Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedmiotowy System Oceniania z Chemii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6105 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jestem nauczycielem chemii w gimnazjum. Przedstawiam Państwu Przedmiotowy System Oceniania z tego przedmiotu. Program dopuszczony do użytku szkolnego przez MEN na podstawie recenzji dr hab. Andrzeja Czerwińskiego i mgr Urszuli Wolczyńskiej. Nr w zestawie DKW-4014-95/99. Wydawnictwa Nowa Era. Nr w zestawie DKW-4014-77/99. Wydawnictwa WSiP

Przedmiotowy system oceniania z chemii.

I. Analiza dokumentów.
  1. Program nauczania chemii dla trzeciego etapu edukacyjnego.
Program dopuszczony do użytku szkolnego przez MEN na podstawie recenzji dr hab. Andrzeja Czerwińskiego i mgr Urszuli Wolczyńskiej. Nr w zestawie DKW-4014-95/99. Wydawnictwa Nowa Era. Nr w zestawie DKW-4014-77/99. Wydawnictwa WSiP
2. Podręcznik
„Chemia w gimnazjum”- Zofia Kluz, Krystyna Łopata. Wydana przez WSiP.
II. Cele oceniania.
Celem oceniania jest:
  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy;
  • dostarczanie rodzicom(prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach; trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
  • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej;
  • wdrożenie uczniów do systematycznej nauki, samokontroli i samooceny.


Cele kształcenia i wychowania to:
  • ukazanie znaczenia wiedzy chemicznej w życiu codziennym,
  • powiązanie jej z innymi naukami,
  • umożliwienie uczniom zdobycia wiadomości i umiejętności praktycznych oraz stanowiących podstawę do kształcenia w następnych etapach edukacji,
  • kształtowanie właściwych postaw w zakresie dbałości o zdrowie i ochronę środowiska.


III. Prezentacja wymagań programowych.
  1. Plan wynikowy nauczania chemii w kl. I – III gimnazjum.
  2. Ocena osiągnięć ucznia.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
  • posiada wiadomości i umiejętności objęte programem naucznia,
  • potrafi stosować umiejętności w sytuacjach nietypowych (problemowych),
  • umie formułować i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
  • proponuje rozwiązania nietypowe,
  • osiąga sukcesy w konkursach i w olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • opanował w pełni zakres wiadomości i umiejętności określony programem,
  • potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
  • wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień,
  • potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzić eksperymenty chemiczne,
  • potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
  • potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej,
  • potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
  • potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.


Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
  • potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela z takich źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
  • z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
  • potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
  • ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
  • rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
  • z pomocą nauczyciel potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne.



Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował typowych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
  • nie zna symboliki chemicznej,
  • nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
  • nie potrafi bezpieczne posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.


IV. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności.
1. W Gimnazjum w Wyszkach obowiązuje cyfrowy system ocen w skali od 1 do 6.
1 – ocena niedostateczna (ndst.), 2 – ocena dopuszczająca (dop.), 3 – ocena dostateczna (dst.), 4 – ocena dobra (db.), 5 – ocena bardzo dobra (bdb.) 6 – ocena celująca (cel.)
2. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się rozszerzenie skali ocen o stosowanie znaków „+”, „-”
3. Ocena pełni przede wszystkim funkcję motywacyjną i ocenia umiejętności, wiadomości, aktywność, postawę ucznia za wkład i pracę przygotowującą do lekcji. Uczniowie oceniani są systematycznie.
4. Ocenianiu podlegać będą:
  1. Wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze, pod względem rzeczowości, stosowania języka przedmiotu, umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi). Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych – z całego działu.
  2. Sprawdziany pisemne – przeprowadzone po zakończeniu każdego działu, zapowiadane tydzień wcześniej. Sprawdziany mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.
  3. Kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiadane, trwające 5 –15 minut.
  4. Prace domowe – w zależności od rozpiętości i trudności zadań, będą oceniane oceną lub znakiem graficznym „+” lub „- ”.
  5. Aktywność na lekcji – znak graficzny „+” lub „-”.
  6. Praca w grupie – osoba dominująca – ocena, członkowie grupy znak graficzny „+” lub „-”.
  7. Zeszyt przedmiotowy sprawdzany jeden raz w semestrze.
  8. Prace dodatkowe, schematy, plansze, wykresy, rysunki, okazy wzbogacające zbiory i inne w skali dobry – bardzo dobry, oraz w postaci plusów.

5. Objaśnienia dotyczące znaków graficznych:
  1. gdy uczeń zbierze:
  • pięć „+”, to otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
  • pięć „-”, to otrzymuje ocenę niedostateczną,
  1. jeden „-” można zlikwidować dwoma „+”.

6. W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
95% - 100% - ocena celująca 86% - 94% - ocena bardzo dobra 71% - 85% - ocena dobra 50% - 70% - ocena dostateczna 26% - 49% - ocena dopuszczająca 0% - 25% - ocena niedostateczna
Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni.
W przypadku kartkówek 5 minutowych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów: 91% - 100% - ocena bardzo dobra 75% - 90% - ocena dobra 51% - 74% - ocena dostateczna 31% - 50% - ocena dopuszczająca 0% - 30% - ocena niedostateczna

7. Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonujemy na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki. Pozostałe oceny są wspomagające.
8. Przygotowanie ucznia do zajęć.
  1. Uczeń przed lekcją może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, ale nie częściej niż dwa razy w ciągu semestru. W przypadku jednej godziny przedmiotu uczeń ma prawo do jednego nieprzygotowania. Nauczyciel odnotowuje nieprzygotowanie w karcie obserwacji klasy.
  2. Jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie, to po przyjściu do szkoły zobowiązany jest go napisać w ciągu dwóch tygodni. Jeżeli nie wykaże chęci pisania pracy, nauczyciel wstawia mu ocenę niedostateczną za sprawdzian.




V . Sposoby usuwania niepowodzeń i podnoszenia osiągnięć uczniów.
1. Po otrzymaniu oceny niedostatecznej z odpowiedzi (rozwiązaniu zadania na tablicy),uczeń w ciągu tygodnia może ją poprawić, ale wcześniej powinien zgłosić chęć takiej poprawy nauczycielowi. Forma poprawy jest ustna. 2. Po otrzymaniu oceny niedostatecznej i dopuszczającej ze sprawdzianów uczeń ma prawo poprawić jeden raz w ciągu dwóch tygodni po oddaniu sprawdzianu. Dla wszystkich chętnych ustala się jeden termin poprawy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną . 3. W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu nauczyciel chętnie udzieli pomocy.
VI. Sposoby informowania ucznia i jego rodziców o ocenie.
1. Uczniowie o ocenach informowani są na bieżąco (po otrzymaniu oceny) – słownie. 2. Rodzice informowani są o ocenie pisemnie: - poprzez prośbę o podpisanie oceny za pracę klasową, - na zebraniach rodzicielskich (kartka z ocenami ucznia). 3. W czasie indywidualnych spotkań z rodzicami, udostępniając zestawienie ocen.

Opracowała: mgr Anna Krystyna Twarowska nauczyciel chemii w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Wyszkach.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie