Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca ze strukturami samorządowymi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1755 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 O tym, że zdrowie jest jednym z warunków wychowania, powszechnie wiadomo. Dziecko słabe, chorowite, jest mniej aktywne, a zatem gorzej się rozwija, mniej doświadcza. Zdrowie, mimo, że w znacznym stopniu zależy od wyposażenia dziedzicznego – nie jest – bynajmniej darem losu, czymś niezmiennym, danym raz na zawsze. Sądzi się niemal powszechnie, że zdrowie można: zachować, utracić, odzyskać.

     Według Światowej Organizacji Zdrowia definicja zdrowia brzmi następująco: „Zdrowie jest pełnią fizycznego, psychicznego i społecznego samopoczucia, a nie tylko brakiem choroby lub niepełnosprawności”.

     Definicja określa chorobę jako stan, który nie jest optymalnie dobrym samopoczuciem fizycznym, psychicznym i społecznym jednostki. Definicja włącza więc w pojęcie choroby całą sferę zjawisk dyskomfortu psychicznego. Czymś najbliższym zdrowiu jest stan fizyczny i umysłowy braku dolegliwości, pozwalający dalej sobie działać tak efektywnie i tak długo, jak tylko tak to możliwe w środowisku, w którym żyje.

     Zdrowie bowiem zajmuje wysoką pozycję wśród wartości cenionych przez społeczeństwo, ale nie jest to jakaś wartość sama dla siebie. Ludziom bowiem chodzi przede wszystkim o możliwość sprawnego funkcjonowania, a choroba budzi lęk i zgrozę, gdyż te sprawności zakłóca.

     Wychowanie zdrowotne zapewniające najskuteczniejszą ochronę zdrowia dziecka, jest obowiązkiem rodziców, od najwcześniejszego okresu życia niemowlęcia i ma szczególne znaczenie dla profilaktyki i spotęgowania zdrowia. Polega ona w tym wieku na wdrażaniu dziecka do nawyków higienicznych, wyrabiania sprawności związanych z higieną życia codziennego oraz pobudzania zainteresowań dziecka sprawami zdrowia.

     Prawidłowy rozwój dziecka, jego zdrowie pozostaje w kręgu zainteresowań nie tylko rodziców, ale lekarzy, pedagogów, socjologów.

     Szczególnej troski wymaga zdrowie dziecka we współczesnym świecie, pełnym różnego rodzaju zagrożeń i niebezpieczeństw, będących konsekwencją szybkiego rozwoju przemysłu, chemii. Coraz częściej mówi się o zagrożeniu środowiska naturalnego człowieka i konieczności jego ochrony. Dziecko, którego ustrój pozostaje w ciągłym rozwoju, wymaga obecnie troskliwej i wszechstronnej opieki.

     Niewłaściwe warunki rozwojowe, niekorzystne warunki środowiskowe, wychowawcze, mogą spowodować wystąpienie różnorakich odchyleń od normy rozwojowej. Nerwowa, napięta atmosfera domowa wpływa pobudzająco i dezorganizująco na rytm rozwojowy dziecka. Rodzice powinni stworzyć właściwy klimat psychiczny, w którym ma się odbywać wzrost i rozwój danego organizmu.

     Świadome i mądre rodzicielstwo to:

  • rozumienie odpowiedzialności za los dziecka i właściwe postępowanie wobec niego
  • rzetelna wiedza o dziecku, o prawach rządzących jego rozwojem fizycznym i psychicznym, o jego potrzebach i możliwościach
  • umiejętność zapewnienia dziecku warunków do najpełniejszego rozwoju i umiejętności przygotowania go do życia w społeczeństwie
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ DZIECKA.

     Prawidłowy rozwój dziecka w dużej mierze zależy od prawidłowo zaprogramowanych działań wychowawczo – opiekuńczych i higieniczno – zdrowotnych, przede wszystkim w jego domu rodzinnym. Obowiązkiem rodziców jest dbałość o harmonijny rozwój dziecka, zapewnienie optymalnego środowiska, w którym może ono realizować swoje indywidualne możliwości.

      Jest wiele czynników, które wpływają na rozwój dziecka. Są to czynniki genetyczne, paragenetyczne ( matczyne) oraz środowiskowe. Mówiąc o czynnikach genetycznych mamy na uwadze te właściwości, które przekazywane są dziecku przez rodziców już w momencie poczęcia. I na to nie mamy wpływu. Natomiast mamy wpływ na przestrzeganie zasad prawidłowego żywienia dzieci, co jest warunkiem prawidłowego ich rozwoju fizycznego i psychicznego. Przy przygotowywaniu posiłków dla dzieci skrupulatnie przestrzegamy zasad higieny. Uwzględniając właściwości rozwojowe w poszczególnych okresach życia dziecka, musimy dostosować do nich nasze postępowanie pielęgnacyjne i higieniczne. Pokój dziecka powinien być jasny, utrzymany w czystości, często przewietrzany. Chodzi o to, aby obok dbałości o ochronę przed zakażeniem stworzyć dziecku maksymalnie bezpieczne warunki rozwoju.

      Dla prawidłowego rozwoju psychoruchowego i harmonijnego działania poszczególnych układów, w tym także układu nerwowego, ogromne znaczenie ma aktywność ruchowa i zajęcia rekreacyjne na świeżym powietrzu oraz hartowanie. Hartowanie dziecka ma na celu wzmacnianie i mobilizację jego sił obronnych, co ma duże znaczenie zdrowotne. Dziecko zahartowane jest zdrowsze i lżej znosi choroby. Niezależnie od pory roku dziecko powinno być codziennie na powietrzu, jeżeli naturalnie sprzyja temu pogoda. Trzeba dbać tylko o to, aby dziecko nie było poddane bezpośredniemu działaniu promieni słonecznych. Optymalnie dozowany ruch czyni człowieka nie tylko bardziej sprawnym, lecz i odporniejszym na chorobę.

      Na procesy rozwojowe wpływa odpoczynek. Jest on bowiem konieczny do regeneracji sił. Jest on jednym z elementów higieny życia i dlatego należy go uważać za czynnik istotny. Praca nie powinna trwać zbyt długo i tym częściej muszą następować w niej przerwy, im jej natężenie jest większe. PODSTAWOWE ZASADY ŻYWIENIA Odżywianie się nie jest tylko, ale i przejawem życia. Decyduje ono nie tylko o jego utrzymaniu, ale także o zdrowiu człowieka. Prawidłowe żywienie uważa się obecnie za jeden z najważniejszych czynników warunkujących stan zdrowia ludzkości, a coraz więcej chorób trapiących ludność świata ma ścisły związek z odżywianiem. Odpowiednie żywienie nie tylko zapobiega powstawaniu wielu chorób, ale stanowi także ważny element w leczeniu niektórych zaburzeń zdrowia ( w cukrzycy, chorobach wątroby).

      Pożywienie dostarcza dziecku niezbędnej do życia energii i takich grup podstawowych składników odżywczych jak: białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy, sole mineralne. Dostarczone w zasadniczych ilościach warunkują prawidłowy stan zdrowia dzieci.

      Od racjonalnego żywienia zależy prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy. Dziecku powinno dostarczać dobrych jakościowo produktów spożywczych, ilości dostosowanej wieku, podanej w tak zwanej racji pokarmowej.

      Wszystkie podane produkty ( mleko, ser, mięso, podroby, ryby, jaja, masło, śmietana, warzywa, owoce, pieczywo, kasza, słodycze, rośliny strączkowe) powinny wchodzić w skład pięciu posiłków, jakie otrzymuje dziecko w ciągu dnia. Jako zasadę należy przyjąć, że pierwsze śniadanie, obiad i kolacja stanowią posiłki „duże”, a drugie śniadanie i podwieczorek – posiłki małe. Wszystkie posiłki dziecko powinno otrzymywać regularnie, w określonych porach dnia.

      Nawet stosunkowo krótkotrwałe niedożywienie powoduje drażliwość, pogarsza wiele właściwości psychosomatycznych i działań niektórych organów oraz pogarsza aktywność enzymatyczną.

      Reasumując można stwierdzić, iż prawidłowe żywienie polega na dostarczeniu organizmowi w ciągu dnia odpowiednich ilości:
  • energii niezbędnej do pracy narządów wewnętrznych, do utrzymania stałej ciepłoty ciała i pracy mięśni,
  • składników budulcowych warunkujących procesy rozwoju i dojrzewania komórek i tkanek ustroju,
  • składników regulujących, od których zależy prawidłowy przebieg przemiany energii, materii, procesów metabolicznych. Dla prawidłowego żywienia konieczne jest nie tylko dostarczanie poszczególnych pokarmów, ale i to, aby były one podawane w odpowiednich ilościach, proporcjach w stosunku do siebie.
KONTAKTY ZE SŁUŻBĄ ZDROWIA

     Systematyczny nadzór nad dzieckiem jest absolutnie konieczny. Rodzice winni korzystać z wizyt lekarskich nie tylko wtedy, gdy dziecko zachorowało, ale systematycznie w zalecanych terminach, zgłaszać się z dzieckiem do lekarza wtedy, gdy jest zdrowe, po to, aby dowiedzieć się, czy prawidłowo rośnie, czy należycie zaspakajamy jego potrzeby rozwojowe, czy jest właściwie żywione i pielęgnowane, czy nic nie grozi jego zdrowiu. Takie postępowanie ma na celu wczesne wykrycie zaburzeń oraz podjęcie natychmiastowego leczenia.

     Zadaniem lekarzy jest nie tylko badanie dziecka w chorobie, również ważna jest konsultacja lekarska udzielana dziecku zdrowemu, w wyniku, której lekarz informuje rodziców o postępach w rozwoju dziecka, udziela rad co do żywienia, pielęgnacji, szczepień.

     Najkorzystniej jest, gdy ten sam lekarz zajmuje się zarówno dzieckiem zdrowym jak i chorym.. Wzajemna życzliwość, uprzejmość pomiędzy rodzicami i pracownikami służby zdrowia, we wspólnym działaniu, na pewno przyczyni się do osiągnięcia lepszych wyników w zapobieganiu i leczeniu chorób.

      Każda matka pragnie, aby jej dziecko nie tylko prawidłowo rozwijało się, ale również jak najmniej chorowało. Jednym ze skutecznych środków ochrony przed chorobami zakaźnymi są szczepienia ochronne. O tym, czy dziecko zachoruje po zetknięciu z zarazkiem, decyduje jego stopień odporności, tzn. zdolność jego organizmu do skutecznego przeciwstawienia się zarazkom. Organizm odporny ma zdolność niszczenia zarazka lub uniemożliwia mu rozmnażanie się.

      Obowiązkiem rodziców jest pamiętać o wyznaczonych terminach szczepień, stawianie się z dzieckiem na każde wezwanie rejonowej poradni.

ZNACZENIE CZYNNIKÓW METEOROLOGICZNYCh

     Na stan zdrowia człowieka mają wpływ czynniki meteorologiczne. Pod wpływem wysokiej temperatury otoczenia w organizmie ludzkim następuje rozszerzenie i przekrwienie naczyń skórnych, dzięki czemu wzrasta wypromieniowanie ciągłe z powierzchni ciała i wzmaga się czynność gruczołów potowych.

      Wpływ niskich temperatur na organizm człowieka powoduje zmniejszenie utraty ciepła w skutek zwężania naczyń krwionośnych. Następstwem dłuższego działania niskiej temperatury jest obniżenie temperatury ciała i obniżenie odporności ogólnej ustroju.

     W środowiskach o wysokiej wilgotności powietrza – częściej mogą występować: nerwobóle, nieżyty dróg oddechowych.. Powietrze wilgotne i ciepłe powoduje uczucie duszności, przyczynia się do niedostatecznego oddawania ciepła przez organizm do otoczenia i zaburzeń procesów termoregulacji.

     W środowisku o niskiej wilgotności obserwuje się zwiększoną podatność na zakażenia, wysuszenie błon śluzowych, złe samopoczucie.

     Intensywny lub długotrwały ruch powietrza może również niekorzystnie oddziaływać na organizm, powodując np. obniżenia ciśnienia krwi, bóle głowy, serca.

     Innym czynnikiem wywierającym wpływ na organizm ludzki jest ciśnienie atmosferyczne. Większe różnice ciśnienia atmosferycznego mogą powodować występowanie dolegliwości lub nasilenie się objawów niektórych już istniejących schorzeń.

WADY ROZWOJOWE DZIECKA A PRZYSTOSOWANIE DO ŚRODOWISKA

     We współczesnym świecie problem wad rozwojowych zw. wadami wrodzonymi istnieje nadal. Jest to problem społeczny i medyczny. Przeważająca większość przyczyn tego zjawiska ma podłoże genetyczne. Wiadomo, że większość wad rozwojowych powstaje w pierwszych 16 tygodniach ciąży. Zatem w tym okresie ciężarna powinna pozostawać pod szczególną opieką.

      Dzięki postępom medycyny wiele wad zostaje całkowicie lub częściowo korygowanych chirurgicznie. Są jednak takie wady, których nie można usunąć. Chociaż zapobieganie wadom jest bardzo trudne, należy uczynić wszystko, aby liczba dzieci rodzących się z wadami wrodzonymi malała.

      Choroby, kalectwa, deficyty przy dobrej woli otoczenia nie przekreślają możliwości przebywania ludzi upośledzonych wśród zdrowych. W wielu przypadkach proces rehabilitacji czy leczenia przebiega szybciej i trwałej. Wraz z przybyciem takiego dziecka do szkoły zjawia się problem wychowawczy, który można rozwiązać z wielkim pożytkiem dla obu stron – dla chorego i dzieci zdrowych. Chodzi tu bowiem o danie choremu dziecku miejsca w społeczeństwie ludzi zdrowych, wyrobienie w nim przeświadczenia, że obok przeszkadzającemu mu kalectwu ma różne zalety, uzdolnienia, umiejętności.

      Dzieci zdrowe powinny zdobyć przeświadczenie, że obecność wśród nich takiego dziecka do czegoś ich zobowiązuje. Równocześnie niech się przekonają, że mimo kalectwa jest to towarzysz zabawy.

      Jest rzeczą oczywistą, że lepiej jest nie chorować niż chorować. Zupełnie nie chorować nie można, ale zasięg i rozmiar choroby można ograniczyć.

      Zbyt mało ludzi uświadamia sobie, że zagadnienie choroby nie zaczyna się w zetknięciu z lekarzem, szpitalem czy medycyną w ogóle. Problem, który w szpitalu ma swój finał, zaczyna się w środowisku przyszłego pacjenta i dotyczy bądź to całej grupy społecznej, bądź tylko jego samego. Samo zachorowanie może być zupełnie od niego niezależne lub przeciwnie, może wyłącznie od niego zależeć.

      Zdrowie cielesne zaczynamy dopiero cenić w chorobie. Podobnie jest ze zdrowiem psychicznym ( zaburzenia nerwicowe, padaczka) tyle, że moment jego utraty utrudnia, a czasem wręcz uniemożliwia podjęcie wysiłku w celu przywrócenia go. Nie dbamy o harmonijny rozwój. Podobnie jest z troską o kulturę zdrowia psychicznego.

      Równowaga, harmonijny rozwój są podstawą prawidłowego funkcjonowania każdego żywego organizmu. Nie bez przyczyny mądrość starożytności znajdowała wyraz m. in. w dążeniu do ideału piękna i dobra: kalos kagathos, czyli ideału harmonijnego rozwoju ciała i duszy.

LITERATURA:
  1. Jaczewski A. Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Warszawa WsiP 1994
  2. Rodzinna Encyklopedia Zdrowia. Z hiszpańskiego przełożył J. Krzyżanowski.
  3. Demel M. O wychowaniu zdrowotnym. Warszawa PZWS 1968.
  4. Demel M. Pedagogika zdrowia. WSiP 1980.


napisał
Marek Czermiński
Gimnazjum w Susku.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie