Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystywanie programów telewizyjnych w pracy pedagoga przedszkolnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1420 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Telewizja towarzyszy, na co dzień naszym dzieciom, odgrywa w ich życiu znaczącą rolę i nie do się od niej uciec.Ogólnie wiadomo, iż telewizja stanowi ważne ogniwo systemu oświatowo- wychowawczego i równocześnie składnik kultury współczesnej.Tresci przekazywane za pomocą telewizji docierają do naszych odbiorców i wywierają na nich wpływ w sposób pośredni.Telewizor stał się najpopularniejszym sprzętem w naszych domach,poswięcamy mu swój czas i uwagę, zawdzięczamy wypoczynek, kontakt ze światem, różnorodne informacje, emocje, przeżycia ,porady, wskazówki, recepty a w efekcie „telewizyjny styl życia”. Wiele pokoleń pod wpływem telewizji pozostaje od urodzenia a upowszechnienie jej spowodowało zrewolucjonizowanie życia współczesnego człowieka.

Dziecko od najmłodszych lat oglądając programy, często nie rozumiejąc ich sensu, ulegają telewizyjnym wpływom. Do tychże można zaliczyć wpływy bezpośrednie, natychmiastowe, które oddziaływają na emocje i uczucia młodego odbiorcy, który głęboko przezywa obrazy niosące ze sobą duży ładunek emocjonalny i to nie tylko negatywny, ale także i pozytywny. Emocje są tym silniejsze, że często „wspomaga” je bogata wyobraźnia dziecięca oraz fakt, że dzieci w wieku przedszkolnym mają kłopot z odróżnieniem rzeczywistości od fikcji. Wszelkie negatywne emocje, które towarzyszą dzieciom podczas oglądania programów telewizyjnych, ujawniają się w postaci lęków, zaburzeń snu, nadpobudliwości, drażliwości a nawet agresji.Przedszkolaki oglądając film, przejmują dosłownie elementy wizualne i nie są zdolne doszukiwać się przenośni czy symbolu. Kolejnym wpływem jest wpływ komunikatywny,który działa na zasadzie dążenia i prowadzi do sumowania się początkowo nieuchwytnych wpływów z kolejno oglądanych programów, co w rezultacie powoduje poważne zmiany w psychice odbiorcy.
Analizując wpływy programów telewizyjnych na dziecko musimy zdawać sobie sprawę z tego, że malec może oglądać programy odpowiednie dla jego wieku, i wyłącznie w takim wymiarze czasu, który nie zakłóci jego planu dnia i nie wpłynie niekorzystnie na stan zdrowia.
Wybór programów dla dzieci nie może być przypadkowy, zawsze należy brać pod uwagę z jednej strony charakter i treść programu czy filmu, a z drugiej strony możliwości percepcyjne dziecka oraz jego rozwój psychiczny i wiek.
Przygotowanie się nauczyciela do zajęć z wykorzystaniem telewizji polega najpierw na „dokonaniu racjonalnego wyboru programu. Należy wybierać te programy, które posiadają bogate wartości poznawcze i artystyczne oraz są lubiane przez dzieci. Ważną kwestią w przygotowaniu się nauczyciela do zajęć z wykorzystaniem telewizji jest także przemyślenie problemu, jak powiązać treść programu z własną pracą. Bardzo pomocne mogą być nagrania wybranych programów na kasecie wideo i wykorzystanie ich w dogodnym terminie. Nauczyciel uczy dzieci oglądania w spokoju, jednak z możliwością ujawnienia osobistych przeżyć. Dopiero po emisji zapewnia dzieciom możliwość wyładowania zahamowanej w czasie odbioru aktywności w rożnych formach. Zaś w czasie oglądania nauczyciel kieruje uwagę dzieci na najważniejsze momenty, wyjaśnia niezrozumiałe terminy. Dzieci dobrze przygotowane do odbioru programu wiedzą, na co zwrócić uwagę, dostrzegają więcej szczegółów i lepiej je zapamiętują, porównują i wyciągają wnioski.
Wykorzystanie programów telewizyjnych nie powinno kończyć się na twórczości słownej, ale tak dzieci mogły wyjaśnić sobie ciekawsze problemy poprzez inne formy ekspresji- zabawa, malowanie, rysowanie, konstruowanie, taniec itp.Na różnorodność wykorzystania programów telewizyjnych w pracy wychowawczej przedszkola wpływa inwencja twórcza i pomysłowości nauczyciela.
Telewizja polska nadaje wiele programów przeznaczonych dla dzieci w różnym wieku. W programach dla najmłodszych element fantazji splata się z elementem baśni i przygody, przykładem mogą być „ Bob budowniczy”, bajki Walta Disneya, przygody Misia Uszatka, psa Reksa itp. Są to najczęściej krótkie, bogate w zdarzenia filmy animowane. Najczęściej bohaterami tych filmów są zwierzęta, które często reprezentują typowe cech charakteru ludzkiego, a kończą się morałem dostosowanym do możliwości percepcyjnych dzieci w różnym wieku. Jednak zdarzają się także bajki pełne agresji gdzie dobro walczy ze złem.
Na uwagę zasługują programy muzyczne dla dzieci np.”Od przedszkola do Opola”, „Jedynaczka”, „Domowe przedszkole” itp. Programy te rozwijają w dziecku zainteresowanie piosenką, na ogół cechuje je pogodny nastrój, a więc nie wywołują u dzieci reakcji lękowych czy napięć psychicznych.
Kolejną grupą programów, które dzieci oglądają stanowią filmy fabularne np.: „Barman”, „Superman”, „ Drużyna A” itp. W filmach tych wszystko dzieje się naprawdę, jest jednocześnie dynamiczne, niezwykłe, niecodzienne, egzotyczne. Pociąga przygoda, imponuje zręczność bohatera, który potrafi dokonywać istnych cudów, zwyciężać w najtrudniejszych sytuacjach. Jednak nie każde dziecko jest na tyle silne psychicznie, aby mogło wytrzymać „napięcie występujące w filmie”, aby poszczególne sceny nie wywołały na przykład lęków nocnych. Kolejnymi filmami chętnie oglądanymi przez dzieci sa filmy przyrodnicze, które mogą wzbudzić u dzieci zaciekawienie światem zwierząt i roślin oraz zachęcić do organizowania krótkich wycieczek do lasu, ogrodu zoologicznego, podczas których poznanie tajemnic przyrody pogłębią owo zainteresowanie i rozbudza nowe.
Mając tak bogaty wachlarz propozycji programow telewizyjnych należy pamiętać, ze stosowanie ich w pracy przedszkola nie wystarczy,,aby zapewnić dobre warunki do spontanicznej i kierowanej edukacji telewizyjnej dzieci w wieku przedszkolnym. Równolegle staramy się zachęcać rodziców abp czuwali nad odbiorem telewizji w domu.
Częste kontakty przedszkolaków z programami telewizyjnymi wymagaj wiec odpowiedniego ich zaplanowania i kontroli ze strony dorosłych. Organizując dzieciom czas, który spędzają przed telewizorem, należy pamiętać, ze telewizja nie tylko zaspokaja ciekawość poznawcza małych dzieci, dostarcza im przyjemności oglądania tego, czego nie widza w najbliższym otoczeniu,rozszerza zakres pojęć, rozwija słownictwo, oddziałuje silnie na rozwój społeczny i moralny,ale także uczy bierności, agresji, wpaja lek, ogranicza świat wyobraźni. Dlatego my dotosli musimy zatroszczyć się o właściwy dobór treści, które odbiera dziecko, tak, aby przeważyły wśród nich programy właściwe, Zarówno w sensie wychowawczym jak i kształcącym.



Mgr Ewa Nardelli


Bibliografia:
1. Gajda J.: Dziecko przed telewizorem, Instytut wydawniczy Związków zawodowych, Warszaw 1983
2. Samborska I.: O języku bajek w telewizji, W wychowanie w przedszkolu WSiP grudzień 1999
3. Sitarczyk M.: telewizyjny styl życia w opinii dzieci i rodziców, Wychowanie w przedszkolu WSiP październik 1998
4. Szkop M.: Jak przygotować dzieci do odbioru programów telewizyjnych?, Wychowanie w przedszkolu WSiP styczeń 1999

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie