Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęcia - Co z sadu a co z ogrodu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 17295 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęcia dla grupy 4 latków. Podczas zajęcia dzieci uczą się rozpoznawać warzywa i owoce. Zaleca się przeprowadzenie zajęcia po wycieczce do sadu i ogrodu.

Scenariusz zajęcia "Co z sadu a co z ogrodu"

Grupa wiekowa – 4 latki

Prowadząca: Bożena Pawełkiewicz

Temat zajęcia: Co z sadu a co z ogrodu?

Cele:
  • Ćwiczenia emisyjne – zabawa w echo – powtarzanie dźwięków złożonych z dwóch głosek techniką ślizgania się z głoski na głoskę.
  • Odczytywanie z liter par samogłosek techniką ślizgania się wg wzoru podanego w zabawie w echo.
  • Poprawne rozpoznawanie liter: O o, O o, E e, E,e (cztery warianty).
  • Ćwiczenia w porównywaniu, identyfikacji i rozpoznawaniu liter.
  • Ćwiczenia w wyodrębnianiu pierwszej głoski w wyrazie.
  • Rozbudzenie motywacji do poznawania świata dźwięków i liter.
  • Uświadomienie dzieciom potrzeby przygotowywania zapasów na zimę.
Środki dydaktyczne: sylwety: krasnala Hałabały, zajączka, kartoniki z zapisanymi literami, sylwety owoców i warzyw dla każdego dziecka z literami „o” lub „e”, sylwety słoików z literami „o” lub „e”, obrazki z połówkami owoców i warzyw, sylwety dwóch garnków, kontur warzywa dla każdego dziecka, farby, stemple z ziemniaka, magnetofon.

Przebieg zajęcia
  1. Przywitanie dzieci.
  2. Śpiew piosenki „Jabłko”.
  3. Zabawa w echo.
    Dzieci uważnie słuchają i powtarzają usłyszane dźwięki: /eo/, /oe/
    Rozpoznawanie dźwięków za pomocą liter
    Dzieci otrzymują połówki warzyw lub owoców przedstawionych na ilustracjach. Zadaniem dzieci jest odszukanie dziecka z drugą połowę warzywa lub owocu.
  4. Teatrzyk „Co z sadu, a co z ogrodu” – inscenizacja.
    Dlaczego robimy zapasy na zimę – rozmowa z dziećmi na podstawie inscenizacji.
    „Czy wiesz, co to jest” – zabawa dydaktyczno – ruchowa
    Dzieci swobodnie spacerują po sali. Nauczycielka mówi krótkie zdania np. Marchewka to warzywo, jabłko to owoc... Gdy wypowie zdanie nieprawidłowe, fałszywe np. Gruszka to warzywo. Dzieci zatrzymują się, przysiadają i głośno poprawiają mówiąc prawidłowo: Gruszka to owoc.
  5. Warzywa i owoce.
    Chciałabym z tych warzyw i owoców przyrządzić zapasy na zimę. Powiem wam, co mi jest potrzebne. Kto odgadnie nazwę, którą wypowiem, oszuka obrazek i zachowa go na razie dla siebie. Nauczycielka podaje nazwy warzyw i owoców do syntezy sylabowej stosując utrudnienie (klaśnięcia).
    Przyporządkowywanie warzyw i owoców do odpowiednich garnków.
    Po „zagotowaniu” dzieci otrzymują słoiki i odkładają na półkę. Słoiki z literą o – na półkę oznaczoną literą O. Słoiki z literą e na półkę – E.
  6. Zabawa ruchowa: „Orzeszki” („Zabawy z grupą” nr 2 – KLANZA).
  7. Praca plastyczna. Dzieci otrzymują kartki z komturem warzywa, ich zadaniem jest wypełnienie środka poprzez stemplowanie (dzieci zanurzają kawałki ziemniaka w farbie plakatowej).
  8. Podziękowanie za pracę, wystawa prac.
Wykorzystane teksty:
„Jabłko” – muz. A. Bloch, sł. W. Krzemiński (Kalendarz muzyczny s.155)

Nad polami, nad lasami wędrowało słonko.
Przystanęło, zajaśniało nad naszą jabłonką.
Rzuca słonko na jabłonkę tysiąc swych promieni
I już tysiąc na jabłoni jabłek się rumieni.
O, upadło jabłko duże, pełne dłoni obie.
O, jak pachnie, nie wytrzymam, chyba zjem je sobie.

„Co z sadu, a co z ogrodu” – inscenizacja utworu wg I. Salach

Występują: Hałabała – H , Zając – Z .
H: Witaj zajączku! Co niesiesz w tym koszu?
Z: Witaj krasnalu! Niosę same smakołyki: marchew, kapustę, kalafior, a nawet ziemniaki.
H: A co tam jeszcze można znaleźć?
Z: Różne warzywa – pietruszkę, buraki, por, seler...
H: A jabłka?
Z: Oj krasnalu! Jabłuszka nie są warzywami i rosną w sadzie!
H: W sadzie? A co to takiego... sad?
Z: To takie miejsce, gdzie rosną grusze, jabłonie, wiśnie, śliwy, a na nich pyszne
Owoce, mniam, mniam.
H: A po co ci tyle owoców w tym koszu?
Z: Dzieci! Pomóżcie! Zobaczcie, czy to są owoce? Krasnalu, wracam z ogrodu i niosę warzywa. Nawet dzieci wiedzą, że w ogrodzie rosną warzywa.
H: Już wiem, a w sadzie owoce!
Z: Teraz dobrze.
H: No więc po co ci tyle warzyw?
Z: Jak to, a ty nie zbierasz do spiżarni owoców i warzyw?
H: Nie! A dlaczego mam zbierać?
Z: Dzieci jaką mamy porę roku? (jesień). A kto przyjdzie po pani Jesieni? (zima). No co? Jeszcze nie wiesz?
H: Zima... zima... Hm... Już wiem! Żeby ją poczęstować.
Z: Dzieci, ratunku! Powiedzcie krasnalowi, dlaczego gromadzimy zapasy na zimę? (dzieci – żeby było co jeść w zimie). No właśnie! Zimą każdemu trudniej znaleźć pożywienie, dlatego jesienią gromadzimy zapasy!
H: Ojej, a ja nie mam zapasów na zimę! Lubię jeść i owoce i warzywa – muszę pobiec do ogrodu i do sadu! Pa! Pa! Do zobaczenia!
Z: Pa! Pa! Ale się szybko uwinął! Na mnie pora. Dzieci, a u was zapasy już zgromadzone? Jeszcze nie? Pamiętajcie, że trzeba rodzicom pomóc, bo to ciężka praca. Pa, pa do zobaczenia.

Bożena Pawełkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie