Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Samorządność uczniowska w Szkole Podstawowej nr 34 w Rybniku

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4632 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Impulsem do opracowania niniejszego programu było objęcie przez nas funkcji opiekunów samorządu uczniowskiego w starszych klasach. Stanęłyśmy przed trudnym zadaniem zorganizowania pracy samorządu tak, by przynosiła ona korzyści uczniom, szkole i środowisku. Po rocznej praktyce podjęłyśmy się ewaluacji programu, zróżnicowałyśmy go pod względem zainteresowań uczniów i ich potrzeb oraz opracowałyśmy szczegółowe scenariusze spotkań zarządu.

OPRACOWAŁY: mgr Krystyna Henne, mgr Janina Zielonka

WSTĘP

Samorządność to polskojęzyczna wersja słowa demokracja, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza wolę ludu. Dlatego też pod tym pojęciem rozumiemy samodzielne, suwerenne rządzenie się grupy, społeczności dla osiągnięcia wspólnego dobra z poszanowaniem woli mniejszości ze zdolnością do kompromisu. Samorządność grupy pobudza jej członków do identyfikowania się z celami i zadaniami grupy oraz uznawania ich za własne. W dążeniu do realizacji zadań grupy istotną rolę odgrywa własna inicjatywa, własne poczynania z poczuciem własnej za nie odpowiedzialności.

Praca w szkolnym samorządzie uczy odpowiedzialności oraz przygotowuje do działania w imię dobra innych, dobra społecznego.

Członkami samorządu są wszyscy uczniowie z tytułu uczęszczania do szkoły. Członkowie samorządu wybierają spośród siebie organy przedstawicielskie - zarządy samorządów.

Aby ułatwić i usystematyzować pracę Samorządu Uczniowskiego w następnych latach, postanowiłyśmy opracować ten program. Zostały w nim zebrane szczegółowe zasady funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej nr 34 w Rybniku.

Niniejszy program może być realizowany w szkołach podstawowych w Samorządach Uczniowskich klas IV -VI.

Na podstawie rocznej praktyki pracy z Samorządem Uczniowskim zdecydowałyśmy, że nasz program będzie zróżnicowany (niekoniecznie jednakowy dla wszystkich uczniów działających w samorządzie). Umożliwi to respektowanie zainteresowań uczniów, pogłębienie wybranych przez nich zagadnień.

W związku z tym w programie przewidujemy podział Samorządu na 5 sekcji:
  1. sekcja organizacyjno - informacyjna
  2. sekcja porządkowa
  3. sekcja kulturalna
  4. sekcja gazetkowa
  5. sekcja bezpieczna przerwa
Każda sekcja odpowiada za przydzielone jej zadania.

Do zadań samorządu należy:
  • współorganizowanie życia kulturalnego szkoły,
  • redagowanie szkolnej gazetki,
  • organizowanie dyskotek szkolnych,
  • organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia,
  • zachęcenie uczniów do samodzielnej, twórczej pracy i reprezentowanie dobrego imienia szkoły,
  • prowadzenie działalności informacyjnej z wykorzystaniem komputera oraz tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego.
  • organizowanie dnia praw i obowiązków ucznia,
  • monitorowanie znajomości praw i obowiązków ucznia,
  • reprezentowanie interesów ucznia w razie potrzeby i na jego prośbę,
  • pomoc uczniom w nauce,
  • organizowanie dyżurów uczniowskich na stołówce szkolnej oraz w szatni przy stołówce, podczas przerw obiadowych.
Oprócz części rozszerzającej, program przewiduje część podstawową - ujmującą wspólne działania dla wszystkich członków samorządu czego przejawem będą cotygodniowe spotkania zarządu samorządów klasowych.

Na tych zebraniach będą planowane i wyznaczane zadania dla poszczególnych sekcji na najbliższy okres, a także odbędą się podsumowania już wykonanych działań. Każda sekcja omawia pozytywne jak i negatywne strony swoich przedsięwzięć, dzieli się wnioskami, które mają służyć jako baza materiałów do pracy dla przyszłych samorządów. Takie konstruktywne działania mają na celu ciągłe wzbogacanie i ulepszanie pracy samorządu, a jego członków uczą wnioskowania, ponoszenia współodpowiedzialności za swoje decyzje.

W programie tym, będą realizowane wybrane cele i zadania szkoły wynikające z Podstawy Programowej nauczania w szkole podstawowej.

CELE OGÓLNE
  • Organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły.
  • Kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności.
  • Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich.
  • Kształtowanie umiejętności projektowania i organizowania imprez szkolnych.
  • Wdrażanie podstawowych zasad wychowania.
  • Kształtowanie właściwych postaw patriotycznych.
  • Poznawanie tradycji regionalnych.
  • Rozwój zainteresowań.
  • Osobiste angażowanie się w zwalczanie zła.
  • Organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy.
  • Przygotowanie uczniów do udziału w demokratycznych wyborach swoich przedstawicieli na terenie szkoły, dzielnicy, miasta, kraju.
  • Zaspokajanie potrzeby twórczej aktywności.
  • Rozwijanie uzdolnień plastycznych i technicznych.
Program "Samorządność Uczniowska" poprawia jakość pracy placówki w wielu aspektach:
  • porządkuje zadania organizowania życia szkolnego,
  • zajęć pozalekcyjnych i czasu wolnego,
  • opracowania statutu szkolnego,
  • profilaktyki zdrowia, bezpieczeństwa, zabawy i sportu,
  • współtworzy katalog praw i obowiązków ucznia,
  • zaznajamia się z przepisami dotyczącymi praw człowieka i obywatela,
  • nawiązuje i buduje kontakty ze społecznością lokalną ( osiedle, Rada Dzielnicy, przedszkola, parafia, ZHP)
CELE OPERACYJNE

Uczeń:
  • Poznaje strukturę i zadania samorządu.
  • Przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich.
  • Uczy się postaw patriotycznych.
  • Angażuje się w zwalczanie zła, włącza się do opieki nad młodszymi kolegami.
  • Dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole.
  • Potrafi korzystać ze swoich praw i przywilejów.
  • Wymienia i wyjaśnia prawa i obowiązki ucznia.
  • Potrafi zebrać i przygotować materiały do gazetki, dba o estetyczny wygląd gazetki.
  • Rozwija cechę przedsiębiorczości.
  • Potrafi zorganizować loterię, przygotować i rozprowadzić losy.
  • Organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy, wyczula się na potrzeby innych.
  • Poznaje tradycje regionalne związane ze świętami, kultywuje przekazywanie tradycji.
  • Potrafi współorganizować dyskoteki szkolne, kulturalnie bawić się w grupie, współdecydować o doborze zabaw.
  • Potrafi dokonać samooceny.
  • Zna poczucie odpowiedzialności.
  • Potrafi dostarczać radosne przeżycia emocjonalne i estetyczne.
  • Potrafi pracować w grupie.
  • Tworzy pozytywne relacje między rówieśnikami.
  • Wzmacnia więzi koleżeńskie.
  • Rozwija uzdolnienia plastyczne i techniczne.
METODY:

Poglądowe,
Słowne,
Aktywne:
  • burza mózgów
  • metaplan
  • projektowanie dokumentów
  • praca w grupach
  • opowiadanie
  • pogadanka
  • doświadczenia, eksperymenty
  • obserwacja
  • ankiety, sondaże
FORMY REALIZACJI
  • Praca indywidualna
  • Praca grupowa
  • Praca zbiorowa
Dobór metod i form stosowanych podczas zajęć uwzględniania zasadę integracji, aktywnych poszukiwań, indywidualizacji, przez co daje uczniowi możliwość wyboru, uwzględnia zainteresowania i uzdolnienia ucznia. Preferujemy zasadę wszechstronnej aktywności: poznawczej, emocjonalno - motywacyjnej i działaniowej w rozmaitych formach działalności dzieci.

PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Lp RODZAJ DZIAŁANIA FORMA PRACY UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA TERMIN
1. Wybory do samorządu uczniowskiego

Przeprowadzenie wyborów w poszczególnych klasach

Wybór Rady Samorządu Uczniowskiego spośród przedstawicieli samorządów klasowych

ogłoszenie wyników na forum szkoły
Przygotowanie uczniów do demokratycznych wyborów,
  • stosuje zasady demokracji podczas wyborów,
  • uczy się postaw patriotycznych,
  • zapoznaje się z tłem historycznym demokracji,
  • poznaje strukturę i zadania samorządu,
  • przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich,
IX
2. Powołanie do życia sekcji "Bezpieczna przerwa" Pomoc nauczycielom na przerwach
  • osobiście angażuje się w zwalczanie zła,,
  • wdraża się nawyk samokontroli,
  • czynnie pomaga w regulowaniu dyscypliny w szkole,
  • włącza się do opieki nad młodszymi kolegami i koleżankami,
IX - VI
3. Dzień Chłopca

Dyskoteka szkolna

Złożenie życzeń i poczęstunek dla wszystkich chłopców Wybory najsympatyczniejszego kolegi
  • potrafi zaistnieć w danej sytuacji,
  • uczy się współpracować z innymi,
  • wykorzystuje i doskonali swoje mocne strony,
  • potrafi wydobyć swoje uczucia i wartości osobiste,
IX
4. Akcja numerek niepytany Losowanie numerka i wywieszenie go na tablicy S.U
  • potrafi korzystać ze swoich praw i przywilejów,
  • uczestniczy w organizowaniu społeczności uczniowskiej,
  • uczy się prowadzenia działalności informacyjnej z wykorzystaniem tablicy informacyjnej samorządu uczniowskiego,
  • pomaga w planowaniu życia i pracy szkoły,
cały rok
5. Kontrola obuwia zmiennego Cotygodniowe, wyrywkowe sprawdzanie obuwia zmiennego w kl. 4-6
  • dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole,
  • wdraża się do nawyku samokontroli,
  • pomaga w zarządzaniu i organizowaniu życia i pracy szkoły,
  • uczy się sumienności w wykonywaniu obowiązków szkolnych,
  • stosuje zasady higieny,
cały rok
6. Dzień Edukacji Narodowej Przekazanie życzeń dla nauczycieli i pracowników obsługi
  • potrafi przygotować odpowiednie materiały, dekoracje do uroczystości,
  • współuczestniczy w organizowaniu uroczystości szkolnej,
  • dostrzega potrzebę docenienia pracy nauczyciela,
  • uczy się współpracować z innymi,
  • dba o estetyczny wygląd gazetki,
  • rozwija w sobie uczucia wdzięczności,
X
7. Dzień praw i obowiązków ucznia

Tworzenie katalogu praw i obowiązków ucznia

Konkurs "Moje prawa- prawa innych"
  • zapoznaje się z prawami i obowiązkami ucznia,
  • wymienia i wyjaśnia prawa i obowiązki,
  • przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich,
  • współdecyduje o wszystkich sprawach nie związanych z działalnością dydaktyczną,
  • aktywnie uczy się współpracować z uczniami i nauczycielami,
XI
8. Andrzejki Szkolna dyskoteka andrzejkowa,

Gazetka prezentująca wróżby andrzejkowe
  • angażuje się w przygotowania i współdecydowanie o doborze zabaw,
  • potrafi zebrać i przygotować materiały do gazetki andrzejkowej,
  • uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
  • potrafi współuczestniczyć we wspólnej zabawie
XI
9. Spotkanie ze św. Mikołajem Odwiedziny św. Mikołaja w klasach,
  • potrafi pielęgnować tradycje,
  • pomaga w organizowaniu życia szkoły,
  • potrafi się bawić i obdarowywać innych,
  • dba o kolegów w trudnej sytuacji życiowej,
  • uczy się wrażliwości na potrzeby innych ,
XII
10 Loteria mikołajkowa Zorganizowanie loterii fantowej
  • organizuje loterię,
  • potrafi przygotować i rozprowadzać losy,
  • rozwija cechy przedsiębiorczości,
  • kształtuje poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie,
  • aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkoły,
XII
11 Świąteczna akcja charytatywna Zbiórka słodyczy dla dzieci z ubogich rodzin( ochronka, rodzina zastępcza)
  • dostrzega potrzeby innych,
  • organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
  • rozwija cechy przedsiębiorczości,
  • stara się być dobrym organizatorem,
  • angażuje się w działania w imię dobra innych, dobra społecznego,
XII
12 Zwyczaje bożonarodzeniowe Gazetka tematyczna

Konkurs na stroik świąteczny
  • poznaje tradycje regionalne związane ze świętami,
  • kultywuje przekazywanie tradycji,
  • umie wykazać się pomysłowością,
  • dzieli się z kolegami zwyczajami świątecznymi ze swojego domu rodzinnego
  • dba o estetykę gazetki,
XII
13 Karnawałowy bal przebierańców Szkolna dyskoteka w strojach karnawałowych

Konkurs na najciekawszy strój

zabawy integracyjne, nagrody
  • potrafi współuczestniczyć we wspólnej zabawie,
  • potrafi przezwyciężyć lęk, nieśmiałość,
  • umie wykazać się fantazją i pomysłowością,
  • uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
I
14 Walentynki Poczta walentynkowa, zbieranie i rozdawanie kartek z dedykacjami,

Gazetka tematyczna,

Dyskoteka walentynkowa
  • wdrażanie zasad dobrego wychowania,
  • rozpowszechnianie miłego zwyczaju okazywania sympatii,
  • wyczulenie na takt i kulturę w pisaniu życzeń,
  • potrafi zebrać i przygotować materiały do gazetki,
  • dba o estetyczny wygląd gazetki,
II
15 Dzień Kobiet Złożenie życzeń wszystkim dziewczynom i Paniom naszej szkoły Poczęstunek cukierkami wszystkich dziewczyn oraz wybór na najsympatyczniejszą koleżankę

gazetka tematyczna
  • poznaje tradycje,
  • kształtuje właściwą postawę społeczną i doskonali swoją mocną stronę,
  • potrafi zebrać i przygotować materiały do gazetki okolicznościowej,
  • uczy się szacunku dla kobiet,
III
16 Wielkanocna akcja charytatywna Zbiórka słodyczy i zabawek dla ubogich rodzin oraz Caritasu
  • wyczula się na potrzeby innych,
  • organizuje akcję na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
  • rozwija cechy przedsiębiorczości,
  • kształtuje postawę odpowiedzialności i służenia społeczności,
IV
17 Kiermasz wielkanocny Wystawa i sprzedaż kartek świątecznych wykonanych na kółkach zainteresowań,

Gazetka tematyczna
  • rozwija cechy przedsiębiorczości,
  • poznaje pożytecznie spędzać czas wolny,,
  • dba o kultywowanie tradycji, dba o estetykę i pomysłowość gazetki,
III - IV
18 Witaj wiosno Szkolna dyskoteka wiosenna
  • potrafi kulturalnie bawić się w grupie,
  • potrafi współorganizować dyskoteki szkolne,
  • uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
  • współdecyduje o doborze zabaw,
IV
19 Festyn z okazji "Dnia Dziecka" Zorganizowanie i obsługa kawiarenki,

Zakup nagród za najsmaczniejsze ciasto,
  • umie współdziałać na rzecz szkoły,
  • rozwija cechy przedsiębiorczości,
  • wyrabia umiejętność współdziałania w zespołach uczniowskich,
  • uczy się współorganizować życie kulturalne szkoły,
  • kształtuje swą osobowość do samodzielnej twórczej pracy,
  • doznaje nastrojów satysfakcji ze współdziałania i współpracy,
VI
20 Kiermasz podręcznik ów używanych Pomoc przy kiermaszu,

Sprzątanie po
  • rozwija cechy przedsiębiorczości,
  • organizuje samopomoc, kształtuje cechy samodzielności, zaradności,
  • stara się być dobrym organizatorem,
  • angażuje się w zdyscyplinowane działania w imię dobra innych, dobra społecznego,
VI
21 Komers VI klas Pomoc przy dekoracji i zorganizowaniu dyskoteki
  • uczestniczy w organizowaniu szkolnej imprezy,
  • potrafi przygotować i współdecydować o doborze zabaw,
  • rozwija wyobraźnię w pomysłowości nad wystrojem sali,
  • umie zadbać o nastrój i atmosferę zabawy,
  • potrafi kulturalnie bawić się w gronie rówieśników i nauczycieli,
VI
22 Konkurs na najlepszą klasę pod względem zachowania Pilotowanie wyników nauczania i zachowania
  • organizuje społeczność uczniowską do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych i innych obowiązków zawartych w Kodeksie Ucznia,
  • tworzy pomoc koleżeńską uczniom napotykającym na trudności w nauce w środowisku rówieśniczym i rodzinnym
cały rok
23 Konkurs na najładniejszą salę lekcyjną Sprawdzanie estetyki, wystroju, aktualnych gazetek tematycznych
  • dba o swoją klasę, sprzęt i urządzenia szkolne,
  • organizuje prace na rzecz klasy, stara się o jej estetyczny wygląd,
  • umie współdziałać na rzecz szkoły,
  • systematycznie zbiera materiały i na bieżąco uaktualnia gazetkę klasową,
cały rok
24 Angażowanie się w konkursy i akcje ogólnopolskie Sprzątanie świata

Góra grosza

Surowce wtórne: puszki, baterie, tonery, butelki plastikowe
osobiście angażuje się w działania w imię dobra innych i dobra społecznego,
  • uczy się współpracować z innymi,
  • uczy się wrażliwości na potrzeby innych,
  • rozwija w sobie i wśród rówieśników świadomość ekologiczną,
  • kształtuje właściwą postawę społeczną - odpowiedzialność za swoje środowisko,
  • dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę własnego otoczenia,
cały rok
25 Podsumowanie całorocznej pracy szkolnej Gazetka samorządu uczniowskiego
  • przygotowuje się do samooceny swojej pracy jak i pracy kolegów,
  • z odpowiedzialnością przyjmuje informacje na temat swojej pracy (pochwały i uwagi),
  • uczy się wyciągać wnioski na przyszłość,
VI


EWALUACJA

Przy opracowaniu programu nie założono występowania ocen. Ewaluacja odbywa się poprzez aktywne uczestnictwo uczniów na zajęciach i udział w akcjach charytatywnych oraz ogólnopolskich, organizowanych na terenie naszego miasta przez nauczycieli lub inne organizacje.

Poza tym zostaną przeprowadzone ankiety wśród działaczy Samorządu Uczniowskiego oraz całej społeczności uczniowskiej klas IV -VI.

OCZEKIWANE EFEKTY

Efektem ma być współpraca młodzieży naszej szkoły ze sobą, rodzicami, nauczycielami, dyrekcją, oraz pracownikami administracji i obsługi. Nauka demokracji, dobra zabawa, która przynosi korzyści społeczności uczniowskiej i społeczności lokalnej.

ANKIETA PODSUMOWUJĄCA DZIAŁALNOŚĆ

SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

(dla uczniów - działaczy samorządu uczniowskiego)

1. Czy jesteś zadowolony(na) ze swojej pracy w Samorządzie?

a) tak
b) nie

Uzasadnij swoją odpowiedź!


2. Na jaką ocenę w skali od 1 - 6 się oceniasz?

3. Czy działania Samorządu zaplanowane na ten rok szkolny zostały osiągnięte? ( Jeżeli nie, to które?)

4. Które działania Samorządu najbardziej Ci się podobały?

5. Co byś zmienił lub poprawił w przyszłym roku (semestrze)?

ANKIETA OCENIAJĄCA PRACĘ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO (dla uczniów szkoły)

1. Jak oceniasz pracę samorządu uczniowskiego w skali od 1 - 6?

2. Które działania podobały Ci się najbardziej?

3. Jakich zmian oczekujesz w następnym semestrze?

4. Czy włożyłeś swój wkład pracy w działalność Samorządu?

( np. materiały do gazetek, pomoc przy organizacji dyskoteki, udział w różnych akcjach, konkursach itp.)

ZAŁĄCZNIK nr 1 ( do scenariusza nr11 i 16 )

CZERWONY KAPTUREK

Bajka, nie bajka skrzata zdumiewajka o dziewczynce, którą Czerwonym Kapturkiem zwali. Jej ukochana Babcia , mieszkała w lesie, co go dzielny myśliwy patrolował z uwagi na groźnego wilka . Pewnego dnia babcia zachorowała i mama Czerwonego Kapturka wysłała Czerwonego Kapturka do Babci .

Babci Czerwonego Kapturka z koszem smakołyków i lekarstw. Czerwony Kapturek idąc do Babci , wcale nie obawiał się straszliwego wilka , bo wiedział, że pan myśliwy strzeże lasu i w razie potrzeby uratuje Czerwonego Kapturka przed wilkiem . Gdy Czerwony

Kapturek spotkał po drodze wilka okazał się wcale nie groźny, zapytał bowiem Czerwonego Kapturka tylko o drogę do Babci . Życzliwy Czerwony Kapturek dokładnie wytłumaczył wilkowi gdzie mieszka jego ukochana Babcia , ciesząc się, że nie musiał wzywać myśliwego . Gdy Czerwony Kapturek sam dotarł do chatki Babci okazało się, że wpadł w pułapkę wilka. Wilk bowiem połknął Babcię, razem z Kapturkiem i rannym kapciem. Tymczasem dzielny myśliwy , będąc w pobliżu życzliwej mu Babci, Babci Czerwonego Kapturka postanowił ją odwiedzić.

Po wejściu do chatki Babci myśliwy szybko, zorientował się w niecnych czynach wilka , wiedząc jak wilka duma rozpiera, myśliwy wyjął zza cholewy kordelas i do wilka strzela. Wilk pada. Babcia z Kapturkiem uratowana czule dziękuje myśliwemu . A morał bajki jest taki. Nie ufaj w lesie nieznajomemu.

BIBLIOGRAFIA
  1. Brudnik E.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003.
  2. Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2003.
  3. Dudzikowa M.: Wychowanie przez aktywne uczestnictwo, Warszawa 1985.
  4. Ingarden R.: Ksiazeczka o człowieku, Kraków 1987.
  5. Kamieński A.: Samorząd młodzieży jako metoda wychowawcza, Warszawa 1973.
  6. Nalaskowski A.: Szkoła twórcza, Toruń 1990.
  7. Okoń W.: Słownik pedagogiczny, Warszawa 1984.
  8. Półturzycki J.: Nie tylko szkoła, Warszawa 1987.
  9. Sowisło M.: Funkcje Samorządu Uczniowskiego - założenia i rzeczywistość, Kraków 1996.
ARTYKUŁY
  1. Dudzik B.; Samorząd w szkole, " Nowa Szkoła" 1992, nr 4
  2. Kantowicz E.: Samorządność uczniowska a prawa ucznia, " Edukacja i Dialog" 1995, nr 1
  3. Kilijanek J.: Sylwetka członka samorządu uczniowskiego, "Oświata i wychowanie" 1978, nr4, wersja B
  4. Kowalewski F.: O samorządności uczniowskiej, "Życie szkoły"1983, nr 8
  5. Krauze W.: Rola i miejsce samorządu uczniowskiego w świetle głównych kierunków zadań pracy wychowawczej, "Oświata i Wychowanie" 1983, nr5, wersja A
  6. Makuć D.: Samorząd uczniowski - jaki jest i kto go zmieni "Nowa Szkoła"1992, nr 4
  7. Radziewicz J.: Czym był i czym jest samorząd uczniowski "Oświata i Wychowanie" 1988, nr 14, wersja A
  8. Radziewicz J.: Samorząd uczniowski w szkole podstawowej, "Problemy opiekuńczo - Wychowawcze" 1990, nr 4
  9. Smołalski A.: Koncepcja szkoły usamorządowionej, "Nauczyciel i Wychowanie" 1981, nr 4-5
  10. Smołalski A.: Komentarz do koncepcji szkoły usamorządowionej, "Nauczyciel i Wychowanie" 1992, nr 4-5
SCENARIUSZE ZAJĘĆ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

1.WYBORY DO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Cele ogólne:
  • organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły,
  • przygotowanie uczniów do demokratycznych wyborów swoich przedstawicieli na terenie szkoły, dzielnicy, miasta i kraju,
Cele operacyjne:

uczeń:
  • poznaje strukturę i zadania samorządu,
  • stosuje zasady demokracji podczas wyborów,
  • uczy się postaw patriotycznych,
  • przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich,
Przebieg zajęć
  1. Powitanie
  2. Wzajemne przedstawienie się ( Dzieci siadają w kręgu. Każdy przedstawia się imieniem i mówi o sobie dwa zdania.)
  3. Zabawa - Pozwólcie, że wam przedstawię...

    Grupa dzieli się na pary. Jedna osoba opowiada drugiej o sobie przez trzy minuty, później następuje zmiana. Na zakończenie przed całą grupą, każdy przedstawia swojego partnera zgodnie z tym, co przed chwilą od niego usłyszał.
  4. Prowadzący przedstawiają cele i zadania samorządu oraz jego strukturę.
  5. Na podstawie uzyskanych informacji opiekunowie przydzielają uczniów do poszczególnych sekcji, w których każda grupa wybiera swojego przewodniczącego.
  6. Opiekunowie wraz z przewodniczącymi sekcji ustalają plan pracy na cały rok.
2. POWOŁANIE DO ŻYCIA SEKCJI "BEZPIECZNA PRZERWA"

Cele ogólne:
  • kształtowanie postaw zapewniających bezpieczeństwo w szkole,
  • osobiste angażowanie się w zwalczanie zła,
Cele operacyjne:
uczeń:
  • czynnie pomaga w regulowaniu dyscypliny w szkole,
  • wdraża się do nawyku samokontroli,
  • włącza się do opieki nad młodszymi kolegami i koleżankami,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie
  2. Zasadność powołania sekcji "Bezpieczna przerwa" - metoda Metaplanu

    Nauczyciel przygotowuje na tablicy tabelkę, do której uczniowie będą wpisywali odpowiedzi na poszczególne pytania związane z bezpieczną przerwą.

    Temat:
    Jak jest? Jak powinno być?
    Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?

    Wnioski:
  3. Analiza wniosków.
  4. Uzgodnienie metod pracy:
    • upomnienie ucznia, który zawinił,
    • zgłoszenie do nauczyciela dyżurującego,
    • poinformowanie opiekuna samorządu lub wychowawcy,
  5. Wybór elementów rozpoznawczych dla członków tej sekcji( identyfikatory, żółte czapeczki)
  6. Przydział obowiązków w sekcji.
  7. Wyjaśnianie wątpliwości i pytań uczniów.
  8. Zabawa na zakończenie - rzucanie piłką do koleżanki lub kolegi i powiedzenie mu miłego słowa.
3.DZIEŃ CHŁOPCA

Cele ogólne:
  • rozwijanie zdolności organizowania imprez szkolnych,
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich,
  • wzmacnianie swojego poczucia wartości wynikającego z przynależności do płci męskiej.
Cele operacyjne:

uczeń:
  • uczy się współpracować z innymi,
  • wykorzystuje i wzmacnia swoje mocne strony,
  • potrafi ujawnić swoje uczucia i wartości osobiste,
  • docenia swoją wartość osobistą i własne umiejętności,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie
  2. Omówienie świętowania Dnia Chłopca:
    1. złożenie życzeń,
    2. poczęstunek dla wszystkich chłopców małych i dużych ( czekolady, cukierki)
  3. Zaplanowanie wyborów najsympatyczniejszego kolegi.
    Każda uczennica wpisuje na kartkę swojego kandydata. Wszystkie kartki zawieszone zostają na kolorowym arkuszu papieru. Chłopak, którego imię powtarza się najczęściej wygrywa.
  4. Przygotowanie dyskoteki:
    1. wystrój sali,
    2. organizacja sklepiku,
    3. przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
    4. ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
    5. przedstawienie najsympatyczniejszego chłopaka,
    6. ustalenie sposobu przyjmowania dedykacji,
    7. wspólne tańce i zabawy( skecze, dowcipy, indywidualne tańce)
  5. Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
4. AKCJA " NUMEREK NIEPYTANY"

Cel ogólny:
  • potrafi korzystać ze swoich praw i przywilejów
Cele operacyjne:

uczeń:
  • uczestniczy w organizowaniu społeczności uczniowskiej,
  • prowadzi działalność informacyjną z wykorzystaniem tablicy informacyjnej samorządu uczniowskiego,
  • pomaga w planowaniu życia i pracy szkoły,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie
  2. Omówienie zasad tej akcji.
    Są przygotowane dwie koperty: w jednej znajdują się numerki od 1-31 (bo tylu jest maksymalnie uczniów w klasie.)Z tej koperty losowany jest codziennie jeden numerek i zawieszany na tablicy informacyjnej. W następnym dniu numerek z poprzedniego dnia jest odkładany do drugiej koperty i losowany nowy. Po wyczerpaniu wszystkich numerków rozpoczyna się losowanie od początku.
  3. Ustalenie na poszczególne dni miesiąca dyżurnych odpowiedzialnych za wylosowanie i zmianę "numerka niepytanego".
  4. Wspólna analiza i wyłapywanie błędów.
5. KONTROLA OBUWIA ZMIENNEGO

Cel ogólny:
  • kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności.
Cele operacyjne:

uczeń:
  • dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole,
  • wdraża się do nawyku samokontroli,
  • pomaga w zarządzaniu i organizowaniu życia i pracy szkoły,
  • uczy się sumienności w wykonywaniu obowiązków szkolnych,
  • stosuje zasady higieny,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Zabawa wprowadzająca - Bum 7
    Uczestnicy siedzą w kręgu. Po kolei wymieniają liczby. Osoba na którą wypadnie cyfra 7, liczba z siódemką ( 17,27,37...)lub liczba podzielna przez 7, mówi, zamiast tej liczby "Bum". Kto się pomyli, wykonuje zadanie zaproponowane przez grupę.
  3. Omówienie zasad kontroli obuwia zmiennego.
  4. Ustalenie dyżurnych odpowiedzialnych za przebieg kontroli w poszczególnych tygodniach.
  5. Przygotowanie karty kontroli obuwia zmiennego.
5 a. KONTROLA OBUWIA ZMIENNEGO (podsumowanie semestru)

Cel ogólny:
  • kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności.
Cele operacyjne:

uczeń:
  • dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole,
  • wdraża się do nawyku samokontroli,
  • pomaga w zarządzaniu i organizowaniu życia i pracy szkoły,
  • uczy się sumienności w wykonywaniu obowiązków szkolnych,
  • stosuje zasady higieny,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Przypomnienie zasad kontroli obuwia zmiennego.
  3. Przedstawienie sprawozdania przez osoby odpowiedzialne za kontrolę obuwia zmiennego.
  4. Omówienie comiesięcznych wyników.
  5. Wnioski dotyczące przestrzegania zapisu regulaminu szkoły odnoszącego się do obowiązku korzystania z obuwia zmiennego na terenie szkoły.
6. DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ

Cele ogólne:
  • organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły,
  • organizowanie imprez szkolnych,
Cele operacyjne:

uczeń:
  • przygotowuje odpowiednie materiały, dekoracje do uroczystości,
  • współuczestniczy w organizowaniu uroczystości szkolnej,
  • dostrzega potrzebę docenienia pracy nauczyciela,
  • uczy się współpracować z innymi,
  • dba o estetyczny wygląd gazetki,
  • rozwija w sobie uczucia wdzięczności,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Zabawa na powitanie - każdy uczeń wyraża swój nastrój za pomocą koloru.
  3. Wspólne tworzenie planu obchodów DEN - metoda - "Burza mózgów"
    1. złożenie życzeń dla wszystkich pracowników,
    2. wręczenie symbolicznego kwiatka,
    3. pomoc przy dekoracji sali,
    4. poprowadzenie przez SU uroczystej akademii dla wszystkich pracowników i emerytów naszej szkoły,
    5. zredagowanie gazetki tematycznej i jej ekspozycja na korytarzu,
  4. Przydział uczniów odpowiedzialnych za poszczególne zadania.
  5. Omówienie i ustalenie odświętnych strojów w dniu uroczystości.
7. ANDRZEJKI

Cele ogólne:
  • organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności w szkole,
  • organizacja imprez szkolnych,
Cele operacyjne:

uczeń:
  • angażuje się w przygotowania i współdecyduje o doborze zabaw,
  • uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
  • potrafi współuczestniczyć we wspólnej zabawie,
  • dba o bezpieczeństwo swoje i grupy,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Zabawa wprowadzająca - uczniowie siedzą w kręgu i przekazują sobie impuls.
  3. Przyjmowanie propozycji zabaw andrzejkowych:
    • uczniowie podając sobie piłkę proponują zabawę andrzejkową,
    • prowadzący zapisuje ją na tablicy np. lanie wosku, rzucanie obierką z jabłka przez lewe ramię, ustawianie na przemian lewych butów od okna do drzwi itp.
    • najciekawsze propozycje będą przeprowadzone na dyskotece andrzejkowej.
  4. Ustalenie ekipy odpowiedzialnej za przygotowanie rekwizytów do konkursów i wystroju sali.
  5. Przygotowanie materiałów do gazetki tematycznej.
  6. Organizacja dyskoteki:
    1. wystrój sali,
    2. organizacja sklepiku,
    3. przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
    4. ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
    5. ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
    6. wspólne tańce i zabawy( lanie wosku, zabawa z butami itp.)
  7. Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
8. DZIEŃ PRAW I OBOWIĄZKÓW UCZNIA

Cel ogólny:
  • kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności,
Cele operacyjne:

uczeń:
  • zapoznaje się z prawami i obowiązkami ucznia,
  • proponuje i wyjaśnia prawa i obowiązki,
  • przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich,
  • współdecyduje o wszystkich sprawach nie związanych z działalnością dydaktyczną,
  • aktywnie uczy się współpracować z uczniami i nauczycielami,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Prowadzący zapoznaje uczniów z prawami i obowiązkami ucznia.
  3. Tworzenie katalogu praw i obowiązków na podstawie metody "Projektowanie dokumentów"
    1. podawanie wniosków do katalogu praw i obowiązku,
    2. generowanie rozwiązań,
    3. podjęcie decyzji które prawa i obowiązki powinny znaleźć się w katalogu.
  4. Wywieszenie katalogu praw i obowiązków na głównym korytarzu.
  5. Propozycja ogłoszenia konkursu, międzyklasowego pt. "Moje prawa - prawa innych".
9. GRUDNIOWE ŚWIĘTA

Cele ogólne:
  • planowanie i organizowanie imprez szkolnych,
  • poznawanie tradycji regionalnych,
Cele operacyjne:

uczeń:
  • pomaga w organizowaniu życia szkoły,
  • potrafi bawić się i obdarowywać innych,
  • dba o kolegów w trudnej sytuacji życiowej,
  • uczy się wrażliwości na potrzeby innych,
  • samodzielnie poszukuje potrzebnych informacji i materiałów,
  • posiada świadomość przynależności do społeczności lokalnej,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Omówienie rysu historycznego Świętego Mikołaja.
  3. Ustalenie harmonogramu odwiedzin św. Mikołaja w klasach oraz poczęstunek grzecznych dzieci cukierkami.
  4. Przypomnienie i omówienie śląskiej tradycji - Dzień Górnika.
  5. Przygotowanie plakatu związanego z pracą górnika.
  6. Zredagowanie gazetki tematycznej - "Grudniowe święta"
10. LOTERIA MIKOŁAJKOWA

Cel główny:
  • organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły,
Cele operacyjne:

uczeń:
  • organizuje loterię,
  • potrafi przygotować i rozprowadzać losy,
  • rozwija cechy przedsiębiorczości,
  • kształtuje poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie (wykonuje plakaty informacyjne)
  • aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkoły,
  • efektywnie współdziała w zespole, pracuje w grupie,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Omówienie przebiegu loterii mikołajkowej.
  3. Przygotowanie losów.
  4. Wykonanie plakatów informacyjnych dotyczących loterii.
  5. Ustalenie zasad rozprowadzania losów:
    • uczniowie rozprowadzający losy,
    • godziny sprzedaży,
    • cena losów( każdy los wygrany)
  6. Opiekunowie starają się o pozyskanie dodatkowych funduszy od sponsorów na główne nagrody.
  7. Wybranie chętnych uczniów do pakowania i wydawania prezentów.
11. ŚWIĄTECZNA AKCJA CHARYTATYWNA

Cel ogólny:
  • organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
Cele operacyjne:

uczeń:
  • dostrzega potrzeby innych,
  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
  • przygotowuje plakaty informacyjne,
  • rozwija cechę przedsiębiorczości,
  • angażuje się w działania w imię dobra innych, dobra społecznego,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Zabawa wprowadzająca: "Czerwony Kapturek"
    • uczniowie dzielą się na trzy grupy( kapturki, wilki, myśliwi)
    • każda grupa przyswaja sobie gesty charakterystyczne dla swojej postaci,
    • prowadzący czyta tekst bajki "Czerwony kapturek", gdy w tekście pada nazwa którejś z w/w postaci te dzieci wstają i ją naśladują. (załącznik)
  3. Ustalenie przebiegu akcji charytatywnej:
    • cele akcji (zbiórka słodyczy)
    • adresaci akcji ( dzieci z ubogich rodzin, rodzina zastępcza )
  4. Zredagowanie informacji, która zostanie odczytana we wszystkich klasach naszej szkoły.
  5. Przygotowanie plakatów informacyjnych.
  6. Wybór osób odpowiedzialnych za przebieg akcji.
  7. Wnioski i odpowiedzi na wątpliwości uczniów.
12. ZWYCZAJE BOŻONARODZENIOWE

Cel ogólny:
  • poznawanie tradycji regionalnych,
Cele operacyjne:

uczeń:
  • poznaje tradycje regionalne związane ze świętami,
  • kultywuje przekazywanie tradycji,
  • wykazuje się pomysłowością,
  • opowiada o zwyczajach świątecznych kultywowanych w jego domu,
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie.
  2. Zabawa wprowadzająca:

    Uczniowie zamykają oczy i przypominają sobie najpiękniejszą chwilę związaną ze świętami Bożego Narodzenia. Po chwili każdy z nich opowiada krótko o swoich wyobrażeniach.
  3. Opisywanie zwyczajów kultywowanych w domach uczniów.
  4. Wykonanie świątecznych dekoracji:
    1. Stroiki świąteczne,
    2. Ozdoby choinkowe,
    3. Świąteczne kartki,
    4. Bożonarodzeniowe wycinanki witrażowe,
  5. Stworzenie uroczystego nastroju w klasie (zapalenie świec, wysłuchanie wybranej kolędy, ustawienie stroika świątecznego lub choinki)
  6. Składanie sobie życzeń dzieląc się opłatkiem.
  7. Zaśpiewanie kolędy na pożegnanie.
13. KARNAWAŁOWY BAL PRZEBIERAŃCÓW

Cel ogólny: ,ul>
  • kształtowanie umiejętności planowania i organizowania imprez szkolnych, Cele operacyjne:

    uczeń:
    • potrafi współuczestniczyć we wspólnej zabawie,
    • potrafi przezwyciężyć lęk, nieśmiałość,
    • umie wykazać się fantazją i pomysłowością,
    • uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
    • dba o bezpieczny przebieg zabawy,
    Przebieg spotkania :
    1. Powitanie.
    2. Przygotowanie balu:
      1. wystrój sali,
      2. organizacja sklepiku,
      3. przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
      4. ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
      5. ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
      6. wspólne tańce i zabawy (skecze, dowcipy, indywidualne tańce)
    3. Wypracowanie zasad balu przebierańców:
      • wstęp wolny dla wszystkich w strojach karnawałowych,
      • wybór "mister" i "miss" balu,
      • rozdanie nagród,
    4. Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
    14. WALENTYNKI

    Cel główny:
    • kształtowanie umiejętności planowania i organizowania imprez szkolnych,
    • wdrażanie podstawowych zasad wychowania,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • przygotowuje plakaty informacyjne, skrzynki na pocztę walentynkową,
    • okazuje swoje uczucia w sposób taktowny i kulturalny,
    • potrafi korzystać z zasad dobrego wychowania,
    • tworzy pozytywne relacje miedzy rówieśnikami,
    • potrafi dostarczać radosne przeżycia emocjonalne i estetyczne,
    Przebieg spotkania:
    1. Powitanie.
    2. Omówienie i ustalenie poczty walentynkowej:
      1. przygotowanie plakatów,
      2. wykonanie skrzynek na kartki walentynkowe,
      3. wyznaczenie odpowiedzialnych do obsługi poczty,
    3. Przygotowanie dyskoteki:
      1. wystrój sali,
      2. organizacja sklepiku,
      3. przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
      4. ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
      5. rozdanie kartek z życzeniami walentynkowymi,
      6. ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
      7. wspólne tańce i zabawy,
    4. Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
    15. DZIEŃ KOBIET

    Cel główny:
    • Kształtowanie umiejętności organizowania imprez szkolnych,
    • poznawanie tradycji,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • kształtuje właściwą postawę społeczną i doskonali swoje mocne strony,
    • uczy się szacunku dla kobiet,
    • aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkoły,
    • tworzy pozytywne relacje miedzy rówieśnikami,
    • rozwija uzdolnienia plastyczne,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Przygotowanie życzeń dla wszystkich Pań i Panienek naszej szkoły - "Burza mózgów"
      1. uczniowie w swoich sekcjach układają treść życzeń,
      2. każda grupa prezentuje swoje życzenia,
      3. wspólnie wybierają najsympatyczniejsze i najdowcipniejsze życzenia które będą wyeksponowane na dużym sercu udekorowanym kwiatami,
    3. Sekcje zastanawiają się, co można jeszcze zrobić w Dniu Kobiet?
      • poczęstunek dla kobiet dużych i małych ( cukierki, batoniki)
      • wybór najmilszej koleżanki z każdej klasy,
      • gazetka ścienna,
    4. Wspólny podział zadań i wyznaczenie osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy oraz osoby koordynujące całość.
    16. WIELKANOCNA AKCJA CHARYTATYWNA

    Cel główny:
    • organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • dostrzega potrzeby innych,
    • organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
    • rozwija cechę przedsiębiorczości,
    • kształtuje postawę odpowiedzialności i służenia społeczności,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Zabawa wprowadzająca: "Czerwony Kapturek" ( kapturki, wilki, myśliwi)
      1. każda grupa przyswaja sobie gesty charakterystyczne dla swojej postaci,
      2. prowadzący czyta tekst bajki "Czerwony Kapturek", gdy w tekście pada nazwa którejś z w/w postaci te dzieci wstają i ją naśladują.
    3. Ustalenie przebiegu akcji charytatywnej:
      1. cele akcji ( zbiórka słodyczy)
      2. adresat akcji ( dzieci z ubogich rodzin, rodzina zastępcza )
    4. Zredagowanie informacji, która zostanie odczytana we wszystkich klasach naszej szkoły.
    5. Przygotowanie plakatów informacyjnych.
    6. Wybranie osób odpowiedzialnych za przebieg akcji.
    7. Wnioski i odpowiedzi na pytania uczniów.
    17. KIERMASZ WIELKANOCNY

    Cele ogólne:
    • poznawanie tradycji regionalnych,
    • zaspokojenie potrzeby twórczej aktywności,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • rozwija cechę przedsiębiorczości,
    • poznaje jak pożytecznie spędzać czas wolny,
    • dba o kultywowanie tradycji,
    • dba o estetykę i pomysłowość,
    • efektywnie współdziała w zespole,
    • rozwija sprawność manualną oraz osobiste zainteresowania,
    • dokonuje autorefleksji - określa swoje mocne strony,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Uczniowie dzielą się na grupy, w których zastanawiają się, co można by zrobić na kiermasz wielkanocny?
      1. kartki świąteczne,
      2. ozdoby wielkanocne ( pisanki, zajączki, kurczaczki),
      3. palmy,
    3. Dyskusja nad poszczególnymi propozycjami i realnością ich wykonania.
    4. Na tablicy należy wypisać nazwiska wszystkich obecnych osób. Każdy przy swoim nazwisku pisze, co mógłby zrobić zgodnie ze swoimi uzdolnieniami (np. gdy ładnie rysuje, wycina, jest dokładny itp.)
    5. Wyznaczenie czasu i terminu realizacji.
    6. Wspólny podział zadań i wyznaczenie osób odpowiedzialnych.
    18. WITAJ WIOSNO - DYSKOTEKA SZKOLNA

    Cele główne:
    • organizacja imprez szkolnych,
    • wdrażanie podstawowych zasad wychowania,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • określa sposób powitania go przez grupę,
    • potrafi kulturalnie bawić się w grupie,
    • potrafi współorganizować dyskoteki szkolne,
    • uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
    • współdecyduje o doborze zabaw,
    • dba o bezpieczny przebieg zabawy,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Zabawa wprowadzająca - "Powitanie"
      Każdy podaje sposób, w jaki chciałby zostać powitany; grupa spełnia jego życzenie.
    3. Przygotowanie dyskoteki:
      1. wystrój sali,
      2. organizacja sklepiku,
      3. przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
      4. ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
      5. ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
      6. wspólne tańce i zabawy,
    4. Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
    19. FESTYN Z OKAZJI " DNIA DZIECKA"

    Cele ogólne:
    • organizowanie imprez szkolnych,
    • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • umie współdziałać w grupie na rzecz szkoły,
    • rozwija cechę przedsiębiorczości,
    • uczy się współorganizować życie kulturalne szkoły,
    • kształtuje swoją osobowość do samodzielnej twórczej pracy,
    • doznaje uczucia satysfakcji ze współdziałania i współpracy,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Omówienie przygotowań do obsługi kawiarenki na festynie:
      1. dekoracja - wystrój,
      2. propozycje artykułów do sprzedaży w szkolnej kawiarence,
      3. ustalenie konkursu na najsmaczniejsze i najładniej udekorowane ciasto,
      4. propozycje nagród,
      5. pozyskiwanie sponsorów,
      6. porządek przed i po festynie,
    3. Wspólny podział zadań i wyznaczenie osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy oraz osoby koordynujące całość.
    4. Zabawa kończąca - " Dziecięce wierszyki"

      Na dany sygnał każdy z uczestników ( równocześnie!) recytuje swój ulubiony wierszyk z dzieciństwa wcielając się - poprzez mimikę i gesty - w występujące w nim postacie.
    20.KIERMASZ PODRĘCZNIKÓW UŻYWANYCH

    Cel ogólny:
    • organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
    • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich,
    Cele operacyjne:
    uczeń:
    • rozwija cechę przedsiębiorczości,
    • organizuje samopomoc,
    • kształtuje cechy samodzielności, zaradności,
    • stara się być dobrym organizatorem,
    • angażuje się w zdyscyplinowane działania w imię dobra innych, dobra społecznego,
    • dba o porządek i higienę otoczenia,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Zabawa wprowadzająca - "Niedokończone zdania"

      Prowadzący podaje początek zdania, uczestnicy kończą, np.: Dzisiaj czuję się..;
      Lubię gdy ktoś...; Chciałbym pomóc...;
    3. Omówienie organizacji kiermaszu:
      1. przygotowanie plakatów informacyjnych,
      2. wyznaczenie miejsca i stanowisk do sprzedaży podręczników,
      3. wybór osób odpowiedzialnych za sprawny przebieg kiermaszu,
    4. Ustalenie dyżurnych do sprzątania po kiermaszu.
    5. Wnioski i odpowiedzi na pytania uczniów.
    21. KOMERS VI KLAS

    Cele ogólne:
    • planowanie i organizacja imprez szkolnych,
    • zaspokajanie potrzeby twórczej aktywności,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • uczestniczy w organizowaniu szkolnej imprezy,
    • potrafi przygotować i współdecydować o doborze zabaw,
    • rozwija wyobraźnię w pomysłowości nad wystrojem sali,
    • umie zadbać o nastrój, atmosferę zabawy,
    • potrafi kulturalnie bawić się w gronie rówieśników, nauczycieli,
    • rozwija uzdolnienia plastyczne i techniczne,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Przygotowanie pożegnania klas VI przez koleżanki i kolegów z klas V.
    3. Pomoc w wykonaniu dekoracji.
    4. Przygotowania do komersu:
      1. przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
      2. pomoc w pracach porządkowych przed i po komersie,
      3. ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
      4. wspólne tańce i zabawy,
    22. KONKURS NA NAJLEPSZĄ KLASĘ POD WZGLĘDEM ZACHOWANIA

    Cele ogólne:
    • kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności,
    • wdrażanie podstawowych zasad wychowania,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • organizuje społeczność uczniowską do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych i innych obowiązków zawartych w Kodeksie Ucznia,
    • potrafi dokonać samooceny,
    • tworzy pozytywne relacje między rówieśnikami,
    • potrafi uważnie słuchać innych,
    • wzmacnia więzi koleżeńskie,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Zabawa wprowadzająca: "Moja koszulka"
      Każdy uczestnik rysuje kontury koszulki. Zadaniem uczestników jest zaprojektowanie znaków, napisów na koszulkę, które będą wyrażały stosunek jej właściciela do zachowania w szkole.
      Dzielą koszulkę na trzy części. W górnej części zapisują z czego są najbardziej dumni. W środkowej, co chcieliby zmienić w swoim zachowaniu. W dolnej, części - jakich zmian w życiu szkoły życzyliby sobie w przyszłym roku. Następnie uczniowie prezentują własne projekty. Po prezentacji malują "grupową koszulkę" na bawełnianym podkoszulku i eksponują ją na szkolnej gazetce.
    3. Na podstawie wyników klasyfikacyjnych (semestralnych) ocen z zachowania zostaje zredagowana tabelka podsumowująca wyniki z zachowania w poszczególnych klasach.
    4. Wyniki oraz zajęte miejsca poszczególnych klas zostaną wywieszone na gazetce Samorządu Uczniowskiego.
    5. Wspólna analiza i korekta błędów.
    23. KONKURS NA NAJLEPSZĄ KLASOPRACOWNIĘ

    Cele ogólne:
    • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich,
    • rozwijanie zainteresowań plastycznych i technicznych,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • dba o swoją klasę, sprzęt i urządzenia szkolne,
    • organizuje prace na rzecz klasy, stara się o jej estetyczny wygląd,
    • umie współdziałać na rzecz klasy i szkoły,
    • systematycznie zbiera materiały i na bieżąco uaktualnia gazetkę klasową,
    • obiektywnie ocenia wystrój sal lekcyjnych,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Zapoznanie uczniów z celem konkursu.
    3. Omówienie zasad przebiegu konkursu:
      • trwa przez cały rok,
      • sprawdzanie odbywa się 3 razy w semestrze,
      • wyniki wpisywane są do tabelki i eksponowane na gazetce SU.
    4. Klasy i pracownie będą oceniane według następujących kryteriów:
      1. estetyka wnętrza ( ogólne wrażenie po wejściu do klasy),
      2. wystrój klasy ( wygląd okien, kwiaty, dekoracje),
      3. aktualność gazetek ściennych,
      4. eksponowanie prac i osiągnięć uczniów,
    5. Wspólna analiza wyników.
    24. ANGAŻOWANIE SIĘ W KONKURSY I AKCJE OGÓLNOPOLSKIE

    Cel ogólny:
    • organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy, dzielnicy, miasta, kraju,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • osobiście angażuje się w działania w imię dobra innych i dobra społecznego,
    • uczy się współpracować z innymi,
    • uczy się wrażliwości na potrzeby innych,
    • rozwija w sobie i wśród rówieśników świadomość ekologiczną,
    • propaguje zachowania prozdrowotne,
    • kształtuje właściwą postawę społeczną - odpowiedzialność za swoje środowisko,
    • dba o porządek i estetykę własnego otoczenia,
    • przygotowuje plakaty informacyjne,
    Przebieg zajęć:
    1. Ustalenie harmonogramu akcji na cały rok szkolny:
      • "Sprzątanie świata" - wrzesień,
      • " Święto drzewa" - październik,
      • " Góra grosza" - listopad,
      • " Zbiórka baterii" - cały rok,
      • " Zbiórka puszek" - marzec - maj,
      • " Zbiórka butelek plastikowych typu PET" - cały rok,
    2. Zredagowanie informacji dotyczących poszczególnych akcji, które zostaną odczytane we wszystkich klasach naszej szkoły w wyznaczonym czasie.
    3. Przygotowanie plakatów informacyjnych do poszczególnych akcji.
    4. Wybranie osób odpowiedzialnych za przebieg kolejnych akcji.
    5. Wnioski i odpowiedzi na pytania uczniów.
    25. PODSUMOWANIE CAŁOROCZNEJ PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

    Cel ogólny:
    • kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności,
    Cele operacyjne:

    uczeń:
    • przygotowuje się do samooceny swojej pracy jak i pracy kolegów,
    • z odpowiedzialnością przyjmuje informacje na temat swojej pracy ( pochwały i uwagi)
    • potrafi dokonać samooceny,
    • uczy się wyciągać wnioski na przyszłość,
    • wzmacnia swoje poczucie wartości wynikające z przynależności do zespołu,
    • zna poczucie odpowiedzialności,
    Przebieg zajęć:
    1. Powitanie.
    2. Zabawa wprowadzająca - "Powiedz mi coś miłego"

      Dzieci rzucają do siebie piłeczkę i mówią miłe słowo tej osobie, do której rzuciły, ta rzuca dalej i powtarza się tę samą czynność tak długo, aż wszystkie osoby usłyszą o sobie coś miłego.
    3. Analiza podsumowująca całoroczną pracę.
    4. Ewaluacja - przeprowadzenie ankiety wśród uczniów Samorządu Uczniowskiego. ( załącznik)
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie