Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprwaozdanie z realizacji PRZ za okres 01.09.2003 - 31.05.2006

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1603 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jestem nauczycielem nauczania zintegrowanego z szesnastoletnim stażem pracy. Przedstawiam treść mojego sprawozdania z planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Być może ułatwi ono komuś pracę przy tworzeniu opisów i analiz.
Radzonków 30.05.2006Barbara Zdebel
Nauczyciel mianowany
Szkoła Podstawowa nr 2
W Radzionkowie.





SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
PLANU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
ZA OKRES OD 01.09.2003-31.05.2006



„... mów dziecku, że jest dobre,
że może, że potrafi”
Janusz Korczak




Jestem Nauczycielką nauczania zintegrowanego z szesnastoletnim stażem pracy. Ukończyłam studia magisterskie z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu oraz studia podyplomowe z historii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jestem również absolwentka Akademii Ekonomicznej w Katowicach gdzie ukończyłam studia Zarządzanie Oświatą i Dydaktyka Przedsiębiorczości.

Od 1990r pracują w Szkole Podstawowej nr 2 w Radzionkowie jako nauczyciel nauczania zintegrowanego.
W październiku 2000 roku otrzymałam akt nadania na stopień nauczyciela mianowanego.
Pierwszego września 2003r rozpoczęłam staż zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego zaplanowany na 2 lata i 9 miesięcy. Stworzyłam plan rozwoju zawodowego będący kontynuacją realizowanych wcześniej zadań dydaktyczno-wychowawczych, a zarazem podstawą do podejmowania nowych działań w ramach pełnionych obowiązków zawodowych.
Plan ten powstał z oparciu o analizę moich możliwości i aspiracji, potrzeb szkoły, dzieci i rodziców. Podstawowym celem podejmowanego stażu było podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez ciągłe doskonalenie własnego warsztatu pracy i metod, tworzenie i wdrażanie nowych programów, rozwijanie umiejętności budowania właściwego klimatu współpracy z uczniami i rodzicami, pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi, po to, by zapewnić dzieciom warunki do wielostronnego rozwoju osobowości.
Realizując założenia planu wyrobiłam w sobie potrzebę śledzenia i dokładnej znajomości prawa oświatowego, uczestniczyłam w szkoleniach:

Ø „Awans zawodowy nauczycieli” („Edukator” Katowice),
Ø „Awans zawodowy nauczyciela mianowanego” (WOM Katowice)

Sprawozdanie z relacji zadań określonych na czas stażu przedstawiam poniżej wg obowiązujących obecnie paragrafów.



§8 ust 2 p.1

UZYSKANIE POZYTYWNYCH EFEKTÓW W PRACY DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ LUB OPIEKUŃCZEJ NA SKUTEK WDROŻENIA DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU DOSKONALENIE PRACY WŁASNEJ I PODNIESIENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY, A W PRZYPADKU NAUCZYCIELI O KTÓRYCH MOWA W ARTYKULE 9E UST. 1-3 KARTY NAUCZYCIELA – UZYSKANIE POZYTYWNYCH EFEKTÓW W ZAKRESIE REALIZACJI ZADAŃ ODPOWIEDNIO NA RZECZ OŚWIATY, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIA W SPRAWIE NIELETNICH, W ZWIĄZKU Z ZAJMOWANYM STANOWISKIEM LUB PEŁNIONĄ FUNKCJĄ.


Mówiąc o efektywności pracy nauczyciela, najczęściej porusza się problem jego przygotowania merytorycznego i metodycznego. Efektywność w nauczaniu w dużej mierze zależy od wiedzy jaką ma nauczyciel. Będąc tego świadoma, w latach 2003-2006 brałam aktywny udział w Wewnątrzszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli (WDN):

SZKOLENIA WDN· 8 października 2003 -„ Zagrożenia wychowawcze w szkole i działania zapobiegawcze”

· 9 marca 2004 - „Praca wychowawcy klasy – jak radzić sobie z trudnościami”

· 23.03. 2004 – „Jak pomóc uczniom uczyć się”

· 3 listopada 2004 - „ Metody aktywizując w warsztacie pracy nauczyciela humanisty”

· 3 listopada 2004 – „Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych

· marzec 2005 – „Gry i zabawy w rozwoju ogólnej sprawności fizycznej”

· 5 kwietnia 2005 – „Przyczyny i sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym”

· wrzesień 2005 – „Tworzenie planu wynikowego”

· październik 2005 – „Rozwijanie zainteresowań twórczo- teatralnych w okresie wczesnoszkolnym”.

· listopad 2005 - „Korzystanie z internetowego serwisu na przykladzie wywiadówki on-line”

· czerwiec 2006 – „Hospitacja diagnozująca w kształceniu zintegrowanym”

Doskonaląc swoje umiejętności dydaktyczne uczestniczyłam w lekcjach otwartych moich kolegów i koleżanek:

· Marzec 2003 – lekcja otwarta przeprowadzona przez mgr Lucynę Królikowską nt. „Jak radzić sobie z trudnoiściami w adaptacji do życia szkolnego w nawiązaniu do bajki A. Mickiewicza – Przyjaciele”

· Marzec 2005 – lekcja otwarta przeprowadzona przez W. Trzensiok nt. „gry i zabawy ruchowe”

· Październik 2005 – lekcja otwarta przeprowadzona przez mgr M. Ligoń nt. „Rozwijanie zainteresowań twórczo – teatralnych dzieci na podstawie inscenizacji lektury Kozucha – Kłamczucha”

Wymiana poglądów i doświadczeń po takich zajęciach była dla mnie najlepszą szkołą metodyki i dydaktyki. Lekcje te były inspiracją do twórczych poszukiwań i stosowania różnorodnych metod nauczania.

Wszystkie wymienione wyżej i opisane szkolenia WDN i lekcje otwarte uważam za bardzo przydatne w mojej pracy dydaktycznej i wychowawczej. Planując zajęcia korzystałam ze zdobytej wiedzy lub pogłębiałam ją sięgając po nową literaturę. Dzięki temu zajęcia były ciekawsze, bogatsze w nowe rozwiązania metodyczne. Zdobywanie coraz to nowych doświadczeń znacznie wzbogaciło mój warsztat pracy mojej i szkoły.

Świadoma konieczności stałego doskonalenia warsztatu i metod pracy jako nauczyciel nauczania zintegrowanego ukończyłam różne formy doskonalenia zawodowego. Najciekawsze z nich to:


· „Co robić aby dzieci nas słuchały. Efektywne formy komunikowania się z dziećmi” (szkolenie zorganizowane przez CDN „Edukator )
· „Agresja u dzieci” (szkolenie zorganizowane przez CDN „Edukator” )
· „Doskonalenie zdolności poznawczych uczniów klas I-III”
· „Wynikowy plan nauczania”
· „Edukacja regionalna w nowej szkole”
· „Prezentacja systemu pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
· „Hospitacja diagnozująca”
· „Pierwsza pomoc przed lekarska”

Udział w przedstawionych wyżej doskonaleniach zawodowych przyczynił się do pogłębienia mojej wiedzy i poszerzenia umiejętności zawodowych, które bezpośrednio wykorzystywałam w pracy z dziećmi oraz w kontaktach z ich rodzicami.
Gruntowna w wiedza, autorytet wynikający z poziomu intelektualno-kulturalnego, odpowiednie sprawności i kompetencje nauczyciela są najlepsza gwarancją jego sukcesów i unikania porażek oraz niepowodzeń w pracy. Szkolenia te pomogły mi zweryfikować doświadczenie i wyciągnąć ciekawe wnioski do dalszej pracy. Bez wątpienia wpłynęło to na podniesienie jakości pracy szkoły.
Wraz ze zmieniającymi się aktami prawa oświatowego na bieżąco modyfikowałam i tworzyłam nowe dokumenty wewnątrzszkolne.
W październiku 2003 roku współtworzyłam Plan Rozwoju Szkoły. Na podstawie Wewnętrznego Mierzenia Jakości Pracy Szkoły, którego celem było zebranie informacji o wszystkich obszarach działania szkoły, wskazano jej silne i słabe strony. Przyjmując określone standardy i wskaźniki jakości oraz wykorzystując wyniki przeprowadzonych badań ( wywiady, ankiety, rozmowy, hospitacje) stworzyłyśmy Plan rozwoju Szkoły na lata 2003- 2006. Prace nad tworzeniem Planu przebiegały wg następujących etapów:

- Powołanie zespołu do opracowania Planu
- Utworzenie harmonogramu pracy i podział obowiązków
- Analizowanie wyników badań dotyczących potrzeb edukacyjnych rodziców, nauczycieli i uczniów
Moje zadanie polegało na określeniu ogólnych celów szkoły w zakresie kształcenia, opieki i wychowania oraz organizacji i zarządzania na lata 2003 i 2004

W oparciu o wyniki Wewnętrznego Mierzenia Jakości Pracy Szkoły, które zostały przedstawione w Raporcie dnia 11 X 2004 roku współtworzyłam Program Naprawczy Szkoły. Program ten obejmował cztery obszary wymagające poprawy i w założeniu odpowiadał zadaniom na które należy zwrócoć szczególną uwagę i których realizację trzeba podjąć aby usprawnić przebieg kształcenia, wychowania i profilaktyki oraz przepływu informacji

Kolejnym przedsięwzięciem, którego się podjęłam było opracowanie i wdrożenie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Klas I-III. Wspólnie z koleżankami, z zespołu kształcenia zintegrowanego opracowałyśmy kryteria ocen, by w sposób precyzyjny i pełny oceniać uczniów we wszystkich dziedzinach edukacyjnych.

Do bardzo ważnych zadań szkoły zaliczyć należy prawidłowe kształtowanie pracy z rodzicami. Aby proces ten przebiegał harmonijnie i jak najbardziej efektywnie, należy go właściwie zaplanować. W roku szkolnym 2003/2004 opracowałam Plan Współpracy z Rodzicami, gdzie jasno określiłam formy współpracy orz sposoby ich realizacji. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom rodziców wobec wspomagania ich w działaniach dydatyczno-wychowawczych opracowałam i wygłosiłam dla nich referaty:

· „Przemoc wśród dzieci”
· „Telewizja w życiu dziecka”
· „Wpływ rodziny na wykorzystanie czasu wolnego”

W 2003 i 2004r. brałam udział w organizowaniu imprez środowiskowych w tym rodzinnych festynów szkolnych. Na imprezy te przygotowywałam występy artystyczne, konkursy, loterie fantowe i bufety kulinarne, z których dochód przeznaczony był na potrzeby szkoły w tym zakup sztandaru. Pozyskiwałam środki finansowe nawiązując współpracę z Firmą Handlową „AB”, dzięki której zakupiono nagrody w szkolnej loterii fantowej w postaci aparatu fotograficznego i drukarki. Organizowałam bale karnawałowe dla rodziców naszej szkoły, z których dochód przeznaczony był na remont klaso-pracowni. Promowałam szkołę w środowisku lokalnym współpracując z redakcją gazety lokalnej „Głos Radzonowski”. W czasie trwania stażu napisałam artykuły:

Ø „Na ludowo i z humorem”
Ø „Oj działo się działo w barbórkowe święto!”
Ø „Niech żyje bal”
Ø „Radzoinkowskie omnibusy”

Dzięki publikacji powyższych artykułów w poczytnej prasie lokalnej, mieszkańcy naszego miasta mogli poznać wszelkie działania dydaktyczno-wychowawcze podejmowane w naszej szkole.
W trosce o intelektualny rozwój swoich wychowanków w maju 2006 opracowałam przeprowadziłam Test Sprawdzający Kompetencje i Umiejętności Uczniów klas III” Test ten pozwolił w miarę obiektywnie określić poziom wiedzy i umiejętności niezbędny uczniom do kontynuowania dalszej edukacji, sprawdzić i ocenić skuteczność swojego warsztatu pracy i stosowanych metod, środków dydaktycznych i organizacji pracy. Wyniki sprawdzianu udzieliły mi wskazówek do dalszej pracy, wytyczyły kierunki działań dydaktycznych co w znacznym stopniu wpłynęło na podniesienie jakości pracy szkoły.
Przez wszystkie lata pracy w szkole, również przez okres stażu pełniłam funkcję wychowawcy klasowego. Systematycznie i rzetelnie realizowałam zadania opiekuńczo-wychowawcze. W oparciu o Program Wychowawcy Szkoły opracowałam i wdrożyłam Plan Wychowawczy Klasy. Na wcześniejszych spotkaniach plan ten prezentowałam rodzicom. Korzystając z ich propozycji modyfikowałam go i wzbogacałam przez co zachęciłam rodziców do współpracy i współodpowiedzialności za przebieg działań wychowawczych. Zadaniem moim- jako wychowawcy, jest pomoc dzieciom w odnajdowaniu i realizacji wartości. Starałam się stwarzać sytuacje wychowawcze, w których zachęcałam dzieci do podejmowania wolnych wyborów, pomagałam w odnajdowaniu alternatyw, ukazywałam konsekwencje każdego wyboru, pomagałam w szukaniu odpowiedzi na stawiane przez nich pytania. By dobrze zdiagnozować środowisko, wprowadziłam obserwację moich wychowanków, rozmawiałam z nimi i ich rodzicami, poznawałam sytuację rodzinną. Zadbałam o to, by uczniowie mający trudną sytuację rodzinną, materialną lub dysfunkcyjną otrzymali pomoc w postaci: darmowych obiadów, paczek świątecznych, wyprawek szkolnych. Wszystkie podejmowane przez mnie działania, miały na celu zaspokojenie potrzeb wychowawczych moich uczniów, kształtowanie właściwych postaw oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie i w rodzinie.
Współpracując z pedagogiem szkolnym podejmowałam działania umożliwiające rozwiązywanie klasowych konfliktów. Zapraszałam na zajęcia higienistkę szkolną, która wspierała mnie w zakresie edukacji zdrowotnej.
Zachęcałam dzieci do aktywności twórczej, podnoszenia własnych aspiracji poprzez branie udziału w konkursach przedmiotowych, turniejach, zawodach, projektach, akcjach charytatywnych, występach artystycznych i innych.
Wykonując zadania wychowawcy klasowego systematycznie współpracowałam z różnymi jednostkami samorządowymi:
Biblioteką Miejską, Centrum Kultury „Karolinka” Komendą Policji, biurem turystycznym „Andretour” i Ośrodkiem Rehabilitacyjnym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Radzionkowie.
Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom i potrzebom uczniów, zapewniając warunki do wielostronnego rozwoju ich osobowości co roku organizowałam różnego rodzaju wycieczki krajoznawczo-turystyczne, przedmiotowe i regionalne :

Ø wycieczka do Muzeum Chleba,
Ø wycieczka warsztatowa do Wiejskiej Chaty w Gliwicach,
Ø wyjazdy do Parku Wodnego w Tarnowskich Górach,
Ø Teatru Rozrywki w Chorzowie.

Moi wychowankowie uczestniczyli również w różnego rodzaju spektaklach profilaktycznych, wystawach, oraz w „Międzynarodowym Festiwalu Zespołów folklorystycznych „Fyrtek”. Wspólnie z dziećmi brałam udział w akcji „Sprzątanie Świata” i „ Święto Ziemi”. Moja klasa opiekowała się grobem Jana Kużaja przy szkole Podstawowej nr 2. Każdego roku organizowałam takie uroczystości jak:

Ø Andrzejki Klasowe,
Ø Mikołajki,
Ø Wigilia,
Ø Dzień Babci i Dzień Dziecka.

Na bieżąco monitorowałam wyniki w nauce i zachowaniu moich wychowanków.
W okresie stażu pełniłam funkcję kierownika „Zielonej Szkoły” we Władysławowie. Przygotowałam niezbędna dokumentację, opracowałam Regulamin Uczestnika „Zielonej Szkoły” oraz autorski Program Edukacyjno-Wychowawczy Zielonej Szkoły dla klas III „Śladami Neptuna”.
Starałam się aby wyjazd spełnił swoje funkcje zdrowotne, dydaktyczne i wychowawcze. W ramach pobytu dzieci zwiedziły: Władysławowo. Gdańsk, Gdynię Sopot, Swarzewo, Puck. Spotkały się z gawędziarzem kaszubskim,. Poznały kulturę zwyczaje i gwarę regionu. Znacznie to wzbogaciło ich wiedzę z zakresu historii, przyrody i językoznawstwa. Był to również sprawdzian ich samodzielności i odpowiedzialności.
Kultywowanie rodzinnych tradycji jest ważnym elementem procesu dydaktyczno-wychowawczego we współczesnej szkole. Barbórka to na Śląsku ważne święto i okazja, by przeprowadzić ciekawą lekcję regionalizmu. Z tej okazji dwukrotnie w ciągu stażu współorganizowałam „Biesiady Śląskie” (grudzień 2005 i grudzień 2005). „Czarne złoto z południa Polski nadal jest nie zawsze należycie doceniane. W czasie biesiady dzieci mają okazję przypomnieć sobie o górniczym trudzie, a przy tej okazji pośpiewać w rytm śląskich pieśni i przyśpiewek, przywołując tym samym rodzinne tradycje. Miła atmosfera, ciekawe konkursy (konkurs znajomości gwary śląskiej) i niezwykli goście, sprzyjają realizacji ścieżek przedmiotowych z zakresu edukacji regionalnej.
Wiedze należy nieustannie uzupełniać, aby podnieść skuteczność wychowawczą, wzmocnić autorytet i osiągnąć sukces. Nieodzownym elementem pracy nauczyciela jest sięganie po literaturę dydaktyczno-wychowawczą oraz psychologiczno-pedagogiczną. Staram się na bieżąco śledzić nowości wydawnicze, często zaglądam do publikacji, które podają ciekawe rozwiązania metodyczne i organizacyjne w procesie kształcenia. Regularnie zaglądam do Internetu na strony wydawnictw i instytucji zajmujących się edukacją. Na stronach internetowych znajduję też niezbędne informacje do codziennej pracy: scenariusze zajęć, przepisy prawa oświatowego, publikacje na temat nurtujących mnie problemów dydaktyczno-wychowawczych.
Wszystko to wzbogaca moją wiedzę i pomaga lepiej zrozumieć dzieci z różnymi dysfunkcjami, w możliwie lepszy sposób realizować zalecenia pracy pedagogiczno-psychologicznej.

§8ust. 2 p.2

WYKORZYSTANIE W PRACY TECHNOLOGII FORMACYJNEJ I KOMUNIKACYJNEJ.

W okresie stażu dużo uwagi poświęciłam doskonaleniu własnych umiejętności z zakresu technologii komputerowej. Multimedia stwarzają szansę zamiany tradycyjnych metod nauczania na nowoczesne. Wykorzystują technologię informacyjną w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej


Ø Przygotowuję pomoce dydaktyczne: sprawdziany, testy, ankiety, dyplomy, podziękowania.
Ø Przygotowałam prezentację multimedialną „Radzonków- moja miała Ojczyzna”
Ø Poszukuję na stronach internetowych niezbędnych informacji do codziennej pracy: scenariuszy zajęć, wiadomości o awansie, przepisów prawa itp.
Ø Wymieniałam się informacjami drogą internetową z nauczycielami oraz na forum www. Literka.pl
Ø Wykorzystałam program „Ocena Opisowa” do wypełnienia świadectw
Ø Wykorzystywałam programy komputerowe np. „Klik uczy ortografii” w pracy z dziećmi na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych.

Ø Redagowałam ścieżki przedmiotowe, wychowa, komunikacyjne, wykorzystując program BERDE.

Korzystanie z programów komputerowych wzbogaciło zajęcia z uczniami. Łącząc elementy nauki z elementami obsługi komputera podnosiłam poziom atrakcyjności zajęć. Dla niektórych uczniów był to pierwszy kontakt z komputerem , dlatego organizowane zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem.
Praca przy komputerze pomogła im i usprawniła opracowywanie opisowej oceny oraz prowadzenie dokumentacji związanej z ubieganiem się o stopień nauczyciela dyplomowanego.
Praca z programem Word zacznie wzbogaciła mój warsztat pracy, przyczyniła się do skrócenia czasu jaki przeznaczałam na przygotowanie materiałów dydaktycznych czy informacji dla rodziców, przede wszystkim jednak wpłynęła na podwyższenie estetyki przygotowywanych przez mnie pomocy. Poszerzyła również możliwości działań dydaktyczno-wychowawczych (przygotowanie podziękowań, dyplomów, listów gratulacyjnych)
Nieocenione korzyści w zdobywaniu wiedzy i poszukiwaniu rozwiązań stwarza INTERNET. Jego zasoby wykorzystuję do poszerzania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki.
Internet to prawdziwa „kopalnia pomysłów” na ciekawe scenariusze zajęć, inscenizacje, uroczystości,
Drogą internetową zdobywam materiały na szkolenia prowadzone przez mnie w ramach WDN i wzbogacam moją bibliotekę pedagoga. Księgarnia internetowa na stronie www.edukacyjna.pl umożliwia mi stały przegląd najnowszych ofert książkowych i pozycji multimedialnych. Korzystam także z innych stron internetowych:
www.edusek.pl
www.literka.pl
www.interklasa.pl
Internet stał się niezbędny w mojej pracy. Uważam, że edukacja informatyczna w szkole jest konieczna i powinna być realizowana od najmłodszych klas.

§8 us.2.p.3

UMIEJĘTNOŚĆ DZIELENIA SIĘ WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM Z INNYMI, NAUCZYCIELAMY W TYM PRZEPROWADZENIE OTWARTYCH ZAJĘĆ, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA NAUCZYCIELI STAŻYSTÓW I NAUCZYCIELI KONTRAKTOWYCH, PROWADZENIE ZAJĘĆ W RAMACH WDN LUB INNYCH ZAJĘĆ

Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami to jedna z podstawowych umiejętności cechujących dobrego pedagoga.
W okresie stażu przeprowadziłam następujące zajęcia otwarte:

Ø Tradycje i zwyczaje wielkanocne na Górnym Śląsku”- zajęcia otwarte dla nauczycieli naszej szkoły (kwiecień 2006)
Ø „Teatr- miejsce niezwykłe” zajęcia otwarte dla rodziców uczniów kl. II a (listopad 2004r.)
Ø „Zdrowa żywność” zajęcia pokazowe dla studentki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Katowicach p. Joanny Horzela (listopad 2004)
Ø „Szewczyk Dratewka”- nasz lekturowy bohater- zajęcia zintegrowane z wychowankami Przedszkola nr 3 w Radzionkowie (grudzień 2005)

W roku szkolnym 2005/2006 będąc liderem zespołu nauczania zintegrowanego inicjowałam, przygotowywałam i prowadziłam wewnętrzne szkolenie WDN na temat:

Ø „Tworzenie planu wynikowego” (wrzesień 2005)
Ø „Hospitacja diagnozująca” (luty 2006)

Swoją wiedzą i doświadczeniami dzieliłam się z innymi nauczycielami wygłaszając referat na temat „Trudności wychowawcze.......”
Przyjmując funkcję opiekuna stażu we wrześniu 2005 służyłam pomocą i wsparciem w zdobywaniu doświadczeń zawodowych nauczycielowi stażyście p. Ewelinie Taul. By jak najlepiej wywiązać się z powierzonego obowiązku dokładnie zapoznałam się z rolą i zadaniami opiekuna stażysty.
Najważniejsze z nich to:

Ø Wspieranie nauczyciela stażysty przy konsultowaniu i realizowaniu planu rozwoju zawodowego
Ø Udzielanie pomocy i współpraca w sferze organizacyjnej, dydaktycznej i wychowawczej,
Ø Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela- stażystę i ich omawianie.

Na początku naszej współpracy stworzyłyśmy kontrakt, w którym szczegółowo opisałyśmy główne założenia naszej współpracy.
Zgodnie z umową regularnie raz w miesiącu hospitowałam zajęcia prowadzone przez stażystkę. Dwa razy w miesiącu prowadziłam zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dla stażystki. Co najmniej raz w miesiącu organizowałam spotkanie informacyjno- dyskusyjne, na którym podejmowane były miedzy innymi następujące problemy:
· Sposoby prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji,
· Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas I-III
· Współpraca z rodzicami uczniów.
· Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci w wieku najmłodszoszkolnym
· Realizowane ścieżek przedmiotowych w nauczaniu zintegrowanym.

Służyłam p. Ewelinie fachową literaturą metodyczną i pedagogiczną. W sytuacjach trudnych starałam się pomóc. Zajęcia przygotowywałam starannie, by mogła z nich jak najwięcej wykorzystać w swojej pracy dydaktyczno- wychowawczej.
Przez cały okres stażu dzieliłam się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami poprzez współpracę z biblioteką szkolną (konspekty, scenariusze, referaty) oraz publikacją własnych opracowań na stronie internetowej www literka.pl


§ 8 ust.2 p.4a

OPRACOWANIE I WDROŻENIE PROGRAMU DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH, WYCHOWAWCZYCH LUB INNYCH ZWIĄZANYCH ODPOWIEDNIO Z OŚWIATĄ, POMOCĄ SPOŁECZNĄ, POSTĘPOWANIEM W SPRAWACH NIELETNICH.



W wyniku wprowadzonej reformy systemu oświatowego, szkoły otrzymywały konkretne możliwości włączenie treści regionalnych w proces dydaktyczno- wychowawczy. To, że od wielu lat mieszkam w Radzionkowie i jestem z nim uczuciowo związana oraz to, że ukończyłam kurs doskonalący „Edukacja regionalna w nowej szkole” stało się podstawą do napisania autorskiego Programu Edukacji Regionalnej dla klas I-III „Radzonków moja mała Ojczyzna”
Po zatwierdzeniu i pozytywnym zaopiniowaniu Programu na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dn. 29 sierpnia 2005, wspólnie z koleżanką- współ autorką Programu, rozpoczęłyśmy jego realizację.

Głównym celem opracowanego programu jest wyposażenie ucznia w podstawowy zasób wiedzy o własnej miejscowości i regionie oraz rozwijanie poczucia odpowiedzialności i poszanowania dla dziedzictwa kulturowego własnej miejscowości, regionu, Ojczyzny.
Poddane edukacji regionalnej dzieci będą potrafiły zachować własną tożsamość, szanować ją i pielęgnować, a poprzez własny rozwój wzbogacić i przekazać następnym pokoleniom.
Do oceny programu edukacji regionalnej opracowałam i przeprowadziłam testy i ankiety ewaluacyjne, których wyniki pomogą mi w modyfikacji mojego postępowania edukacyjnego i wychowawczego w przyszłości.
W ramach zajęć regionalizmu zorganizowałam :

· Spotkania dzieci z ciekawymi ludźmi: Piotrem Mankiewiczem – założycielem jedynego w Europie „Muzeum Chleba”, p. Joanną Mateja – pracownikiem Policji, Grzegorzem Kłaczkiem – animatorem kultury w Radzionkowie, emerytowanym górnikiem – p. Stanislawem Zomorowskim, pracownikami Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej „Alba”, spotkanie z Babciami i Dziadkami
· Wycieczki :
Ø „ Szkolnictwo wczoraj i dziś” – Muzeum Szkolnictwa w Radzionkowie
Ø „Śladami radzionkowskich pomników” – zwiedzanie najbliższej okolicy
Ø wycieczka do rezerwatu buków „Seget”
Ø wycieczka do miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki kommunalnej „ALBA” w Radzionkowie
· warsztaty edukacyjne:
Ø „Od ziarna do chleba” – Muzeum Chleba w Radzionkowie
Ø „Jak to z garnkiem było” – Wiejska Chata w Gliwicach
Ø „Na szkle malowane” – Wiejska Chata w Gliwicach
Ø „Stroje i muzyka śląska” – warsztaty zorganizowane w naszej szkole z udziałem zaproszonych gości: Hanną i Janem Marszałek – animatorami kultury śląskiej przy D.K. w Mikołowie.

Od lat, w czasie stażu również, współpracuję z Ośrodkiem Rehabilitacyjnym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Radzionkowie. Znalazło to swój oddźwięk w omawianym programie. Realizując zagadnienie: „ Tradycje, zwyczaje i obrzędy na Górnym Śląski” zorganizowałam spotkanie opłatkowe z udziałem dzieci niepełnosprawnych w Ośrodku Rehabilitacyjnym. Przyjęto nas bardzo serdecznie. Wychowankowie Ośrodka gromkimi brawami nagrodzili małych aktorów, którzy przygotowali przedstawienie: „Kolęduje Tobie moje serce”. Nie zabrakło prezentów, życzeń, wspólnego łamania się opłatkiem. Spotkanie to uważam, za swój mały sukces. Cieszę się, że realizując program edukacji regionalnej mogłam przekazać wiele treści wychowawczych.
Napisałam również autorski program „Zielonej Szkoły” pt. „Śladami Neptuna” Jest to program edukacyjno – wychowawczy, który powstał w oparciu o programy:
Ø Zintegrowanej Edukacji Wczesnoszkolnej
Ø Wychowawczy
Ø Profilaktyczny szkoły.
Napisanie tego programu pozwoliło mi na zaplanowanie konkretnych działań dydaktyczno-wychowawczych, które realizowałam na „Zielonej Szkole” we Władysławowie w dniach 19.05 – 02.06.2006 r.
Miesiąc przed wyjazdem program ten przedstawiłam na spotkaniu zespołu samokształceniowego nauczania zintegrowanego, gdzie został przychylnie przyjęty oraz zaopiniowany przez nauczyciela dyplomowanego mgr Katarzynę Michalską i zatwierdzony do realizacji przez dyrektora szkoły mgr Grzegorz Kłaczka.
Za cel główny programu przyjęłam zdobycie przez uczniów wiedzy i umiejętności poprzez własne doświadczenie oraz obserwacje okolic nadmorskich . W realizacji programu dominowały metody aktywizujące pracę uczniów i pobudzające ich do działania. Liczne spacery i wycieczki, zabawy i konkursy, spotkania z ciekawymi ludźmi i zawody sportowe służyły realizacji zamierzonego celu.
Ewaluacji programu dokonałam w formie wystawki prac plastycznych, ankiety skierowanej do uczniów oraz kroniki z pobytu na „Zielonej Szkole”.


§ 8 ust.2 p. 4c

POSZERZENIE ZAKRESU DZIAŁAŃ SZKOŁY, W SZCZEGÓLNOŚCI DOTYCZĄCYCH ZADAŃ DYDAKTYCZNYCH, WYCHOWAWCZYCH LUB OPIEKUŃCZYCH.




Podjęłam i ukończyłam studia podyplomowe Historii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz studia podyplomowe Zarządzanie Oświatą i Dydaktyka Przedsiębiorczości na Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Treści, które poznałam w trakcie studiowania wykorzystuję w codziennej pracy. Zdobyte wiadomości z zakresu historii Polski i historii powszechnej przekazuję uczniom nauczania zintegrowanego podczas realizacji ścieżek przedmiotowych ( wychowanie obywatelskie i patriotyczne). Organizuję konkursy historyczne np. „ Konkurs Wiedzy o Radzionkowie”.
Ukończenie studiów Zarządzanie Oświatą i Dydaktyka Przedsiębiorczości znacznie poszerzyły zakres moich wiadomości niezbędnych przy organizowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkoły oraz realizacji zadań wychowawczych.
Kształtowanie postaw przedsiębiorczych, twórczych i kreatywnych, to naczelne zadanie współczesnej szkoły i warunek powodzenia w dzisiejszej, szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Jako czynny nauczyciel na bieżąco uczestniczyłam w organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych. W okresie stażu przygotowałam i przeprowadziłam następujące uroczystości klasowe i szkolne:

Ø Ślubowanie pierwszoklasistów
Ø Uroczystość rozpoczęcia roku szkolnego (2005/2006)
Ø Dzień Matki ( 2004 i 2005)
Ø Dzień Babci i Dziadka (2004, 2005, 2006)
Ø Wigilie klasowe z udzialem rodziców ( 2005)
Ø Zabawa karnawalowa
Ø Piknik klasowy ( 2006)

Ważnym elementem nauczania, wychowania i zdobywania wiedzy o otaczającej rzeczywistości są wycieczki. Zorganizowałam i przeprowadziłam następujące wycieczki:

Ø „Bajkowy las” w Częstochowie ( 2003)
Ø Teatr Rozrywki w Chorzowie ( udział w przedstawieniu „W 80 dni dookoła świata”)
Ø „Park Niespodzianek” w Ustroniu ( 2004)
Ø Opera śląska w Bytomiu – balet „Królewna Śnieżka” ( 2004)

Każdorazowo pozyskiwałam sponsorów, którzy opłacali wyjazdy dzieciom z ubogich rodzin.
Systematycznie przygotowywałam uczniów szkolnych i międzyszkolnych konkursów. Zorganizowałam dwa konkursy międzyszkolne:

Ø „Konkurs Wiedzy o Radzionkowie”
Ø Konkurs twórczości dziecięcej „Zabawa z poezją”

W roku szkolnym 2005/2006 realizując autorski program edukacji regionalnej utworzyłam Izbę Regionalną. Do zrealizowania tego pomyslu włączyły się koleżanki z nauczania zintegrowanego oraz dzieci i ich rodzice. Wystawa ta była ciekawą lekcją historii o naszym regionie oraz cennym źródłem informacji o kulturze i tradycji naszych przodków.

Praca z uczniem słabym to bardzo ważny aspekt codziennej pracy. Wymaga od nauczyciela wysiłku, poświęcenia dodatkowego czasu i przygotowania odpowiednich materiałów. W roku szkolnym 2005/2006 prowadziłam bezpłatne zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z uczniem Mateuszem J., który po długim pobycie w szpitalu ( stwierdzona epilepsja nabyta) wrócił do szkoły z dużymi zaległościami. Chciałam mu pomóc. Wymagało to ode mnie dużego wysiłku i nakładu pracy. Przygotowałam dla niego specjalne zestawy ćwiczeń, sprawdziany i testy. Wszystko to opracowałam w oparciu o opinię psychologa i lekarzy. W stałym kontakcie byłam z psychologiem szkolnym, który wspierał moje działania i udzielał fachowych porad.

§ 8 ust.2 p. 4e

WYKONANIE ZADAŃ NA RZECZ OŚWIATY, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIE W SPRAWACH NIELETNICH WE WSPÓŁPRACY Z INNYMI OSOBAMI, INSTYTUCJAMI SAMORZĄDOWYMI LUB INNYMI PODMIOTAMI.



W okresie odbywania stażu nawiązałam współpracę z wieloma organizacjami i instytucjami. Współpraca ta miała na celu uatrakcyjnienie działań dydaktycznych, zapoznanie uczniów z charakterem pracy różnych zawodów oraz zwiększenia aktywności poznawczej uczniów. Efektem tej współpracy było podwyższenie jakości pracy szkoły oraz tworzenie jej pozytywnego wizerunku w środowisku lokalnym. Nawiązałam współpracę z następującymi instytucjami:

1 Centrum Kultury „Karolinka”
· Projekcja filmów
· Spektakle teatralne
· Wystawy
· Spotkanie z Mikołajem

2 Zakład Gospodarki Komunalnej „ALBA” gdzie uczniowie wysłuchali prelekcji nt. recyklingu i segregowania śmieci.
3 Komisariat Policji
4 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
5 Ośrodek Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej
6 Szkoły Podstawowe nr 1 i 4 oraz Przedszkola nr 2 i 3
7 Jednostka Zawodowej Straży Pożarnej w Radzionkowie
8 „Park Wodny” w Tarnowskich Górach
9 Miejski Dom Kultury „ Południe” w Mikołowie
10 Wyższa Szkoła Pedagogiczna ( Wydział nauk Społeczno – Pedagogicznych w Katowicach)

Efektem współpracy z ww organizacjami samorządowymi są spójne oddziaływania dydaktyczno – wychowawcze pomagające kształtować wszechstronny rozwój ucznia.
W trosce o rozwój nauczycieli współpracowałam z Centrum Doskonalenia Nauczycieli „EDUKATOR” w Katowicach. Dwukrotnie w ciągu stażu zorganizowałam szkolenia metodyczne nt.
„Dzieci agresywne – jak wspierać ich prawidłowy rozwój emocjonalny”
i
„Efektywne formy komunikowania się z uczniem”

z udziałem nauczycieli radzionkowskich szkół podstawowych



§ 8 ust.2 p. 4e

UMIEJĘTNOŚĆ ROZPOZNAWANIA I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW EDUKACYJNYCH, WYCHOWAWCZYCH LUB INNYCH Z UWZGLĘDNIENIEM SPECYFIKI, TYPU I RODZAJU SZKOŁY, W KTÓREJ NAUCZYCIEL JEST ZATRUDNIONY.


Opisałam i dokonałam analizy dwóch przypadków: edukacyjnego i wychowawczego.
Podejmowane przeze mnie działania i czynności zostały poddane obserwacji, weryfikacji i ocenie przez dyrektora SP nr 2 Grzegorza Kłaczka. W grudniu 2004 roku otrzymałam ocenę wyróżniającą. W październiku 2004 roku za całokształt osiągnięć w pracy dydaktyczno wychowawczej otrzymałam Nagrodę Dyrektora Szkoły.
Sukcesy moich uczniów, nagrody i wyróżnienia są powodem satysfakcji zawodowej i osobistej, ale również potwierdzają skuteczność dobrze zorganizowanego warsztatu pracy i ogromnego zaangażowania w działania dydaktyczno – wychowawcze szkoły. Okres stażu to czas intensywnego wysiłku w kierunku osiągnięć wysokich wyników, realizacji zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego, podejmowanie nowych wyzwań, kształtowanie umiejętności zgodnych z potrzebami czasu. Analizując to wszystko uważam, że udało mi się zrealizować zadania wytyczone w planie. Myślę, że wszystkie działania, jakie podjęłam przyczyniły się do wzrostu jakości mojej pracy oraz do podniesienia jakości pracy szkoły, co przekłada się na pełniejszą i efektywniejszą edukację i wychowanie młodego pokolenia.

W dalszej pracy planuję:

1. Nadal doskonalić własne umiejętności i wiedzę w zakresie pracy dydaktyczno – wychowawczej
2. Wspierać szkołę w realizacji funkcji wychowawczej i opiekuńczej
3. Dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
4. Zostać edukatorem w Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Edukator” w Katowicach.

Barbara Zdebel

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie