Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Recenzja książki Andrei Hielscher Zabawy na postrzeganie w lesie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1488 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jestem nauczycielką przedszkola z długoletnim stażem i wiem jak ważną rolę w rozwoju małego dziecka odgrywa naturalne środowisko. Zachęcam osoby zainteresowane (nie tylko nauczycieli) aktywną formą spędzania czasu z dziećmi do skorzystania z propozycji zabaw zawartych w książce, które można wykorzystać nie tylko w lesie.

Książka została napisana z przeznaczeniem dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych jak również rodziców i wychowawców.
Na wstępie autorka porusza problem, jaki niosą ze sobą osiągnięcia współczesnej techniki a mianowicie poprzez możliwość przekazywania i odbierania obrazów czy dźwięków z daleka, rozmawiania lub pisania na odległość, często dochodzi do zaniedbywania wrażeń zmysłowych i fizycznych. Zwraca uwagę na aktywność, która jest szczególnie ważna w rozwoju dziecka w każdym wieku. To właśnie poprzez aktywność dziecko ma możliwość zdobywania doświadczeń, dlatego tak ważne jest bezpośrednie, zmysłowe przeżywanie swojego otoczenia i odczuwanie w nim samego siebie.
Dla autorki takim miejscem, w którym dziecko poznaje otoczenie wszystkimi zmysłami, w naturalny sposób zdobywa wiedzę o otaczającym go świecie jest las. O każdej porze roku jest on inny, zmieniają się w nim kolory, zapachy, odgłosy, ale jednocześnie jest tajemniczy i pełen przygód. To właśnie w lesie – podkreśla autorka, dziecko może patrzeć, słuchać, wąchać, dotykać oraz smakować a poprzez to doświadcza nowych rzeczy i samo niejako staje się częścią składową otoczenia. Tego typu przeżycia są istotnym elementem rozwoju każdego dziecka, zapisują się w ich pamięci, budzą w nich gotowość do przejmowania odpowiedzialności, uczą szacunku i dbania o środowisko naturalne.
W dalszej części książki autorka podaje wskazówki dotyczące posługiwania się propozycjami. Sugeruje, aby nie traktować przedstawionych propozycji jako gotowych przepisów, ale dopasować je do potrzeb, zainteresowań i możliwości rozwojowych dzieci z danej grupy.
Nie pomija również autorka sprawy bezpieczeństwa, o którym powinien pamiętać każdy nauczyciel, a które w mojej pracy z dziećmi jest zawsze na priorytetowym miejscu, bo nawet jeśli dziecko czegoś się nie nauczy nie zrobimy mu tak dużej krzywdy jak wówczas, gdy dozna jakiegoś urazu. Autorka podaje kilka ważnych wskazówek, zanim rozpoczniemy jakąkolwiek zabawę. Najpierw należy zbadać, gdzie znajduje się las, potem zastanowić, czy potrzebne jest pozwolenie leśniczego, czy potrzebni są rodzice do pomocy i czy dzieci chętnie wezmą udział w zabawie. Ponadto należy zwrócić uwagę na odpowiedni ubiór (ma być wygodny i nie stanowić obawy w razie pobrudzenia). Następną ważną zasadą dla autorki jest prawo każdego dziecka do indywidualnego postrzegania i do własnej interpretacji otaczającej go rzeczywistości.
Pozostała część książki jest poświęcona opisowi zabaw. Zostały one pogrupowane w następujący sposób:
• Szybkie zabawy
• Spacery
• Z zawiązanymi oczami
• Długie zabawy
Każda z zabaw zawiera opis przebiegu, propozycje innego wariantu, czas trwania oraz przeznaczenie (wiek dzieci biorących udział w zabawie). Do każdej z zabaw podaje autorka zestaw potrzebnych materiałów (np. lornetka, szkło powiększające, opaski na oczy itp.) oraz uwagi dotyczące przeprowadzenia zabaw. Moim zdaniem wskazówki pedagogiczne są w tej książce niezwykle cenne, szczególnie dla nauczycieli z krótkim stażem zawodowym.
W grupie „Szybkie zabawy” autorka zamieściła propozycje szesnastu zabaw rozwijających między innymi wyobraźnię dzieci, uaktywniających zmysł wzroku, słuchu, węchu oraz dotyku. Rozwijają one u dzieci zdolność obserwacji, wypowiadania się, zręczność, zwinność, koncentrację uwagi oraz pamięć.
Kolejna grupa to zabawy zatytułowane „Spacery”. Autorka opisuje osiem tego typu zabaw. Zabawy te przede wszystkim rozwijają spostrzegawczość, uczą poznawania przyrody różnymi zmysłami.
Zabawy „Z zawiązanymi oczami” to przede wszystkim zabawy opierające się na zaufaniu, wymagające współpracy, rozwijające w szczególności zmysł słuchu i dotyku. W książce opisanych jest dziesięć tego typu zabaw: „Wyczucie w palcach”, „Moje drzewo” i inne.
W grupie „Długie zabawy” opisanych jest pięć zabaw. Najbardziej fascynującą spośród wszystkich opisanych zabaw jest zabawa pt. „Nocą w lesie”. Jest ona przeznaczona dla dzieci od 6 lat. Mają one możliwość przeżycia nowych doświadczeń, dowiedzenia się prawdy o tym, czy nocą rzeczywiście panuje w lesie cisza. Zabawę można uatrakcyjnić nocnym piknikiem, podczas którego umożliwimy dzieciom przeżyć smakowych.
Autorka w sposób prosty i przejrzysty dokonała wyżej wymienionego podziału zabaw. Moim zdaniem książka ta została napisana w sposób dostępny nie tylko dla nauczycieli i wychowawców ale też dla rodziców. Cechuje ją różnorodność pomysłów i propozycji zabaw. Autorka napisała tę książkę z myślą o wykorzystaniu tych zabaw w lesie. Myślę jednak, że w sytuacji, kiedy dostęp do lasu jest utrudniony lub raczej niemożliwy można je wykorzystać podczas zabaw w parku, na łące a nawet ogródku przedszkolnym.
Brak jest w tej książce podsumowania, według mnie swoistej zachęty do spędzania z dziećmi większej ilości czasu na świeżym powietrzu. Oprócz zalet płynących z tego, co daje nam las rodzice i wychowawcy powinni wiedzieć również, jak wiele tracą ich dzieci, gdy „odcinamy” je od takiej formy spędzania wolnego czasu. Dla młodszych dzieci zabawy na świeżym powietrzu pozwalają na eksperymentowanie, odkrywanie nowych, ciekawych rzeczy i zjawisk i ułatwiają dziecku odnalezienie się w nim. Dlatego należy uświadomić rodzicom, dlaczego warto posyłać dzieci do przedszkola. Instytucja ta pozwala dzieciom na uporządkowane poznawanie świata, a rodzice nie zawsze w przeciwieństwie do nauczycielek potrafią przekazać tę wiedzę w sposób usystematyzowany.
Podsumowując muszę zauważyć, że książka A. Hielscher jest zbiorem cennych, ciekawych i pełnych pomysłu zabaw do wykorzystania w przedszkolu, szkole i domu rodzinnym. Jako nauczycielka przedszkola z pewnością z niej skorzystam i oczywiście polecam.

Małgorzata Niedośpiał

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie