Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Założenia koncepcji freinetowskiej - zbiór fiszek autokorektywnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9689 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

  Celestyn Freinet ,francuski pedagog – praktyk, twórca nowej, oryginalnej ciągle żywej koncepcji pedagogicznej zwanej Nowoczesną Szkołą Francuską Technik Freineta. Główną ideą, która reprezentuje koncepcje szkoły freinetowskiej stanowi swobodne wychowanie poprzez aktywną szkołę – swobodną twórczość dziecka. Koncepcja pedagogiczna C. Freineta ma za zadanie rozbudzać twórczą aktywność dziecka przez kontakt ze środowiskiem, wychować przez pracę dobrze zorganizowaną, włączać w proces dydaktyczny form swobodnej ekspresji. Śam założyciel eliminował tradycyjne sposoby nauczania dzieci, prowadzenia zajęć lekcyjnych wyłącznie w murach szkolnych, sprzeciwiał się wykorzystaniu w pracy pedagogicznej metod podających, a kładł duży nacisk na samodzielne zdobywanie wiedzy i umiejętności oraz nie był za stosowaniem ocen cyfrowych w edukacji dzieci. Pisał: Nikt nie lubi kontroli i kary, zawsze odczuwa się jako ujmę dla swej godności osobistej, szczególnie gdy odbywa się publicznie.

     W swojej koncepcji Freinet uwzględniał indywidualny rozwój osobowości dziecka, jego potrzeby i naturalny sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach. Uważał, że człowiek stanowiąc sam autonomiczną wartość jest istotą społeczną i powinien być wyposażony w takie społeczne sprawności jak umiejętność wyrażania swoich myśli, uczuć oraz umiejętności współpracy w grupie. Cel nadrzędny jaki wynika z koncepcji można osiągnąć przez rozwijanie naturalnych skłonności dziecka , jego ciekawości świata, potrzeby ekspresji, nawiązywania kontaktów z rówieśnikami oraz przez zorganizowanie bogatego środowiska wychowawczego, w którym mógłby dokonywać badań , szukać, samodzielnie kreować swą przyszłość. W swojej szkole Freinet wprowadził szereg nowych metod i form pracy jakimi są techniki freinetowskie. Oprócz takich technik jak swobodny tekst, gazetka szkolna, korespondencja międzyszkolna, doświadczenia poszukujące są jeszcze rysunek, malarstwo, muzyka jako swobodna ekspresja dziecka, a także fiszki autokorektywne inaczej samokontrolne. Fiszki odgrywają bardzo ważną rolę w koncepcji freinetowskiej. Podczas pracy z fiszkami uczeń nigdy nie jest oceniany przez nauczyciela, dlatego nie ciąży nad nim lęk przed oceną. To sprawia, że dziecko świadomie pragnie i dąży do prawidłowego wykonania zadania.

     Zastosowanie fiszek pozwala na indywidualizację pracy ucznia, w której ma prawo do wykonania zadań we właściwym dla siebie tempie oraz na miarę swoich możliwości. Każde dziecko jest inne i potrzebuje więcej lub mniej czasu do przyswojenia sobie wiedzy. Dzieci mające trudności w nauce nie nadążają nad wyrównywaniem braków, dlatego też fiszki to wspaniałe rozwiązanie problemu i stanowią dużą pomoc dla tych dzieci. Fiszki mogą być wykorzystywane na każdych zajęciach, są elementem pomocniczym dla innych technik. Fiszki pełnią rolę w przygotowaniu dziecka do rozumienia poleceń, co przygotowuje do cichego czytania ze zrozumieniem, a tym samym w przyszłości do samokształcenia. Poza tym fiszki rozwijają myślenie uczniów, uatrakcyjniają proces dydaktyczny, uczą samodzielności i cierpliwości w pokonywaniu trudności poprzez powtórne wykonywanie zadań w przypadku dużej liczby zadań. Każde dziecko może pracować zgodnie ze swoim rozwojem intelektualnym oraz tempem uwarunkowanym cechami temperamentu. Uczeń ma możliwość wybrać fiszkę trudniejszą lub łatwiejszą obejmująca mniej lub więcej zadań. Dziecko pracujące wolniej wykona zadania z jednej lub dwu fiszek, a dziecko pracujące szybciej wykona tych zadań więcej.

     W swojej pracy pedagogicznej wykorzystuję fiszki samokontrolne na zajęciach edukacji polonistycznej z zakresu ortograficzno- gramatycznego przypadającego na klasę II. .Stosowane są w różnych momentach lekcji jako praca indywidualna w formie ćwiczeń utrwalających pod koniec zajęć, bądź też jako dodatkowe zadanie dla tych uczniów, którzy wcześniej od innych ukończyli pracę. Fiszki ułożone są zgodnie z zasadą stopniowania trudności od najłatwiejszej do najtrudniejszej, oddzielnie w pudełku z zadaniami do wykonania i wzorami wykonanych zadań Dzieci wykonują zadania na kartach, które po zakończonej pracy wpinają do swoich segregatorów. Dziecko samo dokonuje wyboru fiszki i po wykonaniu zadania z fiszki A, sięga po fiszkę B zawierającą rozwiązanie i dokonuje samokontroli .Jeżeli nie popełniło błędu zdobywa określoną liczbę punktów. Jeżeli popełniło błąd odejmuje umowną liczbą punktów. Kiedy uczeń popełni dużą ilość błędów i nie osiągnie określonej liczby punktów wykonuje zadanie ponownie wówczas kiedy rozumie swój błąd .i potrafi go poprawić. Wtedy kolejny raz wykonuje polecenia z fiszki A poprawnie i po raz drugi kontroluje poprawność wykonania porównując z wzorem wykonanego zadania z fiszki B. Fiszki, które opracowałam obejmują ćwiczenia w zakresie: podziału wyrazów na głoski, sylaby , wyróżniania samogłosek, dwuznaków, uzupełniania wyrazów określonymi znakami, rozróżnianie rodzaju zdania, znajomości części mowy( rzeczownik, czasownik), uzupełnianie zdań z lukami, przyporządkowywanie wyrazów do określonej zasady, pisania wyrazów z pamięci, rozwiązywania rebusów, zagadek, krzyżówek itp.

      Stosowanie fiszek pomaga moim uczniom utrwalać wiedzę z zakresu ortografii i gramatyki, kształtuje pamięć wzrokową i ruchową, przygotowuje ucznia do samodzielnej pracy, samokontroli, dokonywania obiektywnej samooceny i korekty popełnionych błędów, a także uczy cierpliwości w dążeniu do celu oraz radzenia sobie w trudnej sytuacji. Stosowanie fiszek w nauczaniu ortografii przyczynia się do opanowania zasad ortograficznych, ponieważ dziecko przyswaja sobie obraz graficzny poprawnie napisanego wyrazu jednocześnie ćwiczy pamięć wzrokową.
Przykładowe fiszki ortograficzno- gramatyczne, które wykorzystuję na zajęciach.

opracowanie: Joanna Chmara

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie