Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Głos w sprawie czytania lub (nie)czytania książek czyli czy rodzice zachęcają dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2680 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Referat wygłoszony na zebraniu ogólnym rodziców uczniów klas I-III. Pokazuje rodzicom jak wielką rolę odgrywa środowisko rodzinne w kształtowaniu nawyku czytania i obcowania z książką. Przedstawia sposoby motywowania dzieci przez rodziców do częstych kontaktów z książką. 

  Zjawisko nieczytania książek, stało się w obecnych czasach dużym problemem. Niechęć do czytania dotyczy zarówno dzieci jak i dorosłych. W dobie komputerów, Internetu książka staje się dla dzieci mniej atrakcyjna, chociaż to ona kształci uczucia, pobudza wyobraźnię, uwrażliwia na dobro i zło, przyczynia się do kształcenia charakteru i aktywnej postawy wobec otaczającej nas rzeczywistości.

     Każdy rodzic posyłając dziecko do szkoły, chciałby aby osiągało ono same sukcesy. Podstawowym obowiązkiem edukacji wczesnoszkolnej jest wyposażanie uczniów w umiejętność prawidłowego czytania i pisania. Są to umiejętności bardzo ważne, gdyż to one w dużej mierze decydują o powodzeniach lub niepowodzeniach szkolnych. Możliwość opanowania tych podstawowych czynności nie jest jednakowa dla wszystkich uczniów i zależy od wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest środowisko rodzinne, które odgrywa duże znaczenie w kształtowaniu nawyku czytania, bowiem kontakt dziecka z książką najczęściej rozpoczyna się od domu rodzinnego. Już od pierwszego roku życia książka staje się przedmiotem zabawy. Mają trzy lata mały człowiek posiada i rozumie swoje ulubione bajki, wierszyki, opowiadania.

     Już od najmłodszych lat dziecko zmusza i angażuje rodziców do wspólnego czytania. Rodzice swoją postawą chętną lub niechętną dają przykład dzieciom, zachęcają je w ten sposób do rozwijania zainteresowań czytelniczych, jednocześnie wzmacniają więź emocjonalną z dzieckiem oraz motywują do podejmowania indywidualnych prób kontaktów z książką.

     Wspólne czytanie staje się wtedy „ zaraźliwe”. Na dojrzałość czytelniczą ucznia wpływa dojrzałość intelektualna, emocjonalna oraz doświadczenia wyniesione z domu rodzinnego.

     Książka w życiu każdego człowieka spełnia wiele niezwykłych funkcji:
  • pozwala lepiej zrozumieć siebie, innych oraz świat, rozwija zainteresowania, zdolność myślenia, łatwość operowania wiedzą.
  • książka pozostaje nadal ważnym źródłem wiedzy, rozbudza ciekawość.
  • pozwala głębiej czuć, przeżywać.
  • czytanie rozwija uczucia, czyni nas wrażliwszymi.
  • książka pozwala przenieść się w świat fantazji, przygody.
  • nie zawiera ona agresji ani przemocy.
  • czytanie wzbogaca słownictwo, ułatwia wyrażanie myśli, sprawia, że więcej rozumiemy. Nasz sposób porozumiewania jest o wiele bogatszy.
  • książka jest naszym przyjacielem, a czytanie przynosi odpoczynek.
  • czytanie czyni człowieka nowoczesnym, przybliża inne kultury, natomiast biegła umiejętność czytania warunkuje sprawne funkcjonowanie człowieka w świecie elektronicznych mediów.
Znając jak ważne walory posiada książka i jakie korzyści daje czytanie , rodzice już od pierwszej klasy powinni starać się zachęcać dzieci do częstego czytania. Podstawowym sposobem jest wspólne czytanie. Można stosować także inne metody np:
  • czytamy z dzieckiem na zmianę
  • słuchamy jak dziecko czyta i później rozmawiamy z nim na temat przeczytanej książki
  • dziecko samo czyta, a potem opowiada treść
  • zachęcamy do korzystania z biblioteki szkolnej lub miejskiej
  • wspólne chodzenie do biblioteki , w celu wypożyczenia książki- rodzic i dziecko
  • codzienne czytanie książki przez dziecko- 15 minut
  • czytamy razem do snu
  • wspólnie w gronie rodziny czytamy o ustalonej porze
  • sami czytamy, a dziecko obserwując nas też sięga po książkę
  • tłumaczymy, ile ciekawych informacji można zaczerpnąć z książek
  • czytanie uczy płynnego czytania, zwiększa zasób słownictwa, zmniejsza ilość błędów ortograficznych, rozwija pamięć wzrokową
     Czytamy dzieciom to co chcą lub to co lubią: głównie bajki , baśnie wiersze, opowiadania znanych pisarzy np: Brzechwa, Tuwim, Andersen, Grimm, Chotomska itp.

     Ponieważ książki są coraz droższe i wielu rodzin nie stać na ich kupno zachęcam rodziców do korzystania z oferty książek jakie posiada biblioteka szkolna. W bibliotece szkolnej jest około 15 tysięcy książek z różnych dziedzin wiedzy. Posiadamy w swojej ofercie także książki dla rodziców np. „ Moje dziecko idzie do szkoły”, „Jak postępować z dzieckiem nerwowym, agresywnym”, itp. W miarę możliwości finansowych szkoły, zbiory biblioteki są corocznie wzbogacane o nowe pozycje.

     Biblioteka czynna jest codziennie od godz.8.00- 15.00. Zapraszamy rodziców do zapisywania swoich dzieci do biblioteki już od września, gdyż spora ich część potrafi już czytać. Obowiązkowo uczniowie klas pierwszych stają się czytelnikami biblioteki po I semestrze.

     Ponadto biblioteka poprzez organizowanie szeregu imprez czytelniczych i okolicznościowych stara się promować czytelnictwo. Główne akcje to: konkursy czytelnicze o autorach i twórczości pisarzy książek dla dzieci, konkursy recytatorskie, Cała Polska czyta dzieciom, spotkania z pisarzami w bibliotece miejskiej, konkurs na najładniej przeczytany fragment lektury, najładniejszy dzienniczek lektur, najlepszego czytelnika i inne.

     Zachęcajmy więc dzieci do czytania, odwiedzania biblioteki, brania udziału w imprezach czytelniczych, gdyż to pomoże im w osiąganiu sukcesów na różnych etapach edukacji.

Opracowała: Jolanta Kwiatkowska

Bibliografia:
  1. Przecławska A. ,,Rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży”. Warszawa 1978, WSIP
  2. Kłosińska T. ,,Lektura- źródłem kreatywnej działalności uczniów” Życie szkoły nr3/2003
  3. Czochera A. ,Dziuba J. ,,Czy rodzice zachęcają dzieci do czytania?” Życie szkoły nr1/2004

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie