Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wlazł kotek na płotek

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6214 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to konspekt zajęcia do przeprowadzenia z małą grupą dzieci 6 letnich, u których obserwujemy trudności manualne, trudności z analizą i syntezą słuchową oraz słabą percepcję wzrokową. Zawarte w konspekcie ćwiczenia i zabawy prowadzone Metodą Dobrego Startu pomogą w przygotowaniu tych dzieci do nauki czytania i pisania.

Konspekt zajęcia prowadzonego Metodą Dobrego Startu

GRUPA DZIECI 6 LETNICH ( KOREKCYJNA)

TEMAT: OPRACOWANIE PIOSENKI „WLAZŁ KOTEK” I WZORU GRAFICZNEGO 3 B.

DOMINUJĄCE TRUDNOŚCI W ZESPOLE:
  1. Trudności manualne
    • słaba sprawność palców dłoni, brak koordynacji pracy obu rąk,
    • słaba koordynacja wzrokowo–ruchowa.
    • trudności w prawidłowym trzymaniu ołówka
    • szybkie męczenie się w czasie wykonywanych ćwiczeń
    • słabe opanowanie płynnego ruchu ręki
  2. Trudności z analizą i syntezą słuchową
    • trudności w rozumieniu poleceń słownych
    • trudności w zapamiętaniu, powtórzeniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań
    • mały zasób słów, trudności w opowiadaniu.
  3. Słaba percepcja wzrokowa
ZADANIE: Przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania przez rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych i ich integrację.

CELE OGÓLNE:
  • Podnoszenie poziomu analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej w oparciu o materiał wyrazowy i zdaniowy.
  • Bogacenie biernego i czynnego słownika przez opowiadania, opisy, rozmowy.
  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej w ćwiczeniach grafo motorycznych.
  • Usprawnianie ręki wiodącej.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
  • odpowiada prawidłowo na zadane pytania dotyczące ilustracji
  • słyszy różnicę w wypowiedzianych zdaniach: „Kot pije”. „Kot pije mleko”, w wyrazach „kot–kotek”, dzieli na sylaby, wyodrębnia pierwszą głoskę „k”, potrafi wymienić inne wyrazy z tą głoską.
  • rytmizuje tekst z jednoczesnym wykonywaniem ruchów rąk.
  • rysuje ołówkiem wzór graficzny po kropkach i w wyznaczonych liniach.
  • potrafi dokonać samokontroli i auto korekty.
METODA: Dobrego Startu – stymulowania rozwoju psychomotorycznego i rehabilitacji psychomotorycznej.

FORMA: zajęcie z zespołem dzieci (8 osób)
  • ćwiczenia ruchowe
  • ćwiczenia ruchowo–słuchowe
  • ćwiczenia ruchowo–słuchowo–wzrokowe
POMOCE: serca z imionami, tamburyno, kaseta magnetofonowa z piosenką, kaseta magnetofonowa z muzyką relaksacyjną, ilustracja do treści piosenki, plansza ze znakiem graficznym 3 B, wałeczki każdego trocinami dla każdego dziecka, tacki z kaszą dla każdego dziecka, wzór w folii dla każdego dziecka, pisaki sucho ścieralne, kartki z bloku, kredki, czyste zeszyty, ołówki, zamki błyskawiczne (6 sztuk), cymbałki (2 sztuki), cienka bibuła w arkuszach (po 2 dla każdego dziecka), czapki dla każdego dziecka (kotki).

LITERATURA:
  • M. Bogdanowicz „Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do 10 lat” Warszawa 1989 WSiP.
  • B. Kaja „Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz 1998 Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
  1. Wprowadzenie
    • Dzieci siedzą w kole, śpiewają piosenkę na powitanie:
      (Wszyscy są? Witam was, zaczynamy już czas.
      Jestem ja i jesteś ty. Raz, dwa, trzy).
    • Po piosence „Iskierka” – przekazanie kolejno uścisków z równoczesnym dmuchaniem na włosy kolegi.
    • Przedstawienie swoich imion ze zwróceniem uwagi na zapis imienia na papierowym serduszku.
    • Zabawa ze śpiewem (Głowa, ramiona, kolana, kostki...)
    • Zabawa „Różne sposoby powitania”–dzieci w rozsypce poruszają się po sali, na dźwięk tamburyna tworzą przed naucz. pary i zwrócone do siebie buziami witają się w sposób podany przez nauczycielkę (prawe dłonie, czoła, nosy, brody, palce...)
    • Słuchanie piosenki „Wlazł kotek” z kasety magnetofonowej, omówienie treści ilustracji do piosenki (zwrócenie uwagi na podział: koty domowe i dzikie).
    • Ćwiczenie słuchu fonemowego–porównywanie zdań: (Kot pije. Kot pije mleko).
      porównywanie wyrazów: (kot–kotek)
      podział tych wyrazów na sylaby (kot, ko–tek)
      wyodrębnienie pierwszej głoski
      wyszukiwanie wyrazów z głoską „k”
    • Ćwiczenia ortofoniczne–naśladowanie głosów zwierząt z głoską „k” w nazwie ( koza, kura, krowa, koń, kot ).
    • Zabawa „Miau” (odmiana zabawy „Zoom”). Nauczycielka rozdaje dzieciom czapki kotów. Dzieci stoją w kole, nauczycielka wyciąga rękę do przodu z zaciśniętą pięścią i kciukiem uniesionym do góry – mówi „miau...”.
      Wszystkie dzieci kolejno powtarzają gest (w różnym tempie).
    • Zabawy ilustrowane ruchem:
      • „Koty na spacerze” (prawa łapka, lewa, koci grzbiet, wąsiki)
      • „Kotki bawią się piłeczkami” – ugniatanie kulek z bibuły prawą i lewą ręką, przesuwanie kulek poprzez pstrykanie paluszkami)
      • „Drapieżne koty”– zaciskanie pięści, wysuwanie pazurków.
  2. Ćwiczenia ruchowo–słuchowe: (dzieci siadają przy stolikach)
    • Rytmiczne ćwiczenie pięści, dłoni, palców na woreczkach z trocinami przy śpiewie piosenki.
    • Rytmizacja tekstu:
      Wlazł (silne klaśnięcie nad głową)
      ko-/ tek / (lekkie uderzenia dłońmi o powierzchnię stołu)
      na (klaśnięcie nad głową)
      pło-/ tek / (uderzenia o stół)
      i mru-/ ga / (uderzenia dłońmi o uda)
    • Zabawa zamkami–rytmizacja tekstu połączona z rozsuwaniem i zamykaniem zamka. 6–ro dzieci kolejno rozsuwa zamek:
      Wlazł // ko-/ tek // na // pło-/ tek // (rozsuwanie kolejno zamka)
      i mruga (2 dzieci wykonuje ruch na cymbałkach)
      ła- / dna // to // pio-/ sen-/ ka // (zamykanie zamka)
      niedługa (cymbałki)
    • Ćwiczenia ruchowo–słuchowo–wzrokowe:
      • Pokaz, omówienie wzoru, demonstracja ćwiczenia palcem po wzorze (folia).
      • Odtwarzanie wzoru przez dzieci w powietrzu-ręką, potem nogą (z planszy, z pamięci).
      • Odtwarzanie wzoru różnymi technikami:
        1. . na tackach z kaszą,
        2. na folii pisakiem,
        3. na kartkach z bloku rysunkowego kredką,
        4. w czystym zeszycie ołówkiem.
      • Ocena prac.
      • Relaksacja „Kotki odpoczywają”–opowiadanie z podkładem muzycznym wprowadzające dzieci w stan relaksu.
      • Na zakończenie „Piosenka pożegnalna”.
Halina Rajwa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie