Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Widowiskowy układ poloneza na studniówkę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10382 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Polonez, zwany chodzonym, uważany jest za najstarszy taniec narodowy. Początkowo był on tańcem wieśniaków, od których przejęła go szlachta i dwór królewski. Wówczas nabrał swojego blasku, okazałości i dostojności. Jest tańcem trójmiarowym, którego tempo bywa wolne lub umiarkowane, w metrum ¾. Charakterystyczny rytm nadaję ruchom specyficzny styl tańca, przejawiający się w wielkiej powadze wykonywanych ruchów. Ruchowa budowa poloneza oparta jest zasadniczo na korowodzie par, występuje w nim jednak również wiele wystylizowanych odmian kroków, figur i ukłonów tanecznych.

Katarzyna Naglik
Nauczyciel wychowania fizycznego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kościanie

WIDOWISKOWY UKŁAD POLONEZA NA STUDNIÓWKĘ

Polonez, zwany chodzonym, uważany jest za najstarszy taniec narodowy. Początkowo był on tańcem wieśniaków, od których przejęła go szlachta i dwór królewski. Wówczas nabrał swojego blasku, okazałości i dostojności. Jest tańcem trójmiarowym, którego tempo bywa wolne lub umiarkowane, w metrum ¾. Charakterystyczny rytm nadaję ruchom specyficzny styl tańca, przejawiający się w wielkiej powadze wykonywanych ruchów. Ruchowa budowa poloneza oparta jest zasadniczo na korowodzie par, występuje w nim jednak również wiele wystylizowanych odmian kroków, figur i ukłonów tanecznych. Przygotowany przeze mnie układ poloneza stanowi połączenie korowodu par i elementów ozdobnych. Tancerze zostali podzieleni na dwie grupy. Grupa I wykonała korowód składający się z prostych elementów, grupa II wykonała kroki i figury ozdobne. Cały układ był wykonywany równolegle w dwóch podgrupach. To połączenie jest doskonałą alternatywą dla nauczycieli pracujących z dużą grupą uczniów i znudzonych tradycyjnymi korowodami. Układ został wykonany przy dźwiękach poloneza z filmu Pan Tadeusz. Tancerki w prawej dłoni podczas tańca trzymały czerwone róże. Od 12 lat zajmuję się przygotowywaniem choreografii poloneza na studniówkę. Pracę nad układem zaczynam zawsze od nauczania kroku podstawowego, postawy i układu rąk tancerzy, sposobów trzymania. Dopiero w dalszej kolejności nauczam figur i fragmentów choreografii stopniowo przechodząc do całości układu.
Choreografia układu
Grupa I (Przez cały czas trwania układu tancerze poruszają się do przodu krokiem podstawowym poloneza, podział na dwie podgrupy)
  1. Wejście na salę „para za parą” w dwóch podgrupach po przeciwnych stronach sali, trzymanie I.


  1. Rozdzielenie w parze partnerów przez tancerzy nadchodzących z przeciwnej strony (rys. a). Po minięciu ponowne utworzenie par i wykonanie tego samego elementu po drugiej stronie sali, trzymanie pierwsze (rys. b).

a) b)
  1. „Mostek” – gdy tańczący po przejściu parami wokół sali ponownie się spotkają, grupa z lewej strony wznosi wewnętrzne złączone ręce, a druga (po zmianie trzymania na II) przechodzi pod utworzonym mostem. Po wyjściu spod mostu zmiana trzymania na I.


Po przejściu całej grupy i ponownym spotkaniu po drugiej stronie sali wykonanie tej samej figury ze zmianą ról.
  1. Przejście środkiem sali „para za parą”. Korowód tancerzy środkiem prowadzić zaczyna para z lewej strony, za nią para z prawej strony itd.

  1. „Para w lewo, para w prawo”- po przejściu przez środek sali pierwsza para skręca w lewo, druga w prawo tworząc dwie grypy tancerzy.
  1. Po przejściu parami wokół sali, „czwórki środkiem”. Pary na środku sali łączą się w czwórki, przesuwają się do przodu zachowując odległość między sobą. Po przejściu środkiem czwórki rozdzielają się na dwójki idące w prawo i w lewo.
  1. Przejście wzdłuż sali i zakończenie układu wg zamieszczonego schematu. Po końcowym ustawieniu tancerze grupy I czekają na zakończenie układu przez grupę II.


Grupa II (Tancerze podzieleni na dwie podgrupy,16 par w każdej podgrupie)
  1. Partnerzy czekają na tancerki w dwóch szpalerach ustawionych równolegle w środkowej części sali przodem do partnerek. Po wstępie muzycznym, równolegle z tancerzami grupy I, partnerki wchodzą na salę przemieszczając się slalomem równoległym między partnerami. Wejście kolejnej partnerki, co 2 takt z prawej lub lewej strony partnera, dostosowanie kroku i odległości do pozostałych tańczących, równoległe przemieszczanie się każdej podgrupy na zewnątrz i do wewnątrz szpaleru.
Partnerzy stojący z lewej strony po obejściu wykonanym przez własną partnerkę równocześnie z nią w 32 takcie odwracają się we wskazanym na schemacie kierunku.
  1. Utworzenie dwóch kół. Następnie przy charakterystycznym fragmencie muzyki wykonanie dalszych elementów układu.
  1. Figura I – „Przeprowadzenie partnerki”
Takty 1-2 zaczynając nogami zewnętrznymi partnerzy wykonują dwa kroki podstawowe w przód, pierwsze trzymanie Takty 3-4 partner dwa kroki podstawowe w miejscu, partnerka wchodzi do środka koła, partner podaje partnerce lewą rękę, trzymanie drugie Takty 4-6 dwa kroki podstawowe w przód, zaczynają nogi wewnętrzne Takty 7-8 powrót do ustawienia początkowego, partnerka przechodzi przed partnerem, ponownie trzymanie pierwsze
  1. Figura II – „Obejście partnera”
Takty 1-4 krok podstawowy w przód w pierwszym trzymaniu, z nogi zewnętrznej Takty 5 klęk partnera na prawe kolano, początek obejścia partnera przez partnerkę, pokonanie1/4 koła Takty 6-7 obejście przez partnerkę 2/4 koła Takty 8 partnerka kończy obejście partnera, partner wstaje
  1. Figura III – „Koło ozdobne”
Takty 1-4 krok podstawowy w przód w pierwszym trzymaniu, z nogi zewnętrznej Takty 5-8 zawiązanie koła ozdobnego-partnerzy w ustawieniu przodem do środka koła podają sobie ręce, partnerki ustawiają się lewym bokiem do środka koła i lewą rękę kładą na prawym barku partnera
  1. Figura IV – „Koła na zewnątrz”
Takty 1-2 krok podstawowy w przód w kole ozdobnym, partnerki z nogi zewnętrznej Takty 3-4 partnerzy krok podstawowy w kole z chwytem za ręce; partnerki trzymając lewą rękę w dół w skos, prawą lekko ugiętą z różą wykonują obejście na zewnątrz po linii łuku małego koła, głowa w kierunku zewnętrznego prowadzącego ramienia. W ostatnim kroku chwyt za ramię partnera o dwa miejsca dalej Takty 5-6 krok podstawowy w przód w kole ozdobnym, partnerki z nogi zewnętrznej Takty 7-8 powtórzenie taktów 3-4
  1. Figura V – „Młynek”
Takty 1-4 partnerzy odwracają się przodem do kierunku tańca zwalniając chwyt rąk wykonują krok podstawowy w przód po kole, partnerki wykonują zwrot w tył przemieszczając się po dużym łuku na zewnątrz koła zaczynają iść w przeciwną stronę niż partnerzy znajdujący się w środku, przemieszczenie się o dwóch partnerów dalej Takty 5-6 podejście tancerzy do siebie podanie sobie w górze prawych dłoni, wykonanie młynka, czyli obejścia partnera w ustawieniu przodem do siebie, zwrot tułowia o 180º Takty 7-8 jak w takcie 5-6 z kolejnym partnerem
  1. „Poszukiwanie partnera” – przemieszczanie się po współśrodkowych kołach do momentu spotkania się ze swoim partnerem. Następnie w 3 taktach wykonanie „młynka” ze zwrotem tułowia o 360º, w 4 takcie obrót partnerki przodem do kierunku tańca
  2. „Para za parą” – rozwinięcie kół (rys. a) i przejście do ustawienia końcowego (rys. b). Całą grupę wyprowadza wyznaczona para z lewego koła, za ostatnią parą lewego koła dołącza do korowodu pierwsza para z koła prawego.
a) b)



Wskazówki praktyczne:
  • W parach układ tancerze kończą ukłonem
  • Grupa II kończy układ dopiero po zakończeniu figur wykonywanych przez grupę I.
  • Jeżeli grupa I jest bardzo liczna i dysponujemy dużą salą, to grupa II wykonuje cały układ dwukrotnie lub, jeżeli zaistnieje taka potrzeba, może powtórzyć układ trzykrotnie.
  • W grupie pierwszej ze względu na łatwość wykonania układu mogą uczestniczyć osoby nieznające choreografii(np. nauczyciele, osoby towarzyszące), jeżeli zostaną poprowadzone przez tancerza znającego układ.
  • Najlepiej nauczać układu w małych podgrupach, dopiero pod koniec przygotowań połączyć obydwie grupy



Schemat ogólny choreografii układu





Wykonanie prezentowanego układu przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kościanie podczas studniówki





Opracowanie i choreografia Katarzyna Naglik
Bibliografia: Nowakowska K. – „Rytm – Muzyka – Taniec” Kielce 1991r Kuźmińska O. – „Taniec Rytm Muzyka” AWF w Poznaniu, 1995r

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie