Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Teatr grecki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6068 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Teatr odgrywał w życiu Greków ogromną rolę : bawił, uczył i wychowywał. Stanowi nasze greckie, jakże ważne dziedzictwo. Przesłania sztuk antycznych przetrwały próbę czasu i po dziś dzień grane są na deskach całego świata. Niosą ze sobą wartości ciągle aktualne, uniwersalne i na nowo odczytywane. Są również inspiracją dla współczesnych dramaturgów.Przedstwiam scenariusz lekcji poświęconej tej tematyce.
TEATR GRECKI
CELE ZAJĘĆ
Po zajęciach uczniowie powinni umieć:
- opowiedzieć jak obchodzono święto boga Dionizosa
- wyjaśnić pojęcia: Dionizje, komedia, tragedia, dramat
- wyjaśnić znaczenie teatru w życiu Greków
- wyjaśnić różnice między teatrem greckim a współczesnym
- wymienić związki między kulturą grecką a współczesną

Ś RODKI DYDAKTYCZNE
Tekst źródłowy:” Teatr sumienia i prawdy” Cz. Jędraszko, ilustracje i plansze przedstawiające wygląd teatrów greckich, ilustracje masek teatralnych, przygotowane argumenty do obrony racji Kreona i Antygony, krzyżówka

METODY
Praca z tekstem źródłowym, dyskusja, pokaz, elementy dramy /ćwiczenia rzeźba ,stop klatka/


PRZEBIEG ZAJĘĆ

1.Wprowadzające ćwiczenie dramowe. Na podany, umowny znak nauczyciela uczniowie przyjmują minę odzwierciedlającą nastrój, emocje w jakich się znajdują. Krótkie omówienie ćwiczenia. Uczniowie podają także odpowiedź na pytanie co to był Akropol i przypominają kim byli: Atena, Dionizos i Zeus

2. Analiza tekstu źródłowego rozdanego uczniom, poprzez który poznamy początek Wielkich Dionizji
Jesteśmy w słonecznej Helladzie, w jej sercu Atenach .Druga polowa wieku VI przed Chrystusem.(...)Wiosenny miesiąc marzec. Ucichły burze zimowe, po błękitnym morzu w słonecznym blasku płyną wydarte zimowym snom okręty ze wszystkich końców małego, antycznego świata, bowiem zbliżają się święta boga wesela i wina Dionizosa.
Na południowym stoku Akropolu od 6 dni słychać uderzenia młotów, zwożą tam grube bale i deski, aby na czas odnowić trybuny ogromnego, liczącego 17000 ludzi teatru, postawić ołtarz całopalny bogu, pomalować i odnowić drewnianą szopę-scenę.
Wreszcie nadchodzi upragniony dzień. W uroczystej procesji prowadzonej przez kapłana Dionizosa, wśród radosnych okrzyków chóru ”Io Bacche!”idą piękni efebowie ateńscy z pochodniami w dłoniach, idą mieszkańcy Aten aby złożyć Dionizosowi ofiarę oczyszczalną z kozła zwanego tragos. Młodzieńcy niosą do teatru posąg boga, gdzie go ustawiają na środku aby stał tam do końca przedstawienia. Po złożeniu ofiary archont ogłasza początek przedstawień.
Cz.Jędraszko ,Teatr sumienia i prawdy,ss.17-18,Warszawa 1976

Na podstawie powyższego tekstu odpowiedz na pytania
1.Kiedy i ku czci jakiego boga odbywały się powyższe wydarzenia?
2.Co ustawiano na środku teatru?
3.Co składano w ofierze Dionizosowi?



3. Omówienie budowy teatru – położenie na stokach wzgórz ,wykonane z kamienia ,doskonała akustyka, części teatru czyli widownia ,orchestra, scene i miejsce na ołtarz. Poparte to jest szeregiem ilustracji. podkreślenie faktu, że prawie w każdym mieście greckim znajdował się teatr. Pokazanie jakie współczesne budowle wzorują się na greckim teatrze

4. Wyjaśnienie jak grali aktorzy czyli do czego służyły koturny i maski oraz odpowiedź na pytanie dlaczego kobiety nie brały udziału w spektaklach jako aktorki. Wprowadzenie pojęć dramat , tragedia i komedia. Podkreślenie faktu dostępności teatru dla wszystkich obywateli/opłata 2 oboli i darmowe bilety dla najbiedniejszych/.

5.Uczniowie na znak nauczyciela przyjmują miny i zastygają w pozach obrazujących smutne , a nawet tragiczne emocje. Stop klatka i omówienie ćwiczenia. Wprowadzenie nazwisk największych tragików Ajschylosa ,Eurypidesa i Sofoklesa.
Nauczyciel wprowadza uczniów w treść „Antygony”, a potem wspólnie analizuje argumenty popierające postępowanie Antygony i Kreona

Komu przyznacie rację?

Antygona
Kreon
Jako wolna jednostka mam prawo do swojej religii i jej obrządków!
Polinejkes jest zdrajcą. Należy przykładnie go uka­rać, by odstraszyć od zdrady innych
Siostrę obowiązuje miłość do brata i powinność odpowiedniego pochówku.
Muszę dbać o swój kraj, o porządek, bezpieczeń­stwo i o autorytet władzy.
Muszę pozostać wierna religii i tradycji, a te każą opła­kiwać zmarłego i pomóc wędrówce duszy do Hadesu
Stawiam dobro ojczyzny ponad dobro jednostki - na­wet siostrzenicy i syna. Rozkaz dotyczył wszystkich.
Uczucia jednostki nie mogą zostać zdeptane przez ustawę lub bezduszny dekret.
Żądam posłuszeństwa obywateli wobec władzy.
­Władza winna służyć ludziom, a nie odwrotnie
Jestem odpowiedzialny za kraj, muszę bronić ustalonych praw
Prawo boskie wyżej stawiam od państwowego.
Rządzenie krajem nie może ulegać uczuciom.


Klasa głosuje nad możliwymi rozwiązaniami
1. Czy Antygona pochowa Polinejkesa?
2. Czy Kreon ulegnie namowom syna i pozwoli Antygonie pochować brata?
3. Kto w tym sporze ma rację Antygona czy Kreon?
Dokończenie treści „Antygony” przez nauczyciela i pokazanie na czym polegał tragizm.

6.Maska komiczna , komedia i Arystofanes. Uczniowie wykonują podobne jak przy tragedii ćwiczenie dramowe ,tym razem przedstawiające uczucia pogodne.

7.Szukanie razem z uczniami odpowiedzi czym był dla Greków teatr i jakie pełnił funkcje?
Zapisanie wniosku na tablicy. Odpowiedź na pytanie czy dziś takie wartości jak miłość do ojczyzny, wierność, uczciwość i wierność poglądom oraz ideałom jest aktualna. Poparciem twierdzeń pozytywnych są przedstawione repertuary polskich teatrów współczesnych /nauczyciel przygotowuje je wcześniej /.

8. Zebranie wiadomości z lekcji to ułożenie i uzupełnienie krzyżówki do podanych haseł. Krzyżówkę może przygotować nauczyciel.


TEATR ANTYCZNY

1. Grecki bóg wina i winnej latorośli
2. Aktorzy nosili je na twarzach
3. Na nogach greckich aktorów
4. Najsłynniejsza tragedia Sofoklesa
5. Rodzaj sztuki o smutnym , poważnym charakterze
6. Z tej rośliny robiono wieńce dla zwycięzców
7. Wprowadził drugiego aktora na scenę, autor „Prometeusza w okowach”
8. Wprowadził trzeciego aktora, autor „Króla Edypa”

HASŁO..........................................................Obchody tych świąt dały początek greckiemu teatrowi

9.Jako zadanie domowe uczniowie mają porównać teatr grecki ze współczesnym.
Dla osób chętnych na 1 punkt dodatkowy ” Jakie współczesne ( lub pochodzące z minionych epok) utwory literackie były inspirowane tragedią grecką?”



Scenariusz opracowała Iwona Warnieło-Szurko ZS nr 10 w Gdyni.

 Jest przeznaczony na 1 godzinę historii w klasie I gimnazjum

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie