla Buraka i Królowe Rzepy. Wszyscy razem zawołajmy:

Do króla Buraka i królowej Rzepy, niech z ich krainy ktoś na pomoc nam pospieszy! Nie wiemy, co, nie wiemy, jak bo przepisu i produktów na coś do zjedzenia dla Przemytników nam brak! Kochani przyjaciele, ratujcie, bo czasu mamy niewiele!
(Dzieci w skupieniu czekają na odpowiedź! Nagle ląduje przed nimi zrobiony z papieru samolocik, który rozkładają i odczytują napisany na nim list od króla Buraka i królowej Rzepy.)

LIST
Usłyszeliśmy Wasze wołanie o pomoc. Chociaż Przemytnicy ciągle depczą naszym Posłańcom po piętach już spieszymy wam z pomocą. Dlatego produkty i przepis ukryjemy w kilku miejscach. Podzielcie się na grupy, odszyfrujcie ( dołączone do listu) wiadomości o miejscu ukrycia przesyłki. Szukajcie! Więcej Wam pomóc nie możemy, Przemytnicy nam nie pozwalają.
Mieszkańcy Witaminowej Krainy
PRZEPIS NA OWOCOWE CIASTECZKA
Na cienkie plasterki rzepki (biszkopty) nałożyć jedną łyżeczkę białego puszku (bita śmietana), ubitego przez Ogrodowe Wróżki wczesnym rankiem. Na tym puszku delikatnie ułożyć kawałki owoców, które dojrzewały w pełnym słońcu na stokach Witaminowej Krainy (ananasy, brzoskwinie, mandarynki, itp.). Po zjedzeniu tych ciasteczek wszyscy, nawet Przemytnicy, mają dobry humor i są mili.
Pamiętaj! Aby ciastka się udały ręce umyć musi i duży i mały !

Miejsce ukrycia plasterków rzepki: Tam rośliny sadzone i siane przez dzieci rosną. Tam słonko świeci latem, jesienią, zimą i wiosną!(kącik przyrody)
Miejsce ukrycia białego puszku: Kasia ciasto dla lalek ukręciła i do pieca je wstawiła. (kącik lalek)

Miejsce ukrycia owoców: Dzieci, gdy chcą jeść i pić tam ręce muszą myć!(w pobliżu umywalki)

(Dzieci szukają produktów. Po ich odnalezieniu przygotowują się do pracy, przygotowują po trzy ciasteczka wg przepisu. Gdy ciastka są gotowe i ułożone na tackach, dzieci porządkują miejsce pracy. Cytrynka część ciastek wkłada do specjalnego kartonika, dzieci wspólnie odnoszą je we wskazane przez Przemytników miejsce. Cytrynka nasłuchuje, co mówią przemytnicy. Przekazuje informację dzieciom.)
Cytrynka: Przemytnikom bardzo smakowały nasze ciasteczka. Po ich zjedzeniu przestali być źli. Domyślili się, że stało się tak za sprawą ciastek. Dopóki, więc ich moc nie wygaśnie będą dla nas mili i dobrzy. Proszą Was byście poczęstowali się pozostałymi ciastkami, oddają nam też część napoju, który przywraca siły. Przestrzegają nas jednak, abyśmy mieli się na baczności, bo niedługo znów będą sobą, a wtedy znów czekają nas ciężkie przygody!!!! (Cytrynka zaprasza dzieci do częstowania się ciastkami i napojem, który przynosi z Opuszczonej Pieczary. Gdy dzieci zasiadają do poczęstunku Cytrynka Udaje się w głąb lasu by sprawdzić czy Przemytnicy nie odzyskali dawnej złości.

Cytrynka zamienia się w nauczycielkę. Dzieci opowiadają jej swoje dzisiejsze przygody.)

PODRÓŻ DO WITAMINOWEJ KRAINY –ZAJĘCIE III
- Wprowadzenie do zajęć
- Przywitanie Cytrynki z dziećmi Cytrynka:
Tym razem mieliśmy bardzo długą przerwę w podróży. Przemytnicy nie pozwalali nam wędrować dalej. A w Witaminowej Krainie z niecierpliwością czekają na nasze przybycie. Przemytnicy jak zwykle przygotowali dla nas następne trudne zadania. Czy jesteście gotowi by wyruszyć w dalszą drogę? (tak!) Czy macie dużo sił, by pokonać Przemytników? (tak!)
* W takim razie dodajmy sobie odwagi naszym cytrynowym okrzykiem! Okrzyk- Na Cytrynkę tak! 3x
* Ruszajmy w drogę naszymi ekologicznymi pojazdami? (Dzieci naśladują jazdę na hulajnodze -muzyka).
(Na drodze, którą wędrują dzieci i Cytrynka pojawiają się 4 pudełka. Dzieci zatrzymują się, oglądają pudełka, otwierają je i wyjmują z jednego z nich list.)
LIST
Wiemy, że wyruszyliście w dalszą drogę. Jesteście coraz bliżej królestwa króla Buraka i królowej Rzepy. Nie możemy do tego dopuścić. Mamy dla Was dużo nowych, bardzo trudnych i niebezpiecznych zadań. Jeśli ich nie wykonacie marny Wasz los!!!! W pudełkach, które znaleźliście na swojej drodze są czarodziejskie puzzle przedstawiające scenki z różnych bajek. Musicie je szybko ułożyć, musicie też podać tytuł bajki, z której pochodzi ilustracja. Jeśli tego nie wykonacie będziecie mieli przymusowy tygodniowy odpoczynek!
PRZEMYTNICY
(Dzieci dzielą się na cztery zespoły i układają puzzle, podają tytuły bajek. Cytrynka oddala się i słucha uważnie, co przekazują dzieciom Przemytnicy.
Cytrynka: Dobrze wykonaliście to zadanie, możecie wyruszyć dalej. Właściwa droga zaznaczona jest na mapie, którą niestety musicie sami odnaleźć. ( Dzieci otrzymują wskazówkę, gdzie się znajduje mapa, np. 8 kroków mrówki- stopa dostawiana do stopy przed siebie, 5 kroków parasolki –obrót wokół własnej osi w prawo, 1 krok siedmiomilowy- duży krok w stronę wielkiej wody ( kran).
Dzieci wykonują polecenia, odszukują mapę i wyruszają w dalszą podróż swoimi ekologicznymi pojazdami, dodają sobie odwagi cytrynowym okrzykiem- Na Cytrynkę tak! Nagle słychać głos (nagranie magnetofonowe):
Zatrzymajcie się podróżnicy! Nie wolno wam iść dalej dopóki nie wykonacie poprawnie zadania. Za chwilę na leśnej polanie wyląduje samolot*. Na jego pokładzie znajdziecie pytania, na które musicie udzielić poprawnej odpowiedzi. Zróbcie to przez podniesienie odpowiedniej liczby palców.

*(samolot zrobiony z kartki, na której zapisane są pytania)
Oto pytania:
Pytania:
I Co należy zrobić przed jedzeniem?
1) zatańczyć
2) umyć ręce
3) przeczytać książkę
II Żeby być zdrowym, trzeba:
1) jeść owoce
2) chodzić po drzewach
3) oglądać telewizję
III Gdy zjemy jabłko, ogryzek wyrzucamy:
1) do kosza
2) przez okno
3) chowamy do kieszeni
IV Gdzie mieszkają witaminy?
1) w słodyczach
2) w balonie
3) w owocach i warzywach
V Jak nazywa się lekarz, który leczy zęby?
1) chirurg
2) stomatolog
3) okulista
VI Co należy zrobić przed snem?
1) zatańczyć walca
2) umyć się
3) zobaczyć księżyc na niebie
( Dzieci udzielają odpowiedzi. Cytrynka ocenia ich poprawność. Przemytnicy za pośrednictwem Cytrynki przekazują następne zadanie dla dzieci.)
Cytrynka: Przemytnicy ukryli w Opuszczonej Pieczarze swoją ulubiona bajkę o Czerwonym Kapturku. Niestety ktoś pozamieniał w niej słowa. A Przemytnicy nie mogą ich sobie przypomnieć. Jeśli im pomożecie puszczą Was w dalszą drogę. Bajkę zostawili dla Was Przemytnicy pod Wielkim Drzewem( np. duży kwiat hodowany w sali). Odszukajcie ją i poprawcie. (Dzieci szukają tekstu bajki, Cytrynka czyta jej treść. Gdy dzieci zauważą, zmianę w tekście głośno klaszczą w dłonie i podają właściwe słowo.)
CZERWONY KAPTUREK
Za górami, za lasami, w małej wsi na skraju lasu mieszkała dziewczynka. Pewnego razu otrzymała od swojej cioci czerwony kapturek, który tak jej się podobał, że nie chciała nosić nic innego. Toteż nazywano ją Zielonym Kapturkiem. Pewnego razu rzekła mama do dziewczynki. Twoja ciocia jest bardzo chora. Weź koszyczek z zabawkami i zanieś go babci. Tylko pamiętaj, gdy będziesz szła przez łąkę nie zatrzymuj się i z nikim nie rozmawiaj. Kiedy dziewczynka weszła do lasu spotkała niedźwiedzia.

-Dokąd jedziesz na rowerze dziewczynko?- spytał wilk.
-Do babci, która jest dziś bardzo wesoła- odpowiedział Czerwony Kapturek.
-A gdzie mieszka twoja babcia?- spytał krasnoludek.
-W pięknym pałacu na polanie – odpowiedziała dziewczynka.
-Nazbieraj dla babci grzybków i zanieś jej- powiedział do dziewczynki wilk.
Czerwony Kapturek zrobił to, co mówił lis. Tymczasem wilk pobiegł do chatki babci i zamknął ją w piwnicy. A sam położył się do łóżka i czekał na dziewczynkę, która własne przyjechała samochodem.
-Dzień dobry ciociu!- zawołała dziewczynka i zbliżyła się do łóżka babci.
Spojrzała na babcię i zawołała: -Babciu, dlaczego masz takie malutkie uszy?
-Żebym cię mogła gorzej słyszeć, strasznie krzyczysz!
-Babciu, dlaczego masz takie skośne oczy?
­-Żebym cię słabiej widziała, strasznie świecisz!
-Babciu, dlaczego masz takie milutkie ręce?
-Żebym cię mogła bić!
-Babciu, dlaczego masz takie kolorowe zęby!
- Żeby cię zjeść!
I wilk poczęstował dziewczynkę cukierkami.
Właśnie szedł przez miasto myśliwy, który postanowił odwiedzić księżniczkę. Zajrzał do chatki i zobaczył tańczącego wilka. Wyjął babcię i Czerwonego Kapturka z brzucha wilka, nakładł tam balonów i strzelił. Niedźwiedź obudził się, zobaczył myśliwego, przestraszył się i odfrunął daleko, daleko. Nigdy już do morza nie wrócił!
(Cytrynka oddala się w stronę Wielkiego drzewa, oddaje tekst bajki i bierze paczuszkę przygotowaną przez przemytników.)
LIST Jesteśmy wam wdzięczni za pomoc. Chcemy się Wam odwdzięczyć. Dostaniecie od nas czarodziejskie różdżki, które ochronią Was przed złymi mocami Czarnego Lasu, przez który musicie teraz przejść. Po opuszczeniu lasu musicie różdżki zniszczyć- zjeść je bez pomocy rąk. Ale pamiętajcie, jeśli jakakolwiek różdżka zniszczy się podczas podróży przez las, nigdy nie odnajdziecie właściwej drogi.
PRZEMYTNICY
(Cytrynka otwiera paczkę i rozdaje różdżki (paluszki). Dzieci wędrują, uważając by ich różdżki nie uległy zniszczeniu. Po skończonej wędrówce niszczą różdżki -zjadają je. Cytrynka z dziećmi dociera do Witaminowej Krainy. Nikogo w niej nie ma. Dzieci znajdują tylko worek z listem.)
LIST
Dziękujemy Wam kochane dzieci, że zechciałyście nam pomóc. Dzięki temu, że Przemytnicy szli Waszym śladem i ciągle wymyślali dla Was nowe zadania, my zdołaliśmy poszukać nowej krainy, w której będziemy znów żyli szczęśliwie. Będziemy o Was zawsze pamiętać. A w dowód naszej wdzięczności przyjmijcie od nas witaminowy podarunek.
(Dzieci znajdują w worku owoce, itp.)
Cytrynka: Kochani, przeżyłam z Wami bardzo dużo ciekawych przygód. Żal mi się rozstawać, ale niestety moja misja została zakończona. Muszę Was pożegnać i udać się do króla Buraka i królowej Rzepy. Dostałam wiadomość od nich, że czekają na mnie. Na pewno jeszcze kiedyś się spotkamy. Przyrzeknijmy sobie, że zawsze będziemy pamiętać o zasadach przestrzegania higieny i zdrowego odżywiania się, dobrze? Dzieci: Obiecujemy! Cytrynka: A teraz pożegnajmy się naszym bojowym okrzykiem: Na Cytrynkę, tak! (Cytrynka żegna się z dziećmi)
KONIEC
Opracowanie i realizacja: Jolanta Maciejewska, Halina Kuklewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie