Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konspekt zajęć z edukacji ekologicznj w klasie III

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 29665 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Scenariusz przedstawia przebieg zajęć dla klasy III z zakresu edukacji ekologicznej. Uczestnicząc w zajęciach uczniowie poznają szereg pojęć związanych z ochroną przyrody. Poprzez udział w zajęciach zdobywają odznakę przyjaciela przyrody.

TEMAT: Pomagamy Ziemi- zdobywamy odznakę przyjaciela przyrody.

CELE:
  • uczeń rozumie znaczenie pojęć: ekologia, działania proekologiczne, środowisko naturalne,
  • potrafi wyjaśnić w jaki sposób człowiek zanieczyszcza środowisko (wodę, powietrze, niszczy rośliny, zwierzęta),
  • potrafi znaleźć odpowiedzi na pytanie w jaki sposób możemy pomóc Ziemi, aby nasze środowisko było ekologiczne,
  • uzupełnia tekst z lukami na podstawie tekstu „Opowiadanie dziadka”,
  • potrafi współpracować w grupie,
  • dąży do zdobycia dyplomu „Małego Ekologa”.
METODY: oglądowa, słowna, praktycznego działania.

FORMY: indywidualna, zespołowa zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: porozcinane do składania obrazki w kopertach, list do ekologa, treść zaszyfrowanego wiersza, tekst „Opowiadanie dziadka”, tekst z lukami, nagranie melodii „ Ziemia- wyspa zielona”, karty pracy dla grup.

PRZEBIEG:
  1. Składanie obrazków z części przez każde dziecko indywidualnie. Omówienie treści obrazka, wklejenie obrazka do zeszytu, pokolorowanie w domu. - jak można nazwać takich chłopców (sadzą drzewka) PRZYJACIELE PRZYRODY.
         My wszyscy zobowiązaliśmy się, że będziemy się starali, aby zostać przyjacielami przyrody. Przypomnijcie mi jak należy postępować, aby zostać przyjacielem przyrody.
    • Opiekuje się wszystkim co żyje. Nie krzywdzi żadnych zwierząt ani nie niszczy roślin.
    • Zimą pamięta o dokarmianiu ptaków.
    • W lesie zachowuje się cicho, gdyż wie, że hałas płoszy zwierzęta.
    • Wie jak odróżnić grzyby jadalne od trujących. Zbiera tylko grzyby jadalne, ale nie niszczy grzybów trujących.
    • Nie marnuje wody. Pamięta o zakręcaniu kranu.
    • Oszczędza papier, gdyż wie, że w ten sposób ratuje drzewa przed wycięciem.
    • Nie wyrzuca śmieci na chodnik, tylko do kosza.
    • Dba o swoje zdrowie. Nie przesiaduje całymi dniami przed telewizorem. Dużo czasu spędza na świeżym powietrzu.
    • Przed jedzeniem pamięta zawsze o umyciu rąk. Unika miejsc gdzie pali się papierosy.
    • Nie kupuje ani nie zjada tych artykułów spożywczych dla których upłynął termin przydatności.
  2. Jak inaczej możemy nazwać osobę, która przestrzega tych wszystkich zasad (EKOLOGIEM).
    Wszyscy uczniowie klasy III w tym roku mogą zdobyć odznakę Małego ekologa. - kto przypomni mi co oznacza słowo ekologia, działania proekologiczne, środowisko naturalne?
  3. Otrzymałam wiadomość od ekologów. (w kopercie –czytam).
           Drogie Dzieci !!!
          Nasi zieloni detektywi (ekoludki, które wychodzą na zwiady) przynieśli wiadomości, że na ziemi grasują trzy niedobre wróżki. Jedna z ich niszczy powietrze, druga wodę, a trzecia –rośliny i zwierzęta.
    Ziemia prosi o pomoc.
    Przekazuję wam wiadomość od niej. Jest zaszyfrowana, by nikt inny nie mógł jej odczytać.
    EKOLUDEK.

    Praca w grupach - rozszyfrowanie i odczytanie wiadomości od Ziemi. W moaich rzeakacha byłay rybaya.
    Wa moaicha rzeakacha byłay raokia.
    Wa moaicha lasachao świaergotałya
    Koalorowea ptaokia.


    Moajea morzaoe byłyao czystea
    A jezeiorea byłya przeazroczyostea
    Mojae łanya szczoadreo

    Toa coo jeszaczae mia zostałoa,
    Niae umarłao niae zetlałoa
    Coa udałoa sięa zaochowaća
    Spróbuj uratować!
    -Analiza treści wiersza.
    • O co prosi Ziemia.
    • Dlaczego?
    • Co zostało zanieczyszczone?
    • Kto jest temu winien?.
    • Dobór i ilustracja do treści wiersza. Spośród kilku ilustracji przedstawiających zanieczyszczoną i czystą Ziemię uczniowie wybierają odpowiednią do treści wiersza, uzasadniają wybór.
  4. Piosenka –Ziemia wyspa zielona.
  5. Opowiadanie dziadka –czytanie tekstu przez ucznia –rozmowa na temat treści tekstu.

    Opowiadanie dziadka.
         Zawsze lubiliśmy gdy dziadek opowiadał o swoich zabawach z dzieciństwa.
    -Dużo czasu na świeżym powietrzu, na łonie przyrody –mówił. –Bawiłem się w Indian wśród drzew, budowałem tamy na rzece.
    Trudno było to sobie wyobrazić. Poprosiliśmy dziadka, żeby pokazał nam miejsca, w których bawił się jako dziecko.
    Pomaszerowaliśmy za miasto ze śpiewem na ustach.
    -Gdy dojdziemy na miejsce, zobaczycie jak tam jest wspaniale – obiecywał dziadek.
    -Przejrzysta woda w rzece, żyzna gleba na pobliskim polu, bujna roślinność, leśne zwierzęta i oczywiście świeże powietrze. Cudowna przyroda! Wspaniałe środowisko!
    Widzieliśmy każdy szczegół oczami wyobraźni. Minęliśmy ostatni pagórek. To już tu! Stanęliśmy jak wryci.
    -I to ma być cudowna przyroda? Wspaniałe środowisko?! –wykrzyknął Henio.
    -W takim miejscu bawiłeś się dziadku, w dzieciństwie? –szepnęła współczująco Bożena.
    Dziadek w osłupieniu patrzył na to wszystko.
    -To miejsce kiedyś wyglądało inaczej –powiedział ze smutkiem. –Zatruto zanieczyszczono środowisko. Ale jak to się stało? Pytaliśmy dziadka o szczegóły.
    Jak wyglądało miejsce, które zapamiętał dziadek z czasów swojego dzieciństwa? –szukanie fragmentu. Jak obecnie wygląda to miejsce?
         Jeżeli chcecie dowiedzieć się co przeraziło dziadka i dzieci uzupełnijcie tekst z lukami następującymi wyrazami: Skażona gleba, śmietnisko, trujące dymy, rzadki las, brudne ścieki.

    Zamiast oddychać świe. ym powietrzem, wdychamy. . . . . . . . .
    Zamiast po . yznej ziemi, stąpamy po . . . . . . . . . . . . . ...
    Zamiast po. ej. sytej wody, widzimy. . . . . . . . . . . . . . .
    Zamiast leśnych zwierząt, spostrzegamy. . . . . . . . . . . . . ..
    Na miejscu bujnej roślinności zastaliśmy. . . . . . . . . . . . . .
  6. Praca w grupach.
    -Czym zanieczyszczona jest woda? I powietrze?
    -Co niszczy rośliny i zwierzęta?
    -Jak można tego uniknąć?

      Zagrożenia Sposoby ochrony
    Powietrze    
    Woda    
    Rośliny i Zwierzęta    
  7. Powtórzenie co możemy zrobić, aby pomóc Ziemi?
  8. Podsumowanie pracy uczniów, ocena. Zadanie pracy domowej.
Opracowała: Antonina Teresa Lal

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie