Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia i zabawy rozwijające orientację zmysłową, przestrzenną i kierunkową

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 19623 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

opracowała Danuta Szymańska

Ćwiczenia i zabawy rozwijające orientację zmysłową, przestrzenną i kierunkową

     Dziecko specjalnej troski, tak jak każde inne dziecko, musi mieć swoje określone miejsce w społeczeństwie, swoje prawa i obowiązki. Jego niepodważalnym prawem jest rozwój, który powinniśmy wspomagać. Proces uczenia się małego dziecka, w tym również dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, polega na dążeniu do wiedzy, umiejętności i doświadczeń. Proponowane ćwiczenia i zabawy mogą zostać wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak też stanowić część zajęć z mniejszymi grupami dzieci.

     Zebrane i opisane zabawy mogą być wykorzystane przez nauczycieli i terapeutów w pracy z dziećmi : z porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, w zakresie motoryki, mowy, myślenia pojęciowego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym, niesprawnymi ruchowo (motoryka duża i mała), z deficytami rozwojowymi .

     Poznawanie poprzez zmysły to zdolność do odbioru specyficznych bodźców środowiska, analizy i przekształcania ich w energię procesu nerwowego. Narządy zmysłów składają się z właściwych elementów odbiorczych czyli receptorów oraz aparatu pomocniczego, który jest niezbędny do odpowiedniego ukształtowania bodźca działającego na receptory

     Głównym celem pracy na etapie pierwszym jest dostarczenie bodźców, które pobudzają i uaktywnią zmysły, przygotowując tym samym dziecko wejścia w kolejny etap rozwoju psychoruchowego.

     Proponowane ćwiczenia zostały podzielone na cztery grupy:

  • ćwiczenia zmierzające do poznania samego siebie;
  • ćwiczenia zmierzające do poznania doznań termicznych;
  • ćwiczenia zmierzające do rozpoznawania różnych struktur powierzchniowych;
  • ćwiczenia zmierzające do poznania drugiej osoby, sposobów komunikowania się z drugim człowiekiem, przekazywania mu informacji ,emocji.
Ćwiczenia zmierzające do poznania samego siebie

      Grupa ćwiczeń mająca ogromne znaczenie dla rozwoju orientacji w schemacie własnego ciała. Dziecko poznając własne ciało, wyznacza jego granice, co pozwala mu na ukształtowanie poczucia własnej tożsa mości i odrębności. Ćwiczenia pozwalające na poznanie własnych rąk: zaciskanie pięści , otwieranie dłoni, składanie dłoni na stronie wewnętrznej i zewnętrz , wyczuwanie dłoni, palców poprzez uderzanie w swoje nogi i w pod łogę (jedną ręką, obiema, palcami);
  • ćwiczenia pozwalające na poznanie i wyczuwanie własnych nóg: dotykanie stopą podłoża, uderzanie stopą o podłoże,
  • poznawanie brzucha (leżenie na brzuchu, przemieszczanie się w pozycji leżącej na brzuchu: dookoła własnej osi, do przodu, do tyłu);
  • oglądanie swojej sylwetki w lustrze
  • nazywanie części ciała, pokazywanie ich na sobie i drugiej osobie. Wspaniałym uzupełnienie powyższych zabaw są ćwiczenia i zabawy prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego W Sherborne (Bogdanowicz, 1992).
Ćwiczenia zmierzające do poznania doznań termicznych

     Najbardziej korzystną formą zajęć z dziećmi są ćwiczenia w wodzie. Pozwalają one dziecku na poznanie możliwości własnego ciała, rozwijają motorykę dziecka, dają możliwość wykonywania odpowiednich ćwiczeń w połączeniu z reakcją na doznania termiczne.

     W tej grupie wyodrębniamy zabawy i ćwiczenia z wodą

      Podczas prowadzenia ćwiczeń dostarczamy dziecku poprzez for mę zabawy i bezpośredni kontakt z wodą wielu doznań zmysłowych. Dziecko poznaje, jaka jest woda:
  • określa, czy jest ciepła, zimna, czysta czy brudna;
  • próbuje (rozpoznaje smaki);
  • obserwuje zmiany stanów skupienia, np. gotowanie wody - co można zrobić z gotowanej wody (zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo), za marzanie wody, topienie lodu ? zimowe zabawy; nalewa, przelewa, barwi.
Ćwiczenia zmierzające do rozpoznania różnych struktur powierzchniowych

     Dziecko w pierwszym okresie swojego życia poznaje otoczenie poprzez manipulowanie różnymi przedmiotami. Dotykając ich powierzchni, wyczuwa strukturę przedmiotu. Poprzez opuszki palców, wargi, język - receptory dotyku, dziecko gromadzi informacje o posiadanym przedmiocie. Rozpoznaje przedmioty dla niego miłe i te, które są odbierane jako nieprzyjemne. Dostarczane przedmioty do ćwiczeń powinny mieć zróżnicowaną strukturę powierzchniową.

     Przykładowe ćwiczenia i zabawy:
  • wyczuwanie powierzchni po której chodzę (chodniczek o zmiennej fakturze powierzchni);
  • dotykanie przygotowanych materiałów różnymi częściami ciała (całą dłonią, opuszkami palców, grzbietem dłoni, stopą, palcami stopy),chwytanie ich, podrzucanie;
  • zabawa ?Czarodziejski worek": wyszukiwanie przedmiotów, rozpoznawanie ich, wskazywanie na obrazku, odgadywanie nazw ukrytych przedmiotów.
Rozróżnianie i grupowanie przedmiotów o takiej samej fakturze:
  • segregowanie przedmiotów ze względu na rodzaj powierzchni (struktury);
  • łączenie w pary przedmiotów o przeciwstawnych cechach powierzchni(np. gładka - szorstka; miękka - twarda);
  • zabawy z wykorzystaniem materiału plastycznego (dotykanie, ugniatanie, ściskanie, rozciąganie)
Ćwiczenia zmierzające do poznania drugiej osoby, sposobów komunikowania się z drugim człowiekiem, przekazywania mu informacji i wyrażania emocji

      Przekazywanie informacji odbywa się na wielu płaszczyznach. Drogą komunikatu werbalnego, który jest największym osiągnięciem, a zarazem najtrudniejszym do opanowania sposobem porozumiewa nia się człowieka; drogą niewerbalną, poprzez przekazywanie i odbieranie komunika tów zmysłami. Dziecko od pierwszych dni życia uczy się ich rozumienia. Poprzez obserwację, naśladownictwo zdobywa doświadczenie i poznaje otoczenie. Z czasem uczy się reakcji na przekazywane znaki od drugiej osoby, rozpoznaje treść emocji i przekazywane intencje. Zdobycie ich warunkuje prawidłowy rozwój dziecka.

      Przykładowe ćwiczenia mające na celu rozwijanie sposobów komunikowania się oraz zmierzające do poznania drugiej osoby:
  • naśladowanie wydawanych odgłosów (stukania, klaskania, wydawania dzwięków przez przedmioty);
  • naśladowanie wskazywania części ciała;
  • naśladowanie sposobu wykorzystania i posługiwania się różnymi przedmiotami;

źródło: "Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju" Katarzyna Krajewska, Anna Franczyk - Oficyna Wydawnicza Impuls wyd. I i późniejsze (str. 5, 10, 12, 34 i inne)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie