Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Warsztaty dziennikarskie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11709 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Aby pomóc innym nauczycielom w prowadzeniu zajęć dziennikarskich, postanowiłam podzielić się stworzonym przez siebie programem, który powstał w oparciu o moje siedmioletnie doświadczenie instruktora koła dziennikarskiego( wydawcy gazetki Wieści Szkolne) oraz dzięki wiedzy uzyskanej na studiach polonistcznych i dziennikarskich.Będąc organizatorem Konkursu Gazetek Szkolnych, przekonałam się, ze prezentują one bardzo zróznicowany poziom i często uczniowie nie posiadają wiedzy teoretycznej, a od tego nalezy zacząć pracę nad stworzeniem gazetki szkolnej.
Renata Wadowska-Małek
ZSO nr 3 w Dąbrowie Górniczej

Program autorski warsztatów dziennikarskich

I Założenia programowe

     Program ten powstał w oparciu o moje wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć dziennikarskich (od roku 1999) oraz wiedzę merytoryczną, którą dało mi ukończenie studiów polonistycznych i dziennikarskich. Jest skierowany zarówno do uczniów gimnazjum, jak i liceum. Nawiązuje do zagadnień medialnych występujących w programach nauczania, rozwijając je i poszerzając ich zakres. Może być częściowo realizowany w ramach lekcji języka polskiego lub wyłącznie na warsztatach dziennikarskich. Stwarza możliwość rozbudzenia w uczniach pasji, zdobycia nowej wiedzy i umiejętności oraz praktycznego ich wykorzystania dzięki wydawaniu gazety szkolnej. Zrealizowanie programu wymaga od minimum 1 roku do 3 lat.

II Cele programowe
  1. Cele ogólne:

          Budzenie i rozwijanie zainteresowań dziennikarskich, inspirowanie do aktywności twórczej, pracy nad sobą, pogłębiania wiedzy, przełamywania osobistych barier psychicznych, samodzielnego i krytycznego myślenia oraz nauka odpowiedzialności i pracy w zespole.
  2. Cele szczegółowe:
    1. zapoznanie młodzieży z głównymi zagadnieniami i problemami współczesnego dziennikarstwa,
    2. opanowanie przez uczniów podstaw sztuki dziennikarskiej i praktyczne jej wykorzystanie przy tworzeniu gazetki „Wieści Szkolne”,
    3. nabycie umiejętności posługiwania się różnymi gatunkami publicystycznymi,
    4. doskonalenie sprawności językowej i dbałość o kulturę słowa,
    5. poznanie twórczości wybitnych dziennikarzy,
    6. zapoznanie uczniów z tworzeniem oraz funkcjonowaniem redakcji prasowej,
    7. przybliżenie pojęć etyki dziennikarskiej, obiektywizmu, kultury osobistej,
    8. pokonywanie lęków i rozbudzanie kreatywności oraz poczucia własnej wartości,
    9. nabywanie i wykorzystywanie umiejętności informatycznych oraz technicznych przy wydawaniu własnej gazety.
    10. kształtowanie umiejętności zdobywania informacji
III Wykaz planowanych zagadnień oraz formy i sposoby ich realizacji

L.p. Wykaz zagadnień Formy i sposoby realizacji Minimalna ilość godzin
1 Zasady organizacji redakcji prasowej. Ustalenie zasad funkcjonowania redakcji szkolnej gazety, przydział obowiązków wg zainteresowań. W trakcie dyskusji określenie zainteresowań i oczekiwań uczniów oraz stanu ich wiedzy; przeprowadzenie wyborów, prace w grupach tematycznych. Wybór redaktora naczelnego, technicznego oraz odpowiedzialnych za poszczególne działy. Określenie charakteru pisemka, cyklu wydawniczego, szaty graficznej oraz sposobu finansowania. Zapoznanie młodzieży z archiwum „Wieści Szkolnych”. Wspólne stworzenie planu pracy( zaplanowanie pierwszego numeru gazety). 4( na początku każdego roku szkolnego)
2 Podział dziennikarstwa ze względu tematykę i formę przekazu. Cechy mediów, sposoby oddziaływania na odbiorcę. Wykład, dyskusja, analiza fragmentów „Poradnika dla dziennikarzy”, ćwiczenia dotyczące sposobów oddziaływania różnych mediów na odbiorcę, ocena ich skuteczności. 4
3 Rola mediów we współczesnym świecie. Pojęcie „czwartej władzy”. Dyskusja w oparciu o materiał prasowy przyniesiony przez uczniów( zwrócenie uwagi na odpowiedzialność za słowo).Wyciągnięcie wniosków w odniesieniu do szkolnej redakcji. 2
4 Cechy dobrego dziennikarza Dyskusja, wyodrębnianie i klasyfikowanie cech, ocena ich przydatności w pracy. (Pomocna analiza „Poradnika dla dziennikarzy…”) 1
5 Reporterka jako punkt wyjścia dziennikarza; sposoby gromadzenia informacji . Poszukiwanie dobrego tematu. Praca z „ Poradnikiem dla dziennikarzy…”, burza mózgów; samodzielne zajęcia praktyczne( wyszukiwanie tematu, o którym można napisać w gazetce szkolnej 2
6 Zasady konstruowania wywiadów oraz przygotowywania się do nich i przeprowadzania. Wprowadzenie pojęcia autoryzacji tekstu. Dyskusja, korzystanie z praktycznych rad dla przeprowadzających wywiad z „Poradnika…” oraz ćwiczeń warsztatowych zaproponowanych przez S. Bortnowskiego w swej książce. Konstruowanie i przeprowadzanie wywiadów z wybraną osobą lub między sobą. Nauka posługiwania się dyktafonem. 3
7 Cechy i budowa krótkiej notatki informacyjnej. Zasada odwróconej piramidy. Nauka pisania artykułów informacyjnych ( obiektywizm i krytycyzm). Próba określenia, wspólnie z młodzieżą, co każda informacja powinna zawierać? Ćwiczenia warsztatowe( Ćwiczenia w precyzyjnym i rzetelnym informowaniu). 2
8 Pisanie: kunszt i proces. Styl perswazyjny. Przypomnienie podstawowych cech dobrego stylu, zasad opracowywania tekstu (5 etapów tworzenia tekstu).; uczulanie młodzieży na problem poprawności językowej, zwięzłości i rzetelności dziennikarskiej. Ćwiczenia warsztatowe ( można wykorzystać proponowane przez S.Bortnowskiego) 6
9 Klasyfikowanie tytułów i wprawianie się w tytułowaniu. Analiza zgromadzonych tytułów prasowych, ich ocena(zajęcia praktyczne).Wykład, praca z „Poradnikiem…”.Ćwiczenia warsztatowe ( propozycje S. Bortnowskiego) 3
10 Redagowanie zapowiedzi tekstu; tworzenie lidu j.w. Wyodrębnianie lidu w swoich tekstach informacyjnych. 3
11 Specyfika artykułu problemowego. Podkreślanie własnego zdania. Analiza i tworzenie artykułu problemowego. Gromadzenie argumentów na podkreślenie swego zdania. Jak go bronić? Poruszenie tematu asertywności. 3
12, Komentarz jawny i ukryty Ćwiczenia praktyczne: (szukanie w prasie codziennej komentarzy jawnych i ukrytych, wyjaśnienie kiedy i jak można posłużyć się komentarzem) 2
13 Wiarygodność. Jak sprawić, żeby czytelnicy nam wierzyli? Odwołanie się do doświadczeń czytelnika prasy i próba odpowiedzi na pytanie co decyduje o tym, że wierzymy lub nie wierzymy gazecie( metoda problemowa) Pomocna będzie lektura „Poradnika…”Ćwiczenia Warsztatowe 2
14 Główne zasady etyki dziennikarskiej. Dyskusja na temat odpowiedzialności za słowo; uczciwości i rzetelności dziennikarskiej oraz granic ingerencji w ludzkie życie. Ocena zjawisk np. plagiat czy „paparazzi”. Zapoznanie uczniów z zasadami etyki dziennikarskiej oraz uświadomienie im prawnych i społecznych konsekwencji łamania tych zasad .Dyskusja na temat etyki powinna pojawiać się zawsze, gdy przygotowane przez uczniów teksty do druku budzą zastrzeżenia natury moralnej, są niesamodzielne, lub mogą godzić w cudze dobro(pogadanka) 10
15 Czemu służy powstawanie kolumny odredakcyjnej ( co to jest artykuł wstępny) Przedstawienie możliwości jakie daje kolumna odredakcyjna, wyznaczenie zadań dla redaktora naczelnego (praca z „Poradnikiem…”) 2
16 Poznanie podstawowych gatunków publicystycznych: reportaż, felieton, esej, recenzja. Sylwetki i twórczość mistrzów reportażu: R.Kapuściński, K.Kąkolewski, H.Krall, M.Wańkowicz; felietonu: U.Ecco, M.Ogórek itp. Zapoznanie uczniów z cechami gatunkowymi, próba wyodrębnienia w prasie poszczególnych gatunków, poznanie sylwetek i dorobku mistrzów ( praca z tekstami np. „Antologią reportażu polskiego”). Własne próby twórcze(ćwiczenia praktyczne). 15
17 Specyfika poszczególnych działów gazety( dobór i selekcja tekstów, gatunków, język sprawozdawcy sportowego, równowaga pomiędzy słowem a obrazem, estetyka). Opracowanie jednolitego pod względem graficznym wyglądu poszczególnych działów, przy jednoczesnym ustaleniu różnic w zawartości czy formie przekazu, ustalenie zasad doboru tekstów ( dialog, dyskusja, wizualizacja – analiza materiału czasopiśmiennego) 5
18 Typografia/szata graficzna gazety – wykorzystanie różnych technik do planowania wyglądu gazetki szkolnej. Makietowanie i łamanie tekstów. Wyjaśnienie przez instruktora pojęć na przykładzie różnych czasopism oraz praktyczne wykorzystanie wiedzy w trakcie pracy przy komputerze( dobrze byłoby nawiązać współpracę z informatykiem), 5
19 Dobór zdjęć i grafiki. Tworzenie podpisów pod ilustracjami. Ćwiczenia warsztatowe z uprzednio przygotowanym materiałem graficznym (mogą być wycinki z gazet), konstruowanie opisów do zdjęć; zapoznanie się z radami profesjonalnych fotografów i grafików, np. zaproszenie do szkolnej redakcji profesjonalisty lub wyjazd do redakcji. 2
20 Zasady funkcjonowania gazety na rynku, sposoby zdobywania czytelników( marketing). Kolportaż. Analiza problemu z punktu widzenia wydawcy szkolnej gazetki; jak się skutecznie promować?(weryfikowanie pomysłów uczniów, praktyczne wykorzystanie najciekawszych np. konkursy, dodatki). 2
21 Nauka pracy na komputerze w programach Word, Corel, korzystania z Internetu, skanera, ksera; posługiwania się dyktafonem, aparatem cyfrowym Redagowanie szkolnej gazety, współpraca z informatykiem. 5
22 Wydawanie kolejnych numerów szkolnej gazety „Wieści Szkolnych” Planowanie, opracowywanie, wydawanie, adiustacja i ocena kolejnych numerów dwumiesięcznika „Wieści Szkolne” będzie praktycznym wykorzystaniem wiedzy teoretycznej zdobytej w trakcie zajęć. 20godz. /miesiąc
23 Uczestnictwo w konkursach, warsztatach pozaszkolnych, wyjazdach do redakcji profesjonalnych gazet. Nawiązanie współpracy z redakcją profesjonalnej gazety, wyjazd do redakcji, aby zobaczyć jak wygląda i funkcjonuje; przygotowywanie się do udziału w konkursach, żeby się sprawdzić, nabyć nowe doświadczenia, dowartościować; publikowanie najlepszych tekstów na łamach prasy lokalnej. 8


IV Przewidywane osiągnięcia uczniów
  1. Opanowanie przez uczniów podstawowych umiejętności dziennikarskich:
    • przeprowadzenia wywiadu
    • zredagowania artykułu informacyjnego, sprawozdania, recenzji, reportażu, felietonu
    • zdobywania informacji z różnych źródeł i ich selekcji
  2. Poznanie zasad funkcjonowania redakcji prasowej oraz zasad etyki dziennikarskiej i praktyczne ich stosowanie w redakcji „Wieści Szkolnych”.
  3. Pogłębienie umiejętności informatycznych i technicznych, np. sprawne posługiwanie się programami komputerowymi, dyktafonem, obsługa ksero.
  4. Poznanie głównych zagadnień i problemów współczesnego dziennikarstwa.
  5. Nauczenie się pracy w zespole, odpowiedzialności, rzetelności i samodzielności.
  6. Uzyskanie większej świadomości i sprawności językowej.
V. System motywacyjny
  1. Przy punktowym wewnątrzszkolnym systemie oceniania zachowania, uczniowie po wydaniu kolejnego numeru zbierają się na spotkaniu redakcyjnym, wspólnie analizując swój wkład pracy w powstanie gazety, czego efektem jest przyznawanie zróżnicowanej ilości punktów dodatnich z zachowania ( kategoria: praca na rzecz szkoły).
  2. Najlepsze teksty informacyjne i publicystyczne są oceniane w dzienniku, na stronie język polski.
  3. Na koniec roku szkolnego uczniowie najbardziej aktywnie pracujący przy redagowaniu i wydawaniu gazetki otrzymują dyplomy i nagrody książkowe, a za szczególne efekty pracy certyfikaty osiągnięć dziennikarskich.
  4. Istnieje też system awansu w redakcji.
VI. Bibliografia
  1. Stanisław Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, STENTOR, W-wa 2003.
  2. Poradnik dla dziennikarzy z Europy Środkowej i Wschodniej, pod red.Malcoma F.Mallette, w tłum.Barbary Stanisławczyk-Żyły, World Press Freudom Committee 1990.
  3. Ryszard Jedliński, Gatunki publicystyczne w szkole średniej, WSiP, W-wa 1984.
  4. Antologia polskiego reportażu w opracowaniu szkolnym, pod red. Krystyny Heska- Kwaśniewicz i Bogdana Zelera, wyd. „Książnica”Katowice 1998.
Opracowanie: Renata Wadowska - Małek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie