Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkursy dobrego czytania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2324 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Świetnym sposobem motywowania naszych uczniów do pięknego czytania są ,,konkursy dobrego czytania".We wszystkich klasach możemy organizować konkursy czytelnicze, popisy czytelnicze i.t.d. Warto zastanowić się : Jaki cel będą miały tego rodzaju zabiegi dydaktyczne?, Jak dobrze organizować tego typu konkursy?

 Organizując tego typu konkursy będzie nam chodziło o zainteresowanie dzieci sztuką słowa czytanego; wyrobienie smaku artystycznego przez ocenę, porównywanie, decydowanie, co ładne, a co jeszcze ładniejsze, motywowanie swoich sądów, wymagające zastanowienia, oceny motywów. Dziecko zaczyna się bardziej interesować uwagami nauczyciela, dawanymi w związku z czytaniem i oceną czytania. Przecież dzieci też będą decydowały, czy ktoś czytał za prędko, czy zbyt wolno; czy też czytał monotonnie, niewyraźnie, cicho, wszystko jednakowym głosem, czy też mówił głośno, wyraźnie, z naturalną intonacją i umiał za każdą postać czytać inaczej, inny głos dobierać, co smutne, to mówić smutno, a wesołe – wesoło.

     Będzie nam chodziło o obudzenie w dzieciach woli walki o osiągnięcie dobrych wyników. Nie mniej ważne jest do pewnego stopnia sportowe postawienie sprawy. Element sportu w konkursie powinien polegać na tym, żeby dziecko zdobyło się na świadomy wysiłek w celu odniesienia zwycięstwa, żeby wyzwolić pewnego rodzaju instynkt szlachetnej walki o coraz lepsze wyniki nauczania. Z powyższych względów konkurs musi być związany z oceną wyników i odpowiedzią, kto zwyciężył, tzn. kto najlepiej czytał.

     Ponieważ konkurs musi być związany z oceną wyników poszczególnych uczestników i odpowiedzią, kto najlepiej czytał, dlatego należy tworzyć zespoły o podobnym poziomie, aby wyróżnienie było wynikiem włożonej przez dziecko pracy w opanowanie techniki czytania. Zwycięzcą nie może być stale ten, kto już dawno pięknie czyta i nie włożył żadnej pracy w odniesione łatwo zwycięstwo. Ten, kto już pięknie czyta, może zmierzyć się tylko z równym sobie.

     Dobra organizacja tego typu ćwiczeń powinna zachęcić dziecko do podejmowania indywidualnych wysiłków, aby jak najprędzej opanować sztukę czytania. Konkursy mogą być organizowane bardzo różnie, poczynając od bardzo prostych do takich, których organizacja będzie wymagała starannej pracy dzieci.

     Oto kilka przykładów organizacji konkursów, nie wyczerpujących różnych możliwości, jakie można w tym zakresie stosować.

     Czytanie bez żadnego błędu. Po przerobieniu, tj. omówieniu treści czytanki, dzieci zgłaszają, jaki urywek zobowiązują się tak przeczytać, aby nie zrobić żadnego błędu. Przygotowują się do czytania w domu. Na lekcji czytają, nauczyciel notuje błędy. Dzieci są podzielone na 3-osobowe grupy, z których każda stoi na tym samym poziomie czytania. Po zakończeniu czytania danej grupy nauczyciel ogłasza wyniki, informując, ile kto zrobił błędów, kto przeczytał najlepiej.

     Czytanie do pierwszego zrobionego błędu. Czyta sześcioro dzieci w ustalonej na tablicy kolejności. Czytającemu tekst dziecku po zrobieniu pierwszego błędu nauczyciel przerywa czytanie, zaczyna czytać następne dziecko. Klasa wraz z nauczycielem zaznacza, w którym miejscu przestał czytać każdy zawodnik. Po wyczerpaniu listy zawodników dzieci obliczają, ile kto z nich wierszy przeczytał bez błędu. Kto przeczytał najwięcej zostaje zwycięzcą konkursu.

     Jak najpiękniejsze czytanie. Po omówieniu czytanki, uczniowie mają nauczyć się w domu dobrze ją czytać, ponieważ na następnej lekcji będzie konkurs czytania. Konkurs będzie polegał na tym, żeby jak najpiękniej odczytać wskazany urywek. Pierwsza trójka dzieci czyta kolejno 7 pierwszych wierszy. Po przeczytaniu klasa ocenia, kto najpiękniej czytał, motywując swoje sądy. Następna trójka czyta następne 7 wierszy i znów podobna ocena i jej motywacja oraz wyznaczenie zwycięzcy. Proponuję, żeby nauczyciel wyznaczył dziecko, które sobie dobiera współzawodników do czytania. Ponieważ z zasady dzieci dobierają sobie najsłabszych współzawodników, prawo doboru powinny mieć dzieci słabo czytające. Charakterystyczne, że dzieci bardzo dobrze czytające nie dobierają z zasady słabszych współzawodników. Należy to uznać za objaw bardzo ładny.

     Piękne czytanie w grupach. Konkurs obejmuje kilka już dawniej przerobionych czytanek. Nauczyciel wyznacza np. 4 osobowe grupy dzieci, które z przerobionych czytanek np. o jesieni mają wybrać najładniejszy urywek, dobrze nauczyć się czytać, by przystąpić do konkursu.

     Grupy uzgadniają z nauczycielem, jaki urywek czy jaki krótki utwór w całości wybierze każda grupa. Czytać muszą nauczyć się wszystkie dzieci w danej grupie, ponieważ nie wiadomo, kto z grupy będzie czytał. Tego kogo wybierze nauczyciel np. metodą typowania lub wyboru numerku, będzie brał udział w konkursie grupowym, a zwycięzcą będzie ta grupa, która swego przedstawiciela najlepiej nauczyła czytać. Tego typu konkurs ma wielkie znaczenie. Do takiego konkursu dzieci przygotowują się zbiorowo, czytają wspólnie, poprawiają się wzajemnie, zostają w szkole , aby przesłuchać z czytania kolegów. Od czasu do czasu należy zezwolić grupie, aby wybierała swego przedstawiciela, ale najczęściej powinien wyznaczać go nauczyciel – i to spośród słabiej czytających. Do tego konkursu grupy nie mogą być jednolite. Tego typu konkurs może obejmować pewne tematy z różnych czytanek Np. stosunek człowieka do zwierząt.

      Konkurs oparty na samodzielnej lekturze. Dzieci mają zapowiedziane, że w ciągu półrocza mają z najpiękniejszej książki, jaką będą czytały, przepisać jedną stronicę tekstu na kartkach z zeszytu. U góry napisać tytuł książki i zrobić pod tekstem maleńką ilustrację. Gdy 4-5 dzieci już przygotuje się do tego konkursu, zawiadamiają nauczyciela, który organizuje lekcję – konkurs pięknego czytania wybranych urywków. Tego typu konkursy powinny być organizowane w ciągu roku kilkakrotnie i objąć znaczną część klasy.

     Konkurs urywków poezji, prozy wchodzących w skład scenariusza uroczystości szkolnej. Do tego konkursu zgłaszają się chętne dzieci, które w związku z przygotowywaną uroczystością szkolną będą uczyły się urywków wchodzących w skład jej programu. Drogą takich konkursów nauczyciel wraz z klasą wybierają zwycięzcę, który będzie brał udział w uroczystości. Podczas konkursu uczniowie czytają urywki, a dopiero zwycięzca uczy się ich na pamięć.

Opracowała Jolanta Wszelak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie