Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Propozycje krótkich zabaw, które urozmaicą zajęcia edukacyjne w nauczaniu początkowym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 22453 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Czasami potrzebuję krótkiego przerywnika w postaci ćwiczenia dykcyjnego, piosenki "logopedycznej", wizualizacji, by klasę na nowo pobudzić do działania, bądź ostudzić jej zbyt rozentuzjazmowane poczynania. Zapraszam na gotowe pomysły zaczerpnięte z metodyki zuchowej i twórczości własnej.
Pomysły rozmaitych zabaw i zadań edukacyjnych i wychowawczych dla dzieci w młodszym wieku szkolnym

opracowała
Małgorzata Swędrowska

1. Początek zajęć
  • rozbudzenie klasy:
    • powtarzanie określonego zdania cicho lub głośno, w zależności od wysokości, na jakiej znajduje się ręka nauczyciela,
      „Wlazła myszka do kieliszka i ja boli ślepa kiszka”
    • powtarzanie prostego wierszyka używając różnych emocji w głosie, np. powiedz wierszyk ze smutkiem, radośnie, groźnie, do małego dziecka, do osoby starszej, do prezydenta....
      „Siała baba mak,
      nie wiedziała jak.
      A dziad wiedział, nie powiedział,
      a to było tak.”
    • Śpiewanie prostej piosenki, w której wszystkie samogłoski zastąpione są jedną samogłoską.
      Tekst podstawowy
      Hanko modrooka nie wysiaduj u potoka
      Hanko modrooka nie wysiaduj nie.
      Bo w potoku woda toczy,
      powymywa twoje oczy.
      Hanko modrooka nie wysiaduj nie.
      Wszystkie samogłoski zamieniamy, np. na a
      Hanka madraaka nia wasada a pataka...
    • Powtarzanie abstrakcyjnych zwrotów w odpowiednim rytmie i melodii
      Fli
      Fli, flaj flo,
      Amula, kumula, kumula wista,
      O nona nona la wista,
      Egzamini salamini uła ułamini
      Aczi kaczi kumulaczi uła o!
      Icz bibi jotum totum bobo um bibi um uła nać.
  • wyciszenie klasy:
    • wizualizacje – zamknij oczy i wyobraź sobie, że... dużo pomysłów znajduje się w książce F. J. P. Cavallier „Wizualizacja”
2. Przerwy śródlekcyjne:
  • ćwiczenia dykcyjne
    • bra bre bri bro bru
    • tra tre tri tro tru
    • Sasza sobie szosą szedł.
    • Trzech Czechów milczy mil trzy.
    • Z czeskich strzech szło Czechów trzech.
    • No to co, że ze Szwecji.
    • Trzy czy cztery cytrzystki grają na cytrze.
    • Nie pieprz Pietrze wieprza pieprzem, bo przepieprzysz Pietrze wieprza pieprzem.
    • Trzy pstre przepiórzyce przefrunęły przez trzy pstre kamienice.
    • Czego trzeba strzelcowi do zestrzelenia szczygła drzemiącego w dżdżysty dzień na szczycie drzewa.
    • Kto nie wierzy niech nie wierzy, ale święty Jerzy, najpierwszy z rycerzy, z włócznią wzniesioną do ataku, pędzi na swoim rumaku.
    • Zdemistyfikowanie i zdemitologizowanie niezidentyfikowanych obiektów latających.
    • Wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu, który oklaskiwał przeintelektualizowany spektakl.
    • Rozrewolwerowany rewolwerowiec rozrewolwerował urewolwerowanego rewolwerowca.
3. Sprawdziany integracyjne – punktem wyjścia jest tekst na podstawie którego uczeń wykonuje zadania polonistyczne, matematyczne, przyrodnicze, kreatywne.

4. Zakończenie zajęć – informacje zwrotne
  • rybki – każdy uczeń otrzymuje dwie papierowe rybki. Na jednej zapisuje to, czego nauczył się na zajęciach, po czym „wrzuca” rybkę do sieci; na drugiej to, czego nie zrozumiał, nie zapamiętał i „wrzuca” ją do jeziora.
  • Jabłka – uczeń dostaje dwa jabłka. Na czerwonym, dojrzałym pisze to, czego nauczył się na zajęciach i „wrzuca” je do koszyka; na zielonym , niedojrzałym, dzieli się swoimi niedociągnięciami i „wiesza” na jabłoni.
  • Worki – sytuacja jak wyżej; worek rozwiązany oznacza to, co trzeba powtórzyć wyjaśnić, jeszcze raz wytłumaczyć; worek zawiązany oznacza sprawy zrozumiane, nauczone, wyjaśnione.
5. Narzędzia pomocne w sytuacjach wychowawczych
  • Lista Spraw
  • Krąg Rady – wszystkie spory, wszystkie zwady załatwiamy w kręgu rady!
  • Poczta klasowa
  • Głaski – wypisywanie (rysowanie) każdy dla każdego miłych słów, zwrotów, obrazków...
Małgorzata Swędrowska
SSP nr 1 STO Poznań

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie