Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W królestwie Korlandii - wyprawa po skarb

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2001 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam państwu scenariusz zajęć otwartych dla rodziców. Propozycja ta jest podsumowaniem pracy z pierwszą częścią podręcznika dla klasy I Przygoda z klasą.

Chojnice, 16.10.2003r.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH

DLA RODZICÓW
Klasa: I d integracyjna


Autorzy: mgr Joanna Stoltman

mgr Maria Baczyńska


Termin spotkania: czwartek, 16.10.2003r., godz. 15.20 – 17.00


Miejsce spotkania: sala lekcyjna


Temat: „W królestwie Korlandii – wyprawa po skarb.”


Cele zajęć:

Uczeń:


· czyta zdania, krótkie teksty

· umie z pamięci wygłosić krótki wiersz

· potrafi sformułować zdanie z podanym wyrazem

· potrafi ułożyć zdanie z rozsypanki sylabowej

· umie twórczo myśleć i jest spostrzegawczy

· dodaje i liczy w zakresie 7

· porządkuje zbiory rosnąco

· stosuje się do reguł gry

· umie zbiorowo zaprezentować piosenkę i interpretować ją ruchem

· ulepi z plasteliny wybraną postać z bajki

· potrafi ułożyć zdanie z rozsypanki sylabowej

· dostrzega i docenia znaczenie własnej pracy dla powodzenia całości

· wykonuje pozytywny stosunek do zajęć, aktywnie w nich uczestnicząc.


Metody:

· oglądowe: pokaz, obserwacja

· operacyjne: ćwiczeń i praktycznego działania

· poszukujące: problemowa


Formy:
· indywidualna

· grupowa jednolita, zróżnicowana

· zbiorowa


Środki dydaktyczne:


· 7 kolorowych brystoli ( błękitny, czerwony, żółty, pomarańczowy, granatowy, zielony, różowy) z narysowanymi konturami drzwi komnat. Drzwi te są nacięte tak, aby można je było otworzyć;

· 7 kopert ( ponumerowane od 1 do 7) z zapisanymi na kartkach zadaniami;

· książka ucznia 1 – „ Przygoda z klasą”;

· plastykowa bramka – przyrząd gimnastyczny;

· zagadki zapisane na kartkach;

· kartki z numerkami od 1 do 19;

· kartki z zapisanymi wyrazami potrzebnymi do ułożenia bajki;

· kolorowy arkusz papieru A4 ,na której napisany jest list od króla;

· 9 kompletów siedmioelementowych zbiorów – 1 komplet zawiera 7 kartek, na których z jednej strony narysowana jest określona ilość elementów (od 1 do 7). Na odwrocie napisane są sylaby, które po prawidłowym wykonaniu zadania utworzą hasło. Dwie ostatnie sylaby zapisane są świecą woskową;

· skrzynka – skarb – kolorowe korale, dyplomy dla każdego ucznia, cukierki dla rodziców i dzieci;

· przybory: kredki, plastelina, podkładki, ołówek, kostki do gry;

· ankiety dla rodziców.


Literatura:

Książka nauczyciela nr1 do podręcznika „Przygoda z klasą I” , WSiP, Warszawa 2002

Bissinger – Ćwierz U., „Muzyka i ruch dla każdego“, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Zabawy Klanza, Lublin 1999

Przebieg zajęć:

1. Powitanie uczestników i zaproszenie do zajmowania przygotowanych przez dzieci miejsc ( każdy rodzic siedzi na przeciwko swego dziecka).


2. Odczytanie tajemniczego listu.

Po zajęciu przez wszystkich uczestników miejsc, do klasy wchodzi

kurier ( poproszony przez nas wcześniej pracownik socjalny), który

wyjaśnia wszystkim, że otrzymał polecenie od bogatego człowieka, aby

dostarczyć uczniom klasy I d ten oto list.

Kurier wręcza nauczycielowi( zawiązany czerwoną tasiemką, ) list, po

czym żegna wszystkich i wychodzi z sali.

Nauczyciel odczytuje głośno tajemniczy list, którego treść brzmi następu-

jąco:

Kochani!

Witam Was wszystkich w królestwie Korlandii! Jestem przekonany, że będziecie się tu dobrze czuć. Bardzo żałuję, ale nie mogę Wam towarzyszyć, ponieważ wraz z mymi rycerzami wyruszyłem w daleką drogę by pokonać strasznego potwora.
Aby wynagrodzić Wam moją nieobecność chciałbym dać Wam coś drogocennego. Ponieważ nie mogę wręczyć Wam tego osobiście, skarb ten musicie odnaleźć sami. Powinniście wiedzieć, że dobrze go ukryłem, by nikt go nie skradł. Aby do niego dotrzeć, musicie przejść 7 komnat mego zamku. Do kolejnych sal możecie wejść tylko wtedy, gdy wykonacie zadanie umieszczone na drzwiach.

Powodzenia!
Pozdrawiam Karol I
Król Korlandii


Po odczytaniu listu nauczyciel wspólnie z dziećmi analizuje jeszcze raz

jego treść, sprawdzając czy aby na pewno wszyscy wiedzą na czym

będzie polegała ich tajemnicza wyprawa po skarb.


3. Zdobywanie kolejnych komnat.

KOMNATA NR 1

Jedno z dzieci odszukuje komnatę z numerem 1( kolorowe drzwi komnat porozwieszane są w różnych miejscach sali). Po odszukaniu właściwych drzwi, podchodzi do nich i odwiązuje umieszczoną na nich kopertę, w której zapisane jest zadanie. Uczeń odczytuje treść polecenia:

Drzwi komnaty zostaną otwarte, jeśli dzieci wspólnie z rodzicami odśpiewają i zatańczą „ Magiczną liczbę 7”.

Po odczytaniu zadania, rodzice wraz z uczniami wychodzą na środek sali. Ponieważ piosenka ta i taniec są znane jedynie dzieciom, uczniowie uczą śpiewu i tańca swoich rodziców. Najpierw śpiewają i tańczą sami uczniowie, a potem czynią to wspólnie z rodzicami.

Tekst: Czy znasz, czy znasz
Magiczną liczbę siedem? Bis
Tak jest jeden.
Czy znasz, czy znasz
Magiczną liczbę siedem? Bis
Tak jest jeden.
Tak jest dwa.
( itd.)
Tak jest siedem.

Taniec:
Ustawienie: koło, trzymamy się za ręce.
- maszerujemy w kole trzymając się za ręce raz w prawą stronę, raz w lewą śpiewając oba pierwsze wersy; przy
- tak jest jeden – tupiemy prawą nogą;
- tak jest dwa – tupiemy prawą nogą;
- tak jest trzy – klękamy na prawe kolano;
- tak jest cztery – klękamy na lewe kolano;
- tak jest pięć – podpieramy się prawym łokciem;
- tak jest sześć – podpieramy się lewym łokciem;
- tak jest siedem – podpieramy się czołem;
Uwaga! Za każdym razem wykonujemy gesty po kolei, od pierwszego zaczynając.

Po wykonaniu zadania rodzice wraz z dziećmi przechodzą pod bramką ( przyrząd gimnastyczny) mówiąc słowa wiersza A. Dereń pt. „ Bajka na okrągło”.

„ Bajka na okrągło”
Zamek ten bramy ma.
Jedną bramą wejdę ja.
A za bramą, co dwa kroki,
Stoją sobie wielkie smoki.
Ale wcale się nie boję,
I za bramą sobie stoję.
Zamek ten bramy ma.
Jedną bramą wejdę ja...

Po przejściu wszystkich uczestników pod bramką, nauczyciel wybiera jedno z dzieci, które podchodzi do drzwi komnaty nr 1, po czym rozwiązuje wstążkę i otwiera je. Jest to znak wykonania pierwszego zadania i jednocześnie przejścia przez pierwszą komnatę( czynności te powtarzane są przy każdej następnej komnacie).


KOMNATA NR 2

Kolejny uczeń odszukuje drzwi komnaty nr 2, odwiązuje kopertę i czyta umieszczone w niej zadanie:

Gra matematyczna – „ Do siedmiu”, książka ucznia 1, strona 82.
Jest to gra dla dwóch osób – rodzic gra ze swoim dzieckiem. Do jej przeprowadzenia potrzebna jest plansza ( 16 pól) kredki w dwóch kolorach po jednym dla każdego gracza, i kostka. Na każdym polu narysowana jest pewna liczba kropek: od 1 do 6. Zadaniem graczy jest uzupełnienie jak największej liczby pól w taki sposób, aby znalazło się na nich po 7 kropek. Ten zawodnik, który uzupełni w ten sposób więcej pól, wygrywa. Zawodnik rozpoczynający grę rzuca kostką. Jeśli wypadną mu 3 oczka, szuka takiego pola planszy, które, po dorysowaniu trzech kropek, będzie miało ich 7.

Po wykonaniu zadania następuje przechodzenie pod bramką – te same czynności, jak w komnacie nr 1.


KOMNATA NR 3.

Zadanie: Rozwiąż zagadki.

Nauczyciel podchodzi do każdej pary (rodzic – dziecko) z koszykiem, w którym umieszczone są karteczki z napisanymi zagadkami. Dzieci losują jedną zagadkę i wspólnie z rodzicem starają się ją przeczytać i rozwiązać.

Po odgadnięciu rozwiązania każda para kolejno, głośno czyta treść zagadki i podaje prawidłowe hasło.


Przejście pod bramką.

Otworzenie drzwi komnaty.

Odszukanie komnaty nr 4.


KOMNATA NR 4

Odczytanie zadania:

Wspólnie z rodzicem ulep z plasteliny rycerza i smoka.
Dzieci wspólnie z rodzicami pracują w parach i lepią smoka i rycerza.

Wykonanie tego zadania otwiera drzwi komnaty nr 4.


KOMNATA NR 5

Odczytanie zadania:

Ułóżcie wspólnie bajkę z zastosowaniem wylosowanych wyrazów.
Nauczyciel podchodzi do każdego dziecka z koszykiem, w którym znajdują się karteczki z zapisanymi wyrazami, a na ich odwrocie są numerki od 1 do 19.

Rodzice również losują karteczki z numerkami.

Każdy z uczestników musi dobrać się w pary. Rodzic, który ma np. numer 7 musi odszukać dziecko z numerem 7. W tym zadaniu rodzic pracuje z innym dzieckiem, a uczeń z innym rodzicem.

Opowiadanie bajki rozpoczyna para z numerem 1, potem para numer 2, itd.

Każda z par wypowiada tylko jedno zdanie z wylosowanym wyrazem. Zdanie to musi być kontynuacją wypowiedzi poprzedniej pary tak, aby powstała bajka.

Bajka ta otwiera komnatę nr 5.

Wyrazy zapisane na kartkach:
1) król 2) Karol, 3) królowa, 4) Karolina, 5) królestwo Korlandia,
6) mała księżniczka, 7) siedem wróżek, 8) siedem koralików,
9) mądrość i uroda, 10) apetyt, 11) posłuszeństwo, 12) pilność,
13) przyjaźń i radość, 14) rzemyk, 15) szyja, 16) zguba, 17) książę,
18) ślub, 19) magia koralików.

KOMNATA NR 6

Odczytanie zadania:

Wykonaj polecenie 4 znajdujące się w książce ucznia 1, na stronie 93.
Uczestnicy spotkania pracują w parach,( tym razem dziecko ze swoim rodzicem).

Zadanie polega na sprawdzeniu czy droga prowadzi do zamku – rozwiązanie labiryntu.

Wykonanie zadania otwiera komnatę nr 6.


KOMNATA NR 7

Odczytanie zadania:

Uporządkuj zbiory rosnąco. Pracujcie w czteroosobowych grupach.
Po wykonaniu zadania znajdziecie się w komnacie 7. Tu ukryty jest skarb.
Nauczyciel rozdaje grupom ( dwóch rodziców i dwoje dzieci) po jednym komplecie zbiorów. Dzieci wspólnie z rodzicami rozkładają karty i porządkują je we wskazany sposób. Następnie nauczyciel poleca dzieciom odwrócić kolejne karty ze zbiorami na drugą stronę, ponieważ będą mogły sprawdzić, czy prawidłowo wykonały zadanie, a jednocześnie otrzymają wskazówkę, gdzie mają szukać skarbu.

Po odwróceniu kart na drugą stronę, odczytują zapisane na zbiorach sylaby tworzące ważną dla nich informację:

Skar – bu – szu – kaj w

1 2 3 4 5 6 7

Dwóch ostatnich sylab nie widać, ponieważ zapisane są świecą woskową. Nauczyciel poleca zakolorowanie kart kredką. Po pokolorowaniu kart dzieci odczytują całą wskazówkę: Skarbu szukaj w szafie.
Dwoje wybranych dzieci ( ze względu na małą ilość miejsca w klasie) szuka we wszystkich szafach w klasie.

Odkrycie ukrytego skarbu i podzielenie go między wszystkich uczestników zabawy ( dzieci otrzymują dyplomy za udział w I Integracyjnych Prezentacjach Artystycznych Dzieci i Młodzieży w związku z „ Rokiem Niepełnosprawnych”, natomiast rodzice i dzieci otrzymują cukierki).


4. Poproszenie rodziców o wypełnienie ankiet dotyczących ich opinii na temat zajęć.


5. Podsumowanie zajęć i podziękowanie uczestnikom za aktywny w nich udział.




Opracowała:
Joanna Stoltman

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie