Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Stres i sposoby radzenia sobie z nim

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4174 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W różnych sytuacjach ludzie odczuwają stres, czyli zdenerwowanie, podekscytowanie. Czy możliwe jest życie bez stresu? Nie - stres jest konieczny do życia. Wszyscy potrzebujemy wyzwań i trudności, ale w odpowiednich dawkach. Dlatego nie mówi się o szkodliwości samego stresu, lecz jedynie o negatywnych skutkach jego przedłużonego działania. Napięcie nerwowe jest nieodłączną częścią naszego życia. Ważne jest więc to, czy potrafimy sobie radzić z napięciami emocjonalnymi. ,,Stres jest to relacja między umiejętnościami radzenia sobie jednostki a wymaganiami stawianymi jej przez otoczenie”.

STRES I SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z NIM



W różnych sytuacjach ludzie odczuwają stres, czyli zdenerwowanie, podekscytowanie. Czy możliwe jest życie bez stresu? Nie - stres jest konieczny do życia. Wszyscy potrzebujemy wyzwań i trudności, ale w odpowiednich dawkach. Dlatego nie mówi się o szkodliwości samego stresu, lecz jedynie o negatywnych skutkach jego przedłużonego działania. Napięcie nerwowe jest nieodłączną częścią naszego życia. Ważne jest więc to, czy potrafimy sobie radzić z napięciami emocjonalnymi. ,,Stres jest to relacja między umiejętnościami radzenia sobie jednostki a wymaganiami stawianymi jej przez otoczenie”.
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje stresu:

Ø dobry, nazywany eustresem – który dostarcza energii do działania, zwiększa naszą efektywność, sprawia, że chce się żyć,

Ø zły, czyli dystres – dezorganizuje, nie pozwala myśleć, paraliżuje.

Stres stresowi nie jest równy. To samo zdarzenie u różnych osób może powodować różne emocje. Jednych stres mobilizuje, innym podcina skrzydła. To jednak jak reagujemy i na co reagujemy, zależy od genów i treningu oraz poczucia kompetencji.
Oznaki stresu w sferze biologicznej to pocenie się, napięcie mięśni, zmiany ciśnienia krwi, szybkie bicie serca, bóle głowy, bezsenność, niestrawność itp.

Oznaki stresu w sferze emocji to lęk, zamykanie się w sobie, nerwowość, rozdrażnienie, złość czasem depresja.

Oznaki stresu w sferze sprawności myślenia to zapominanie, brak koncentracji, brak zainteresowania, luki w pamięci.

Oznaki stresu w sferze zachowań jest drżenie, tiki nerwowe, impulsywność, nerwowy śmiech, zachowania nerwowe, np. bawienie się ubraniem, nadmierne palenie papierosów, picie alkoholu, nieuzasadnione używanie leków.

Oznaki stresu w sferze filozofii życiowej: bezradność, kwestionowanie wszystkich wartości, zagubienie.

Gdy pojawia się czynnik, który wywołuje stres, organizm człowieka reaguje dwojako: walczy z nim albo ucieka. Trzeba jednak wiedzieć, że do prawidłowego funkcjonowania człowieka jest potrzebny optymalny poziom stresu, ponieważ zbyt niski poziom stresu powoduje:

Ø znudzenie,

Ø przekonanie, że wszystko jest bez sensu,

Ø depresję,

Ø brak zainteresowania i zaangażowania, odpływ energii,

Ø poczucie bezużyteczności,

Ø urastanie prostych rzeczy do ogromnych zadań.

Zbyt wysoki poziom stresu natomiast powoduje:

Ø lęk,

Ø zaburzenia fizyczne,

Ø zwolniony refleks,

Ø brak koncentracji,

Ø zaburzenia myślenia,

Ø zaburzenia koncentracji.

Optymalny stres powoduje:

Ø odprężenie fizyczne,

Ø przypływ energii,

Ø wzrost wiary w siebie,

Ø zainteresowanie, zaangażowanie w wykonywane zadania,

Ø prawidłowe funkcjonowanie.

Ludzie różnią się poziomem tolerancji stresu. Stres sam w sobie nie jest ani dobry, ani zły. Problem powstaje dopiero wtedy, gdy poziom stresu i siłę bodźca odczuwamy jako zbyt duży w stosunku do naszych możliwości.


Sposoby radzenia sobie ze stresem
Jak walczyć ze stresem? Do tego doskonale nadają się techniki antystresowe. Niektóre są skomplikowane i aby się ich nauczyć potrzebujemy pomocy terapeuty, inne proste i możemy je wykonywać sami.

v Policz do 10 – wbrew pozorom ta prosta sztuczka działa. Gdy się zdenerwujesz, zamiast wybuchnąć, zaciśnij zęby i licz. Dziesięć sekund to dość czasu, by nabrać dystansu do problemu i spojrzeć
w miarę obiektywnie także na siebie.

v Ćwiczenia oddechowe – wciągaj powietrze przez 10 sekund. Jeśli masz tendencje do płytkiego oddechu, ćwicz to stopniowo.

v Dbaj o siebie – pilnuj, aby twoje życie upływało w harmonii. Kiedy trzeba pracuj, ale zarezerwuj czas na odpoczynek.

v Planuj – dobra organizacja czasu pozwala uniknąć wielu stresujących sytuacji. Zamiast zostawiać wszystko na ostatnią chwilę i potem się denerwować, lepiej dobrze zaplanować swoje zajęcia.

v Szukaj źródeł energii – sięgnij po potrawy dostarczające energii.

v Trening relaksacyjny – to zestaw ćwiczeń, które pozwalają rozluźnić mięśnie. W sklepach dostępne są kasety z muzyką relaksacyjną, wsłuchując się przez kilka minut w śpiew ptaków czy odgłosy delfinów naprawdę można się zrelaksować.


Do najbardziej znanych technik relaksacyjnych należą ćwiczenia Jacobsona i Schultza.
Relaksacja Jacobsona – trening polega na wykonaniu określonych ruchów rękami, nogami, tułowiem i twarzą. Chodzi o to, by napinać i rozluźniać określone grupy mięśni.

Trening autogenny Schultza – trening składa się z kilku elementów, które ćwiczymy po kolei: uczucie ciężkości, uczucie ciepła, regulacja pracy serca, regulacja swobodnego oddychania, uczucie chłodu na czole. Jak to zrobić?
Wyobraź sobie, że leżysz na plaży, rozluźniasz wszystkie mięśnie, czujesz, jak słońce rozgrzewa twoje ciało. Z każdym oddechem wydychasz, co złe, wdychasz świeże powietrze, uspokajasz się. Ćwicząc tak przez kilka minut dziennie, można doskonale
się rozluźnić.
Ze stresem jest jak z instalacją elektryczną – jeżeli włączysz radio, telewizor i czajnik, to pewnie wszystko będzie działało jak trzeba. Spróbuj jednak dodatkowo włączyć suszarkę, odkurzacz i inne urządzenia elektryczne – wtedy może okazać się, że wywali korki. Z naszym ciałem jest tak samo – jesteśmy w stanie znosić wiele stresujących rzeczy, ale do czasu...

Literatura:
A. Faber i E. Mazlisch „ Jak mówić żeby dzieci nas słuchały” Media Rodzina 1980r.

Alsop P. : Mc Caffrey P. “Jak radzić sobie ze stresem dzieci”- przewodnik dla nauczycieli.


Opracowała nauczycielka nauczania zintegrowanego ZSO w Rzucowie Katarzyna Dworak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie