Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji zabaw i gier ruchowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 34469 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wśród dziewcząt istnieje ogromne zróżnicowanie pod względem możliwości i umiejętności ruchowych. Planując lekcje wychowania fizycznego staram się aby każda uczennica, niska i wysoka, szybka czy wytrzymała, smukła czy solidnie zbudowana mogła znaleźć w ćwiczeniach ruchowych zadowolenie z włożonego w nie wysiłku i czerpała motywację do podwyższania sprawności i doskonalenia swoich umiejętności. Zabawy ruchowe są doskonałym sposobem zachęty do ćwiczeń fizycznych i odnoszenia satysfakcji z uzyskanych podczas gry wyników. Istotnie podczas lekcji opartych na grach i zabawach zauważyłam, że u ćwiczących wzrasta aktywność i zainteresowanie zajęciami.

  Zabawy i gry przyczyniają się do rozwijania u ćwiczących wielu wartościowych cech psychologicznych, jak np.:
Zdyscyplinowanie, samodzielność, koleżeńskość, odwaga, szybkość, siła, zręczność.

      Ponadto uczą one współdziałania w grupie oraz zdrowego współzawodnictwa, tzn. wygrywania i przegrywania. Aby gry i zabawy spełniały funkcję wychowawcze, należy pamiętać o odpowiednim podziale grupy na zespoły, szczególnie pod względem umiejętności i sprawności. Umiejętnie przygotowana i przeprowadzona lekcja w myśl zasady „”przez zabawę do zdrowia i sprawności” będzie zawsze źródłem motywacji do podnoszenia sprawności fizycznej dziewcząt.

Scenariusz lekcji zabaw i gier ruchowych

Temat: Zabawy i gry kształtujące szybkość

Klasa: 4 – dziewczęta

Czas lekcji: 45 minut

Przybory: szarfy, piłki siatkowe

Cele lekcji:

Umiejętności:
  • uczeń potrafi biegać z maksymalną szybkością
  • uczeń poprawnie wykonuje start niski
Wiadomości:
  • uczeń zna zasady bezpieczeństwa na lekcjach zabaw i gier ruchowych
  • uczeń zna komendy startowe
Sprawność motoryczna:
  • uczeń uczy się jak podnosić poziom sprawności i koordynacji ruchowej
Postawy
  • uczeń systematycznie podnosi swoją sprawność
  • uczeń potrafi współpracować w zespole
Zadania Treść i przebieg ćwiczeń Czas Uwagi
I. Część wstępna 15’
Ćwiczenia organizacyjno- wychowawcze Zbiórka, raport, powitanie, sprawdzenie obecności. Przedstawienie i uzasadnienie celów lekcji, kontrola stroju i miejsca ćwiczeń. 2’ Dwuszereg
Zabawy o charakterze ożywiającym „Ogonki” Każda z ćwiczących wkłada szarfę z tyłu spodenek. Uczennice rozbiegają się po sali w różnych kierunkach. Zadaniem każdej z ćwiczących jest zebranie jak największej liczby szarf. Uczestniczka, która straci szarfę odpada z zabawy. „Dzień i noc” Ćwiczące dobierają się w pary. Jedna osoba to DZIEŃ, druga NOC. Osoby oznaczone hasłem NOC ustawiają się w szeregu tyłem do oznaczonych hasłem DZIEŃ w odległości 1 m. Na sygnał: DZIEŃ ucieka a NOC goni, na sygnał NOC odwrotnie. 4’ 4' Uczennica, które zdobędą największa liczbę szarf zostają nagrodzone plusami. Zabawę przeprowadzamy kilkakrotnie. Za złapanie partnera przyznajemy punkty. Uczennice z największą liczbą punktów nagradzamy plusami.
Zabawa orientacyjno- porządkowa „Labirynt” Uczennice ustawione w kolumnie czwórkowej na odległość ramion, podają sobie ręce tworząc w ten sposób korytarze. Tymi korytarzami przebiega wyznaczona para uczestników, z których jeden stara się pochwycić drugiego. Parze tej wolno przebiegać tylko korytarzami. Na sygnał prowadzącego kolumna wykonuje zwrotu w lewo, w prawo, w tył. Zmieniający się kierunek korytarzy utrudnia bieg i wymaga orientacji. Po schwytaniu uciekającego nauczyciel wyznacza nową parę. 5’
II. Część główna 25’
Ćwiczenia kształtujące o dużej obszerności ruchów Wybrane uczennice prezentują ćwiczenia według własnej intencji. Pozostali wykonują ćwiczenia. 4’ Nauczyciel zwraca uwagę aby wykonywane ruchy przebiegały w podstawowych płaszczyznach: czołowej, strzałkowej i poprzecznej.
Zabawy bieżne „Falstart” Uczennice stają trójkami obok siebie w odległości dwóch kroków, w wysokiej pozycji startowej. Środkowe dziecko z każdej trójki stara się szybko i niespodziewanie wyjść ze startu tak, aby zaskoczyć koleżanki, które go pilnują. Jeśli podczas startu nie zostanie schwytana i dobiegnie do mety, wówczas falstart się udał i zdobywa punkt „Starty sytuacyjne” Ćwiczące z poszczególnych grup ustawione w szeregu wykonują start i bieg na odcinku 15 m: - z siadu prostego - z siadu skrzyżnego - z podporu przodem - z leżenia tyłem - ze startu niskiego na komendę 4’ Nauczyciel dokonuje podziału na grupy uwzględniając szybkość i sprawność uczennic. Niećwiczący pełnią rolę sędziów, których zadaniem jest wyłonienie zwycięzców z poszczególnych biegów.
Zabawa rzutna „Nie daj piłki berkowi” Prowadzący podrzuca piłkę do góry. „Berek” stara się ją chwycić w powietrzu, lecz wszyscy inni przeszkadzają mu w tym i starają się także chwycić piłkę. Gdy uda im się złapać piłkę uciekają od berka i podają piłkę między sobą. „Berek” stara się piłkę przechwycić, jeśli mu się to uda wówczas „berkiem” zostaje ten, kto miał piłkę w ręku tuż przed schwyceniem jej przez „berka”. Po schwytaniu piłki przez „berka” zabawa rozpoczyna się od nowa. 4’
Zabawa z mocowaniem „Przeciąganie w parach” Uczennice ustawione parami, prawym bokiem do siebie z podaniem ręki wewnętrznej i oparciem nawzajem nogi wewnętrznej. Pary przeciągają się. 3’
Zabawa skoczna „Karuzela” uczennice tworzą 2 koła współśrodkowe, przy czym każda stojąca na obwodzie zewnętrznego koła trzyma za barki koleżankę z koła wewnętrznego. Uczennice podskakują obunóż pewną ilość razy w miejscu, po czym w podskokach przesuwają się w prawą stronę, potem skaczą w miejscu i w stronę przeciwną. Zabawę przeprowadzamy dwukrotnie, tak aby uczennice mogły zamienić się miejscami w kołach. 3’
III. Część końcowa
Zabawa ze śpiewem „Stonoga” Uczennice ustawiają się w jednym rzędzie układając ręce na biodrach współćwiczących przed nimi. Poruszają się po sali śpiewając piosenkę „Stonoga”. 1’
Zabawa uspokajająca „Minutka” Uczennice siedzą w siadzie skrzyżnym (plecy wyprostowane). Na sygnał prowadzącego każda z uczennic stara się ustalić, kiedy upłynie minuta od sygnału nauczyciela. Jeśli stwierdzi, że czas upłynął staje w miejscu. Wygrywa uczennica, która najtrafniej określiła czas. 1’ Korygowanie błędów postawy przez nauczyciela. Uczennica, która wygrywa zabawę zostaje nagrodzona plusem
Podsumowanie lekcji Zbiórka, przypomnienie celów lekcji i ocena ich realizacji. Ocena aktywności uczniów. Pożegnanie. 3’ Dwuszereg


Autor:

Jolanta Ewa Doruchowska

Ul. Żółkiewskiego 8
Skierniewice

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie