Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Odlotowy dzień gazowy w Szkole Podstawowej w Kwiecewie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1849 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Odlotowy dzień gazowy- to zajęcie, które w ciekawy sposób zaangażowało uczniów Szkoły Podstawowej w Kwiecewie do pogłębiania wiedzy na temat gazu ziemnego a w szczególności wiedzy na temat gazu ziemnego jako ekologicznego, ekonomicznego, wygodnego i bezpiecznego źródła energii.
Scenariusz opracowały: Danuta Wycech, Barbara L. Błażewicz

Temat zajęcia: Odlotowy dzień gazowy.

Cel ogólny:
  • poszerzanie wiedzy na temat gazu ziemnego a w szczególności wiedzy na temat gazu ziemnego jako ekologicznego, ekonomicznego, wygodnego i bezpiecznego źródła energii


Cele operacyjne:
uczeń:
  • ogląda film ze zrozumieniem i potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące jego treści
  • wie jak należy postępować w razie ulatniania się gazu
  • zna numer telefonu na pogotowie gazowe
  • czyta wyraziście, odpowiednio modeluje głos
  • potrafi narysować komiks o bezpiecznym korzystaniu z gazu
Metody:
  • aktywizujące - krasnoludek
  • burza mózgów
  • kosz i walizeczka
  • karta ewaluacyjna
  • percepcyjne: oparte na bezpośrednim spostrzeganiu i przeżywaniu
  • słowne: rozmowa, dyskusja
  • zabawowa – teatrzyk sylwet
Formy:
  • zbiorowa
  • grupowa
  • indywidualna
Pomoce: pacynka ,,Gazowy płomyk”; skrzynka telewizora; dekoracja do przedstawienia; sylwety do teatrzyku: Filip, mama, tata, babcia; aparat telefoniczny; szablony butli gazowych w różnych kolorach; małe kartoniki butli gazowych do losowania grup; arkusz papieru; flamastry; nożyczki; klej; karton; papier samoprzylepny; nakrętki jako pionki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
  1. Krasnoludek – zabawa integracyjna – kończenie zdania: Gaz jest /ekologiczny, wygodny, niewidoczny, itp./ - i podawanie sobie pacynki gazowego płomyczka.
  2. Oglądanie filmu „Gaz wygodny i bezpieczny”
  3. Dyskusja na temat filmu, sprawdzenie zrozumienia;
    • Do czego używamy gazu?
    • Co należy zrobić jeżeli wyczujemy gaz?
    • Jaki kolor mają rury gazownicze?
    • Jaki jest numer telefonu do pogotowia gazowego?
  4. Gaz – ekologiczny, ekonomiczny, wygodny, bezpieczny - burza mózgów
  5. Zasady, jak należy postąpić w razie ulatniania się gazu. – praca w grupach.
    Losowanie różnokolorowych butli gazowych, podział grup według kolorów: żółty, czerwony, niebieski, zielony, fioletowy;
    Każda grupa wybiera zasady postępowania w kolorze swojej grupy, odczytuje, układa je w kolejności na planszach, nakleja, ponownie odczytuje. Prezentuje swoją pracę innym zespołom.

    Otwórz wszystkie okna i drzwi aby spowodować przewiew.

    Nie używaj otwartego ognia.
    Wyłącz palniki urządzeń gazowych lub zakręć kurek.

    Nie włączaj, ani nie wyłączaj światła i innych urządzeń elektrycznych.
    Zawiadom sąsiadów.
    Nie używaj dzwonków.
    Opuść budynek.
    Ze znajdującego się na zewnątrz aparatu powiadom pogotowie gazowe.
  6. Inscenizacja pt. ,,Telewizja jest dobra na wszystko O rozsądnym Filipie czyli – gazu nie trzeba się bać, o gaz trzeba dbać”

    Uczniowie czytają tekst wyraziście, z intonacją, poruszają sylwetami w ,,telewizorze” - sceną jest obudowa po starym telewizorze. Rozmowa przez prawdziwy aparat telefoniczny w żywym planie.
    Po kilkakrotnym przeczytaniu nagranie „słuchowiska” na kasetę MC.

    TELEWIZJA JEST DOBRA NA WSZYSTKO
    O rozsądnym Filipie czyli – Gazu nie trzeba się bać, o gaz trzeba dbać”

    Gaz: Już z gazowni płynę rurą.
    Uciekł bym stąd jakąś dziurą.
    Lecz inżynier doskonały
    Dziur nie zrobił nawet małych.
    Płynę sobie więc bezpiecznie
    Lecz są rurki coraz węższe.
    Już mi ciasno, coraz ciaśniej.
    Do kuchenek płynę właśnie.
    (kuchnia, mama i dziecko)
    Mama: Synku, idę do pracy, zostajesz sam w domu. Za godzinę wróci tatuś. Pamiętaj niczego nie włączaj i najlepiej nie wchodź do kuchni. To nie jest miejsce do zabawy.
    Filip: Dobrze mamusiu, a jak będzie mi się chciało pić?
    Mama: Wtedy napijesz się napoju lub wody mineralnej.
    (mama wychodzi, Filip bawi się w pokoju)
    Filip: Ale długo nie ma taty, może spóźnił się autobus.
    Jestem głodny, zrobię sobie kanapkę.
    (wchodzi do kuchni)
    Co tu tak dziwnie pachnie?
    Ojej to chyba gaz, a tu nie ma taty, ani mamy?
    Co mam robić?
    Pani w szkole nas uczyła. Najpierw otworzę okno, i idę do sąsiadki. Muszę ją ostrzec, to starsza pani.
    (puka kilkakrotnie do drzwi )
    Proszę pani, proszę pani! (woła)
    (słychać głos sąsiadki)
    Sąsiadka: Dlaczego tak głośno stukasz do drzwi, nie krzycz. Przecież jest dzwonek.
    Filip: Dzień dobry! Proszę pani. Jestem sam w domu a tam ulatnia się gaz. Proszę wyjść ze mną na dwór.
    Sąsiadka: To ja zadzwonię na pogotowie gazowe.
    Filip: Nie! Zadzwonimy z budki obok sklepu. Niech pani wychodzi i niech pani niczego nie wyłącza, bo może to spowodować wybuch.
    (wychodzą razem, Filip dzwoni z budki)
    Filip: Halo! Czy to pogotowie gazowe? Nazywam się Filip Grzybowski. Proszę przyjechać na ulicę Akacjową 12. W moim mieszkaniu ulatnia się gaz. (nadchodzi tata)
    Tata: Co tu się dzieje? Dlaczego nie jesteś w domu?
    Filip: Nareszcie jesteś tato! Zaraz przyjedzie pogotowie gazowe. W naszym mieszkaniu ulatnia się gaz. Otworzyłem okno i uciekłem. Powiadomiłem też panią sąsiadkę.
    Tato: Jestem z ciebie dumny Filipku. Zachowałeś się bardzo rozsądnie.
    Filip: Wiedziałem jak należy się zachować w takiej sytuacji, bo uczyłem się o tym w szkole.
  7. Pios. pt. ,,Gazowy rock and roll”

    Gazu! Gazu! Woła mama.
    Ugotuję obiad sama.
    Drzew nie będzie trzeba ścinać,
    ani węgla wydobywać.
    Czyste powietrze
    dla nas jest lepsze.
    Mniejsze są dymy,
    zdrowsze rodziny.

    Gazu! Gazu! Kierowcy wołają.
    Tanie paliwo z niego mają.
    Kiedy gazu zatankujesz
    to w kieszeni nie poczujesz.
    Na bezpieczeństwo
    musisz się zgodzić.
    Nie wolno przy nim
    z ogniem chodzić.

    Aby wszyscy byli bezpieczni
    zasad przestrzegaj tych koniecznie.
    Wtedy nie trzeba się gazu bać
    Tylko należy o niego dbać

    Ale pomaga
    on ludziom wszędzie,
    tanim paliwem
    dla nas będzie.
  8. Rysowanie komiksu na temat: Gazu nie trzeba się bać, o gaz trzeba dbać. Wymyślenie historyjki lub narysowanie historii Filipa w formie komiksu. Wpisywanie rozmów w dymki.

    Opowiadanie treści swojego komiksu.
  9. Opowieść gazowego płomyczka. Nauczyciel manipulując maskotką opowiada historię powstania gazu ziemnego na podstawie książki „Opowieść o gazie ziemnym”.
  10. Konstruowanie gry „Odlotowa gra gazowa” Wykorzystanie surowców wtórnych: nakrętki na pionki, karton jako podkładka itp.
    Opracowanie pytań i zadań do gry
  11. Kosz i walizeczka – ewaluacja
KARTA EWALUACJI „ODLOTOWY DZIEŃ GAZOWY”

Bardzo proszę abyś zaznaczył znakiem X miejsce, które jest odpowiedzią na zadane pytania:
  • Czy temat był atrakcyjny?
  • Czy zdobyłeś nową wiedzę?
  • Czy atmosfera podczas zajęć była dobra?

Temat
Wiedza
Wiadomości i umiejętności
Atmosfera
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie