Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3178 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Z tym problemem stykam się codziennie. Postanowiłam więc zgłębić wiedzę na ten temat. Przez niepowodzenie szkolne rozumie się ,,rozbieżności pomiędzy wiadomościami, umiejętnościami i nawykami faktycznie opanowanymi przez uczniów a materiałem jaki powinni opanować według założeń programowych w zakresie poszczególnych przedmiotów”. Wyróżnia się niepowodzenia jawne i ukryte. O niepowodzeniach jawnych mówi się zazwyczaj wówczas, gdy braki w wiadomościach ucznia zostały przez szkołę dostrzeżone.

Przez niepowodzenie szkolne rozumie się ,,rozbieżności pomiędzy wiadomościami, umiejętnościami i nawykami faktycznie opanowanymi przez uczniów a materiałem jaki powinni opanować według założeń programowych w zakresie poszczególnych przedmiotów”.
Wyróżnia się niepowodzenia jawne i ukryte. O niepowodzeniach jawnych mówi się zazwyczaj wówczas, gdy braki w wiadomościach ucznia zostały przez szkołę dostrzeżone. Zaś o niepowodzeniach ukrytych wtedy, gdy szkoła o brakach tych nie wie lub też z rozmaitych powodów nie znajdują one wyrazu w złych ocenach, które uczeń otrzymuje. Zazwyczaj pierwszym wyraźnym sygnałem niepowodzeń szkolnych są oceny niedostateczne.
            W początkowej fazie niepowodzeń szkolnych pojawiają się pierwsze niedostrzegane jeszcze przez nikogo braki w wiadomościach. Nie wiedzą o nich nauczyciele, mogą też nie wiedzieć rodzice i nie zdaje sobie z nich sprawy sam uczeń. Pojawiają się wówczas pierwsze symptomy niezadowolenia szkoły. Są one najczęściej wynikiem tego, że dziecko nie rozumie czegoś na lekcji, nie może nadążyć za jej tokiem i pierwszy raz w życiu stwierdza, że inni są lepsi. Nie musi się to zawsze ujawnić w braku odpowiedzi lub udzielaniu niewłaściwej odpowiedzi na pytanie nauczyciela. Dziecko może być w opinii nauczyciela, a nawet swoich kolegów uczniem dobrym, a jednak samo czuje, że coś ,,nie jest w porządku”. Ponieważ program jest oparty na zasadzie stopniowania trudności, braki będą narastać, aż wystąpią już wyraźne pierwsze symptomy psychologiczne. Będzie to najpierw brak zainteresowania na lekcjach, a potem – jako jego konsekwencja – brak chęci do nauki.
            Najbardziej widocznym symptomem takiego stanu są pierwsze negatywne formy ustosunkowania się dziecka do szkoły. Każde bowiem dziecko zaczyna naukę szkolną z ochotą. W pewnym momencie poczyna jej unikać. Większość rodziców nie przywiązuje do tego żadnego znaczenia i nie próbuje nawet dociekać, dlaczego dziecko zmieniło tak nagle swe ustosunkowanie do szkoły. Za każdym objawem niechęci do niej kryje się jednak brak sukcesu lub konkretne niepowodzenie.
            Druga faza niepowodzenia w nauce to już zaawansowane braki w wiadomościach, chociaż dziecko wciąż jeszcze może uchodzić za dobrego ucznia. Ucieka się do sposobów oszustwa, z których najważniejszym jest odpisywanie zadań domowych.
            Faza trzecia – jawnego niepowodzenia. Nauczyciele i rodzice czynią próby przyjścia z pomocą. Jeśli jednak nie są one właściwe, braki się pogłębiają i konflikt między uczniem a szkołą przekształca się w otwarty bunt ze strony ucznia. Broni się on przed udziałem w życiu klasy, czuje się wyizolowany z życia szkolnego, traci wiarę we własne możliwości.
            Faza czwarta wiąże się z brakiem promocji do klasy wyższej. Niepowodzenie ucznia zostało oficjalnie stwierdzone przez szkołę. Uczeń kieruje się na złą drogę, wchodząc w trwałe konflikty ze szkoła, a często także z rodziną i otoczeniem społecznym. Szukając jakiejś aprobaty dla siebie, staje się członkiem grup rówieśniczych naruszających normy życia społecznego. Na niepowodzenia szkolne wpływ mają również złe warunki środowiskowe:
Ø      niekorzystny układ stosunków rodzinnych
Ø      niewłaściwa atmosfera rodzinna
Ø      wadliwe metody wychowawcze stosowane przez rodziców.
 
Co robić, aby temu zaradzić?
 
1.Każde dziecko odczuwa potrzebę trwałej rodziny, bezpieczeństwa ,,swego własnego” miejsca, w którym żyje i pracuje, bezpieczeństwa najbliższych sobie ludzi, których postawa i zachowanie się są konsekwentne, a ich pedagogiczne posunięcia możliwe do przewidzenia.
2.Każde dziecko pragnie być kochane, ale chce także odwzajemniać tę miłość. Owa dwustronna miłość jest ogromnie ważna dla dalszych losów dziecka.
3.Każde dziecko potrzebuje uznania przez inne dzieci. Odczuwa wielką przykrość, kiedy inne dzieci nie chcą się z nim bawić. Jakże trudna musi być sytuacja dziecka, które nigdy nie zawiązało z nikim przyjaźni i które nie umie współżyć z grupą.
4.Każde dziecko odczuwa potrzebę odnoszenia sukcesów i uznawania wyników jego pracy. Brak sukcesów musi w efekcie przynieść niepowodzenie w nauce, a to z kolei uniemożliwi dalsze sukcesy.
5.Każdy człowiek, a więc i dziecko, stale i konsekwentnie zdąża do zdobywania niezależności i ponoszenia odpowiedzialności. Dzieci, które mają trudności w nauce, są z powodu braków w wiadomościach i związanych z tym kłopotów ustawicznie zależne od innych. Nieprzeciwdziałanie temu prowadzi do poczucia niższości.
Z niepowodzeniami szkolnymi muszą walczyć zarówno rodzice jak i nauczyciele.
Do podstawowych dydaktycznych środków zwalczania niepowodzeń szkolnych zaliczamy:
-         Profilaktykę pedagogiczną, a w tym  nauczanie problemowe i nauczanie     grupowe
-         Diagnozę pedagogiczną – czyli posługiwanie się różnymi sposobami poznawania ucznia i możliwie natychmiastowe wykrywanie luk w wiadomościach, umiejętnościach i nawykach każdego ucznia
-         Terapię pedagogiczną, w której nauczyciel wyrównuje wykryte zaległości poprzez indywidualne nauczanie.
 
 
Opracowała:
Renata Szczepańska
 

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie