Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czas gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2480 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu program słowno-muzyczny może być wykorzystany na uroczysty apel z okazji rozpoczęcia roku szkolnego dla klas I gimnazjum.

(Scenariusz na uroczystość szkolną, na ślubowanie kl. I gimnazjum.

Akcja rozgrywa się w czasie przerwy, są to „luźne” rozmowy uczniów, związane z początkiem nowego etapu w ich życiu i w nowej szkole. Uczniowie prezentują różne typy osobowości- społeczności szkolnej.

Spektakl rozpoczyna się fragmentem utworu R. Rynkowskiego „Szczęśliwej drogi już czas”.)

Uczeń 1.: Kilka wersów, może kilka rymów i splot zdarzeń bezładnie skleconych, które kłębią się jak chmura dymów, jak garść muszli na plażę rzuconych.
.: Kilka wersów, mo muszli na pla
Co to jest wiersz?!

To kilka strofek mówiących o Tobie, o nas, o mnie.

Uczeń 2.: Bo poezja jest przecież dla nas, dla ludzi, aby towarzyszyła nam w życiu, na co dzień
.: Bo poezja jest przecie
Na dzień dobry i zły, szczęśliwy i smutny. Poezja zawsze wróży, bo jest w niej prawda zawarta usłyszana od ludzi.

(Dziewczyna ubrana w sukienkę, korale, rękawiczki, kapelusz na głowie, jest bardzo uduchowiona)

Uczeń 3.: „Być albo nie być, oto jest pytanie”.
.: „By albo nie by, oto jest pytanie”.
Uczeń 4.: Jasne, że być, a nie, nie być.
.: Jasne, , a nie, nie by.
Uczeń 5.: Być. Ale kim być?
.: By. Ale kim by?
Uczeń 3.: Jak to? Kim być? Co za pytanie!
.: Jak to? Kim by? Co za pytanie!
„Świat jest teatrem”- jak Szekspir powiedział.

To my aktorami.

A w tym akcie sztuki jesteśmy uczniami.

Uczeń 6.: A o czym jest ta sztuka
.: A o czym jest ta sztuka
Zgadywać muszę wprost na scenie.

Czasami kiepsko przygotowany.

Narzucone tempo akcji znoszę z trudem.

Uczeń 7.: Ten czas, to życie na poczekalni.
.: Ten czas, to
Przedstawienie bez próby.

Nie znam roli, którą gram.

Wiem tylko, że jest moja i nie da się jej wymienić.

Uczeń 8.: Uczeń z plecakiem zakłopotany,
.: Ucze
Ślimaczym krokiem wlecze się do szkoły.

(Uczeń idzie powoli, ciągnie za sobą plecak i recytuje)

Uczeń 9.: Nad białą kratką czają się do skoku litery,
.: Nad bia
Które mogą ułożyć się źle,

Czają się pytania osaczające, przed którymi nie będzie ratunku.
xxx


Uczeń 5.: Podobno miała być- Radość pisania i zapamiętywania- Możność utrwalenia i zdobywania.
.: Podobno mia- Rado pisania i zapami utrwalenia i zdobywania.
Uczeń 10.: Każdego dnia
.: Ka
Wśród szumiących prawd

Najprostsze z pytań dyktuje świat.

Uczeń 5.: Dokąd mam iść ?
.: Dok ?
Uczeń 4.: O co się bić ?
.: O co si ?
Uczeń 6.: Dla kogo warto żyć?
.: Dla kogo warto ?
Uczeń 2.: Jak w każdej grze,
.: Jak w ka
Musimy mieć czasami szczęście, by wiodło się.

W pogoni dnia niejeden raz,

Poznamy życia smak.

(melodia z piosenki „Szczęśliwej drogi już czas” ok. 1 min.

Uczniowie w tym czasie przemieszczają się po scenie

Czytają, zaglądają do swoich plecaków...)

Uczeń 4.: Nie sposób, zaczynając pewien etap w życiu, nie zadumać się nad przeszłością,
.: Nie sposób, zaczynaj si
Nie sposób też nie zerknąć nieśmiało w przyszłość. Ogrom pytań nasuwa mi się uparcie. Są to z pewnością nie tylko moje pytania.

Pozostawiam więc wszystkich z wieloma dręczącymi zagadkami, które w końcu każdy musi rozwiązać sam.

Uczeń 5.: Twą wieczność sekundami
.: Tw sekundami
Pracowite jak zwykle zegary mierzą,

Mijają skrawki życia,

Tik- tak, tik- tak, tik- tak.

A dzieje, dzieją się.

Uczeń 12.: Trojaki jest krok czasu,
.: Trojaki jest krok czasu,
Przyjaciele moi !

Szybko nadciąga przyszłość,

Czas zaś obecny ucieka jak strzała.

Uczeń 11.: Lecz, gdy czas jest utracony, tak jak woda co upłynie.
.: Lecz, gdy czas jest utracony, tak jak woda co up
Już go nigdy nie dościgniesz i na wieki wieków zginie.

Nie odkupisz go skarbami , ani złotem, ni modlitwą

Ni żadnymi wysiłkami, ni nawet wielką bitwą.

Czas tylko dziś posiadamy...

Korzystaj ze sposobności.

Jutro znowu go nie mamy, bo popłynął do wieczności.

Uczeń 5.: I oto jedynie chodzi,
.: I oto jedynie chodzi,
By naprzód wciąż iść śmiało !

Bo zawsze się dochodzi,

Gdzie indziej niż się chciało !

Uczeń 9.: Co ty !
.: Co ty !
Uczeń 1.: Co ty mówisz ?
.: Co ty mówisz ?
Uczeń 5.: Ja... nie rozumiem ! Dlaczego znów chodzę do I klasy ?!
.: Ja... nie rozumiem ! Dlaczego znów chodz
I ciągle nic nie wiem !

Uczeń 3.: Tak najmądrzejszy z filozofów- Sokrates- ustawicznie powtarzał
.: Tak najm
„Wiem, że nic nie wiem”- ale zupełnie z innego powodu.

Uczeń 5.: Uczeń jest tylko uczniem.
.: Ucze
Uczeń 3.: Errare humanum est. Co znaczy ?
.: Errare humanum est. Co znaczy ?
Błądzić jest rzeczą ludzką !

Uczeń 7.: Dlaczego jest tak, że żyjesz chwilą ?
.: Dlaczego jest tak,
I to co widzisz, są to pozory, które Cię mylą,

Dlaczego tak.

Uczeń 1.: Dziękuję, doprawdy dziękuję,
.: Dzi
Na chwilę tu jestem i tylko na chwilę.

Co dalsze przeoczę, a resztę pomylę.

Nie zdążę wszystkiego odróżnić.

Pogubię to wszystko w pośpiechu podróżnym...

Uczeń 9.: Gdyby choć jedną środę przećwiczyć zawczasu,
.: Gdyby cho jednwiczy zawczasu,
Albo choć jeden czwartek jeszcze raz powtórzyć !

A tu, już piątek nadchodzi z nieznanym mi scenariuszem.

Uczeń 3.: Nic dwa razy się nie zdarza
.: Nic dwa razy si
I nie zdarzy.

Z tej przyczyny znodziliśmy się bez wprawy, bez rutyny.

Uczeń 5.: Czemu ty się zła godzino,
.: Czemu ty si
Z niepotrzebnym mieszasz lękiem ?

Uczeń 1.: Jesteś- a więc musisz minąć !?
.: Jeste !?
Uczeń 8.: Miniesz- ale to jest piękne.

Uczeń 2.: Uśmiechnięci i radośni spróbujemy szukać zgody,
.: U zgody,
Choć różnimy się od siebie

Jak dwie krople czystej wody.

Uczeń 8.: Jesteśmy tak różni, że aż podobni.
.: Jeste
Jesteśmy naprawdę.

Uczeń 4.: Jesteśmy wrażliwi
.: Jeste
Na piękno, na przyrodę,

Na zwyczajną ludzką krzywdę.

Uczeń 9.: Bywamy wulgarni i chamscy,
.: Bywamy wulgarni i chamscy,
I nietolerancyjni i bezduszni i podli,

Uczeń 10.: Może dlatego, że tak bardzo jesteśmy ciekawi świata,
.: Mo
Wciąż eksperymentujemy,

Wykonując wiele rzeczy

Za szybko,

Bez właściwego przygotowania,

Bez namysłu,

Bez niczego.

Uczeń 4.: Mamy wieczne pretensje do dorosłych.
.: Mamy wieczne pretensje do doros
Jesteśmy, najgorszą stroną tego świata-

przeklinamy i obrażamy.

Jesteśmy najlepszą stroną tego świata-

tworzymy i będziemy tworzyć !

Uczeń 9.: Tak bardzo ciekawi świata
.: Tak bardzo ciekawi
Wciąż szukamy, szukamy i szukamy.

Uczeń 3.: Jesteś piękne mówię życiu
.: Jeste
Bujniej już nie można było

Bardziej mrówczo i słowniczo- staram się mu przypodobać,

Przypochlebić, patrzeć prosto.

Uczeń 1.: Bo oto budzi się z nocy dzień,
.: Bo oto budzi si
Nieskończenie czyste niebo,

Co było wczoraj ? Odeszło w cień.

Uczeń 4.: Ależ... nie martwmy się, że do mety się przybywa tylko po to, by wyruszyć znowu dalej.
.: Ale znowu dalej.
A tu, gdzie jesteśmy obecnie,

To tylko etap naszej drogi.

Z odrobiną nadziei w zanadrzu można zawsze wyruszyć z przeświadczeniem,

że „każdy wieczór jest zapowiedzią jutrzenki”.

Uczeń 8.: Każdy poranek zapowiada cały dzień,
.: Ka
Który otrzymujemy w darze,

Nie ma w nim nic w nadmiarze i nic za mało,

Nic, co byłoby obojętne

I nic, co byłoby zbyteczne.

Uczeń 10.: Otwórz się na radość, na uśmiech na szczęście,
.: Otwórz si, na u
Otwórz się,

Ukaż swoje umiejętności.

Uczeń 4.: Jesteśmy młodzi, więc śmiało przed siebie.
.: Jeste
Uczeń 9.: Razem, drodzy przyjaciele
.: Razem, drodzy przyjaciele
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele.

Uczeń 5.: Jednością silni, rozumem szałem,
.: Jedno
Razem młodzi przyjaciele !

Uczeń 4.: Choć droga stroma i śliska,
.: Cho droga stroma i
Gwałt niech się gwałtem odciska.

A ze słabością uczymy łamać się za młodu !

Uczeń 5.: Hej ! Ramię do ramienia, wspólnymi łańcuchy !
.: Hej ! Rami
Opaszmy ziemskie koliska !

Zestrzelmy myśli w jedno ognisko

I w jedno ognisko duchy !

Uczeń 12.: Hej ! ramię do ramienia, wspólnymi łańcuchy !
.: Hej ! rami
Uczeń 10.: Hej ! ramię do ramienia
.: Hej ! rami

(wszyscy)

- Hej !



Opracowanie na podstawie tekstów literackich różnych autorów.

Jadwiga Stankiewicz nauczycielka języka polskiego

Gimnazjum nr 3

Stargard Szczecinski

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie