Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tydzień bez wulgaryzmów , a może więcej?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8599 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

  Przez tydzień w szkole (w podstawówce lub gimnazjum) na lekcjach języka polskiego i godzinach wychowawczych poruszany jest problem wulgaryzmów. Uczniowie w formie pisemnej i plakatu starają się rozwiązać problem.

Temat: Wulgaryzmy – jak z nimi walczyć ? (2 jednostki lekcyjne: język polski i lekcja wychowawcza)

Cele lekcji:

Po zakończonej lekcji uczeń powinien:

  • uświadomić sobie, że z wulgaryzmami spotykamy się na co dzień i w związku z tym warto posługiwać się piękną polszczyzną,
  • zwracać większą uwagę na język, którym się posługuje i oczyszczać go z wulgarności i ordynarności.
Metody:
  • pogadanka.
Pomoce dydaktyczne:
  • duży blok rysunkowy,
  • kredki, pisaki.
  • Słownik języka polskiego
Przebieg lekcji:
  1. Wprowadzenie
    • Przypomnienie, że rok 2006 jest Rokiem Języka Polskiego - rokiem poprawnej i pięknej polszczyzny.
    • Każdy uczeń zastanawia się co to jest wulgaryzm ?
    • Wyjaśnienie znaczenia słowa wulgaryzm z pomocą Słownika języka polskiego.
    • Uświadomienie problemu, że z wulgaryzmami spotykamy się na co dzień.
  2. Realizacja tematu
    • Nauczyciel podaje problem, nad którym uczniowie mają pracować w grupach:„ Jak walczyć z wulgaryzmami ?”
    • Podział uczniów na grupy (4-6 osobowe). Uczniowie na małych jednakowych kartkach wpisują wszystko to, co im przyjdzie do głowy. Każde skojarzenie pisane jest na oddzielnej kartce ( jedna kartka – jedno skojarzenie ).
    • Każdy uczestnik grupy składa swoje kartki w jedno miejsce. Kartki zostają wymieszane. Wszystkie kartki stanowią wspólność grupy.
    • Każda grupa stara się tak uporządkować kartki, aby te o podobnej treści były złożone razem.
    • Grupy prezentują swoją prace. Wypisanie najważniejszych haseł na tablicy – wspólna praca grup.
    • Uczniowie wymieniają się wrażeniami, co odkryli, co zrozumieli, co ich zdziwiło, a co zaskoczyło w czasie opracowania problemu.
    • Klasa dzieli się na dwie grupy, każda z grup rysuje plakat pt.” Jak walczyć z wulgaryzmami?”
    • Omówienie i prezentacja prac.
  3. Podsumowanie lekcji
    • Czy wulgaryzmy są nam potrzebne?
      Aby podsumować pracę uczniów i nauczycieli w ostatni dzień akcji odbywa się happening pt. „Wulgaryzm - jak z nimi walczyć?” Na przerwach odbywa się wystawa plakatów wykonanych przez uczniów oraz rozdawanie nalepek promujących „ładne mówienie” (nalepka może mieć kształt np. uśmiechniętej buzi, na której napisane jest: „Mówię ładnie” lub „Nie przeklinam”).

     Akcję Stop Wulgaryzmom kończy ankieta (Zał. nr 1), dzięki której sprawdzana jest skuteczność podjętych działań.

Zał. nr 1

ANKIETA DLA UCZNIóW

     Ankieta przeznaczona jest dla uczniów. Celem jest zbadanie efektywności działań przeprowadzonych w „Tygodniu bez wulgaryzmów”
  1. Czy używasz wulgaryzmów ?
    Nigdy
    Czasami (w jakich sytuacjach sytuacjach)
    .............................................................................
    Na co dzień
  2. Czy uważasz, że zajęcia, jakie miały miejsce w szkole (lekcje, plakaty, happening)
    1. Będą miały wpływ na poprawę kultury w wypowiedzi uczniów:
      .............................................................................
      .............................................................................
    2. Która z tych form jest najciekawsza ? (wymień) :
      .............................................................................
      .............................................................................
  3. Podaj swoje propozycje : Co może wyeliminować wulgaryzmy z języka uczniów ?
    .............................................................................
    .............................................................................
    .............................................................................
  4. Gdzie po za szkołą spotykasz się z wulgaryzmami ?
    .............................................................................
    .............................................................................
    .............................................................................
Marzena Wierzba

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie